نشست در مورد افغانستان اما بدون افغانستان : بهمن سعیدی

  امروز سه شنبه مسکو میزبان کشور های پاکستان و چین روی سرنوشت صلح و جنگ در افغانستان است به گفته نفیس زکریا  سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان  این نشست رایزنی های را درباره افغانستان به منظور بررسی راه های درست منطقی برای برقراری صلح در این کشور جنگ زده برسی مینماید به گفته سخنگوی وزارت خارجه پاکستان اسلام آباد برای هر ابتکار و طرح که با هدف برقراری صلح و ثبات در افغانستان و سراسر منطقه اهمیت فراوانی قائل است، وی  خاطر نشان کرد. این نشست در سطح کاری در چارچوب نشست سه جانبه پاکستان، چین و روسیه بدون حضور داشت افغانستان برگزار میشود هئیت پاکستانی را  در این نشست «اعزاز احمد چودهری» معاون وزیر امور خارجه پاکستان ضمیرکابلوف» نماینده ویژه روسیه در خصوص افغانستان و «دینگ شی جن» نماینده ویژه چین در نشست مسکو به عهده دارد .

این نشست زمانی برگزار میشود که فدراتیف روسیه از نفوذ داعش در افغانستان سخت نگران است و سعی دارد با کمک پاکستان و چین ضمن حل این مشکل نقش فعال در مذاکرات صلح نیز ایفا کند. به گفته مقامات روسی تهدید داعش برای کشورهای آسیای مرکزی از دیگر محورهای مهم نشست مسکو خواهد بود.

بعد از اینکه نشست‌های چهارجانبه برای برقراری صلح در افغانستان ناکام ماند اکنون پاکستان،‌ روسیه و چین تصمیم گرفته اند در این خصوص به فرمولی منهای قدرت‌های فرامنطقه‌ای دست پیدا کنند.

نقش آمریکا، به عنوان تنها عضو فرامنطقه‌ای گروه چهارجانبه صلح افغانستان درناکام ماندن این تلاش‌ها کاملا مشخص  و غیر قابل انکار می‌باشد که مقامات پاکستانی و روسی نیز بر این موضوع تأکید دارند.

در طول اضافه تر از یک سال گروه چهارجانبه صلح افغانستان پنج نشست مختلف در اسلامآباد و کابل برگزار کردند اما تمام این نشست‌ها، در عمل هیچ گونه خروجی و نتیجه‌ای برای افغانستان نداشت و نه تنها موجب تحقق صلح نشد بلکه بی‌اعتمادی بین طرفین را بیشتر و باعث تشدید جنگ ها نیز گردید.
نخستین دور مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان، تابستان سال جاری به میزبانی اسلام آباد برگزار شد اما نزدیک به یک ماه بعد از آغاز این مذاکرات، اعلام ناگهانی خبر مرگ «ملا عمر» رهبر سابق طالبان افغانستان، باعث توقف روند مذاکرات صلح شد. آگاهان سیاسی به این باور اند . که در نشست مسکو بین این سه کشور  بر علاوه مسایل دیگر محور اصلی افزایش تهدیدات داعش در آسیای مرکزی و منطقه شمرده می شوند. در حال حاضر این سه کشور به رسانه ها گفته اند .

ما تمام تلاش خود را برای اجرای تعهدات مان و گسترش همکاری‌ها برای آوردن صلح و ثبات در افغانستان انجام می‌دهیم. به عقیده مسکو  پاکستان نقش مثبتی در آوردن عوامل دخیل پشت میز مذاکره در این نشست نسبت به دو کشور دیگر خواهد داشت . از سوی دیگر دولت روسیه اخیراً ارتباط‌هایی را با طالبان افغانستان آغاز کرده و این ارتباط‌ها و تماس‌ها با توجه به رسانه‌ای شدن و اعلام شدن آن از سوی مقامات مسکو، بر کسی پوشیده نیست.
چینی‌ها هم از ماه‌ها پیش ارتباط‌هایی با طالبان افغانستان داشتند و یکی دو بار در چند ماه اخیر، هیاتی از اعضای ارشد طالبان برای انجام گفت و گوهایی، به چین سفر کردند.
رفت و آمد هیئت‌های مختلف طالبان افغانستان به پاکستان هم در مدت یک سال اخیر، چند بار انجام شده و آخرین بار، بیش از یک ماه پیش یک هیئت سه نفره از طالبان، سفری حدود ۱۰ روز به پاکستان داشته اند. مقامات افغانستان بخاطر عدم حضور خویش در این نشست نتایج آنرا قبل از قبل بی نتیجه خوانده اند، دیده شود این مذاکرات مانند مذاکرات چهار جانبه بی ثمر خواهد ماند یا دست آورد را با خود همراه خواهد داشت . به عقیده نویسنده در حال حاضر این مذاکرات نشستی است بخاطر این هدف که امریکا دیگر نمیتواند در این منطقه یکه تاز میدان باشد .