ولی لطیفی
هنرپیشه و کارگردان پیشکسوت سینمای افغانستان: زلــمــی رزمی

     

ولی لطیفی درنوجوانی به تشویق کاکای بزرگوارش استادعبدالرشید لطیفی پدرتیاترافغانستان، روی ستیزتیاترپوهنی ننداری ظاهرشد و در درامهای مختلفی نقش های زیادی را با موفقیت به اجرا درآورد
بعدها به هنرسینما روی آورد، غرض تحصیلات عالی و مسلکی بماسکو رفت و در دانشگاه ماسکو دررشته کارگردانی فیلمهای سینمایی آموزش دید.
پس از بازگشت بوطن، بعنوان کارگردان تعلیم دیده و اکادمیک در موسسه افغانفلم آغازبکارفیلمسازی کرد.
لطیفی درطی سالهای کارش درافغانفلم چندفیلم هنری ساخت و نیز تعداد زیادی فیلمهای مستند و اخباری که امروزه جزئی از اسناد مهم تصویری تاریخی کشورما بشمارمیرود
یکی ازساخته های وی فیلم مستندی بنام ( تجاوزمتوقف ) است که درجشنواره سینمایی لایبزیک سال۱۹۸۱درآلمان شرق سابق دربین ده ها فیلم مستند فیلمسازان معروف جهان، حایز تقدیرنامه ارزشمند سینمایی کردید.
افتخاردارم که اینجانب درین جشنواره بعنوان هیئت سینمایی افغانفلم اشتراک داشتم و جایزه مذکور را شخصن تسلیم و به افغانفلم سپردم.
از فیلمهای معروف داستانی وی میتوان ازفیلمهای :
روزهای دشوار
و
بهارمیشود
که بهمکاری زنده یاد دکتوررفیق یحیایی در استدیوی افغانفلم تهیه و تولید شده، نام برد.
ولی لطیفی ضمن امورکارگردانی درهر دو فیلم های متذکره نقش های مرکزی را نیز با موفقیت بازی کرده است.
فیلم تابستان داغ کابل یکی ازفیلمهای مشترک افغانشوروی است که به کارگردانی ولی لطیفی و علی همرایف فیلمسازشوروی وقت ساخته شده است .

ولی لطیفی درسال ۱۹۹۲ بدرخواست Vladimir Bortko کارگردان معروف روسی درفیلم روسی بنام Afganskiy izlom نقش یک نظامی را با موفقیت بازی کرده که درخورستایش است .
ولی لطیفی این چهره قدیمی و سرشناس هنرتیاتر و سینمای کشورما سالها قبل نسبت اوضاع ناامن و جنگهای شدید میان گروه های جهادگرمجبور به ترک وطن شد و اینک سالهاست درایالات متحده امریکا بسرمیبرد و اما آثاردرخشانش درعرصه های هنر تیاتر و فیلم و سینما کشورما جایگاهه ماندگاری دارد.
سعادت و سلامت و پیروزی و بهروزی اش را آرزو میدارم.
زلمی رزمی