احتیاط ودقت در شوخی ومزاح: تتبع ونگارش – امین الدین « سعـیـدی- سعيد افغاني »

 هستند كسانيكه در محافل ومجالس ، خود اگاه ویا هم ناخود اگاه، سخنی به زبان می آورند، که منجر به اذیت دیګران، کفر ویا هم فسق میشود. هست مواردیکه از روی رسالت و وجیبهء اسلامی و انسانی به وجه برایش توضیح می شود که این سخن مناسب نیست و یا افاده وسخن ګفته شده سخن کفری، سخن اذیت بی مورد ویا هم فسق  است که انسان خوب و هوشیار متوجه شده و تصحیح به عمل آورده ویا آنچه ممکن است نجات  می دهد واین حالت موجب مسرت نیز میشود. آنکس که نداند و بداند که نداند- او مركب خويش را ز افلاك براند.

اما هست موارديكه انسان غبی و شقی شده، لجاجت و مریضی جانکاهش سبب ایجاد مشکل به خود و سبب اذیت دیګران و به شقاوت ادامه میدهد. آنکس که نداند و نداند که نداند – در جهل مركب ابد الدهر بماند.

هست موارديكه چنین شخص تأګید دارد که شوخی ویا هم مزاق میکرد. بلی درست و بجاست که شوخی ومزاق جز از زندگی است ولی شوخی ومزاق که منتج به کفر ویا هم فسق  و اذیت دیګران شود مجاز نبوده و حرام میباشد. دین مقدس اسلام از همچو شوخی ها !؟ بطور جدی ممانعت بعمل  اورده است :
قرآن عظیم الشان می فرماید :«وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ ﴿۶۵سوره التوبه ﴾  ( اگر (نسبت به اعمال ناهنجار و گفتار باطلشان) از آنان بازخواست کنی، قاطعانه می گویند: فقط شوخی وبازی کردیم! ای پیامبر بگو: آیا الله و آیات او را و پیغمبرش را تمسخر می کردید
؟!

وباز می فرماید : «لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ » ( سوره التوبه 66 ) (بگو: نسبت به اعمال و گفتارتان) عذرخواهی نکنید که ( عذرخواهی شما را پایه واساسی نیست)  یقیناً شما پس از ایمانتان کافر شدید؛ اگر از گروهی از شما (که تابع و دنباله رو بودید) درگذریم، گروه دیگر را (که سردمداران برنامه های منافقانه بودند) به سبب آنکه همواره (در جامعه اسلامی) دست به جرم و خطا می زدند، قطعاً عذاب می کنیم.

خواننده محترم !                                                                                                      پروردگار  با عظمت ما از ارتکاب  همچو خطا ها وبخصوص از مزاق وشوخی های  بیجا وبیمورد  در آمان داشته ، وبه آنعده از انسان های که احیانا همچو شوخی ها ومزاق ها  را ناخود اگاه  بزبان نموده باشد خواستار عفه وبخشش هستیم ، امید است همچوانسانها به دربار خداوند  توبه واستغفارنمایند .
ربنا تقبل منا انك انت سميع العليم. آمین

امین الدین «  سعـیـدی- سعيد افغاني »

مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان

ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی