مرورکوتاهی بر زندگینامه و وفات مرحوم کریم روهینا نطاق ورزیده رادیو و تلویزیون افغانستان : زلمی رزمی

عبدالکریم روهینا در سال ۱۳۰۸ هجری شمسی درمنطقه ده افغانان شهرکابل متولد شد و تحصیلاتش را درمکتب استقلال به پایان رسانیده است. روهینا بیست سال عمرداشت که ماموریت دولت را از همکاری با ریاست تدریسات ثانوی وزارت معارف آغاز و حدود سی سال تمام در ارگان های مختلف دولتی مثل مدیریت مسوول مجله “پشتون ژغ”، مدیریت اخبار رادیو، مدیریت عمومی برنامه های رادیو، معاون روزنامه “انیس” مدیریت مسوول مجله “ژوندن”، معاون روزنامه “اصلاح” وغیره دوام داد.  روهینا همچنان به سبب تسلط فراوان درفن گویندگی سالهای زیادی به گویندگی در رادیو مشغول بود و گویندگی برنامه های مختلف رادیو و تلویزیون و مخصوصا برنامه های بخش خبری ، سرود هستی و هنر و زندگی را برعهده داشت.

او همچنان آثار و نوشته های تحقیقی، داستان و طنز های انتقادی فراوانی دارد. رساله ی “فن نطاقی” و کتاب “در باره محی الدین انیس” ازجمله تالیفات ارزشمند وی است که از سوی کانون ژورنالیستان افغانستان به چاپ رسیده است.

روهینا دردوران تقاعد و بازنشستگی نیز ازهمکاری با موسسه افغانفلم دریغ نکرد مدتی سرپرستی مدیریت سینما آریانا و سپس مدیریت سینما بهارستان را بعهده گرفت.

تا اینکه روزی مثل هزاران تن ازهموطنان دیگر ما مجبور به ترک کشور گردیده و تا امروز بعنوان پناهنده درکشور آلمان بسرمیبرد . با احترام  زلمی  رزمی 

نوت از طرف  سایت  ماریا دارو :

اما  با تاسف  که  عمر انسانها خیلی  کوتاست ٬ این  مرد فرهیخته دیگر درمیان  مانیست. بتاریخ ۱۴  ماه  جنوری  سال  ۲۰۱۷میلادی  به جاویدانگی  پیوست .                        

جسد مرحوم کریم روهینا در جمع کثیر از وابستگان، دوستان و شایقین در مربوطات شهر میلزونگن کشور آلمان طی مراسم خاص ٬ محترمانه بخاک سپرده شد ، مراسم بعدأ با برگذاری فاتحه و دعا خوانی و صحبت توسط دختر ارشد محترم روهینا پایان یافت ، اما ایکاش همکاران و نطاقان رادیوتلویزون و افغانفلم که خوشی و غم یک دیگر را مشترک میدانند در این مراسم سوگواری و اندوه بزرگ خانواده فرهنگی خویش سهم گرفته از نام همکاران سابق رادیو تلویزون با خانواده مذکور غم شریکی نموده دین خویش را ادا میکردن ، زیرا قرار که از جریان مراسم برگذاری فاتحه احساس گردید خانواده مزکور در این سوگ انتظار بزرگی از یاران و همکاران سابق ایشان داشتند و لازم بود تا پیامی از جانب یکی از همکاران رایو تلویزون قراعت میگردید که متاسفانه نگردید ، روح کریم روهینا شاد و خاطراتش گرامی باد. !