چرا فرهنگ ما رو به ابتذال است ؟ : نوشته زبیر پاداش

اگر بینی که نا بینا و چاه است
اگر خاموش بنشینی گناه است .
چرا فرهنگ ما رو به ابتذال است ؟
چرا مردم اکثریت به فلمها و نمایشات مبتذل رو آوردند ؟
چرا اینقدر کوچه بازاری پسند شدیم ؟
مطالبی بود که در ویدیویی از زلمی آرا در همین صفحه نگاشتم که با برخورد نچندان دوستانه از طرف آقای ویس سرور قرار گرفت .
در جواب پست آقای ویس سرور که بنده را به اندیشه و فکر طالبی متهم کرند مینگارم اینکه .
ممنونم اینکه پست عنوانی زلمی آرا مورد توجه شما قرار گرفت و پیرامونش نگاشتید .
آیا اینکه فکر طالبی من دارم یا شما در اخیر این پست مینویسم !
و حالا تعریفی از هنر استنداپ ها و دلقک ها.
———————————————-
استندآپ کمیدی :
نوعی از کمیدی است که در آن اجرا کننده بصورت مستقیم با بیننده و شنونده صحبت میکند
این کمیدی معمولآ توسط یک نفر اجرا میشود و کمدین با اجرای سریعی از داستانگویی، لطیفه و شوخیهای کوتاه و گذرا و بداههسازیهایی که جمع تماشاگران پذیرای آنها باشند، به انتقال مضامین میپردازد. اجراکننده معمولاً سرنوشت مسائل و معضلاتی را که بهطور بسیار مهم و جدی اجتماع کلی را درگیر خود ساخته به چالش میکشد، به این امید که باعث شگفتی و خندهٔ تماشاگران شود و مشکلات اجتماع را با لبخند تبدیل به آرامش کند .
این نوع ژانر اولین بار به شکل کارناوالهای کوچک موزیکال بین سدههای ۱۸ و ۱۹ در انگلستان بهوجود آمد و پس از آن به روسیه و آمریکا رفت. از جمله هنرمندانی که اجرای کمیدی داشته اند میشود به استدآپ کمیدی های رابین ویلیامز , جیم کری ,روان اتکینسون (مستر بین) اشاره کرد .
فرق بین استدآپ کمیدیان و دلقک چه است ؟


استندآپ کمیدیان بالای موضوعات مهم و جدی اجتماعی , فرهنگی , سیاسی حتی افرادی که معضله ای قابل توجه شده باشد برنامه میگزارد و بگونه ای شوخی و خنده مطلب انتخابی اش را مطرح میکند که بیدون شک راه بیرون رفت از این معضله را هم با پیام نیک به پایان میرساند . روشنگر هستند و افراد تحصیل کرده هساتند و معلومات کافی ازجامعه شان دارند .
دلقک ها :
دلقک ها عمومآ برایشان موضوع مهم نیست , با یزله گویی و بداهه سازی و شکلک سازی ها , با گفتن فکاهه و لطیفه ها و بریشخند گرفتن کسی و یا شخصی , مردم را میخندانند .
تفاوت بسیار زیاد بین این دو پدیده وجود دارد که همانا باید دقت نمود .
بیدون شک زلمی آرا از جمله کسانی است که افکت خنده ای سالونهای اورا تا حال هیچ کمدیان نداشته و آنقدر توانا هست که میتواند با اجرای برنامه هایش ساعتها بیننده و شنونده هایش را خوش نگهدارد .
زلمی آرا را از سالیان پیش میشناسم و آشنا هستم و برای شخص خودش حرمت و احترام دارم , ولی نه برای جفنگ گفتن هایش که از طریق سوی استفاده از نام هنر و هنرمند بخورد مردم میدهد .
حرمت هنر و هنرمند را باید داشته باشیم , شخصیتهای فرهنگی و هنری که سالیان متمادی در این عرصه کار کردند و زحمت کشیدند , نوشتندو آباد نمودند , در فقر شاهانه زیستند و نام علم و فرهنگ را سچه به تعریف گرفتند و برای من و شما معنی کردند نباید به چالش کشاند و بی حرمتی کرد .
هنرمند مردم را بدنبال خود میکشاند با داشته های از زبان و ادبیات , کلتور و فرهنگ ملت اش , نه آنکه بدنبال مردم روان گردد و هر آنچه پسند اهل عام دنباله روباشد .
تهداب تیاتر و سینما را بزرگان چون محمود طرزی ,برشنا, رشیدی , رونق ,بنیاد گذاشتند و بعد ها از دیگر هنرمندان و نمایشنویسان تئاتر میتوان از عبدالرشید جلیا،عبدالرحمان بینا،غلام عمر شاکر،اکرم نقاش،عبدالقیوم بیسد، ضیا قاری زاده، مقدس نگاه،غلام علی امید، محمد یوسف کهزاد،علی نعیمی،عبدالروف بینوا، اکبر نادم، غلام محمد شاکر، عبدالطیف نشاط، مشعل هنر یار، سایر هراتی، عبدالرحمان پژواک، خان آقا سرور، شیر دل پتیالی، ببرک ارغند، اسدالله حبیب،عزیز آسوده،اکبر پامیر، عبدالواحد بهره، رفیق صادق،عزیزالله هدف،امین الله ندا، ستار جفایی، باری جواد،حفیظ الله خیال،احمد شاه علم، انصاری،علی محمد زره، ملک خلیل، رحیم ساربان، بارق شفیعی، سید مهدی شفا، اسدالله مهربان، عظیم فایز، نجیب آرام، موسی آرزو، ستار وارسته، حاجی محمد کامران،عبدالوهاب شمشاد، هارون یوسفی، کریم تنویر، قادر فرخ، کریم جاوید، محمد یعقوب مسعود،و بسیاری دیگر نام برد . لبته اینها بیشتر کسانی بودند که در پایتخت فعالیت داشتند و هنرمندان زیادی در سایر ولایات نیز فعالیت می کردند.ا
لطفآ حد اقل حرمت و احترام این اساتید را داشته باشید و لقب هنرمند را اینها افتخارش را دارند نه دلقکی مانند زلمی آرا .
شما دوست عزیز و فرهیخته آقای ویس سرور بنده را به طرز فکر طالبی متهم کردید !
اولآ طرز فکر من طالبی نیست و منهم مانند شما راهروی راه علم و دانشم و در بخش تیاتر و سینما سالهاست که فعالیت دارم , چند اثری هنری دارم و سخت پیروی تربیت انسانی و عاشق علم و هنر میباشم .
شما در یک خانواده ای روشن و معزز , هنرمند و روشنفکر متولد شدید و بیدون شک تاریخ تیاتر ما فعالیتهای هنری و فرهنگی پدر بزرگوارتان را زنده یاد آقای سرور بزرگ را هرگز فراموش نمیکند , چرا نا دیده و نا شناخته چنین عنوان را برایم برچسپ زدید ؟ این جفا بزرگیست !
در حقیقت شما و زلمی آرا در خط فکری طالبی هستید نه من !

بعد از جنگ افغان و انگلیس و پیروزی امان الله خان شرایط فرهنگی کشور ما مانند امروز ما بود ولی بودند کسانیکه حق را گفتند و روشنگری کردند , نوشتند و سرودند , اجرا کردند و ساختند , زبان و ادبیات را رونق بخشیدند و از کسی حراس نداشنتد

برای فرهنگ و زبان شان کارکردند عرق ریختند و فرهنگی را به میراث گذاشتند .

من پیروی آنها هستم و حقیقت را همیشه میگویم و فریاد میزنم از ابتذال و چرندیات , کوچه بازاری پسند و جفنگ بپرهیزید و به هنر و هنرمند حرمت بگذارید .

امروز طالب ویران میکند , میکشد و بنیاد گراست و شماهم در کنارشان فرهنگ را با این نوع برخورد به بیراهه کشانده و از یک دلقک بی تربیت و بی فرهنگ که جز بد گویی ومبتذل گرایی با الفاظ کوچه بازاری چیزی دیگری ندارد دفاع میکنید .

https://www.facebook.com/wais.soroor/posts/10157234671327042