فرهنگ دوجلد تورکی و اوزبیکی با ترجمه فارسی – دری از قلم پربار داکتر فیض الله ایماق از چاپ برآمد: امان معاشر

   فرهنگ دو جلدی تورکی اوزبیکی به فارسی / دری داکتر فیض الله ایماق به یاری عثمان ایماق و دوست فرهیخته ام اسحاق ثنا در شهر ونکوور رسیده غرض استفاده در خدمت علاقمندان قرار گرفت.

در این دایرة المعارف بیش از چهل هزار لغات تورکی اوزبیکی به فارسی / دری،جا گزین شده است .

این اثر دو جلدی، هر کدام در حدود پنج صد صفحه بوده ، در آن بعضی از کشور ها و زنده گی نامه ی شخصیتهای اجتماعی ، ادبی و هنری افغانستان و کشورهای همسایه نیز به معرفی گرفته شده است..

به آرزو آنکه داکتر فیض الله ایماق کتاب دایرة المعارف مشرح و پنج جلدی خویش را نیز هرچه زودتر به طبع رسانند.

محترم داکتر ایماق، در جمع آوری و نوشتن این قاموس ، بیش از چهل سال عمرخویش را سپری کرده است.

داکتر فیض الله ایماق بخاطر خدمات فرهنگی و فعالیتهای اجتماعی شان مفتخر به دریافت مدال الماس کانادا شده است و با ارزش ترین رویداد فرهنگی ما در کانادا گذاشتن مجسمه حضرت علیشر نوایی در کانادا است که در دور کار داکتر ایماق در فدراسیون فرهنگی تورکان افغانستان انجام شده است.

برای من جای خوشی است که در لغات با حرف (م) بابا رحیم مشرب شاعر ؛ عالم ، صوفی ، فیلیسوف در سال ۱۶۵۳ در ولایت نمنگان تولد یافته و در سال ۱۷۱۱ به اساس دسایس ملا های متعصب وکور دل با حکم محمود خان در ولایت بلخ به دار آیخته شده و در پهلوی قبر جوانمرد قصاب دفن گردیده و سپس جسد ان به شهر اشکمش ولایت تخار انتقال یافته است و مژده جمالزاده هنرمند معروف و مشهور افغانستان که در ونکوور زندگی دارند از نویشته های 12 سال قبل من استفاده برده شده است. جا دارد از دوست قدر دان خود داکتر ایماق تشکر کلان نمایم

امان معاشر