‘جرگه قندهاری‌ها’ در راه تعیین نامزدشان در کابل ُ ساختار قدرت سیاسی در افغانستان وشجره نامه خانواده کرزی و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان:

140222140111_durani_candidates_224x280_bbc_nocredit

حدود ۱۷۰ نفر از سران عمدتا قبایل درانی از ولایت های قندهار، هلمند، ارزگان، فراه، هرات و برخی ولایت‌های دیگر افغانستان برای نهایی کردن کاندیدای مورد حمایت خود در کابل سرگرم چانه‌زنی هستند.

تلاش اصلی آنها که به ‘جرگه قندهاری‌ها’ در پایتخت معروف شده، این است که از میان کاندیداهای قوم درانی، روی یک نامزد به توافق برسند و دیگر نامزدهای درانی به نفع او انصراف بدهند تا شانس پیروزی نامزدی از قندهار در انتخابات ۴۰ روز آینده بیشتر شود.

مطالب مرتبط

موضوعات مرتبط

زلمی رسول، قیوم کرزی، گل‌آقا شیرزی و نادر نعیم از قبیله درانی پشتون در قندهار هستند. این قبیله پیشینه دراز حکومت‌داری در افغانستان دارد. همین‌طور رقابت درون‌ قومی در میان خود درانی‌ها، درانی‌ها با دیگر قبایل پشتون و اقوام غیرپشتون‌ در این کشور کم‌سابقه نبوده‌ است.

سران قبیله درانی که در هتل اینترکانتینتال کابل گردهم آمده‌اند بعد از چند روز جرگه، تا حالا نتوانسته‌‌اند به نتیجه نهایی برسند و یک کاندیدای نهایی را معرفی کنند.

درانی نام قومی از پشتون‌ها است که در اطراف و حوالی قندهار سکونت دارند. این طایفه اصلاً ابدالی نام داشت و پس از برآمدن احمدشاه درانی، از بنیانگذاران حدود سیاسی کنونی موسوم به افغانستان، نامش به درانی تبدیل شد. طایفهٔ درانی به چند قبیله تقسیم می‌شود که از مهم‌ترین آنها پوپلزایی یا پوپلزی و بارکزایی یا بارکزی است. از زمان احمدشاه درانی در ۱۷۴۷ تا پایان حکومت محمد داوود در ۱۹۷۸ تمامی حاکمان افغانستان از قوم درانی بوده‌اند. (به اسثتنای سلطنت ۹ ماه حبیب‌الله کلکانی)

کسانی که در این جرگه هستند، می‌گویند جرگه به دلیل دوپارچگی رهبران قبیله‌ای، به مرحله رای‌گیری برای جلب حمایت از یک کاندیدا نرسیده و در نتیجه گروه بیست‌نفری برای مشورت با حامد کرزی، رئیس جمهوری که او هم از همین قبیله است، تشکیل شده‌ و با او دیدار کرده‌است.

شرکت کنندگان این جرگه به خبرنگار بی‌بی‌سی گفته‌اند که این گروه۲۰ نفری از جرگه قندهاری‌ها و قیوم کرزی و زلمی رسول اختیار گرفته‌اند که هر تصمیمی را که اتخاذ کنند، مورد تایید آنها است.

براساس همین گزارشها در رای‌گیری که این ۲۰ نفر در میان خود انجام داده‌اند، تنها عده‌ای انگشت شماری به آقای رسول رای داده‌اند و بیشترشان از نامزدی قیوم کرزی پشتیبانی کرده‌اند.

اما شرکت کنندگان این جرگه گفته‌اند که حامد کرزی از این فیصله حمایت نکرده‌ و گفته که او نمی‌خواهد با تایید این فیصله این تصور را به وجود آورد که در انتخابات از برادرش حمایت می‌کند.

در همین حال گل‌آقا شیرزی، والی ثروتمند پیشین قندهار و ناراحت از شیوه کار جرگه، دیروز در نشست خبری خود گفت که فعلا حاضر نیست به نفع کسی کنار برود و تا روز انتخابات پیش خواهد رفت.

او هم که از نزدیکان حامد کرزی قلمداد می‌شود، تا آن‌جا پیش رفت که از رئیس جمهوری کشور و کمیسیون مستقل انتخابات خواست اصل بی‌طرفی را رعایت کنند و الا در صورت تقلب در انتخابات، مسئولیت مشکل بعدی به دوش آقای کرزی و مسئولان کمیسیون انتخابات خواهد بود.

حامد کرزی بارها بر اصل بی‌طرف حکومت در انتخابات پافشاری کرده و گفته که از منابع دولتی به سود هیچ نامزدی استفاده نخواهد شد.

حامد کرزی هم خود از قبیله درانی است .

جرگه‌های قبیله‌ای نقش مهمی در تاریخ معاصر افغانستان داشته و فیصله‌های آنها حتی اگر نارضایتی‌هایی هم به دنبال داشته، اجرایی شده‌است.

سران قومی در افغانستان نیز به آنهایی گفته می‌شود که در میان قبیله خود از نفوذ و قدرت برخوردار اند یا این عنوان را از اجداد خود به ارث برده‌اند.

در نتیجه تصمیم این جرگه – که به گفته ستادهای انتخاباتی نامزدهای طراز اول درانی در روزهای آینده اعلام خواهد شد – رقیب جدی در انتخابات ریاست جمهوری در سطح کشور وارد صحنه خواهد شد.

نظرسنجی‌هایی که در ماه‌های اخیر انجام شده، نشان می‌دهد عبدالله عبدالله، رهبر اپوزیسیون ـ که سابقه جهاد و مقاومت با احمدشاه مسعود دارد ـ و اشرف غنی‌‎ احمدزی که از قبیله پشتون غلجایی است، دو پیشتاز انتخابات خواهند بود. اما ائتلاف احتمالی نامزدهای درانی می‌تواند این موازنه را به هم بزند.

حالا هر دو ستاد انتخاباتی آقایان عبدالله و احمدزی می‌گویند که برای آنها حریف اصلی، نامزدی از قندهار خواهد بود.

برگرفته  از  سایت  بی بی سی