آیاامریکا می تواند جهان را برعلیه چین متحد بگرداند؟ : دکتور علی احمد کریمی

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از جهان آزاد دعوت نمود تا در مقابله جویی برعلیه چین کمونیست متحد گردند.وزیرخارجه امریکا از چین کمونیست چون  شر جدید درجهان آزاد هوشدار داد . چین  مانند شوروی سابق با ناروایی ها وبی عدالتی ها در تجارت جهانی و نقض حقوق بشر عادت نموده است. اگر جهان آزاد چین را تغیر ندهند، چین کمونیست شاید جهان آزاد را  تغیر بدهد.  چین کمونیست همان اشتباه های گذشته حزب کمونیست شوروی سابق را تکرار می نماید به سرقت تکنولوژی های پیشرفته و مالکیت های معنوی در زمینه های مختلف از آن جمله بهداشتی ادامه می دهد. مقوله شرجدید در ادبیات سیاسی امروز وزارت خارجه آمریکا  ادامه شعار جنگ با امپراطوری شر است، لازم به یاد آوری است که رونالد ریگان ریس جمهور سابق آمریکا جنگ باکمونیسیم  شوروی را ، با شعار مبارزه با “امپراطوری شر” اعلام نمود. وزیر خارجه امریکا با فراخوانی اتحاد برعلیه شر جدید از هیچ کشوری  نام نه برد.  

پمپئو  به خاطر ارتباطات شخصی ترامپ با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، خوشبین است که روسیه ممکن به خاطر توافق به ادامه همکاری های  استراتژیکی در این اتحاد  برعلیه چین خواهد پیوست .آیا این خوشبینی پمپئو با وجود اختلافات شدید میان روسیه وامریکا تحقق خواهد یافت؟ روسیه و چین دو کشور کلیدی در سازمان همکاری شانگهای در امور منطقوی و شورای امنیت سازمان ملل میباشند که باهم روابط دوستانه واستراتژیکی دارند..

 وزارت خارجه روسیه با عکس العمل شدیدالحن ادبیات تهاجمی امریکا را  چون اقدامات تهاجمی که اهداف تحریک آمیز به دنبال داردمحکوم نمود  ” امریکا با اقدامات تحریک آمیز به دنبال ایجاد درگیری میان روسیه و چین است.”روسها بعد از سقوط کمونیسم و فروپاشی شوروی درمقابل دموکراسی و الگوی غربی  وبه ویژه امریکا حساسیت دارند. 

اگر مقابله جویی های امریکا و چین  تشدید یابد، روسیه به دلایل مختلف چون توسعه پیمان نظامی ناتو در مرز های این کشور، حمایت امریکا از اوکراین و تحریم های بی سابقه امریکا بر علیه روسیه واز آن جمله لوله های گاز شمال ۲ به کشورهای اتحادیه اروپا، از‌ چین جانبداری خواهد کرد. کارشناسان و نظامیان روسیه نیز همکاری با چین را بیشتر بیانگر منافع ملی روسیه می دانند. روسها میدانند که کنگره آمریکا بودجه نظامی این کشوررا بارقم نجومی بیشتر از ۷۴۰ ملیارددلار  برای سال ۲۰۲۱ به اکثریت آرا با وجود رقابت میان دموکراتها و جمهوری خواهان تصویب نمودند ودر بودجه نظامی آمریکا، روسیه و چین هر دو چون تهدید به منافع ملی آمریکا ذکر گردیده است و امریکا روسیه کپیتالیسم را نیز به نقض حقوق بشر وحتی حامی افراطگرایان متهم می نماید.  

چین اگرچه علاقمند به مقابله جویی با امریکا نیست و ادامه مقابله جویی هارا به ضرر هردو کشور میداند اما پکن حاضر است تا از ایدئولوژی کمونیستی  در مقابل قوی ترین کشور دنیا دفاع نماید .  پکن اقدامات آخر امریکا را چون توطئه گری سیاسی،نقض قوانین بین المللی و مهم ترین اصول کلیدی در روابط دو کشور محکوم نمود . ترامپ در استانه انتخابات ریاست جمهوری و ناکامی های دولت آمریکا در مبارزه با کرونا که تاکنون ۴میلیون مبتلا و ۱۴۳ هزار جان باخته اند دولت چین را مقصر شیوع واگیر کرونا در امریکا می داند و از موضعگیری‌های پکن ناراضی است که‌ در انتخابات پیش رو از دموکراتها پشتبانی می نماید. به نظر کارشناسان غربی، امریکا در مقابله جویی با چین خطر افزایش جنگ سرد را بیشتر می گرداند و امریکا به جای اتلاف کشورهای جهان در مقابله جویی با چین کمونیست، روابط کشور های مخالف امریکا را با چین نزدیک تر خواهد گردانید. 

روسیه و چین دوبازیگرفعال در منطقه و جهان مخالف احیای مجدد یک جانبه گرایی در روابط بین المللی می باشند و یکه تازی امریکا را در روابط دوجانبه و جهانی نمی پذیرند. مقابله جویی باچین دولت ایران را نیز وادار میگرداند تا روابط خودرا باچین بیشتر ونزدیک تربگردانند، چین جایگاه محکم در کشورهای خاورمیانه وافریقا دارد. نفوذ وسرمایه گزاری های چین در کشورهای آسیای میانه بیشتر ازامریکا وحتی روسیه است.روابط امریکا با متحدین آن وکشور های پیمان نظامی ناتو در دوران ترامپ سرشار از بی اعتمادی و مملو از شک وتردید ها گردیده است. اتحاد جهان آزاد برعلیه چین کمونیست بنا به ابتکار وزارت خارجه امریکا عواقب خطرناک برای نظم و امنیت جهان درپی خواهد داشت. امریکا با اتلاف بیشتر از۶۴ کشور درسال ۲۰۱۴ برعلیه سوریه نه توانست صلح را تامین و تروریستهای داعش را سرکوب نماید.چین کمونیست  باسوریه،عراق و لیبیا فرق دارد. ابتکار فراخوانی اتحاد برعلیه چین کمونیست عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل  با دندانهای اتمی و قوی ترین اقتصاد با تکنولوژی مدرن تاثیری جز نغمه های هیجان انگیز انتخاباتی در داخل امریکا نه خواهد داشت. 

دکتور علی احمد کریمی امریکا