نظام الدین قیصاری کیست : احمد سعیدی

     از چندی بدینسو سرخط اخبار آقای نظام الدین قیصاری است٬  خواستم در این مورد که قیصاری کیست چه گذشته ء داشته چه کرده معلومات مختصری را در این مورد با شما شریک سازم .                                                                  نظام الدین قیصاری فرزند حاجی عبدالقادر بتاریخ 19/5/1354 در قریه صوفی قلعه ولسوالی قیصار ولایت فاریاب در یک خانواده روشن فکر و تجارت پیشه دیده به جهان گشود.

پدر قیصاری از جمله شخصیت های با نفوذ و یکی از تجاران نامدار همان وقت است.

آقای نظام الدین قیصاری در زمان حیات پدرش با وی در شغل تجارت همکاری داشت 

آقای قیصاری دارای  تحصیلات نیست اما بطور نسبی خواندن و نوشتن را میداند قبل از اینکه موصوف بحیث قومندان مقرر شود به پیشه پدری خود کار صرافی تجارت تیل و کشمش را میکرد. در حال حاضر رتبه نظام آقای قیصاری که از طرف رهبری حکومت وحدت ملی داده شده دگرمن است.

آقای قیصاری دارای سه پسر و شش دختر بوده که یکی از پسرانش قبلاً در شهر میمنه توسط شخص بنام اجمل به شهادت رسید حالا همان اجمل نام قاتل پسر قیصاری در ولسوالی خواجه سبز پوش ولایت فاریاب از جمله سر گروپ های طالبان است.

در حدود شش سال قبل بنابر تشدید حملات گسترده طالبان در ولسوالی قیصار و تلفات افراد نظامی و ملکی در اواخر حکومت حامد کرزی به عنوان قوماندان نیروی خیزش های مردمی ولسوالی قیصار از مردم دفاع کرد و در اوایل حکومت محمد اشرف غنی رئیس جمهور موجود بحیث قوماندان امنیه ولسوالی قیصار نظر به پیشنهاد آقای جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری  مقرر گردید و همزمان وی به عنوان نماینده خاص جنرال عبدالرشید دوستم در ولایت فاریاب ایفای وظیفه میکرد 

آقای قیصاری در دوران قومندانی خود چندین بار مرکز ولایت فاریاب یعنی شهر میمنه را از پرتگاه سقوط نجات داده است و در راه دفاع از اراضی این ولایت در تمام عملیات ها مشترکاً با نیرو های امنیتی شرکت داشته است.

با گذشت هر روز قیصاری شهرت بیشتری کسب مینمود و توانمند تر میگردید بالاخره 

وی در ۱۱ سرطان سال ۱۳۹۷ از سوی حکومت مرکزی در قول اردوی 209 شاهین بازداشت گردید

بازداشت قوماندان‌ مشهور جنرال دوستم ‌ نظام‌الدین قیصاری موجی از واکنش‌های اعتراضی باشنده گان ترک تباران افغانستان را سبب شد. اعتراض‌های ترک‌ تباران و حامیان دیگر حزب جنبش ملی افغانستان از ولایت فاریاب که زادگاه قیصاری است، ‌فراتر رفته و به شمال‌شرق تا مزار شریف  رسید. جنرال دوستم هم با صدور اعلامیه‌ای از ارگ ریاست جمهوری خواست قیصاری را آزاد کنند. ارگ ریاست جمهوری هم در اقدامی که هدف آشکار آن کنترول اوضاع بود، یکی از کادرهای حزب جنبش ملی داکتر نقیب‌الله فایق را من‌حیث والی فاریاب گماشت، اما به نظر نمی‌رسید که از این تقرر جنرال دوستم راضی شود ولی  راضی نشد. جنجالی که بازداشت قیصاری برپا کرده بود به آسانی خاموش شده نمیتوانست بالاخره دولت مرکزی نظام الدین قیصاری را از حبس رها اما تحت نظارت داشت، فراموش نباید کرد جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری و رهبر حزب جنبش ملی افغانستان از حدود تقریباً چند دهه پسین بدینسو مرد قدرتمند و تاثیر گذار در شمال حساب میشود . با در نظرداشت نقش قدرتمند جنرال دوستم در شمال حکومت های مختلف تلاش کرده اند تا از قدرت جنرال دوستم بکاهند و بدیل یا جا نشین برای جنرال دوستم داشته باشند، زمانی حکومت وقت میخواست آقای سید نورالله را آهسته آهسته بدیل جنرال دوستم بسازد ولی کار بجای نرسید بعداً در زمان حکومت آقای کرزی مرحوم اکبر بای را حکومت حمایت کرد تا علیه جنرال دوستم غوغا برپا کند ولی نتیجه نداد. زمان دیگری تلاش صورت گرفت تا از محترمین هریک عالم ساعی ، شاکر کارگر، آقای نقیب الله فایق جانشین برای دوستم بتراشند اما نشد که نشد. جنرال دوستم نسبت به گذشته هنوز نقش سازنده تری داشته و از پشتیبانی ترک تباران افغانستان و سایر اقوام برخوردار است.

آهسته آهسته انتخابات ریاست جمهوری 1398 نزدیک میشد تیم دولت ساز ارتباطات نزدیکی با آقای قیصاری برقرار کرد و در اوایل آقای قیصاری از تیم دولت ساز حمایت خود را اعلان کرد بر علاوه حمایت از تیم دولت ساز مستقیم و غیر مستقیم بغاوت خویش را علیه جنرال دوستم آشکار ساخت و خود را طی یک محفلی بزرگی بحیث رهبر جنبش ملی اعلان کرد. همزمان بگو مگو های وجود داشت که دولت مرکزی میخواهد نظام الدین قیصاری را نیرومند بسازد و از وی بخاطر کاهش قدرت جنرال عبدالرشید دوستم و استاد عطا محمد نور در شمال بهره برداری کند ولی کار ها با گذشت هر روز رنگ و روغن دیگری میگرفت، شکایت ها رسانه ای شد که گویا آقای قیصاری با استفاده از رابطه دولتی  زورگویی میکند، دولت مرکزی به این نتیجه رسید که بخاطر ضعیف ساختن اشخاص قدرتمند در شمال از طریق قیصاری بجای نمی رسد و آقای قیصاری نمی تواند جا نشین جنرال دوستم و یا کس دیگری شود. اطلاعات نا تائید شده ای وجود دارد که تعهدات را که بین قیصاری و حکومت مرکزی قبلاً بعمل آمده بود جامه عمل نپوشید و این تعهد های جانبین نمیتوانست از این بیشتر در انظار مردم پت و پنهان بماند. دولت تصمیم به سرکوبی آن گرفت اینکه سرکوبی آقای قیصاری مطابق به قانون و ارزش های حقوقی بوده و نبوده و چگونگی عملیات هوایی و زمینی برای چندین ساعت در ساحه مسکونی داخل شهر علیه قیصاری صورت گرفت من در جایگاهی نیستم که قضاوت عادلانه نمایم، نهاد های حقوقی و قانونی میتوانند ابراز نظر نمایند ولی آنقدر میدانم که بعد از انجام این عملیات آقای قیصاری با یک تعداد از افرادش در حال حاضر در داخل کشور در جای مصئون به سر میبرد اینکه عملیات بالای قیصاری باعث تحکیم وحدت ترکتباران و سایر اقوام میشود یا نفاق و شقاق ایجاده شده را بیشتر دامن میزند زمان ثابت خواهد کرد.