وزارت معارف: ما با هیأت حقیقت یاب همکاری کردیم خبر ها – افغانستان : نوشته تمیم حمید

وزارت معارف می‌گوید که در تهیۀ گزارش مکتب های خیالی و روشن ساختن وجود فساد اداری در زمان فاروق وردک در این وزارت با هیأت حقیقت یاب همکاری کرده است. این وزارت از تلاش‌ها برای از میان برداشتن کاستی‌هایی سخن می‌گوید که در این گزارش به آنها پرداخته شده‌ است.  مکتب‌ها، آموزگاران و دانش آموزان خیالی، حیف و میل پیمان‌ها در وزارت معارف، دادن بورسیه‌ها به افراد دل‌خواه، حضور افراد غیر حرفه‌ای در همایش‌ها، راه‌اندازی دوره‌های آموزشی خیالی در ولایت‌ها و به کرایه گرفتن مکان‌ها برای مکاتب از یافته‌های هیأتی است که در ماه اسد امسال از سوی رئیس جمهور برای بررسی‌های بیشتر در این باره تعیین شدند.

مجیب مهرداد سخنگوی وزارت معارف در این باره گفت: “تغییراتی خواهد آمد. در یک سال گذشته هم شما شاهد آمدن تغییراتی در وزارت معارف بودید، در تمام سطوح و همچنان پروسه اصلاحات ادارات مربوط به معارف افغانستان و معیار قرار دادن اصل شایسته سالاری در استخدام، این یکی از برنامه‌های اساسی رهبری جدید وزارت معارف است”.

محمدعوض نظر معاون ریاست معارف ولایت کندهار خاطرنشان کرد: “هر مکتب باید یک کمپیوتر داشته باشد و از طریق دیتابیس بر نظام کنونی معارف کار و نظارت صورت گیرد تا نظام اصلاح شود، چه در بخش معارف و چه در بخش‌های دیگر”.

هیأت حقیقت یاب کارش را در ماه اسد امسال آغاز کرد و روشن نیست که این گزارش چرا در این چند ماه از دید رسانه ها دور نگاه داشته شد. ریاست جمهوری می‌گوید که در این باره پس از به دست آمدن نتیجۀ کار هیأت دیگری تصمیم گرفته خواهد شد که درباره یافته‌های هیأت نخست کار می‌کنند.

هرچند آگاهان؛ خواسته‌های هیئت حقیقت یاب رویداد کندز را از حکومت با خاموشی در برابر این گزارش می‌دهند. هیأتی که فاروق وردک هم مشمول آن بود و تغییر در ساختار شورای امنیت ملی اساسی‌ترین خواست‌هایشان را می‌ساخت.

همایون آگاه کارشناس پیکار با فساد اداری می‌گوید: “موضوعات اصلی در ارتباط با رویداد کندز باقی ماندند. در ارتباط با موضوع مکاتب خیالی هم که آقای وردک در رأس آن کمیسیون (هیأت حقیقت یاب کندز) بود، بیشتر اغماض صورت گرفته است”.

وی ادامه داد: “می‌توان گفت که متأسفانه در افغانستان همواره به خاطر مصلحت‌های سیاسی، به خاطر تعاملات سیاسی از این موضوعات بزرگ مثل فساد در افغانستان چشم پوشی می شود”.

این دومین گزارشی است که جزئیات آن از دید رسانه‌ها دور نگاه داشته می‌شود، گزارش هیأت حقیقت یاب کندز نیز از دید رسانه‌ها دور نگه داشته شد، این هیأت چگونگی سقوط سه روزه کندز در یک گزارش ۲۰۰ صفحهای نوشتند.

اما این هیأت یک گزارش ۴۰ صفحهای را در اختیار رسانهها قرارداد، اکنون آقای صالح در صفه فیسبوکاش در پاسخ به سئوالی در این باره گفته است: “حیطه صلاحیت‌های من همان بود که کردم. مسایل بعدی مربوط به بزرگان قدرت میشود. صلاح ممکلت خویش خسروان دانند.”

آقای صالح نیز در پاسخ به پرسش ما در این باره نوشته است: “من علاقمندی به پیگیری موضوع ندارم. به شما موفقیت می‌خواهم.”

هرچند پیش از این اعضای این هیأت گفتند که اگر حکومت به یافته‌های آنان نپردازد، کمیسیون سازی‌ها و اعتبار حکومت وحدت ملی باید دفن شوند.

امرالله صالح رئیس کمیسیون حقیقت یاب رویداد کندز گفته بود: ” نهادی به نام شورای امنیت ملی افغانستان که ریاست‌اش را رئیس جمهور افغانستان دارد، ما به نقد گرفتیم، به بررسی گرفتیم و به تحلیل گرفتیم و خلاءهایی را که در شیوۀ کار این نهاد است، ما برملا ساختیم”.

ریاست جمهوری روز شنبه گفت که تا دو روز دیگر کار درباره یافته‌های گزارش مکتب‌های خیالی و فساد در پیمان‌های وزارت معارف در زمان فاروق وردک پایان خواهد یافت و پس از آن اقدامات بعدی در این باره انجام خواهد شد.

حال باید دید که با پایان این دو روز رئیس جمهوری چه تصمیمی در این باره خواهد گرفت.

آخرین به روز رسانی در يكشنبه 13 جدی 1394 ساعت 20:15

این خبر از طریق  تلویزیون  طلوع به نشر  رسیده  است

http://mobile.tolonews.com/fa/afghanistan/23121-education-ministry-cooperated-fully-in-probe