د ډاکټری ماهره صفدری شمس لنډ ژوندلیک : داکتر ناصر اوریا

ډاکټره ماهره صفدری شمس (جون ۲۰ ۱۹۴۰ – ۱۸ نومبر ۲۰۰۶) په کابل کی نړی ته سترګی پرانستی او د ملالی ښوونځی څخه له فراغته وروسته د کابل پوهنتون د طب پوهنځی کی یی طبی تعلیمات سر ته ورسول.‌ د کابل، بغلان، کندهار او پکتیا ولایتونو کی یی خلکو ته ستر طبی خدمتونه تر سره کړل.‌

اروا دی ښاده، د سترو خدمتونو یاد دی تلپاتی او لوړ جنت دی ځای وی.

سوانح مختصر داکتر ماهره صفدری شمس

یکی از زنان منور٬ پیشگام طبابت افغانستان، مادر مهربان و طبیب خدمتگار افغان ها مخصوصاً زنان محروم کشور.

ماهره صفدری شمس به تاریخ ۲۰ جون ۱۹۴۰ عیسوی در شهرآرا کابل چشم به جهان گشود. پدرش محمد علی صفدری وی را در سن شش سالگی شامل لیسهٔ عالی ملالی ساخت.

بعد از فراغت از مکتب محصل فاکولتهٔ طب پوهنتون کابل شد. وی فاکولتهٔ طب را مؤفقانه به اتمام رسانیده و به حیث داکتر جوان در خدمت مردم افغانستان قرار گرفت.

داکتر شمس ابتدا برای مدت یک سال در شفاخانهٔ زایشگاه به حیث داکتر نسایی ولادی و یک سال در کلینیک در شهرنو کابل به صفت داکتر اطفال ایفای وظیفه نمود. به دلیل اینکه در اطراف بیشتر به داکتر زن ضرورت بیشتر احساس می شد٬ نظر به دستور محترمه کبرا نورزایی وزیر صحت عامهٔ آن زمان٬ روانهٔ پلخمری مرکز ولایت بغلان گردید.

داکتر ماهره صفدری شمس در بغلان برای مدت ۳ سال به حیث داکتر نسایی ولادی و داخله خدمات ارزشمندی را برای هموطنانش انجام دادند. سپس برای مدت ۲ سال در ولایت قندهار خدمت نموده و برای ۲ سال دیگر دوباره در ولایت بغلان در خدمت مردم مخصوصاً زنان افغان بود.

داکتر ماهره صفدری شمس برای ۲ سال در ولایت پکتیا که داکتران ذکور به مشکل در آنجا می رفتند، در خدمت مردم بود.

داکتر شمس بار دوم برای مدت ۳ سال در ولایت قندهار خدمات بی شائیبه و ارزشمندی را برای مردم٬‌ مخصوصاً زنان این ولایت انجام داد.

با تأسف که بعد از تجاوز اتحاد شوروی وقت٬‌ داکتر ماهره صفدری شمس همراه با فامیل اش مجبور به ترک افغانستان، وطن عزیزش گردیده و روانهٔ دیار غربت شد.

وی با فامیل مدت ۲ ماه را در پاکستان و ۲ سال را در ترکیه و ایتالیا سپری کردند. داکتر شمس به تاریخ ۲۰ جون ۱۹۸۲ عیسوی به ایالات متحدهٔ امریکا مهاجرت و در ایالت کلفورنیا مسکن گزین گردید. وی در امریکا بحیث مادر و خانم خانه به تربیت و تعلیم ۶ فرزندش همت گماشت که در عین زمان برای مدت ۵ سال همکار جریدهٔ کاروان نیز بودند.

داکتر ماهره صفدری شمس به تاریخ ۱۸ نومبر ۲۰۰۶ عیسوی در عالم غربت و دور از وطن و زادگاهش چشم از جهان پوشید.

روح اش شاد، یاد خدماتش جاودان و بهشت برین مکانش باد.

با تشکر از محترمه روهینا عیار دختر مرحومی از ارسال سوانح.

ناصر اوریا * ۱۳ اگست ۲۰۲۳ – تکزاس Naser Oria