هارون یوسفی یکتن از چهره های سرشناس فرهنگی : ملک ستیز

شوپنهاور موسیقی را ابزار رمزآلودی برای التیام روح زخمی انسان‌های آسیب‌ پذیر می‌دانست. از ۱۵ آگست به این‌سو فرهنگ کشور ما داغ‌دار است. در جامعه‌ای که موسیقی جرم پنداشته شود، روح‌اش افسرده و تن‌اش بیمار است. من حامی، شنونده و عاشق موسیقی هستم. 

هارون یوسفی یکی از چهره های بارزی است که در تجلیل از موسیقی و هنرمندان کارهای ارزشمندی ارایه کرده است. او نه تنها یک طنزنویس بانام است، بل تحلیل‌گر و پرسش‌گر جذاب هنری نیز است. یوسفی پرسش‌هایش را با چاشنی طنز و شوخی عجین می‌سازد و شنونده را مجذوب می‌گرداند. پیشینه‌ی کارهای رسانه‌ای، فرهنگی و اجتماعی هارون یوسفی بسیار طولانی است. امید روزی فرصت دست دهد تا من روی کار های هارون یوسفی در باب طنز سیاسی از دیدگاه علوم سیاسی که پیشه و تخصص من است بپردازم. اما امروز بحث من روی برنامه‌ی «ستدیوی ۱۹» هارون یوسفی است که جمعه ها از لندن پخش می‌شود. این برنامه به پنج دلیل بسیار دیدنی است:

نخست، شیوه‌ی گردانندگی هارون یوسفی

هارون یوسفی با این برنامه به خانه‌ی شما می‌آید. آن‌قدر خودمانی گپ‌وگفت دارد که گویی پیاله‌ی چای سبز و نقل وطنی برایت پیشکش می‌کند. شیرین‌زبانی، شوخی‌های ظریف، طنزهای گپ‌دار این برنامه را کیفیت ویژه می‌بخشد. 

دوم، شخصیت آگاه

یوسفی شخصیت آگاهی از فرهنگ کشور است. او در چهل سال اخیر مدیریت، هماهنگی هنری و سیاست فرهنگی را در رده های گوناگون تجربه کرده است. این ویژه‌گی هارون یوسفی شما را وا می‌دارد که در یک برنامه‌ی کوتاه با تاریخ موسیقی و هنر آشنا شوید. 

سوم، شخصیت آشنا

هارون یوسفی از ترجمه‌ی فلم‌های انیمیشن (کارتونی) کودکان تا نمایش‌نامه های جدی نویسندگان با عظمت روسی نام ارجمندی برای خود خلق کرده است. او برنامه های بسیار جذاب هنری ادبی را گردانندگی و مدیرت می‌کرد. از زنده‌یاد اکرم عثمان، شادوران دکتور جاوید، تا دکتور اسدالله حبیب و شهید قهار عاصی میزبانی کرده و بهترین برنامه ها تقدیم تاریخ و آرشیف هنر و ادبیات افغانستان کرده است. 

چهارم، شبکه سازی

هارون یوسفی شبکه‌ی پویای هنری و ادبی افغانستان در برون از کشور است. با نهاد ها، ساختارهای هنری و ادبی در سطح دیاسپوره ها هماهنگی فعال دارد. در زمان کارِ بسیارِ سازنده و مفید در بی‌بی‌سی فارسی هارون یوسفی با شخصیت‌ها و نهاد های پویای سیاسی آشنایی پیدا کرد و در سطح بین‌المللی توانست راه پیدا کند. 

پنجم، فرهیخته‌ی جدی

هارون یوسفی با وجود ویژه‌گی طنزی شخصیت جدی و باوقاری است. او کار های هنری، فرهنگی و ادبی را با شگردهای طنزگونه ولی با جدیت دنبال می‌کند. از سویی هم از دید شخصیتی هارون یوسفی انسان صادق میهن دوست و عاشق مردمش است.  

 ستدیوی ۱۹ نه تنها یک برنامه‌ی تفریحی است، بل یکی از بهترین تربیون‌ها برای دادخواهی از حقوق فرهنگی همه‌ی ماست. این‌جا هنرمندان و در کل فرهنگیان ما بدون هیچ تبعیض نژادی، تباری و جنسیتی دعوت می‌شوند و از تاریخ هنر، چالش‌های هنر و امروز و فردای هنر سخنان شیرین می‌گویند. این روش بهترین ابزار برای اعاده‌ی حقوق فرهنگی شهروندان، حق خلاقیت هنرمندان و حقوق معنوی انسان‌های آسیب‌پذیر است.   

در شرایط کنونی که هنر و فرهنگ در وضعیت اسفناکی قرار دارد، پیش‌نهاد می‌کنم همه از این دست برنامه ها را حمایت کنیم. شما با دیدن این برنامه ها هم لذت و خنده را به خانه می‌آورید و هم صدای آزادی شهروندی را زمزمه می‌کنید.

دکتور ملک ستیز