آیا ماموریت طالبان به داعش سپرده میشود : احمد سعیدی

  با گذشت 9 ماه مذاکرات نفس گیر بین زلمی خلیلزاد نماینده امریکا و گروه طالبان که گفته میشد نتیجه آن شاید روزنه ای برای صلح باشد برعکس نتیجه این همه تلاش های 9 ماهه را دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا یک طرفه لغو اعلان نمود.

بعد از آنکه دونالد ترامپ گفت مذاکرات دیگر با طالبان مرده است و طالبان را تهدیدی نظامی نمود گروه طالبان بازی دیگری را در سفر به روسیه چین و پاکستان آغاز کرده اند تلاش دارند تا اجماع منطقوی را به نفع ادامه مذاکرات ایجاد نمایند.

از سوی دیگری در داخل افغانستان اکثریت مردم تشویش دارند که اگر صلح با طالبان صورت گیرد سودی ندارد جنگ خاتمه نخواهد یافت با شیوه دیگری ادامه خواهد یافت، آگاهان سیاسی به این باور اند که حامیان بین المللی تروریزم جا گزین طالبان یعنی داعش را ترغیب و تشویق به ادامه جنگ در افغانستان مینمایند حالا باید گفت داعش چیست، بدون تردید  گروه تروریستی داعش با دیدی جهان‌گراء خواستار به اصطلاح حاکمیت خلافت اسلامی در گستره‌ای از خاورمیانه. شمال آفریقا و جنوب اروپا تا قفقاز آسیای مرکزی اففانستان و پاکستان و حتی بخش‌هایی از ایران و هند است.

حالا که داعش ماموریتش در سوریه و عراق به بن‌بست رسیده. افغانستان بهترین مکان برای ادامه فعالیت این گروه محسوب می‌شود. هماهنگی سیاست‌های داعش با اهداف برخی از کشورهای منطقه و همچنین کارکرد این گروه در رقابت قدرت‌های جهانی. زمینة مناسبی برای نفوذ داعش در افغانستان به وجود آورده است. وجود تفکر تحریف شده جهادی در میان گروه‌های تروریستی افغانستان. ورود داعش به این کشور را تسهیل کرده است. البته گروه‌های افراط گرای افغان با داعش بر سر تکفیر شیعیان اختلاف نظر دارند. دیگر اختلاف داعش و این گروه‌ها بر سر قدرت است. به نظر می‌رسد تهدید داعش برای کشورهای هم‌جوار افغانستان. کشورهای مذکور را برای مقابله با تهدید این گروه به تشکیل ائتلافی هرچند نانوشته ترغیب کند که چنین علاماتی تا کنون دیده نمی شود.

از سوی دیگر یاداشت که بین خلیلزاد و طالبان ترتیب گردیده بود که حالا مدار اعتبار نیست در آن طالبان تعهد کرده بودند که ما نمیگذاریم خاک افغانستان به میدان تروریزم تبدیل شود چنانچه طالبان برای ایالات متحده تضمین داده بودند  که پس از توافق صلح، هیچ خطری تروریستی منافع این کشور از خاک افغانستان تهدید نخواهد کرد، همچو تعهدی به باور من در دراز مدت جنبه عملی نداشت یک وعده میانتهی بیش نبود.

بعد از گرفتاری یک هسته ای قوی داعش توسط ارگان های امنیتی افغانستان که گرفتار شده گان اعتراف نموده بودند که در 29 حمله تروریستی در شهر کابل ما دست داشته ایم این پیام را می رساند که داعش در افغانستان حضور فعال دارد.

از طرف دیگر به باور من عوامل مختلفی وجود دارد که گروه تروریستی داعش بتواند، جایگزین طالبان در افغانستان شود، یکی از این عوامل حمایت خارجی‌ها از داعشیان است گرچه مقامات عالی رتبه افغانی از حضور فعال داعش و هسته گزاری های آن تبصره ای های کمتری دارند ولی اما از طرف دیگر، نباید فراموش کرد که آنها از مدت هاست که در افغانستان فعالیت می‌کنند، با توجه به اینکه بیشتر داعشیان خارجی‌ها هستند، پس، این گروه با کمک آنها می‌تواند مواضع خود را در این کشور حفظ کند واکنون نفوس داعشیان در حال افزایش است، این همه به حمایت و پشتیبانی خارجی‌ها بستگی دارد.

به عقیده من بیشتر کمک‌های مالی از طرف پاکستان، کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، سوریه و سعودی به گروه تروریستی صورت می‌گیرد.

بدون تردید بخواهیم نخواهیم رفتار کشورهای غربی و همسایه گان افغانستان در حال حاضر ختم جنگ در افغانستان نیست بلکه بر حفظ مواضع گروه تروریستی داعش در این کشور است.

بعضی از مساجد، مدارس آموزشی و شبکه‌های اجتماعی گاه و بیگاهی به نفع این گروه تروریستی تبلیغات دارند.

تبلیغات به نفع این گروه بیشتر به بقاء این گروه کمک می‌کند، بخصوص مناطق قبایل زیادتر در بود و باش این گروه نقش کلیدی دارند اگر یکبار دیگر مذاکرات با طالبان از سر هم گرفته شود و نتیجه ای از آن نیز بدست آید این خطر وجود دارد که گروه‌های تروریستی دیگر که از مذاکرات صلح میان طالبان و امریکا ناراضی باشند به داعش بپیوندد و صفوف داعش را تقویه نمایند.