باکلاس چیست؟ وباکلاس کیست؟ : عادله ادیم

زندگی ما در عصر حاضر با شبکه‌های اجتماعی گره خورده است چنانچه شبکه های اجتماعی جزء مهمی از زنده گی هر فرد شده است، روزانه هر شخص ساعات متمادی را در این شبکه ها به جستجوی مطالب و سرگرمی های دلخواه شان می پردازند.

من هم با وجود مصروفیت های زیادم، دور از این دنیای مجازی نیستم و گاه و بیگاه در این دنیای رنگین مجازی سرگردان هستم. گاهی سری به سر زمین محبوب جوانان، شبکه چینایی تیک ‌تاک «TiKTok می زنم نه به خاطر سر گرمی خودم، بلکه می خواهم از زندگی جوانان وطنم آگاه شوم.

باید یاد آور شد که شبکه های اجتماعی جنبه‌های مثبت و منفی خود را دارد، خوب یا بد بودن این دستاورد تکنولوژی به نحوهٔ استفاده‌ٔ کاربران آن بستگی دارد. با تاسف یک تعداد از جوانان ما در این بازار پر رنگ تیک تاک «TikTok به بیراهه روان هستند و بجای استفادهٔ مثبت، از جنبه های منفی این شبکه بیشتر متأثر می گردند.

وقتی که من از این بازار رنگا رنگ دهکده جهانی عبور می کنم، جهان را مانند یک دهکدهء کوچک می بینم، در ظرف چند دقیقه با چهرهٔ هزاران نفر آشنا می شوم، با چهره های یک تعداد اشخاصی که به خاطر کسب پول، شهرت و جذب علاقمندان (فالوور) و به امید آن که مورد توجه قرار گیرند، تن های خود را در ویترین های این بازار به نمایش می ‌گذارند و دست به کارهای نا پسند و ساختن ویدیو کلیپ های بی ارج ومزخرف می‌ زنند، بعضاً حتی عزت و آبروی همکار، دوست و رفیق خود را به زبان آورده با کلمات نامناسب، رکیک، زشت، فحش ودشنام سر این بازار به لیلام می گذارند.

با جنگ ودعوای رسانه‌ ای ثابت می سازند که توانایی اثبات گفته های خود را از راه منطقی ندارند، اما با کمال تأسف شاید نمی دانند که استفاده از الفاظ نامناسب و یا لحن و بیان بد و زشت بیشتر باعث تخریب شخصیت خود شان می شود. 

چیزی دیگری که دراین بازار مدرن دنیای مجازی تیک تاک توجه ام را جلب کرد مود وفیشن است که میان جوانان به یک رقابت مبدل شده است. پیروی از مُد هیچ ایرادی ندارد، اما این نباید فراموش شود که لباس های مد روز و گران قیمت ‌هیچ نقشی در ساختن شخصیت انسان ندارد. نمی دانم کلمه با کلاس از کجا به فرهنگ فارسی دری راه یافته است که استفاده این واژه امروز بین جوانان ما به شکل نادرست آن رایج شده است، چنانچه عده ای با پوشیدن لباس های بِرند مارک های معروف خود را با کلاس معرفی می کنند در حالی که به اشتباه گرفته اند. با کلاس به معنی شیک بودن به تن کردن لباس های مارک دار، سگرت کشیدن پوشیدن لباس های برهنه ویا داشتن موتر آخرین مودل نیست!

امروز خواستم کمی توضیح بدهم که ( با کلاس چیست؟ وبا کلاس کیست؟ ) 

با کلاس یعنی شخص با فرهنگ و فردیست که به آداب اجتماعی خوب عمل می کند. باكلاس‌ ها افرادی مثبت‌اندیش، شاد و واقع‌ بین هستند، درك درستی از زند گی با انسان‌های دیگر و همزیستی مسالمت‌ آمیز اجتماعی دارند، آنها هیچ ‌وقت برای حسرت نداشته‌ های‌ شان، به غیبت، بدگویی و حسادت به دیگران نمی پردازند کلمات فحش ونا سزا را به زبان نمی آورند.  

با کلاس ‌ها برای داشتن ظاهری زیبا و جذاب هزاران دالر را مصرف نمی كنند بلکه برای آنها كافی است كه با آنچه دارند، باسلیقه، و منظم باشند. اشخاص با کلاس بیشتر از این كه سعی در زیبایی ظاهری داشته باشند، روی صحت و سلامتی خود حساب می کنند. بهترین ساعات زند گی‌ شانرا در آرایشگاه ها و صالون های مد نمی گذرانند.

اشخاص وافراد با کلاس پیوسته در حال مطالعه و کسب علم ودانش هستند. غرور و تكبر بیجا ندارند. همیشه و با همه متواضع هستند و هرگز در مجالس و محافل در بین دیگران از زیبایی، امكانات مالی، اصل و نسب خود، با آب و تاب تعریف نمی کنند.

در امور دیگران دخالت نمی کنند، در زندگی دیگران کنجکاو نیستند. اشخاص باكلاس همان‌طوریکه درست حرف می ‌زنند سكوت به‌ موقع را نیز خوب بلد هستند، ضمن اینكه با لحن و چیدن كلمات شان دقت می کنند با صدای آرام و لحن ملایم صحبت می کنند، حق و ناحق وقت مردم را در رسانه های اجتماعی ضایع نمی کنند. یکی دیگر از مهم‌ ترین ویژگی‌های اشخاص وافراد با کلاس این است که سرشان به کار خود شان گرم است. آنها برنامه‌ها و افکار شخصی خود را دارند و هرگز در پی این نیستند که پیرو دیگران باشند. رازدار و قابل اعتماد هستند، هیچ‌ وقت اسرار محرمانهٔ دوستان و همکاران خود را برای افراد دیگر بازگو نمی‌كنند. 

حقوق سایر انسان ها را از هر قشری که باشند رعایت می کنند، منظم، دقیق، خوش قول، صادق و وفادار هستند، به خود و دیگران احترام می گذارند، بی ادبی در کلام، رفتار و گفتار شان وجود ندارد. به همین ترتیب ده ها ها صفات نیک وخوب دیگر ……

برای جوانان وطنم به گفتهٔ خودشان زندگی با کلاس واقعی وآینده درخشان آرزو می کنم. نسل جوان سرمایهٔ اصلی جامعه هستند. در کشور جنگ زدهٔ ما که همه مصروف جنگ و سیاست هستند باور کنید دلم برای جوانان وطنم می سوزد که در گیر بحران های مختلف وبازی ها سیاسی شده اند.

کسی برای رفع این بحران های بزرگ، چاره ‌ای نمی اندیشد اگر آفتاب نباشد نوری هم وجود ندارد، اگر جوانان وطن مانند آفتاب ندرخشند آیندهٔ وطن هم تاریک خواهد بود.

باید بدانیم جوانان ما تنها فرزندان خانواده های خود نیستند آنها فرزندان وطن نیز هستند پس وظیفه و مسئوولیت هر کدام ماست که در مورد آیندهٔ وطن و آینده جوانان وطن خود بیاندیشم.

باید کوشش کنیم واقعآ با کلاس باشیم 

با درود وحرمت عادله ادیم  

۱۲-۶-۲۰۲۲