یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان کشته شد

افغانستان ما: حوالی 8:30 صبح امروز چهارشنبه 3 جدی یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان هدف یک حمله مسلحانه قرار گرفت. آقای رشید کشته شد و راننده‌اش زخم برداشته است.

فردوس فرامرز سخنگوی پولیس کابل ترور آقای رشید را تائید کرده است. گفته می‌شود که آقای رشید و راننده‌اش پس از آنکه در منطقه چهل ستون در ناحیه هفتم شهرکابل هدف گلوله‌باری قرار گرفتند و زخمی شدند، به شفاخانه منتقل شدند. وی در شفاخانه جان داد و راننده‌اش زخمی است.

این حمله را هنوز کسی به عهده نگرفته است.

یوسف رشید رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان فیفا بود. این نهاد طی سال های اخیر یکی از مراکز موثر و فعال درحوزه انتخابات در کشور بوده است.

این درحالیست که روز گذشته نیز در منطقه دوغ آباد ناحیه هفتم چهار 5 تن در اثر انفجار یک ماین مقناطیسی کشته شدند که چهار تن شان داکتران زندان پلچرخی بودند.

همچنین فردوس فرامرز، سخنگوی پولیس کابل تایید کرده است که حوالی ساعت 7:00 صبح امروز چهارشنبه، 3 جدی در انفجاری در ناحیه‌ی دوازدهم شهر کابل، یک موتر نوع رنجر پولیس هدف انفجار ماین قرار گرفته که در آن یک سرباز پولیس جان باخته و دو سرباز دیگر زخمی شده اند.

ارگ ریاست جمهوری ترور یوسف رشید رئیس اجرایی فیفا را محکوم کرد آن را یک عمل تروریستی خوانده است. ارگ با نشر اعلامیه ای گفته است که رئیس جمهور با اشاره به افزایش حملات گروه های تروریستی بالای تاسیسات و نهادها عامه، گفت:« دشمنان با انجام اینگونه حملات، افغانستان کنونی را که پیشرفت ها و دستاوردهای پسین را با تلاش ها و فداکاری های بی دریغ مردم بدست آورده است، به عقب برده نمی توانند، زیرا مردم ما همانند نیروهای امنیتی و دفاعی دلیر خویش، شب و روز در راستای حفاظت از کشور و آبادی و پیشرفت آن، تلاش می ورزند.»

رئیس جمهور ترور وی را به خانوده و همکاران او تسلیت گفته است.

سروردانش معاون دوم ریاست جمهوری نیز ترور آقای رشید را مایه تاسف خوانده آن را کار دشمنان صلح و ثبات در افغانستان توصیف کرده است. معاون رئیس جمهور قتل او را به خانواده اش تسلیت گفته است. در پیام دفتر مطبوعاتی معاون دوم ریاست جمهوری آمده است:« آقای یوسف رشید را از سال ها پیش بدین سو از نزدیک می شناختم. او واقعا از مردان رشید، متین و فهیم این وطن و از چهره‌های فعال و تأثیر گذار جامعه مدنی و نهادهای انتخاباتی کشور ما بود که در راستای تقویت مردم سالاری، ارزش‌های دموکراتیک و جامعه مدنی و بنیادهای انتخاباتی کشور، تلاش می‌کرد. شهادت او یک ضایعه بزرگ برای جامعه افغانستان است.»

همچنین داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی نیز در پیامی قتل آقای رشید را یک ضایعه ملی برای مردم سالاری خونده است. در پیام داکتر عبدالله نیز آمده است:« یوسف رشید، صدای رسای نهادهای جامعۀ مدنی افغانستان بود. نقش وی در پروسۀ مردم‌سالاری و انتخابات در کشور در سال‌های پسین اثرگذار و فراموش‌ناشدنی بوده است. یوسف رشید، تعهد راستین به اصل ارادۀ مردم در تعیین زعامت سیاسی داشت و با امانت‌داری و شفافیت کار می‌کرد.»