زندگینامه نذیر احمد «دقیق» نویسندهء کتاب « خُنیاگران قلم»

چه عجب زمانه‌ی است؟ آشکار نیست که درین بحبوبه چه اتفاقی رخ دادنی است؟

چه انسان‌های ظهور خواهند کرد که اسم شان را در تاریخ کشور به قوت قلم و دانش شان درج خواهند کرد؟

آیا در چنین شرایط ضیق و ناگوار هنوزهم امیدی برای ظهور شخصیت‌های ورزیده‌ای چون «نذیر دقیق» وجود دارد؟

حالا به سوانح نذیر احمد “دقیق” فرزند فیض محمد “دقیق” می‌پردازیم که به سال ۱۹۸۶م. در شهر کابل دیده به جهان گشود. کسی‌که در آوان زنده‌گی مجبور به مسافرت می‌شود و در کشمکش‌های هجرت به پاکستان لحظه‌ای از آموختن و رشدیافتن باز نمی‌ایستد؟ بدون شک که در امر فراگیری علوم نقش والدینش بارز بود, ولی از ذکاوت ذاتی نذیر نمی‌توان چشم پوشی کرد؟ 

او دوره‌ی ابتدایی مکتب تا صنف دهم را در پاکستان فرا گرفت و در کنار دروس مکتب به هنرهایی: نقاشی، مینیاتوری، رسامی و همچنین مطالعه علومی چون ریاضیات و طبیعیات نیز پرداخت، حتٰی در قرائت قرآن هم مهارت داشت و در هریک تصدیق‌نامه دریافت کرد.

آقای “دقیق” بعد از حادثه‌ی یازدهم سپتامبر و تشکل جریانات سیاسی پیش آمده که وطن قدری آرام گرفت، به زادگاهش – کابل بازگشت و دوران جدید زنده‌گی‌اش را آغاز کرد. او مکتب را در “لیسه‌ی عبدالهادی داوی” تمام کرد و در سال ۲۰۰۳م. امتحان کانکور را با موفقیت پشت‌ سر گذاشت و چهار سال بعد در رشته‌ی‌ کامپیوتر ساینس با درجه‌ لیسانس از فاکولته‌ی علوم طبعی – دانشگاه تعلیم و تربیه کابل فارغ شد. او روانشناسی انسان را به طور خصوصی فرا گرفته است و در شناخت انسان‌ها مهارت خاصی دارد. البته در طول دوره‌ی تحصیل در دانشگاه نیز ضمیر ناآرامش، او را در کوران فعالیت‌های هنری، ادبی و اجتماعی قرار داد. با قریحه‌ی ذاتی نوشتار انگیزشی، مقاله‌های ادبی – فرهنگی و نقدهای سیاسی – اجتماعی فراوانی را از خود بجا گذاشت. همزمان با انبوه فعالیت‌ها، نماینده‌ی محصلان دانشگاه بود.

چون هنوزهم عطش آموزش در دل و درون “نذیر دقیق” شعله می‌کشید، قضا او را به رشته‌ی مدیریت و اداره‌ی تجارت در “دانشگاه کاردان” کابل کشانید; ولی مشکلات زنده‌گی او را از ادامه‌ی تحصیل در این رشته بازداشت.

برای امرار حیات و معیشت مشغول همکاری با شرکت تجارتی (جهان تکنولوژی) شد و مدیریت پروژه‌های شبکه‌ی وزارت‌خانه‌های داخله و دفاع ملی را در دست گرفت. بعد از آن، مدت سه سال به عنوان مدیر عمومی تجارتی شرکت‌های استاردُووم و آریاترک در چارچوب (زاهد ولید گروپ) کار می‌نمود.

آقای نذیر احمد دقیق در سال ۲۰۱۲م. ازدواج کرد و پس از ازدواج به امارات متحده عربی مهاجرت کرد که ثمره‌ی زنده‌گی مشترک او و همسرش؛ پسری به نام‌ آرمان “دقیق” و دختری به نام اسراء “دقیق” است.

آقای “دقیق” در سال ۲۰۲۱م. عضو (انجمن قلم افغانستان) شد. نوشته‌های گوناگونی‌که طیف وسیعی از بیان ادبی و اجتماعی دارد را کماکان در نشریات داخلی و برون‌مرزی منتشر می‌کند. او همزمان همکار قلمی «گاهنامه باختر در آسترلیا»، «فصلنامه پیوستون در سویدن» ، «پورتال افغانستان آزاد در امریکا» و چندین سایت‌ انترنتی که نشرات فرهنگی و ادبی دارند می‌باشد. 

او طی اقدام تاریخی توانست کتابی به نام «خُنیاگرانِ قلم» را در سال ۲۰۲۲م. تألیف و نشر کند. درین کتاب آقای “دقیق” قشر شاعر کشور را مورد هدف قرار داده است. کتابی که در زمان بسیار کم غوغای عجیب و غریبی برپا کرده است. او نوآوری هایی را درین کتاب رقم زد که در طول تاریخ افغانستان شاهدش نبوده‌ایم. اهل فرهنگ و ادب این دستآورد تاریخی و ارزشمند را با نگاه خیلی‌ها محترم می‌نگرند.

او برای ارتباط سازماندهی شده با هموطنان اندیشمند و رشد فکری جوانان افغانستان، چند سال است گروهی به نام “کابلِ ما” را تأسیس کرده است. این گروه توانسته است با داشتن مشاوران دانشمند و مجرب، در مدت کوتاه تعداد کثیری از فرهنگیان، فعالان سیاسی، نویسنده‌گان، شعرا، بازیگران و ورزشکاران را در جهت ارتقای فرهنگ، دانش و هنر سرزمینش بسیج کند. 

نذیر دقیق نه تنها از نویسنده‌گان جید کشور محسوب می‌شود, بل یک گوینده و مصاحبه کننده‌ی خیلی وارد نیز پنداشته می‌شود که با صحبت‌های انگیزیشی‌اش شنونده‌گان را به فعالیت و کار می‌کشاند.