افتخارات تاريخي ،فرهنگي وهنري کانادا کدام هااند؟؟؟قسمت چهارم واخير – صباح

Untitled

خلیج فاندی : این خلیج بین ولايات نیو برانزویک و نوا اسکوشیا در سواحل شرقی کانادا قرار دارد و شهرتش به خاطر جزر و مد ها یا بهتر است بگویم “مد” های بسیار بلندی است که در دنیا همتایی ندارد.

این خلیج حدود ۱۷۰ مایل (۲۷۴ کیلومتر) درازا و در نقاط مختلفف بین ۳۰ تا ۵۰ مایل (۴۸ تا ۸۰ کیلومتر) پهنا دارد و با توجه به عمق آن تخمین زده اند که بیش از یکصد میلیارد تن آب در آن جا می گیرد. این حجم عظیم آب روزانه دو بار به خاطر جزر و مد به خارج و داخل خلیج در جریان است. این آمد و رفت آب  که میلیون ها سال ست که در حال اتفاق می باشد  باعث فرسایش سنگ ها و صخره های ساحلی و به وجود آمدن اشکال بسیار زیبا و فرم های چشم نواز در آن ها همچنین ایجاد غارهای قشنگی شده است و در زمان  پایین آمدن و تخلیه آب  هم می توان مقدار زیادی فسیل حیوانات دریایی را در کف آن پیدا کرد که امواج با خود از اقیانوس آورده اند. 

این جزر و مد بلندهر دوازده ساعت یک بار اتفاق میفتد و در این مدت حرکت تند امواج سبب بالا آمدن سطح آب می شود که در هر ساعت حدود ۶ تا ۸ پا feet   برابر ۱۸۰ تا ۲۴۰ سانتی متر می باشد.  در نهایت ارتفاع آب در طول هر” مد ” در هر روز ۵۰ feet  چیزی در حدود ۱۵ متر می شود . این  مقدار بالا آمدن  آب پنج برابر از ” مد ” های طول سواحل اقیانوس اطلس  بلند تر است. موقعیت جغرافیایی و شکل خلیج Fundy  باعث ارتفاع سهمگین آب می شود به این صورت که باتوجه به دهانه ی وسیع خلیج و کم شدن عرض در درازای آن و فشار ناشی از هجوم آب به داخل ارتفاع آب به علت نداشتن جای کافی  تا این مقدار بالا برود و یکی از نادره های طبیعت را وجود آورد.  همچنین این مقدار بالا آمدن سطح آب  سبب می شود که آب در مسیر حرکت رودخانه هایی که به خلیج فاندی می ریزند  پس بزند و جهت حرکت آب در بستر رودخانه ها  برای ساعاتی بر عکس شود.
فشار عظیم آب اقیانوس به داخل Bay of Fundy  علی رغم تمهیداتی که در نظر گرفته شده برای ساحل نشینان  خطراتی را در بر دارد  اما قایق سواری و سر کشیدن به غارها و خطر کردن از سرگرمی های مردم و سفرهای  توریستی را موجب شده است. به خصوص که انواع حیوانات دریایی از جمله ” وال ” های عظیم الجثه ی کوهان دار با جریان آب داخل  خیلج فاندی می شوند و بعد از پدیدار کردن مناظری زیبا بعد از ساعتی بازی دوباره به اقیانوس باز می گردند.

برج ملی کانادا- تورنتو

برج CN یا Canadian National Tower بلند ترین بنای مستقل تورنتو و جهان(بعد از برج دبی) با ارتفاع پنجصدوپنجاه وسه متر است که نماد شهر تورنتو نیز به حساب می آید.
سالانه بیش از دو میلیون نفر از آن بازدید می کنند.تقریبا تمام شهر و دریاچه زیبای انتاریو از فراز آن دیده می شود. رستوران سه صدوشصت درجه و کف شیشه ای آن در قسمت فوقانی، از جاذبه های آن است.
شرکت راه آهن ملی کانادا این بنا را در سال نوزده هفتادوشش ساخت و در سال نوزده نودوپنج به شرکت زمین کانادا واگذار کرد. این بنا آنتن های مخابراتی و رادیو تلویزیونی منطقه را نیز دربر دارد.
قیمت تکت بازدید از برج بسته به استفاده از سرویس ها از بيست دو تا سي وسه دالر برای بزرگسالان و پانزده تا بيست وپنج دالر برای کودکان متغیر است. برج ملی کانادا در خیابان فرونت و نزدیکی ایستگاه متروی یونیون قرار دارد.
آبشار نیاگارا، که در تلفظ محلی نایگارا گفته می شود، ترکیبی از دو آبشار بسیار بزرگ و یک آبشار کوچک‌تر می‌باشد که بر رودخانه نیاگارا واقع است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی آبشار نیاگارا در مرز ایالت نیویورک در آمریکا و کانادا در جنوب استان انتاریو قرار دارد. آبشار بزرگ‌تر اصطلاحاً به آبشار کانادایی یا آبشار نعل اسب معروف است و آبشار کوچک‌تر به آبشار آمریکایی معروف است. علت اصلی شهرت آبشار نیاگارا نه به علت ارتفاع آن بلکه به علت عریض بودن آن است. به طور متوسط نزدیک به ۱۱۰ هزار متر مکعب آب از آبشارها در دقیقه سرازیر می‌گردد.
آبشارهای نیاگارا در بیست دقیقه‌ای شهر بوفالو آمریکا و نود دقیقه‌ای شهر تورنتو  قرار دارد.

جزیره تورنتو

جزیره تورنتو از مراکز دیدنی شهر است که در جنوب آن و در داخل دریاچه انتاریو قرار دارد. برای رفتن به جزبره باید از قایق های مسافربر به نام “فری” استفاده نمود که از لنگرگاه به سه ایستگاه جزیره عازم می شوند. جزیره تورنتو دارای فضای سبز زیبا ، شهربازی، رودخانه ، محل دوچرخه سواری ، ساحل برای شنا و آب تنی و همچنین فضای شبیه سازی شده مشابه روستا است که در آن حیوانات اهلی و برخی حیوانات جنگلی نگهداری می شود .
منظره شهر تورنتو از جزیره که Skyline گفته می شود بسیار زیباست و سوژه مناسبی برای عکسبرداری است.
برای سوارشدن به قایق ها باید به ایستگاه Harbourfront در جنوب ایستگاه متروی یونیون مراجعه نمود.
جزیره همچنین دارای فرودگاه کوچکی است که برای پروازهای خصوصی و محلی استفاده می شود.
کانادا واندرلند شهر بازی تورنتو

شهر بازی بزرگ تورنتو یا سرزمین عجایب در سال نوزده هفتادودو در منطقه واان ( شمال شرقی تورنتو) و در زمینی به وسعت 1.3 کیلومترمربع احداث شده است.
این مرکز دارای شصت بازی هیجان انگیز و در مجموع دوصد نوع جاذبه مختلف نظیر پارک آبی است.
فعالیت شهربازی از اوایل ماه مه هر سال آغاز و تا اکتبر ادامه می یابد و طی این مدت ، سالانه نزدیک به چهار میلیون نفر از امکانات این مرکز استفاده می کنند. شهربازی در شرق جاده ۴۰۰ بين ميجر مکنزی و ردرفورد
مرکز خرید ایتون سنتردر تورنتو

ایتون سنتر بزرگترین و مشهورترین مرکز خرید تورنتو است که در قلب این شهر قرار دارد. در این مرکز که در خیابان یانگ و بین میدان دانداس و سیتی هال قرار گرفته دارای صدها فروشگاه ، بوتیک و رستوران با معماری مدرن است که سالانه حدود یک میلیون نفر از آن بازدید و خرید می کنند .

میدان دانداس تورنتو
میدان دانداس ، فضایی است در ضلع شرقی خیابان یانگ ، پشت ایتون سنتر که در سال دوهزارودو به روی مردم گشوده شد. این میدان که تقریبا در تمام ایام سال و بخصوص روزهای تعطیل شاهد برگزاری انواع نمایشگاه ها و فستیوال ها است از جذاب ترین مناطق مرکزی تورنتو به حساب می آید. از دیگر جاذبه های میدان، فواره های متعددی است که در کف زمین جاسازی شده و گاها روشن می شوند.
میدان ناتان فیلیپ تورنتو
این میدان در مقابل ساختمان شهرداری تورنتو قرار دارد و به همراه ساختمان دوقلوی نیم دایره شهرداری ، از نماد های خاص شهر تورنتو به حساب می آید. میدان فلیپ ناتان همچنین به دلیل نزدیکی به مرکز خرید ایتون سنتر و خیابان کوئین و همچنین زمین اسکیت ویژه خود مشهور بوده و اکثر ماه های سال برنامه های متنوع هنری و نمایشگاه ها و فستیوال های گوناگون در آن برگزار می شود. ساختمان شهرداری در سال نوزده شصت وپنج ساخته شده و میدان نیز به نام یکی از شهرداران قدیمی تورنتو نامگذاری شد که مجسمه وی نیز در محوطه میدان قرار دارد.
مرکز لنگرگاه تورنتو
مرکز Harbourfront در سال نوزده هفتادودو به عنوان پارک ساحلی توسط دولت مرکزی احداث شد. این مرکز دارای امکانات گوناگون تفریحی برای خانواده ها و محل برگزاری رویدادهای گوناگون هنری است. از جمله کمپ و اردوگاه ، گالری های هنری، باغ موسقی ، زمین اسکیت، مرکز هنرهای زیبا و …
این لنگرگاه در طول سال مملو از مردم و انواع فعالیت هاست.به خصوص مراکز خرید در ترمینال ، مرکز خرید لنگرگاه، بازار عتیقه لنگرگاه، و مسیر بیاده روی کنار لنگرگاه.
مجموعه تفریحی انتاریو در تورنتو
مرکز بزرگ تفریحی جنوب تورنتو است که در سال نوزده هفتادويک احداث شده است. این مرکز از سه جزیره مصنوعی زیبا تشکیل شده و طراحی بناهای موجود در آن بقدری جذاب انجام شده که این مراکز را از بهترین محلهای تفریحی جهان تبدیل کرده است. در این جزایر انواع لوازم و اسباب بازی کودکان و خانواده ها قرار دارد و در قسمت مرکزی نیز ساختمان کره ای شکل تالار کنسرت خودنمایی می کند. بجز سالون نمایش مابقی بخش های مرکز دارای برنامه های فصلی بوده و از اکتبر تا اپریل نیز بسته است .

شهر ادمونتون ، مرکز ایالت آلبرتاست و مجاور رودخانه ی ساسکاچوان شمالی ، در منطقه ی مرکزی آلبرتا در غرب کانادا ، است . این شهر ، آب و هوای قاره ای شمالی ، با تابستان های ملایم و زمستان های سرد دارد .

مکانهای دیدنی  

– باغ وحش دره

– پارک قلعه ی ادمونتون

– باغ گیاه شناسی موتارت

– ساختمان مجلس ایالتی آلبرتا

– موزیم ایالتی و دانشگاه آلبرتا

ساختمان های دیدنی

-ساختمان قانون گذاری آلبرتا

– منیولایف پلیس  

– خانه ی ادمونتون 

– ساختمان تلوس

– برج بل

موزيم ها و گالری ها

– موزیم سلطنتی آلبرتا  

– مرکز علمی تلوس

– موزیم هوانوردی آلبرتا 

– موزیم راه آهن آلبرتا

– پارک فورت ادمونتون

جشنواره ها

– جشنواره ی بین المللی جاز ادمونتون : یک جشنواره ی نسبتا  جدید است که هر سال در جون با حضور هنرمندان ملی و بین المللی به  مدت ده روز برگزار می شود .

– جشنواره ی اختیاری شکسپیر : یک جشنواره ی تئاتر ( نیمه تابستان مشهور است ) که از اواخر جون با اجرای دو نامیش که یکی از آنها کمدی است ، به مدت سه هفته برگزار می شود .

– جشنواره ی بین المللی فرینج ادمونتون : جشنواره ی تئاتر است .

– جشنواره ی بین المللی اجراهای خیابانی ادمنتون : هر سال  در جولای که تئاتر های خیابانی است برگزار می شود .

– مرکز ایکس : این جشن در جولای اجرا می شود . با رژ ه ای در اولین روز و نمایشگاهی در پارک نورسث لند ، کامل می شود .

– ایندی ادمونتون : مسابقه ی اتومبیل رانی که در جولای در پیست اتومبیل رانی بین المللی فنلاندی برگزار می شود .

– مزه ی ادمونتون : جشنواره ی غذاست که هر سال در جولای در میدان چرچیل برگزار می شود .

– جشنواره ی میراث : این جشنواره ، در آخرین هته های اگست با حضور صدها گروه در پارک هورلک برگزار می شود . گروه های مختلف هنری ، غذا ها و رقص های محلی گوناگون ،  گوشه هایی از فرهنگ بومی کانادا را عرضه می کنند .

– جشنواره ی موسیقی ملی

– رژه ی کری وست : این جشنواره که محل نمایش و عرضه ی آهنگ ها و لباس های بسیار شگفت انگیز جزایر دریای کارائیب است در اگست برگزار می شود .

– جشنواره ی لاباتس بلوز ادمونتون : جشنواره ی موسیقی است .

– سمفونی زیر آسمان : یک سری کنسرت های موسیقی مشهور از نوع کلاسیک است .

پارک ها

– باغ وحش دره

 – مارپیچ بزرگ ذرت ادمونتون : مزارع ذرتی است که پس از بلند شدن بوته ها ی ذرت ، از آن برای تفریح  و سرگرمی استفاده می کنند . پیدا کردن مسیر درست خروجی از بین ذرت های کاشته شده در تاریکی شب ، با استفاده از چراغ قوه ، در این محل ، بسیار هیجان انگیز است .

– پارک تفریحی وایت ماد : مکان مناسب برای انواع تفریحات کودکان در فضای باز است ؛ مثل مینی گلف ، گاری سواری ، قایق های تصادفی و …

– مرکز تفریحی گیت وی  : یکی از بهترین مراکز سرپوشیده ی تفریحات خانواده گی در شهر است.

– پارک آبی : محفظه ی مخصوص کوسه ها ، نمایش دلفین ها ، پنگوئن ها ، اختاپوس ها و انواع ماهی های اقیانوس ، از جذابیت های این مجموعه متنوع هستند .

– ماجراجویی در اعماق دریا: یکی از جذاب ترین فعالیت های پارک آبی است که با چهار زیر دریایی کوچک خود ، بازدیدکنندگان را برای سفری هیجان انگیز ، به اعماق آب می برد .

– گلکسی لند  : بزرگترین پارک سرپوشیده ی دنیاست.                                                        

بزرگترین شهر ایالت آلبرتاست که در جنوب ایالت ، در یک منطقه ی کوهپایه ای واقع شده است.  آب و هوای نسبتا خشکی دارد . این شهر ، یکی از مهم ترین مراکز بازرگانی و تجاری کشور به شمار می آید .

 مکان های دیدنی

– مرکز شهر کالگری : مرکز شهر کالگری ، مجموعه ی رستوران ها و کافی شاپ ها ، مکان های فرهنگی ، مراکز خرید و میدان های عمومی است  . از جاذبه های این منطقه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

– هسته ی اداری مرکز

– ایوکلیر : این منطقه که منطقه ی جشنواره نیز نامیده می شود ، پر از مرکز ، رستوران ، هوتل و پارک است . در شمال آن هم پارک خوش منظره ی جزیره ی پرنس ، واقع است .

– خیابان استیفن : یکی از مشهورنرین خیابان های کالگری است.مراکز خرید معروف میدان تی دی ، مرکز خرید ایتون و مرکز خرید اسکاتیا و بسیاری گالری ، رستوران ، کافی شاپ ، سینما و کلوپ شبانه ی بسیاری دارد . از جاذبه های این خیابان می توان به باغ  دوونین  ، یکی از بزرگترین باغ های درون شهری جهان است و در میدان تی دی ، واقع شده است .

– محله ی چینی ها

– میدان المپیک و منطقه ی هنرها: در شرق خیابان استیفن ، واقع است و شامل تعداد زیادی سالن تئاتر و گالری هنری است .

– انتهای غربی و دهکده ی شرقی  

– بلت لاین و خیابان هفدهم: این منطقه رستوران ها ، کافی شاپ ها ، بوتیک ها و مراکز خرید متنوعی دارد .

– میشن : این منطقه ، دارای رستوران ها و مغازه های جالبی است .

– خیابان بین الملل: این خیابان در محله ی فارست لان قرار دارد و به خاطر تنوع فرهنگی ناشی از وجود بهترین رستوران های  ویتنامی ، لبنانی و آمریکای مرکزی در آن مشهور است .

– اینگل وود : قدیمی ترین منطقه و یکی از فرهنگی ترین و شیک ترین مناطق کالگری است و در آن بوتیک های منحصر به فرد ، انواع فروشگاه ها ، گالری و رستوران موجود است .از جاذبه های این منطقه می توان به باغ وحش کالگری و باغ گیاه شناسی و یک پارک ماقبل تاریخی برای دوست داران دایناسور ها دارد .

– کنسینگتون : این منطقه در طول رودخانه ی بو در قسمت شمالی مرکز شهر واقع شده ، محله ی مناسبی برای خرید است و رستوران ها  و کافی شاپ های زیادی دارد .

– بریج لند

– مونت رویال

جاذبه های توریستی خارج از شهر  :

–  پارک المپیک کانادا

– پاک هریتیج

– پارک کالاوی                                                                                

– چمنزار سپروس

جشواره های کالگری

– مسابقه ی بهترین اجرا : در جنوري، بهترین ها در اجرای جدید و آزمایشی از سراسر کانادا و دنیا ارایه می دهد .

– پلی رایتس : در جنوري یا فبروری ، جشنواره ی سالیانه ای است که کمپنی تئاتر آلرتا طراحی کرده است .

– جشنواره ی زمستانی  : این جشن در اوایل فبروری به یاد بود المپیک زمستانی برگزار می شود .

– سوار کاری سلطنتی  : مارچ و اپریل نمایش گاو چرانی داخل سالن است که در اواسط مارچ برگزار می شود و اصلی ترین رقابت فینال گاو چرانی است .

– جشنواره ی بین المللی اسپوکن ورد کالگری : در اپریل برگزار می شود و یک جشنواره ی بین المللی کانادایی است که انواع هنرهای ادبی در آن ارایه می شود .

– جشنواره ی بین المللی کودکان : همه ساله در ماه می برگزار می شود . در این جشنواره ، سفارتخانه های مختلف جغرافیایی ، نحوه ی لباس پوشیدن و سنت های کشور خود را از طریق نمایش های مهیج و برنامه های جالب ، به کودکان و خانوادهایشان معرفی می کنند .   

– جشنواره ی یاس بنفش : یک جشنواره ی سالیانه ی خیابانی است به افتخار گل های یاس بنفش. در آخرین یکشنبه ی ماه می برگزار می شود .

– کاری فست : این جشنواره در اواسط جون برگزار می شود و بهترین های موسیقی رگا و غذاهای منطقه ی کارائیب را ارایه می دهد .

– جشنواره ی بین المللی جاز

– جشنواره ی یونانی : جشنواره ی سه روزه است که در اواخر جون برگزار می شود.

این جشنواره نه تنها مربوط به غذا و سرگرمی است ؛ بلکه دوستی و پیوند های خانواده گی را نیز پاس می دارد .

– استمپتد کالگری : بزرگترین نمایش صحرایی کره ی زمین است ، در اوایل جولای به مدت ده روز برگزار می شود و شامل جشنی در مرکز شهر و نمایشگاه های بسیار بزرگ است.

مسابقه ی اسب دوانی نیز برگزار می شود .

– فیستاوال : جشن سه روزه ی فرهنگ های مختلف در زمینه ی هنر و سرگرمی در فرهنگ امریکای لاتین است که در جولای برگزار می شود .

– جشنواره ی موسیقی ملی : هر سال در اواخر جولای برگزار می شود و جشن سنت ها ، تازه ها و انواع موسیقی از ساسر جهان است .

– جشنواره ی قایق اژدها : این مسابقه ، تیم هایی را از سراسر غرب کانادا و ایالت متحده آمریکا جلب می کند در آگوست مرداد در پارک گلنمور برگزار می شود .

– جشنواره ی جهانی : هر سال در ماه اگست ، در پارک الیستون برگزار می شود . رقابت های بین المللی آتش بازی ، همرا با موسیقی ، سراسر پارک را فرا می گیرد .

– جشنواره ی افریکادی : این جشنواره که اواسط اگست برکزار می شود ، جشن هنرها و فرهنگ آفریقایی ، همراه با موسیقی و نمایشگاه غذا در مرکز شهر است .

– جشنواره ی غذای کالگری : هر سال در ماه اگست برگزار می شود . این جشنواره با همکاری رستوران ها ، نومنه هایی از غذا های مورد علاقه مردم را فراهم می کند .

– جشنواره ی پخت کباب بو : در سپتامبربرگزار شده و گروه هایی شامل یک سرآشپز و سه آشپز در پخت انواع کباب با هم رقابت می کنند .

– جشنواره ی هنر ، طراحی و معماری

– هفته ی مد کالگری : جشنواره ی چهار روزه ایست جهت ارایه ی مدل های جدید لباس .

– دوازده روز کریسمس : این جشنواره در نوامبر شروع می شود و تا دسامبر ادامه پیدا می کند . بزرگسالان در این جشنواره می توانند از اسکی روی یخ ، خرید و غذاهای مختلف ، لذت ببرند .

این شهر ، مرکز ایالت کبک و در جنوب این ایالت است . آب و هوای کوبک سیتی از نوع قاره ای مرطوب با زمستان های برفی و سرد ، تابستان های گرم و نسبتا شرجی است .

شهرک قدیمی کوبک سیتی به ویژه باس – ویل   ، فروشگاه های زیادی دارد . از دیگر مراکز خرید این شهر می توان مارچ دو ویوکس پورت را که بازار مزرعه داران و عرضه کنند ه ی محصولات محلی ارزان است ، ورری لامیلوچی   و سه مرکز خرید بزرگ لورئیر دی لاسیته و استی – فوی را نام برد .

مکان های دیدنی 

– هوتل شاتو فرانتنک: در بالای کاپ – دیافانت واقع شده و یکی از زیباترین هوتل های آمریکای شمالی است .

– دوفرین تریس: تفرجگاهی در کنار اسکله با چشم اندازی عالی و با شکوه از رود سن لورنس ، سیتادل  که تاسیسات نظامی کانادایی است  

– آبزرواتوریور دلاکپیتال: یکی از بلندترین ساختمان های کوبک است و چشم اندازی وسیع از تمام شهر دارد .

– کلسیای جامع نوتردام کبک: اولین کلیسای جامع دنیای جدید به خاطر قصر سلطنتی اش اهمیت دارد .

– هوتل یخی : یکی از جاذبه های جهان گردی ای شهر ، هوتل یخی است که یکی از دو هوتل یخی جهان است و ازجنوري تا اوایل اپریل باز است .اتاق های این هوتل با مجسمه های یخی نفیس و عالی تزئین شده است  ، نوشابه فروشی یخی دارد که شما می توانید در آن نوشیدنی های خود را درگيلاس های یخی بنوشید و کلیسای کوچک نیز باچوکي های برفی برای ازدواج دارد .

– شهر قدیمی: این قسمت شهر ، داخل محدوده ی دیوار های شهر است و دو بخش بالا و پایین که با یکسری پله به نام پله های گدن شکن  و یک خط آهن در مسیری بسیار زیبا و دیدنی به نام راه آهن کيبلی قدیمی کوبک به یکدیگر متصل هستند .

ساختمان ها و بناهای دیدنی

– کلیسای نوتردام  : یک مکان تاریخی است در قسمت  پایین شهر کوبک ساخته شده است .

– هوتل بزرگ فرونتناک  : این هوتل بزرگ و زیبا ، یکی از مهم ترین جاذبه های جهان گردی شهر است 

– گذرگاه دافرین: در لبه ی این دماغه ، کنار این هوتل است و با عبور از آن می توان چشم انداز بسیار زیبای رودخانه ی سنت لورنس را تماشا کرد .                                                         

– سیتادل   : قلعه ی نظامی است که روی دماغه ی دیامانت ، نزدیک دشت های آبراهام است.                                                           

– ساختمان پارلمان کوبک: فضای سبز زیبای اطراف این ساختمان و وجود یک آب نما و فواره ی زیبا ، باعث جذب جهان گردان بسیاری به این منطقه می شود . ساختمان مجلس نزدیک سیتادل است .                                                               

– دشت های آبراهام: اولین منطقه ی تاریخی ثبت شده ی کانادا است .

موزيم ها

– موز یم هنرهای زیبا

– موز یم تمدن :  نمایشگاه های دایم و موقت این موزيم معمولا مربوط به علوم انسانی و پیشرفت تمدن است .قسمت آموزشی کودکان ، از قسمت های جالب این موزيم هستند .

– موزیم آمریکا – فرانسه  : قدیمی ترین موزیم کاناداست . گیاه شناسی ، جانور شناسی ، زمین شناسی ، مردم شناسی ، فسیل ها و کتاب های قدیمی ، از بخش های جذاب آن هستند .

– موز یم دریای کوبک ، اسپیس فلیکس لکلرک ، موزيم شکلات اریکو ، دی ال آبیلی   مرکز نمایشگاه جلگه ی ابراهام نام برد .

پارک ها و مراکز طبیعی

– پارک دو بویس دی کولون: یک باغ بيست وچهارهکتاری است که مجموعه ایست از ساختمان های مورثی ، مناطق جنگلی و باغ ها بوده است .

– باغ جانور شناسی کبک  : اگرچه این باغ وحش به جانوران بال دار و باغ های مضوعی اختصاص داده شده ؛ ولی چند نوع پستان دار نیز در آن زنده گی می کنند .

– پارک – آکواریوم کوبک: بیش از ده هزار نوع پستاندار ، خزنده ، ماهی و دیگر جانوران آبزی آمریکای شمالی و قطبی را دارد . استخر های بزرگ با خرس های قطبی.

– دهکده ی واکانسز والکارتیر: این مجموعه دارای بزرگترین پارک آببی کانادا ، با بیش از سی سرسره ی آبی هیجان انگیز و یک استخر موج بزرگ برای کسانی که به دنبال دلهره هستند ، و گردش در یک رودخانه آرام و محل های آب بازی برای اطفال و آنهایی که سرعت کمتر را ترجیح می دهند .

– پارک کوه کامی  : این پارک ، منطقه ای سرسبز و وسیع در نزدیکی کوبک است که زمستانها ، محل اسکی و تابستانها ، محل مناسبی برای قایق سواری ، سوار کاری و استفاده از فضای سبز است .

– آبشار مونت مورنسی: این آبشار بزرگ در نزدیکی کوبک است و با ارتفاع هشتادوچهارمتر ، بلندترین آبشارایالت کوبک است . طول آن ،  از آبشار نیاگارا نیز سی متر ، بلند تر است . یک پل معلق و پلکان ، بازدیدکنندگان را به ارتفاعات این آبشار می رساند .

جشنواره ها

– کارناوال زمستانی : یکی از تماشایی ترین رویداد های این شهر است . این جشن ، هر سال در اولین جمعه ی ماه جنوري آغاز می شود ؛ و هفده روز ادامه دارد .انواع تفریحات زمستانی ، مسابقات ، موسیقی ، رستوران ها و فروشگاه ها از جاذبه های این جشن بزرگ هستند . در این کارناوال صدساله ، هر سال ، یک قصر یخی غول پیکر در میدان جاکوز کارتیر ، مقر دفتر اصلی جشنواره ها ساخته می شود .

– جشن سن – جین باپتیست : روز ملی کوبک است که هر سال در بیست و چهارم جون در جلگه ی آبراهام ، آن را جشن می گیرند . آتش بازی و رژه ی دسته جمعی ، همراه با اجرای موسیقی ، از برنامه های این جشن است .

– ادوین – بلانگر بانداستند : یک جشنواره ی موسیقی در فضای باز است که از ژوئن تا اگست ار پنج شنبه تا یک شنبه برگزار می شود .

– جشنواره ی فرانسه ی جدید

– جشنواره ی تابستانی  شهر کوبک : یک جشن بزرگ موسیقی است که هر سال در اولین هفته ی ماه جولای شروع می شود و یازده روز ادامه دارد .

مرکز و بزرگترین شهر ایالت مانیتوباست .

شهر ، در محل تلاقی رودهای قرمز و آسینی بوین در جنوب شرقی این ایالت واقع شده . آب و هوای این شهر ، زمستاه های سرد و طولانی و تابستان های گرم دارد .

مکان های  دیدنی

– فورکس  : این جاذبه ی جهان گردی شهر که  روی رودخانه ی سرخ واقع شده ، یک بازار مواد غذایی با بیش از پنجاه فروشگاه است که در یک ساختمان تاریخی ، واقع شده است . این ساختمان ، یک اصطبل اسب قدیمی نیز دارد و در قسمت انبار علوفه ی سابق ، انواع صنایع دستی ، پوشاک ، جواهرات ، اسباب بازی و … به فروش می رسد .

– ضرابخانه ی سلطنتی کانادا

– بخش معاملات بورس و سهام

– مرکز بومی

– ساختمان قانون گذاری ما نیتوبا : بالای این ساختمان ، مجسمه ی پسر طلایی واقع شده که معروفترین نهاد ما نیتوبا ست .

– سن بونیفیس : منطقه ایست فرانسوی ، با رستوران ها و برنامه های گوناگون . این منطقه بیش از سي وپنج مکان تاریخی دارد .

– کلیسای جامع  سن بونیفیس

– موزيم ما نیتوبا: نه گالری ، یک افلاک نما و یک نسخه ی بزرگ از کشتی نانساچ دارد و با جذب بیش از سیصد هزار جهان گرد در سال ، مهم ترین مکان جهان گردی ایالت ما نیتوبا ست .

– موزيم کودکان ما نیتوبا: چند گالری جالب برای سرگرمی خانواده ها دارد

– گالری هنر وینیپگ 

– مجموعه هنری و رقص باله ی سلطنتی وینیپگ

– مرکز تئاتر ما نیتوبا 

– تئاتر جوانان ما نیتوبا  

 پارک ها و مراکز تفریحی

از بزرگترین پارک های وینیپگ می توان به آسینی بوینی ، کیلدونان  و سن ویتال  ، سارگنت و لیوینگ پرایری  اشاره کرد .

جشنواره ها

– جشنواره ی تئاتر فرنج وینیپگ : این جشنواره که در جولای برگزار می شود ، دومین جشنواره ی بزرگ فرنج در آمریکای شمالی است .

– فولک لوراما : این جشنواره که به مدت دو هفته در اگست برگزار می شود ، بزرگ ترین و طولانی ترین  جشنواره ی چند فرهنگی از نوع خود ، در جهان است  .

– جشنواره جاز وینیپگ 

– جشنواره ی کمدی وینیپگ : اجرای مجموعه ها ی تلویزیونی ، از کانال های کمدی است .

– جشنواره ی مسافران : بزرگترین  جشنوراه ی زمستانی کانادای غربی است که به مدت ده روز در فبروری (برگزار می شود .

– نمایشگاه رودخانه سرخ : هر سال از اواخر جون تا اوابل جولای  در پارک برپا می شود .

ویکتوریا ، مرکز ایالت  بریتیش کلمبیا ست و در جنوبی ترین نقطه ی جزیره ی ونکوور واقع شده است . شهر ویکتوریا معتدل ترین آب و هوای کانادا را دارد و به دلیل داشتن تابستان های گرم و خشک و زمستان های معتدل و مرطوب ، بسیاری از مردم کانادا برای گذراندن دوران بازنشستگی ، این شهر را انتخاب می کنند . به خاطر رطوبت مناسب و اعتدال دما ، فضای سبز بسیاری در شهر وجود دارد ؛ از این رو ، این شهر را شهر باغ ها نیز می نامند .

مراکز خرید  مشهور این شهر عبارتند :

– خیابان گاورمنت

–  خیابان فورت

– بندر داخلی

–  میدان باستیون و خیابان لویر جانسون را نام برد .

اماکن و بناهای دیدنی  

– ساختمان های پارلمان: این مجموعه ساختمان سبک باروک است . یکی از مناظر مهم شهر هستند . 

– کلیسای بزرگ مسیح  : در هنگام ساخت این کلیسا ، یک سینه سرخ ، روی یکی از ستون های در حال ساخت ،  لانه درست کرد و کار در آن قسمت از بنا ، تا پایان فصل تخم گذاری و ترک کردن لانه ، متوقف شد و پس از آن ، مجسمه ای از آن سینه سرخ و لانه اش ، روی این ستون قرار داده شد                                                       

– هوتل امپرس: یکی از قدیمی ترین هوتل های بریتیش است . مراسم چای بعداظهر این هوتل ، بسیار معروف  است ؛ به طوری  که تابستان ها هر روز بعداظهر ، حدود هشتصد نفر در این مهمانی عصرانه  شرکت می کنند .                                                        

– قلعه ی کریچ دارروچ :

– موزیم سلطنتی  بریتیش کلمبیا   : یکی از مهم ترین قسمت های گردشگری شهر است و با سه نمایشگاه دایمی و یک سالن سینمای سه بعدی بازدیدکننده ی فراوانی به خود جلب می کند .

– خانه ی امیلی کار  :  خانه ی نقاش معروف کانادایی است .

– خانه ی هلمکن: قدیمی ترین خانه ی موز یم بریتیش کلمبیاست و وسایل طبي دکتر هلمکن ، از ددنی های جالب آن است .

– محله ی چینی ها

– پارک توندربیرد

– قلعه ی کریچ داروچ

– موزیم سلطنتی لندن واکس

– باغ وحش حشره شناسی ویکتوریال

پارک ها

از ویژگی ها و مشخصه های بارز این شهر ،  وجود باغ های ، بسیار است از جمله :

– پارک ببکن هیل: این پارک به وسعت هفتادوپنج هکتار ، داخل شهر ویکتوریا ست و با باغ ها ، مناظر طبیعی ، زمین های بازی ، یک باغ وحش کوچک و گل های بومی زیبا ی خود ، محل بسیار مناسبی برای تفریح خانواده ها و جهان گردان است . این پارک در تابستان ها ، محل اجرای برنامه های موسیقی و جشنواره ی فانوس هاست .                                                    

– باغ های زیر دریا : این باغ ، در حقیقت ، یک کشتی است که با پایین رفتن از پله های آن ، از داخل یک فضای آکواریوم مانن ، می توان موجودات و گیاهان  کف دریا را در محیط زیست طبیعی خود مشاهده کرد .                                                  

– باغ های بوچارت: این باغ های زیبا که با نام صاحب اصلی خود نامگذاری شده اند ، تعدادی باغ به هم پیوسته با گل های بسیار زیبا و پرندگان و مجسمه های برنزی هستند که هر سال ، حدود یک میلیون نفر بازدید کنند ه دارند .                                                    

– باغ وحش حشرات  ویکتوریا  : در این باغ وحش کوچک ، برخی گونه های کمیاب حشرات ، نگهداری می شوند ؛ از جمله بزرگترین مجموعه ی حشرات مناطق استوایی ، در آمریکای شمالی ، در این باغ وحش ، موجود است .

– آبشار نیاگارا : آبشار عظیم نیاگارا با ارتفاع تقریبی پنجاه ودو متر در صدوبيست کیلومتری جنوب شرقی تورنتو در امتدادرودخانه ی نیاگارا واقع است و شامل سه آبشار کوچک تر به نام های آبشار نعل اسبی ، آبشار آمریکایی و آبشار برایدال ویل است که از این سه  ، بزرگترین آن ها ، آبشار نعل اسبی ، در محدوده ی مرزهای کانادا قرار گرفته است .                                               

 شهر نیاگارا مجاور رودخانه ی نیاگارا ، در ناحیه ی گلدن هورس شو در انتاریوی جنوبی است . این شهر ، هر سال ، میلیون ها بازدید کننده را به خود جلب می کند .

– پارک ملکه ویکتوریا: این پارک در منطقه ای زیبا با باغ های تزیین شده و چشم اندازی زیبا از دو آبشار نعل اسبی و آبشار آمریکایی است . گذرگاه این پارک به داخل آبشار و اتاق های مشاهده ای که امکان تماشای آبشار را از داخل ، برای بازدید کنندگان فراهم می کند .                                                  

– برج اسکای لون : برجی با ارتفاع صدوشصت متر از سطح زمین که از بالای آن می توان مناظر زیبای از آبشار و نیز دورنمایی از شهر تورنتو را مشاهده کرد .

– برج کونیکا مینولتا: ارتفاع این برج از سطح زمین ، نودونو متر است . رستوران ، چشم انداز و یک هوتل در این مجموعه است .

– خدمتکار مه  maid of the mist : یک کشتی تفریحی است که مسافران را با خود به وسط رودخانه ی نیاگارا و داخل مه ایجاد شده در اثر فرو ریختن آب می برد .

تپه ی کلیتون منطقه ای   clifton hill جهان گردی در شهر نیاگاراست با امکانات تفریحی فراوان ، فروشگاه ها ، رستوران ها و هتل های بسیار .موزه ی مجسمه های مومی ، زمین مینی گلف ، خانه های اشباح ، مرکز بازی های کامپیوتری و سه بعدی و یک چرخ و فلک بزرگ ، با نمایی زیبا از آبشار ، از قسمت های جذاب این منطقه هستند .

باغ پروانه ها ، باغ پرندگان ، ساعتی از گل ها ، باغ گیاه شناسی ، سینمای سه بعدی ، صندلی های کيبلی در ارتفاع آبشار و آسانسور به داخل آبشار از دیدنی های دیگر شهر هستند .   

ونكوور: ونکوور شهری واقع در بریتیش کلمبیا در کشور کانادا است. این شهر بندرگاهی مهم و بزرگ‌ترین کلان شهر غرب کانادا  است. جمعیت ونکوور در سال ۲۰۰۶ میلادی ۵۸۷٬۸۹۱ نفر و جمعیت کلان‌شهر (ونکوور و حومه) ۲٬۱۸۰٬۷۳۷ نفر بوده است. سابقه سکونت بومیان در منطقه ای که اکنون شهر ونکوور بر آن گسترش یافته است، به دست کم ۹٬۰۰۰ سال پیش باز می‌گردد. در ۱۷۹۱ دریانوردان اسپانیایی و در ۱۷۹۲ جورج ونکوور انگلیسی اولین کاشفان غربی بودند که آب‌های اطراف را در نوردیدند. حضور اروپاییان بر خشکی تا ۱۸۰۸، که سایمون فریزر و همراهانش در سواحل منطقه پیاده شدند، ثبت نشده است. جویندگان طلا در ۱۸۶۱ به نواحی دهانه رودخانه فریزر وارد شدند. کارخانه الوارسازی که در ۱۸۶۳ ساخته شد آغاز نقش بنیادین صنعت چوب‌بری در شکل‌گیری شهر را رقم زد. شهرکی اطراف این کارخانه گسترش یافت که مشهور به گزتان بود. نام رسمی گرنویل در ۱۸۷۰ به آن اطلاق شد. به زودی راه آهن سراسری کانادا به گرنویل رسید. نام گرنویل در ۶ اپریل ۱۸۸۶ تغییر داده شد و شهر ونکوور (به افتخار ناخدا جورج ونکوور) رسما تأسیس شد.
آب و هوای معتدل ونکوور، واقع بودن آن بین اقیانوس و رشته کوه ها و وجود رودخانه ها و دریاچه های متعدد و نزدیکی این جاذبه های طبیعی به شهر، این منطقه را به یکی از زیباترین و بهترین مناطق برای انجام فعالیت های مناسب در فضای باز، تبدیل کرده است.

بازار سنتي و بزرگ شهر در جزيره گران ويل آلند در مركز شهر قرار دارد كه عمده‌فروشي ها، رستوران ها و بازارهاي اصلي شهر در آن قرار دارند. يكي ديگر از مراكز خريد ونكوور CANADA PALACE است كه در لب آب قرار دارد. قسمتي از آن در خشكي است و قسمتي از آن به شكل كشتي با بادبان‌هاي عظيمي در آب قرار دارد.

 Grouse Mountain  که به قله ونکوور معروف است و در آن امکانات گسترده ای برای اسکی و کوهنوردی ورزش کاران و علاقه مندان فراهم شده است. همچنین هر ساله میلیون ها توریست از مناظر زیبا و طبیعت دست نخورده این رشته کوه و جنگل های اطراف آن بازدید می کنند. پیست اسکی دیگری به نام Cypress نیز در فاصله سی دقیقه ای از ونکوور قرار دارد که در این مکان نیز امکان تجربه اسکی در کنار لذت بردن از مناظر زیبای اقیانوس وجود دارد. یکی دیگر از نقاط دیدنی شهر ونکوور پلی به نام Suspension Bridge است. این پل به طول ٤٥٠ و ارتفاع ٢٣٠ فوت بر روی رودخانه Capilano River ساخته شده است. بازدیدکنندگان علاوه بر بازدید یکی از طولانی ترین پل های معلق در دنیا و مناظر طبیعی زیبای اطراف آن می توانند با تاریخچه فرهنگی افراد بومی کانادا آشنا شده و از مجسمه های Totem Pole دیدن کنند.
معروف ترین محل دیدنی در ونکوور، پارکی به وسعت ٤٥٠ هکتار به نام Stanley Park است که از جمله مکان های تفریحی و فعالیت های ورزشی مختلف، از جمله دوچرخه سواری، اسکیت، والیبال و پیاده روی به شمار می رود.
به دلیل وجود مراکز تفریحی، هنری و فرهنگی متعدد، شب های ونکوور نیز بسیار زنده و پرشور است، و افراد بر حسب علاقه خود می توانند از این جاذبه های متنوع و جالب، نهایت استفاده را ببرند.
يكي از محله‌هاي شهر گزتاون نام دارد كه در آن يك ساعت بزرگ و قديمي ديده مي‌شود كه متعلق به صد سال پيش است و با بخار آب كار مي كند. نكته جالب اين است كه بخار آب باعث پوسيدگي قطعات فلزي مي‌شود، اما سازنده اين ساعت طوري آن را ساخته كه هنوز هم پس از صد سال به خوبي كار مي كند.
از ديدني هاي شهر مي توان به سيلوهاي عظيم و قديمي شهر اشاره كرد كه متعلق به قرن گذشته‌اند و ديگري مجسمه پري دريايي عظيمي كه در ساحل قرار دارد. در روايات بومي‌هاي منطقه از سرخپوستي نام برده مي‌شود كه به دريا مي‌رود و باز نمي‌گردد. زنش آن قدر به آب خيره مي‌شود كه به پري دريايي تبديل مي شود و به ياد اين افسانه يك مجسمه ساز كانادايي مجسمه را ساخته ‌است.

زیـبا ترین باغ : این باغ که در ونکور کانادا واقع شده امروز به یکی از دیدنی ترین مکان های دنیا تبدیل شده است. باغی كه در جزیره ونكور كانادا و در فاصله‌ی ۲۱ كیلومتری از شهر ویكتوریا واقع شده و سال تأسیس آن به ۱۹۰۴ میلادی می‌رسد. یك باغ كاملاً رؤیایی با حدود ۲۰ هكتار وسعت كه حقیقتاً میتوان آنرا شاهكار معماری سبز نامید.

در حقیقت شاید بتوان این قطعه افسانه‌ای را مؤثرترین و گویاترین سروده‌ی انسان‌ساز در ستایش مادر طبیعت دانست. جالب اینكه از این باغ پرشكوه و بی‌مانند سالانه بیش از یك میلیون نفر بازدید می‌كنند و دولت كانادا همزمان با یكصدمین سال تولد این باغ ، آن را به عنوان یك سند ملی، تاریخی به ثبت رساند .  خانم و آقای بوچارت درحدود يکصدوده سال پیش فابريکه سمنت خود را به زیباترین باغ جهان تغییر دادند. اینكه اگر انسان بخواهد می‌تواند بزرگترین و زیباترین شعر را در ستایش طبیعت بیافریند، باغ بوچارت یكی از سحرانگیز‌ترین سازه‌های بشری در ستایش طبیعت است.

زنده گي درپنج شهر کانادا :پنج شهر زیر، هم اکنون به عنوان برترین مقصد جدید زنده گی مطرح هستند که از سوی مجله The Mark پیشنهاد شده اند:

گاتینوکبک:

در صدر بهترین مناطق کانادا برای زنده گی، شهر گاتینو قرار دارد که به نوعی، دوقلوی اتاوا محسوب می شود. چرا که با وجود تعلق به استان کبک، تنها با یک رودخانه از اتاوا جدا شده و عملا دو شهر بطور کامل به هم آمیخته شده اند. این شهر که ممکن است مردم دنیا تاکنون نام آن را نشنیده باشند، سرشار از پارک ها و نهرهای زیبا و گوناگون نظیر پارک مرکزی Lac Beauchamp  است. گاتینو، یکی از دنج ترین شهرهای کاناداست با اقتصاد در حال رشد ، بازار مسکن پر رونق که ارزش آن بالاتر از حومه پایتخت بودن است.

اکوتاکس آلبرتا:

اگر وجدان شما به اندازه اثر کربن بالا در بدنتان، دچار مشکل باشد، شاید هنوز راهی برای رستگاری شما وجود داشته باشد! اکوتاکس در درون خود، جهنمی از جاه طلبی و تجربه های سبز را نهفته دارد. همچون Drake Landing Solar Community  شهری ایستاده با انرژی خورشیدی، که پروژه ای منحصر بفرد در کانادا و شاید آمریکای شمالی باشد. تلاشی برای استفاده کامل از تابش نور خورشیدی در این سوی جهان ، که موجب کاهش مصرف سوخت به اندازه ۸۰ درصد می گردد. مکانی خوب برای علاقمندان به طبیعت و محیط زیست و آنها که به دنبال برنزه کردن پوست خود هستند!

یلو نایف – قلمرو شمال غربی:

شما کانادایی هستید. شما هرجا که می روید، طبیعت بکر و دست نخورده خود را به رخ جهانیان می کنید. چرا  نباید خود شخصا به یکی از آن مناطق زیبا و مرکز یکی از قلمروهای شمالی کشور نقل مکان کنید؟ با اقتصاد رو به رشد و محل مناسب برای سرمایه گذاری، دیگر نمی توان از یلونایف ، قفط به عنوان یک سرزمین سرد یاد کرد. حتی اگر مدام از سرما و برف سخن گفته شود، با راه اندازی سیستم انرژی سبز، انتظار می رود ،هزاران خانه از این طریق گرم گردند.

اباتسفورد – بریتیش کلمبیا:

این شهر، سومین جمعیت متنوع از نظر فرهنگ و نژاد را پس از تورنتو و ونکوور، داراست. اباتسفورد، همپای شهرهای مهم و مشهور کانادا در حال حرکت است. از ثمرات اقتصاد سالم خود ، حتی در بدترین زمان ها نیز، بهره مند می شود و هنوز از مزایا برگزاری المپیک زمستانی سال گذشته، استفاده می کند و بزودی مسیر رشد خود را با سرعت بیشتر و بهتر طی خواهد کرد.

پتربورگ انتاریو:

اگر از اکثر توریست های داخلی کانادا و گروه های گردشگری بپرسید، کدام ناحیه شهری در کانادا باعث شگفتی آنها گردید، قطعا نام شهر پتربوزگ را خواهید شنید. شهر در سایه زیرکی و ذکاوت خود و جذابیت های فرهنگی توانست مسیر رشد و ترقی را طی کند. محلی برای برگزاری فستیوال های مردمی، دانشگاه ترنت و مجموعه ای از گالری های متنوع، که آن را پناهگاه کسانی قرار داده که در پی فرار ازرش آلودگی تورنتو هستند.

تورنتو: تورنتو بزرگترين شهر انتاریو و پرجمعیت‌ترین شهر کانادا است. این شهر در منطقه انتاریو جنوبی و در شمال غربی دریاچه انتاریو قرار دارد. تورنتو با جمعیتی سه میلیون نفر پنجمین شهر آمریکای شمالی از حیث جمعیت است و ناحیه شهری تورنتو با جمعیتی بیش از ۵ میلیون نفر هفتمین ناحیه شهری پرجمعیت آمریکای شمالی می‌باشد.
شهر تورنتو، قلب منطقه تورنتو بزرگ که به اختصار GTA گفته می‌شود، است و بخشی از ناحیه متراکم نعل اسب طلایی با جمعیتی بیش ازچهار میلیون نفر می‌باشد که ۲۵٪ از جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهد.
تورنتو به عنوان پایتخت اقتصادی کانادا و یکی از مراکز اقتصادی بزرگ جهان، یک شهر جهانی محسوب می‌شود. بورس تورنتو، هفتمین بورس بزرگ دنیا از حیث ارزش بازار است. در تورنتو بیش از هر شهر دیگری در کانادا، شرکت‌های بزرگ حضور دارند، همچنین تورنتو مقر پنج بانک بزرگ کانادا است. تورنتو توسعه دهنده بخش‌های اقتصادی شامل امور مالی، خدمات تجارتی، ارتباطات، هوا فضا، حمل و نقل، رسانه، هنر، فیلم، ساخت برنامه‌های تلویزیونی، انتشارات، تولید نرم‌افزار، تحقیقات طبي، آموزش، گردشگری، انجينري و صنایع ورزشی است.
مطابق با اعلان مجله فوربز، تورنتو یکی از ده شهر قدرتمند اقتصادی جهان و یکی از شهرهای به سرعت در حال رشد در میان کشورهای جی۷ می‌باشد. همچنین PwC این شهر را دومین کلان‌شهر قدرتمند جهان اعلام کرده است. همچنین در میان شهرهای کانادا در سال ۲۰۰۶، تورنتو از حیث بالا بودن هزینه‌های زنده گی رتبه اول را به دست آورد.

مراکز خرید (Shopping Malls) که در کانادا به اختصار مال (Mall) خوانده می‌شوند، از محبوب‌ترین و پر رفت و آمدترین فضاهای شهری خصوصا در ایام زمستان کانادا هستند. فضایی سرپوشیده که از سرما و گرمای بیرون در امان است و تنوع امکانات موجود در آن معمولا برای همه اعضا خانواده جذابیت دارد. با ترکیب متنوعی از فروشگاه‌های بزرگ و کوچک و غذاخوری‌ها که البته بسته به وضعيت اجتماعی منطقه‌ای که مال در آن قرار دارد، همه ارکان مال، هویت متفاوتی پیدا می‌کند.

Eaton Centre:  ایتن سنتر مرکز تجمع اصلی اغلب جوان‌های شهرنشین تورنتویی است. این مرکز خرید یا به عبارت کانادایی آن مال، که در دل شهر قرار دارد، گرچه کمی قدیمی شده اما نقشی کاملا جدی در زنده گی این عده ایفا می‌کند. رشد و توسعه خیابان یانگ سبب شده تا این مال بیش از آن چیزی که در ابتدا برای آن تصور شده بود، اهمیت پیدا کند و به بخش مهمی از شهر تبدیل شود، اما نکته این است که فضای مال نتوانسته رشد کند و باید قبول کرد که انجام کار بزرگی مثل خرید و فروش در یک فضای کوچک خیلی هم کار آسانی نیست.

The Underground City (PATH) : شهر زیرزمینی معروف به PATH که در مرکز شهر تورنتو واقع شده، در واقع یک مرکز خرید یا مال به معنای مرسوم آن نیست. اما از نظر تعداد و کیفیت فروشگاه‌هایی که در آن به کار مشغول هستند، دست کمی هم از یک مال ندارد. این مجموعه زیرزمینی و قنات مانند کاملا به اقوام روی زمینی خود شبیه است، اما این جا احتمال گم شدن و البته بعد از آن سر از روی زمین درآوردن برای شما منتفی نیست.

Shop at Don Mills: وقتی این مرکز خرید در سال ۲۰۰۹ افتتاح شد، در واقع جانشین یک مجموعه قدیمی‌تر شده بود که از دهه پنجاه میلادی آغاز به کار نموده و زمانی مکانی محبوب برای جوان‌های قدیم و مسن‌ترهای فعلی این شهر باسابقه بود. گرچه و با وجود این‌که این مجموعه صد در صد هم موفق نبود (برای مثال کتاب‌فروشی McNally در این مجموعه به فاصله کمتر از یک سال تعطیل شد)، ولی باید به سازندگان آن به دلیل این‌که تلاش کردند تا یک فضای خوب خارجی را برای مشتريان فراهم کنند، آفرین گفت. اما این احتمال را هم باید داد که این‌ روزها حتی وعده یک خرید خوب داشتن هم نتواند آدم‌های تنبل این دوره را از خانه بیرون بکشد.

Pacific Mall:  این مال هر چه را که از نظر جذابیت‌های بصری برای خریداران کم گذاشته، با صداقت محض خود در نحوه عرضه کالاها جبران کرده است. در واقع در نحوه عملکرد این مال و فروشگاه‌های آن جسارت و جراتی هست که معمولا دیگر مکان‌های مشابه آن فاقد آن هستند. این امر به حسی مربوط می‌شود که صاحبان فروشگاه‌های این مال نسبت به خریداران دارند؛ خستگی در کردن در یک فضای صادقانه. این مال تنها مالی در تورنتو است که تمامی فروشگاه‌های داخل آن در اختیار فروشندگان آسیای جنوب شرقی و خصوصا چینی‌ها قرار دارد و از نظر طراحی و امکانات داخلی بسیار ضعیف است اما به دلیل قیمت‌های بسیار ارزان و رقابتی مورد توجه خریداران قرار دارد.

برج ملی کانادا : نخستین دیدنی شهر تورنتو سی ان تاور است. سی ان تاور یکی از بلندترین برج های جهان است. ارتفاع این برج در حدود پنجصدوپنجاه سه متر است. این برج در سال نوزده شصت وهفت به روی مردم بازگشایی شده است. ساخت این پروژه یکی از پر هزینه ترین برنامه های تاریخ کانادا بوده است. بر اساس آمار منتشر شده هزینه ساخت این برج در حدود دوصدوشصت میلیون دالر بوده که هزینه آن در سال دوهزاروپنج برآورد شده است.

استادیوم‌های ورزشی: مرکز راجرز نخستین استادیوم ورزشی دنیاست که مجهز به سقف کاملا جمع شدنی است. در حال حاضر این استادیوم، ورزشگاه خانگی تیم بیس بال بلو جیز می باشد. مرکز ایر کانادا که در نزدیکی مرکز راجرز قرار گرفته است، خانه تیم هاکی روی یخ میپل لیفس تورنتو می باشد.

تالار شهر: تالار شهر تورنتو با سبک مدرن خود یکی از نشانه‌های متمایز تورنتو محسوب می شود.

میدان یانگ و داندس :

این میدان نزدیک مرکز ایتن که یکی از مراکز خرید اصلی تورنتو است قرار گرفته است.

جزایر تورنتو (: جزایر تورنتو بخشی از بزرگترین جامعه شهری فاقد اتومبیل در شمال آمریکا است. این جزایر توسط کشتی قابل دسترسی هستند.

قدیمی‌ترین کلیساهای تورنتو : کلیسای جامع کاتولیک سنت مایکل و کلیسای سنت جیمز که هر دو در خیابان چرچ واقع شده اند، قدیمی‌ترین کلیساهای تورنتو می باشند.

کاسالوما : کاسالوماواژه ای اسپانیایی به معنای خانه روی تپه است. این قلعه که در مرکز شهر تورنتو قرار دارد، یکی از جاذبه‌های گردشگری تورنتو است.

موزيم سلطنتی انتاریو: بزرگترین موزيم فرهنگ جهان و تاریخ طبیعی کانادا است. گالری هنر انتاریو:گالری هنر انتاریو یکی از بزرگترین موزيم‌های هنری در شمال آمریکا است. باغ وحش تورنتو: باغ وحش تورنتو سومین باغ وحش بزرگ جهان است.

بااستفاده از ترجمه ( تجربه تنوع قومي – فرهنگي کانادا)  ، CANADA YEAR BOOK 2006ونشريه هاي مهاجرتي وآرشيف نويسنده  .

 

 

 

 

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.