به مناسبت روز تجلیل از زبان دوست داشتنی پشتو؛ این روز را به تمام هموطنانم مبارک باد میگویم: نوشتهء پوهندوی خانم شیما غفوری

تر خوله مې زيړې اوبه راغلې

د بيلتانه لړم په زړه چيچلې يمه

خداوند را شکر گذارم که در زندگی چانس های برایم پیدا شده است، تا واقعیت ها را بهتر درک کنم. خوشبختانه در لیسه رابعه بلخي در سایه تربیت استادان خوب و لایق توانستم نه تنها بیاموزم، بلکه علاوه بر  زبان مادری ام زبان های پشتو و انگلیسی را نیز دوست بدارم. دوره تحصیل در بلغاریا و آموزش حتمي زبان روسی در  پهلوی  بلغاری و مهاجرت در آلمان و آموزش جرمني سرشت مرا چنان  خمیر کرده  است که در عقب هر زبان عظمت انسانیت و مهر انسان را جستجو می کنم و به هر زبان احترام می گزارم و به هر کدام  عشق می‌ورزم.

به بهانه روز جهانی پشتو می خواهم امروز دیدگاه ام را بر مبنای تجربه شخصی ام  با شما عزیزان شریک بسازم و آن اینکه گویندگان این زبان همه شاعر اند.من نمی‌دانم که آیا تا حال کسانی در این مورد چیزی نوشته اند و یا خیر ولی  احتمالا که این موضوع را برای بار اول من می نویسم.بعد از ازدواج من دختر کابلی خارج دیده با زنان و مردان پشتو زبان شهری و دهاتی نشست و برخاست فامیلی پیدا نمودم. 

ادامه خواندن به مناسبت روز تجلیل از زبان دوست داشتنی پشتو؛ این روز را به تمام هموطنانم مبارک باد میگویم: نوشتهء پوهندوی خانم شیما غفوری

شعری از شخصیت بزرگ انقلابی داکتر عبدالرحمن محمودی، زندان دهمزنگ سال ۱۳۳۲ هـ ش.

تومیدانی که محمودی چسان است
نه در بند زمین نی آســــمان اســت
تومـــــــیدانی که دین و مسلک او
محبت با همه خــــلق جـــهان اسـت
تومــــــــیدانی که اندر رزم دشمن
قلم در دست او گــــرز گران اسـت
منم آن انقـــــــــلابی از دل و جان
که افکارم نه ازاین ونه آن اســـــت
مرا عشق وطـــــــــن دیوانه کرده
مرادرد وطن درجسم وجان اســــت
بگو با دشــــــــــــــمان پست مردم
که محمودی نمیرد سخت جان است

ادامه خواندن شعری از شخصیت بزرگ انقلابی داکتر عبدالرحمن محمودی، زندان دهمزنگ سال ۱۳۳۲ هـ ش.

افغانستان چگونه رژیم‌ها را محک زده است. بهزاد برمـک

بهزاد برمک

کشوری به نام افغانستان از آغاز تأسیس تا کنون حکومت‌های متنوعی را از نوع امارت، مطلقه، سلطنت، جمهوری، دولت اسلامی، امارت اسلامی و بالاخره جمهوری اسلامی تجربه کرده است. کم‌تر نظام سیاسی در دنیا است که با تغییر زمام‌دار شکل حکومت و حتا قانون اساسی که چارچوب کلی نظام سیاسی آن را تشکیل می‌دهد، تغییر یافته باشد، به استثنای افغانستان. به باور تاریخ، امریکا همان قانون اساسی را دارد که در دوره جورج واشنگتن به تصویب رسیده بود، صِرف با تعدیلاتی چند و غیره. این فرمول در افغانستان چند‌مجهوله است‌. پیدا کردن جواب هر مجهول، سال‌ها وقت نیاز دارد. به باور من همه این معضلات ریشه در عدم مشروعیت حکومت‌های ما داشته است. بحران مشروعیت یگانه مشکل اساسی نظام‌های سیاسی گذشته ما بوده است. جنگ هم‌چنان ادامه دارد، با چهره‌‌ها، بازیگران و اهداف متفاوت و مختلف؛ قربانی آن اما هم‌چنان یکی است: مردم افغانستان‌.

ادامه خواندن افغانستان چگونه رژیم‌ها را محک زده است. بهزاد برمـک

پیدایش وادامه ای افراط گرائی در افغانستان: نوشتهء میر عنایت الله سادات

منابع آگاه گزارش میدهند که بیش از بیست گروه افراطی ، زیر نام مذهب در گوشه و کنار افغانستان جابجا شده اند. سوال پیدا میشود که این گروهها چگونه بوجود آمدند ؟ وچطورادامه ای موجودیت آنها ، زمینه سازی می شود ؟ آیا عوامل داخلی سبب پیدایش آنها شد ؟ ویا قدرتهای بیرونی ، ایشان را پایه گذاری کرده اند ؟ 

   اگر قدرتهای خارجی مؤجد آنها اند ؟ پس سوال مطرح میشود که چرا این قدرت ها ، به خاطر مستقر ساختن دست پرورده های شان ، افغانستان را برگزیدند ؟ آیا شرایط  مساعد برای پیدایش و رشد افراطیت دردرون جامعه ای ما ، موجب جلب قدرتهای بیرونی شد ؟ ویا خصلت جیوپولیتیک و جوستراتیژیک افغانستان، پای آنها را به این سرزمین کشانید؟ 

ادامه خواندن پیدایش وادامه ای افراط گرائی در افغانستان: نوشتهء میر عنایت الله سادات

از ابر های صلح قطر ؛ باران خون می بارد: نوشتهء عارف عرفان

معاهدات صلح کذایی آمریکا وطالبان منعقده قطرکه در چنبرهٔ اهداف استراتیژیک آمریکا وپاکستان تدوین یافته است، گذرگاهی را بسوی صحرای مرگ باز گشوده است. درین شکی نیست که این معاهده اسارتباربا قلمی که از رشحه اش خون شهدای وطن موج میزند نگارش یافته است. تهاجمات گسترده طالبان،پسا موافقتنامه صلح ریایی درین بلاد خون وآتش که تیغ کشتار طالبان را بیش از پیش بران ترساخت وقتل وکشتار بزرگی را بر شهروندان غیر نظامی وافسران وسربازان “بی‌دفاع” ودست بسته وطن تحمیل کرد،فقط توانست باعث گشایش ودرهم شکستن زنجیر زندانها واهدای تحفه بزرگ حکومت برای رهای هزار زندانی طالبان شده که به لطف دکتر غنی برای طالبان در ازای قتل وجنایت شان اهدا گردید.کشتار گسترده اخیر طالبان ،در ولایات خوست ،غور،بلخ،جوزجان ،لغمان و…تلفات بزرگ انسانی برجا گذاشت.

ادامه خواندن از ابر های صلح قطر ؛ باران خون می بارد: نوشتهء عارف عرفان

زبان و آگاهی : نادر نورزائی 

نادر نورزائی

این نوشته چکیدۀ تز مرکزی کتابی است به زبان آلمانی به نام “ما را به نوح چه غرض؟” نوشته ای ولفگَنگ فُن شوفر که در سال 1968 از چاپ بیرون شد. تز مرکزی این کتاب که در دانشنامه ای روانشناسی قرن بیست به آن بر

خوردم، برایم بسیار جالب به نظر آمد و مدتی دنبال کتاب گشتم که کمیاب است (دیگر چاپ نمی شود) و نیافتم. نویسنده اش هم به دار فانی سفر کرده است. دو سال قبل دخترم لیلا، مرا غافلگیر کرد و این کتاب را برایم تهفۀ تولدی داد. برای آنهایی که به سیر و تطور روان انسان علاقه دارند، این چکیده را با افزودنی هایی که به موضوع مربوط اند تقدیم می کنم.
دو صفت تعیین کنندۀ انسان زبان و آگاهی است. بهتر بگویم خود آگاهی بازتابی است. زبان و آگاهی در هم تاثیر متقابل دارند. بافت های زبانی نوع آگاهی را ممکن می کنند و بر عکس. یعنی تاریخ زبان همزمان تاریخ خودآگاهی انسان هم می باشد. یک مثال برای این ادعا حالات فعل است. آگاهی امروز جهان غرب که معیاری برای علم و تخنیک امروزی در جهان شده است مبنی بر دو حالت فعل، در دستور زبان، یعنی معلوم و مجهول است. در زمان های گذشته در زبان های یونانی باستان و هندی باستان (سانسکریت) حالت سومی یعنی وسط نیز وجود داشته است که حدود 500 قبل از میلاد از دستور زبان گم می شود. این رویداد از اهمیت برخوردار می شود اگر ما تِز رابطه ای آگاهی و زبان را جدی بگیریم.

ادامه خواندن زبان و آگاهی : نادر نورزائی 

میرویس نیکه : محمد نسیم مصدق

داسي اټکل کېږي چي میرویس خان په ١٠٨٤ هجري قمري – ١٦٧٣ – م کي زېږېدلی دی.
پلار يې ښالم خان نوميده چي د هوتکو د قوم یو منلی مشر و . مور يې نازو انا د سلطان ملخي د غرځو (غلجو) د خپلواک مشر لور وه. هغې په يښتونولي د خپل زوی پالنه او روزنه کړې وه او تل به يې په اوداسه شیدې ورکولې .
کله چي میرویس نیکه پیدا کیده، نو نازو انا خوب ولید : بېټ نیکه ورته راغی او ورته ويې ویل زما لورې ! دا زوی ښه وروزه، کله چي دا لوی شي ستر کارونه به وکړي او حج ته به لار شي.
زما لورې ! دده په روزنه کې غفلت ونکړي ، دده له نسله به نیک شاهان پیدا شي چي دین به روښانه کړي ، دده په پالنه کي زیار وباسه او پاملرنه کوه، دده په اوږو د لویو کارونو انجام پروت دی.
میرویس خان په زلمیتوب کي د وخت زیاتره مروجه علوم لوستي و ، پښتو، فارسي او عربي ژبي يې د ادبیاتو په درجه زده وي . له زده کړو وروسته په سوداګري بوخت شو له خراسانه به يې مالونه هندوستان او له هغه ځایه به يې هیواد ته راوړل، ګټه به يې هم کوله او د نورو خلکو د حاله به هم خبرېدا .
میرویس نیکه ځواني ته له رسيدو وروسته د جعفر خان سدوزي ( کامران خان سدوزي) لور خانزادۍ ځان ته وغوښته او واده يې وکړ.

ادامه خواندن میرویس نیکه : محمد نسیم مصدق

جستاری در باب تاریخ دمو کراسی- قسمت دوم : نوشتهء عمرننگیار

از اغاز قرن سیزدهم تا اواخر قرن پازدهم میلادی ، چند عامل راه را برای یک دگرگونی بزرگ و خروج از دوران تاریک قرون وسطی هموار ساخت ‍، نخست پیشرفت کار های تولیدی ، کشاورزی وتوسعه ی مبادلات تجارتی ، بوجود امدن یک طبقه ی تاجرو ثروتمند که ازفشارکلیسا و حکومت های خود کامه ی زمان خود سخت ناراضی بودند، و در جستجوی راهی برای خارج ساختن خود از بار این فشار بودند، دوم ظهورحکومت های سلطنتی مستقل و نیرومند در فرانسه ، انګلستان واسپانیا که نمی خواستند تحت نفوذ وسلطه ی پاپ ها بمانند و بلاخره شکاف در داخل قلمرو پاپ ها و استقلال طلبی بعضی از اسقف ها و نماینده ګان پاپ در کشور های اروپا که از حمایت سلاطین محل نیز برخوردار بودند .این شکاف که به قیام« مارتین لوتر» در المان و «کالون» در فرانسه و قطع رابطه دربار انګلیس با پاپ انجامید، مذهب پروتستانیسم را در برابر مذهب کاتولیک بوجود اورد و سقوط دوران قدرت و سیطره ی پاپ ها در واقع سر اغاز عصر رنسانس و تجدید حیات دموکراسی در اروپا بود.

در انګلستان که دمو کراسی را حتی در سالهای تاریک قرون وسطی تجربه کرده بودند ، سیر تحول دموکراسی با حوادث خونینی همراه بود که از ان جمله می توان به قیام «کرامول»علیه چارلز اول پادشاه انګلستان در اواسط قرن هفدهم اشاره کرد. کرامول که در سال ۱۶۴۰ از « کمبریج » به نمایندګی پارلمان انګلیس انتخاب شده بود ، در مقابل تحقیر وبی اعتنایی پادشاه نسبت به پارلمان به تشکیل یک نیری مسلح به طرفداری از پارلمان مبادرت نموده ونخستین بار در اکتبر سال ۱۶۴۲ میلادی میان نیرو های طرفدار پارلمان و سپاهیان شاه جنګی در ګرفت که سر اغاز جنګ داخلی شش ساله ی انګلیس بود. نیرو های طرفدار پارلمان سر انجام بر سپاهیان شاه چیره شدند و چارلز اول محکمه و محکوم به اعدام شد. چارلیز را روز ۳۰ جون سال ۱۶۴۹ ګردن زدند و این اولین و اخرین باری بود که یک پادشاه در انګلستان به جرم مخالفت با اراده ی ملت با چنین طرز فجیعی اعدام شد.

ادامه خواندن جستاری در باب تاریخ دمو کراسی- قسمت دوم : نوشتهء عمرننگیار

حادثۀ سقیفۀ بنی ساعده نقطۀ عطفی در تاریخ اسلام برگ هایی از تاریخ: نوشتهء مهرالدین مشید

پس از رحلت پیامبر (ص)حادثۀ ثقیفۀ بنی ساعده نقطۀ عطفی در جهان اسلام به شمار می رود که سرآغاز یک تنش نرم میان حضرت علی و حضرت ابوبکر  و از سویی هم قیام منافقین برای سرنگونی نظام نوپای اسلامی بود.   گروهی از انصار به دلیل کمک هایی که به پبامبر کرده بودند، خود را جانشین او حساب کرده و به همین سبب بود که بعد از رحلت پیامبر به  بیعت کرده و او را بحیث جانشین پیامبر خواندند.  اما گروهی از مهاجرین حضرت عمر را برگزیدندکه در این میان عمر دست به ابتکار تاریخی زد و به ابوکر بیعت کرد و او را جانشین پیامبر انتحاب کرد. اوبوبکر صادق ترین یار پیامبر به کمک یارانش بر منافقین  پیروز شد. مگر این پایان کار نبود و شماری ها به دور حضرت علی جمع شده و او را به دلایلی چون، داماد و فرزند کاکا و دست پروردۀ پیامبر و نخستین کودک به اسلام روی آورده و فاتح جنگ خیبر و … با تمسک جستن به حادثۀ خم غدیر و حجت الوداع (خانواده خود و علی را در میان شما گذاشتم و کسی که من را دوست دارد، علی را دوست دارد و سه بار تکرار کرد؛ علی را فراموش نکنید و خدارا فراموش نکنید ).

ادامه خواندن حادثۀ سقیفۀ بنی ساعده نقطۀ عطفی در تاریخ اسلام برگ هایی از تاریخ: نوشتهء مهرالدین مشید

توحید آگاهی برای پیشگیری از سقوط در گودال بنیادگرایی و افراطیت : نوشتهء سلیمان کبیر نوری

درونمایه و عمق پیچیدگی تاریخچه های بحران های افغانستان در ادوار عدیده خصوصن در قرن 20 و 21، ما را وا میدارد تا با کنکاش ها و پژوهش های مستمر و به یاری از رویداد های جاری و کسب تجارب از تاریخ سیاسی و دیپلوماسی جهان و به ویژه منطقه، برای رسیدن به یک راهکار برون رفت ازین بحران مختنق کنونی، مشعل راهنمای کشور شمول به وجود آوریم. با آگاهی و تشکیلات سراسری ملی و میهنی افغانستان را ازین باتلاق خونین نجات داده، فضای صلح و امنیت، و نظم و رسم جامعه ی انسانی را درآن حاکم سازیم.

آنچه، اکنون روشن است؛ مهاجمین غربی با قومانده امپریالیست های امریکایی، طی بیست سال با فریب و اغفال مردم افغانستان و دوستان جهانی شان؛ شرایط را برای حضور یک حاکمیت بنیادگرای دینی نمای دیوخوی و شیطان سرشت گویا آماده ساخته اند.( همان پروژه انگریزی طالبانی ی پاکستانی ـ سعودی را عملی ساخته و سرنوشت این مردم فلکزده را به دست آی ایس آی تسلیم نموده، زمینه را برای غارتگری مشترک نیروهای مهاجم غربی و پاکستان و شیخ های فاسد و فاجر عربی مساعد سازند). 

چطور؟ وچگونه؟

ادامه خواندن توحید آگاهی برای پیشگیری از سقوط در گودال بنیادگرایی و افراطیت : نوشتهء سلیمان کبیر نوری

«تاریخ دموکراسی» کتاب که مولود تحقیق و پژویش محمود طلوعی میباشد : از قلم- عمر ننگیار بشما تقدیم میشود- « قسمت اول »

دوستان عزیز؛ دراین اوضاع و احوال دلتنگ قرنطین ناشی از شیوع ویروس کرونا یگانه رفیق خوب وسرگرم کننده ام کتاب است . درهفته گزشته کتاب را بنام «تاریخ دموکراسی» که مولود تحقیق و پژویش محمود طلوعی است خواندم ، ګرچه دوستان ورجاوندم درین باب وفصل مطالعات دارند ولی حیفم امد که در اوضاع بحرانی سیاسی کشورم که دموکراسی ورد زبان هر طرف در ګیرمنازعات سیاسی است ، از این اثر ارزشمند جستار های را در حیطه ی اختصار با علاقمندان ان شریک نسازم .  

 قسمت نخست                                                
دموکراسی یا حکومت مردم بر مردم ،که این روز ها ورد زبان همه است، از یونان باستان سرچشمه ګرفته  و تاریخچه ای دو هزار و پنجصد ساله دارد . در این نګرش کوتاه به این سوال پاسخ را جستجو می کنیم که ایا در کشور های که مدعی دموکراسی ، حکومت مردم برمردم به مفهوم واقعی ان وجود دارد یا عناصری که با قدرت سرمایه و تبلیغات افکار عمومی را می سازند، به نام مردم فرمان می رانند؟ .                                            
در این مختصر تحقیقی نخست تاریخ از دموکراسی  یا اصل حکومت مردم بر مردم وسیر تحول ان را از یونان باستان تا امروز مرور می کنیم وسپس نظریات و عقایدی را که در باره ی مفهوم دموکراسی و شرایط تحقق یافتن ان را در یک جامعه ابراز شده است مورد بررسی قرار می دهیم .  

ادامه خواندن «تاریخ دموکراسی» کتاب که مولود تحقیق و پژویش محمود طلوعی میباشد : از قلم- عمر ننگیار بشما تقدیم میشود- « قسمت اول »

در باره شادروان عبدالحق والـه چه می دانید: نوشتهء ماریا دارو

عبدالحق  واله  فرزند  عطاالحق  خان  صاحبزاده   متولد  «۱۵»  حوت سال  «۱۳۰۶ » هش – شهر کابل  بوده و مرحوم عطالحق  صاحب  زاده  پدر  مرحوم  واله در  دوران  نادرشاه و ظاهر شاه  پسرش مدت  نه (۹) سال  عمرش  را در زندان  گزرانید.  زیرا  مرحوم  صاحب زاده  در زمان  امیر  حبیب  الله  خان  کلکانی  وزیر  خارجه  افغانستان بود و برای  حفظ  اسناد دوران  استقلال صادقانه  همت  گماشت ُ وی  تمام  اسناد را  توسط  عبدالغفار خان مدیر آرشیف در  گاو  صندق  ها  حفظ  نمود.  وزیر  مختار انگلیس  بنام  « همفریزر»  که در سقوط  دولت و خلع  نمودن  امیر  امان  الله  خان  نقش  خیلی  فعال  را بازی  نموده بودُ  از پدر  شادروان  واله  خواسته بود تا در مقابل  یک  میلون  پوند  اسناد استقلال  را بوی  بدهد.  چون  او نپذیرفت  بار دوم  دو  میلون  پوند  برایش  پیشنهاد  نمودُ  اما بازهم   جواب  رد  شینده  بود ُ بار سوم  پیشنهاد  نمود  که برعلاوه  مبلغ  پیشنهاد شده ُ در هر کجای  دنیا  خواسته  باشد  حکومت  برتاینه زمینه  آسایش را برایش  فراهم  میسازد  و در غیر  آن  کشته  خواهند  شد.  پدر  مرحوم  واله  گفته بود : { من  انگلیس  ها را مردم خیلی  هوشیار فکر میکردمُ  حالا معلوم  شد که آنقدر  هوشیار  نیستیدُ  اگر  پدران  من  وبرادرانم  شهادت را قبول نمیکردندُ  با شما نمی  جنگیدیم  فلهذا  بکنید  هر آنچه  میتوانید من  از مرگ  نمی ترسم  و اسناد  را نمیدهم.}   

مرحوم  صاحب  زاده  به  زندان  عمر  سپری  میکرد  و عبدالحق  واله  پسر یک  مرد  زندانی بود او رااز  صنف  چهارم مکتب  ابتداییه  اخراج  نمودند. مگر « واله» 

ادامه خواندن در باره شادروان عبدالحق والـه چه می دانید: نوشتهء ماریا دارو

نا توانی جهان مدرن برای مهار ویروس کرونا: نویسنده – محمد عوض نبی زاده

  شیوع بیماری‌های همه‌گیرو جهان شمول در طول تاریخ  در جامعه ی بشری همواره وجود داشته است که اول- شیوع طاعون ژوستینین در سال های ۵۴۱ الی۵۴۲ پس از میلاد مسیح  که جان دست‌کم ۲۵ میلیون نفر را گرفت. دوم- شیوع طاعون سیاه در سال ۱۳۳۴ میلادی در اروپا، آفریقا و آسیا که ۷۵ تا ۲۰۰ میلیون کشته بر جای گذاشت. سوم شیوع بیماری آنفلوانزای اسپانیایی در سال ۱۹۱۸ میلادی که در این بیماری همه گیر از ۲۰ تا ۵۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند. چهارم شیوع ویروس آنفلوانزای آسیایی که در سال ۱۹۵۶ میلادی که در چین، سنگاپور، هنگ کنگ و آمریکا جان دو میلیون نفر را گرفت.بنجم – شیوع مرض، ایدز که از سال ۱۹۸۱ تاکنون جان ۳۶ میلیون نفر را گرفته است.ششم – شیوع ویروس آنفلوانزای خوکی در سال ۲۰۰۹ از مکزیک آغاز شد که در ان  حدود ۲۸۴ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست دادند.حالا نیز کروناویروس باعث ایجاد بحران بزرگ جهانی شده که تقریبآ در 200 کشور جهان شایع گردیده وعوارض ناشی از آن همانا قرنطینه شدن بیش ازچهارمیلیارد انسان در خانه هایشان,قطع ارتباط با دنیای بیرونی, بیکاری, ترس از آینده تاریک و گنگ,مشخص نبودن زمان برطرف شدن این ایپیدمی و عواقب نا معلوم آن در حیات بشر میباشد.

ادامه خواندن نا توانی جهان مدرن برای مهار ویروس کرونا: نویسنده – محمد عوض نبی زاده

رهبران افغانستان با آتش بازی می کنند؛ پمپیو رهبران افغانستان را متهم به بی حرمتی به مردم این کشور کرد. نویسنده: مهرالدین مشید

این اعلامیه از ناتوانی غنی و عبدالله ابراز ناامیدی کرده و آن را در مخالفت با اهداف مشترک دو کشور و تهدید مستقیم به منافع ملی امریکا خوانده است و از آن به عنوان بی احترامی و وارد شدن صدمه به روابط دو کشور و همکاران ائتلاف که جان ها و دارایی شان را در ساختن آینده برای این کشور قربانی کرده اند، یادآوری کرده است. و در ضمن این اعلامیه به کاهش یک میلیارد دالر کمک های امریکا به افغانستان در سال روان و همچنان بازنگری تمام برنامه ها و پروژه های امریکا در افغانستان را تا تشخیص کاهش بیشتر و بازنگری تعهدات آن در نشست های آیندۀ دونر ها به افغانستان، اشاره کرده است. این اعلامیه هم چنان گفته است:‌‌”ما این را به رهبری واضح ساختیم که ما عملیات های امنیتی را که تحرک سیاسی دارند پشتیبانی نمی کنیم و نیز از رهبران سیاسی که این گونه عملیات ها را فرمان می دهند یا آنانی که از آن دفاع می کنند یا از حکومت موازی پشتیبانی می کنند، حمایت نمی کنیم.”

اشرف غنی و عبدالله

این در حالی است که رهبران ملی دنبال اهداف کلان ملی اند و از مانور در محور های کوچک قومی احتراز کرده و به ارزش های کلان باورمند هستند. این گونه رهبران بوده که به تدریج به شخصیت های فراملی بدل می شوند و در ردیف شخصیت هایی چون گاندی ها، ماندیلا ها و مهاتیر محمد ها و … قرار می گیرند و شخصیت های شان به الگو های جهانی بدل می شوند. با تاسف که در میان رهبران جهادی و سیاسی افغانستان با وجود بیش از چهل سال جنگ و ناامنی در موجی از تهاجم شوروی و امریکا کسی نتوانست، بحیث شخصیت محوری و فراقومی و فراگروهی اعتماد مردم افغانستان را به خود جلب کند.

ادامه خواندن رهبران افغانستان با آتش بازی می کنند؛ پمپیو رهبران افغانستان را متهم به بی حرمتی به مردم این کشور کرد. نویسنده: مهرالدین مشید

نوروز و جشن مهرگان؛ عالم پیر دگر بارہ جوان خواھد شد: نوشته – مهرالدین مشید

هله نوروز آمد، جشن جمشیدی ما شاد و گل افروز آمد

نوروز که جلوهء اهورامزدایی دارد و با جشن مهرگان هم آویز است، برابر است به روز اول حمل یعنی لحظات آغازین رستاخیز طبیعت و دگرکونی های شگفت انگیز در زمین خدا و شگوفایی شور آفرین و وجد گستر در آن که وجب وجب آن دگرکون پذیری های سودمند را برای رهایی و رستگاری انسان به نمایش می گذارد. نوروز برابر به جشن مهرگان و سرآغاز یک انقلاب جدید و تکان تازه در هستی برای بازآفرینی های بکر و تبدیل کردن زمین به سرسبزی و دمیدن صور حیات در روح خشک زمین است. این روز باستانی در کشور ما پیشینهء چندین هزار ساله دارد و از آن روز آغاز شده که زنده گی در این سرزمین گل کرده است. در طول تاریخ اقوام آریایی و حتا غیر آربایی در این سرزمین از این روز بزرگداشت به عمل آورده اند و با رقص ها و پایکوبی ها از آن نقدیر به عمل آورده اند. این روز روز خدا است مانند هر روز دیگر که خدا از آن ” کل یوما هو فی شان ” یاذ کرده است . بنا بر این اطلاق اسلام و غیر اسلامی کردن به این روز دلالت به خفت عقلی می کند؛ ریرا این روز ریشه در فرهنگ چندین ساله دارد و در فرهنگ های گوناگون از اوستایی تا زروشنی، بودایی، برهمنی و بالاخره اسلامی رسوب کرده نا به زمان ما رسیده است. فقهای آگاه از این روز قدر کرده و از حرمت آن سخن نگفته اند

ادامه خواندن نوروز و جشن مهرگان؛ عالم پیر دگر بارہ جوان خواھد شد: نوشته – مهرالدین مشید

بیدار شوید یا فنا شوید: نویسنده دکتور میر عبدالرحیم عزیز – مبصر سیاسی

دکتور میرعبدالرحیم عزیز

نوت: مضمون پائین قبلاً در ماه فروری 2008 گزارش یافته بود.  نظر به پیش کشیدن بار دیگر طرح تجزیۀ افغانستان از جانب استعمار و دامن زدن آن توسط عمال و مزدوران داخلی، لازم دیدم که این نوشته را دوباره خدمت هموطنان تقدیم نمایم.  صدای تجزیۀ افغانستان عزیز هرچند بار توسط استعمار جهانی و مزدورانش بلند میشود و دوباره خاموش میگردد. استعمار جهانی مردم را می آزماید و ذهن شان ارزیابی می کند. اگر تعداد خائنان کمتر از میهن دوستان بود، استعمار طرح استعماری خود  را به تعویق می اندازد و چندی بعد آن را دوباره مطرح میکند. ملت ستمکش افغانستان از آزمون تأریخ سرخ رو بدر آمده و در دام امپریالیزم و عمال داخلی اش نیفتاده اند. 

مجلۀ اتلانتیك منتشرۀ امریكا در شمارۀ جنوری – فروری سال 2008 خود،  مضمونی را تحت عنوان بعد از عراق همراه با یك نقشۀ جدید از شرق میانه و جنوب آسیا  به نشر سپرده است.

درین مضمون و نقشه، افغانستان دیده نمیشود.  استعمار جهانی  در صدد تغییر جغرافیایی شرق میانه و جنوب آسیا است كه بتواند منافع  نیرو های استعماری را تأمین كند.  ملت افغان باید بیدار شود و نگذارد كه دشمنان  خارجی و داخلی به اهداف شوم خود برسند.  با كمترین سهل انگاری، كشور و ملت ما بسوی بربادی و فنا خواهد رفت.

ادامه خواندن بیدار شوید یا فنا شوید: نویسنده دکتور میر عبدالرحیم عزیز – مبصر سیاسی

عبور از “هفتاد خوان رستم” تا رسیدن به صلح : نویسنده مهرالدین مشید

امضای توافقنامۀ صلح به بهای غیابت حکومت و مردم افغانستان 

بدون تردید روز نهم حوت برای مردم افغانستان یک روز سرنوشت ساز بود و مردم افغانستان بی صبرانه منتظر امضای توافق نامۀ صلح میان امریکا و طالبان بودند تا آنکه توافقنامۀ صلح  شام شنبه ۲۷ فروری ۲۰۱۹ برابر به ۹حوت ۱۳۹۸ پس از هژده ماه گفت و گو های نفس گیر میان هیأت امریکایی به رهبری خلیل زاد نمایندۀ ویژه وزارت خارجۀ امریکا در امور صلح افغانستان و هیأت طالبان به رهبری ملابرادر در حضور بیش از ۳۰ کشور سازمان های جهانی در قطر امضا شد. در پای این توافقامه از سوی امریکا زلمی خلیل زاد و از سوی طالبان هم ملابرادرامضا کرد. هرچند قرار بود که وزیر خارجۀ امریکا این معاهده را امضا کند و اما بعدتر تصمیم امریکا تغییر کرد و کاخ سفید در یک اعلامیه گفت که پمپئو وزیر خارجۀ امریکا به حیثت شاهد در قطر حضور خواهد داشت. هرچند ۶ نفر نماینده از سوی کابل به قطر فرستاده شده، اما در این نشست حضور نخواهند داشت. اما طالبان گفته اند که این هیات را دعوت نکرده اند.  هرگاه این هیأت فراخ تر از دایرهء حکومت می بود و از سوی طالبان پذیرفته می شد. این می توانست به اعتبار حکومت و گروه ها و مردم افغانستان می افزود. شاید این تفاوت دیدگاه ها بود که ملابرادر در زمان امضای توافقنامه از تشکیل حکومت اسلامی گپ زد و مشاور امنیت ملی از ماده های این معاهده یادآور شد که حکومت افغانستان مخالف آن است و گفت، این موارد در جریان گفت و گو های بین الافغانی حل می شود.از این گفته ها معلوم می شود که هنوز برای رسیدن به صلح عبور از هفتاد خوان رستم نیاز است.

امضا کنندگان ملا برادر و خلیلزاد

هژده سال پیشتر از امروز ملاعمر رهبر پیشین طالبان گفته بود که جنگ را امریکا آغاز کرده و ما پایانش می دهیم. با امضای توافقنامهء صلح بوسیلهء امریکا و طالبان چقدر این سخن حقیقت پیدا کرده است. امریکا پس از آن حاضر به امضای معاهده با طالبان شد که در جنگ با این گروه شانس پیروزی خود را از دست داد. امضای این توافقنامه برحضور طولانی امریکا در افغانستان نقطۀ پایان می گذارد و نیرو های امریکایی مرحله به مرحله افغانستان را ترک خواهند کرد.

ادامه خواندن عبور از “هفتاد خوان رستم” تا رسیدن به صلح : نویسنده مهرالدین مشید

در جوابِ اراجيفِ پروفسور قلابى تاريخ ( جنابِ لعلزاد ) – نویسنده : امیر فروغ

بتاريخ ٢٨ بهمن ماهِ سال ١٣٩٨ هجرى خورشيدى باز هم پروفسورِ قلابىِ تاريخ ( جناب عبدالخالق خان لعل زاد ) چرندياتى را زير عنوانِ ( میرغلام محمد غبار یا پدر تاریخ سازی جعلی افغانستان ) در وبسايتِ ( جاودان ) به نشر رسانده و باز هم اين اجنت و غلامِ بيگانگان خواسته مثل هميشه با بلغور كردنِ دوباره و تكرارىِ اراجيفش مثلاً خود را به عنوانِ محقق و پژوهشگرِ تاريخ جا زده و دشمنى ديرينه اش را با مؤرخِ صادق و راستينِ كشور “شاد روان مير غلام محمد غبار ” ، ابراز نمايد .

به عقيده ى من اين خزعبلات ارزشِ دوباره جواب دادن را ندارد و فقط نظر خوانندگانِ ارجمند را به مقاله اى كه در ٢٥ دسامبر سال ٢٠١٣ ميلادى در جوابِ ياوه سرايى هاى اين اجنت بيگانگان ، نوشته بودم ، جلب مى كنم .

اين هم مقاله ى قبلى من كه در جوابِ لاطائلاتِ ٢٣ دسامبر سال ٢٠١٣ ميلادى نامبرده نوشته بودم :

تذكرى به جناب عبدالخالق خان لعلزاد در مورد مقاله ى كذايى ايشان تحت عنوانِ ( چگونگى نام گذارى افغانستان ) :

بتاريخ ٢٣ دسامبر ٢٠١٣ اراجيفى از نويسنده نما و پژوهشگر دروغينى بنام ” عبدالخالق لعل زاد ” در وبسايت ” كابل پرس ” زير عنوانِ ( چگونگی نام گذاری افغانستان از پدر نشنلیزم افغانی”طرزی” تا پدر جعل کاران تاریخ “غبار” : ) به نشر رسيده است .

ادامه خواندن در جوابِ اراجيفِ پروفسور قلابى تاريخ ( جنابِ لعلزاد ) – نویسنده : امیر فروغ

مروری پیرامون آرای اندیشمندان مسلمان در مورد حکومت در اسلام : نویسنده –مهرالدین مشید

در قرآن واژگان متعدد ناظر به موضوع حكومت، بكار رفته مانند امامت، خلافت، مُلك، ولایت، اولوالامر، حُكْم و بیعت [۲۴] در قرآن، خداوند مالك و فرمانرواى آسمانها و زمین [۲۵] تنها حاكم واقعى و سرپرست مؤمنان خوانده شده [۲۶] و اوست كه مُلك و فرمانروایى را به اراده خود به افراد معین می‌دهد یا از آنها بازمی‌ستاند.[۲۷] 

با توجه به آیات بالا شماری بدین باور اند که پایۀ حکومت پیامبر اعتقادی بود و نه سیاسی و قومی و هدف از دفاع ارزش های اعتقادی و پاسدارای از آن بود.  پس از رحلت پیامبر شماری بدین باور اند که او علی را جانشین خود تعیین کرد و اما عده ای در عده‌اى در سقیفه بنی‌ساعده گرد آمدند و با حضرت ابوبكر به عنوان جانشین پیامبر بیعت كردند. ابوبکر هم در هنگام مرگ عمر بن خطاب را جانشین خود تعیین کرد. خلیفه دوم پس از ده سال حكمرانى، امر خلافت را به شورایى خاص واگذار كرد كه حاصل آن خلافت حضرت عثمان‌ بن عفان بود.

ادامه خواندن مروری پیرامون آرای اندیشمندان مسلمان در مورد حکومت در اسلام : نویسنده –مهرالدین مشید