صلح سرد بهتر ازجنگ گرم است: دکتور علی احمد کریمی

آیا مذاکرات جو بایدن و ولادیمیرپوتین  در ژنو،  مرکزسیاسی جهان برای دستیابی به صلح درافغانستان کمک خواهد نمود؟

دیدار جو بایدن با ولادیمیر پوتین در ژنو بعد از تشدید اختلافات میان دو ابرقدرت بزرگ جهان که خطر احیای جنگ سرد را افزایش بخشیده بود درفضای مدارا ،سازندگی و احترام متقابل برگزار گردید و هردوجانب نتایج بیشتر از دوساعت مذاکرات روبرو را پیرامون ثبات استراتژیکی، حملات سیبری ،روابط دوجانبه و مسایل افعانستان، ایران و اوکراین را سازنده ومثبت ارزیابی نمودند . اختلافات وبی اعتمادی یک پدیده معمولی در روابط روسیه وامریکا بوده وباقی خواهد ماند، هردوکشور اتمی در دکترین های رسمی همدیگر را رقیب وغیردوست میدانند اما برای جلوگیری ازمقابله جویی های هستی ،تصادفات احتمالی و غیرقابل پیشبینی، به  ابتکار بایدن  این نشست تاریخی درژنو برگزار گردید،

لذا این نشست را می توان پیروزی بایدن و پوتین نامید. جنگ اتمی برنده ندارد و به ضرر تمام دنیا است وصلح سرد درشرایط حساس کنونی بهتر ازجنگ گرم است. بایدن که از پیروان مکتب لیبرالیسم است و با شعار”امریکا باز گشته است”  بعداز مذاکرات و مشوره باکشورهای بزرگ صنعتی گروه هفت و بزرگترین سازمان سیاسی ونظامی جهان “ناتو” با ولادیمیر پوتین ملاقات نمود. او درنخستین سفر خود بعد ازپیروزی به مقام ریاست جمهوری امریکا به همتای روسی خود مغرورانه وانمود گردانید که امریکا برای دفاع ازدموکراسی تنها نیست. .بایدن ازکنفرانس مطبوعاتی مشترک باپوتین  خوداری ورزید و درکنفرانس مطبوعاتی او اجازه شرکت به خبرنگاران روسیه داده نشد و پوتین که گفتنی های زیاد باخبرنگاران جهان داشت با استفاده ازاین تریبون به افشاگری ذات دموکراسی امریکا پرداخت وبدون ذکر نام ازکسی ویا کشوری پرسید، قاتل  بمباران مردم معمولی افغانستان  حتی در مراسم عروسی ودهات، کشتار بیرحمانه مردم غیرنظامی درخاورمیانه و سایر نقاط دنیاکیست؟ هنوز اسرار پشت پرده مذاکرات این بازی بزرگ را کس نمی داند.رضایت پوتین از نتایج این مذاکرات ظاهرا برگشت قدرت نمایی روسیه بعد از سی سال که از زمان فروپاشی شوروی می گذرد در عرصه بین المللی است . بارک اوباما رئیس جمهور سابق امریکا روسیه را ابر قدرت منطقوی می نمایید.  ریگان  درسال ۱۹۸۵ به خاطر اعتماد سازی به گرباچف گفت، “اعتماد کن اما بیازمای “. بایدن برخلاف ریگان شرط اعتماد سازی را  ” بیازمای و اعتماد کن ” نامید. تصادفی نیست که واشنگتن زمان جنبه های عملی  مذاکرات را بعد از شش ماه آزمایش اعلام نموده است.

همکاری دوابرقدرت در افغانستان ازاهمیت استراتژی در منطقه برخورداراست. همسایگان افغانستان علاقمند نیستند تا بعد ازخروج نیروهای امریکا،  افغانستان به کانون جنگ ، بی امنیتی ، لانه تروریسم و افراطگرایی های قومگرایی  “ناسیونالیستی”  تبدیل گردد  . معلوم نیست که امریکا درهمکاری های مشترک باروسیه  ، وچین چه می خواهد؟ اگر هدف از همکاری در پروژه های اقتصادی وباز سازی افعانستان باشد باید بااراده قوی سیاسی و گامهای مثبت برای دستیابی به صلح و تاسیس دولت بر گزیده مردم افغانستان برداشته شود .اگرامریکا در صدد حفظ هژمونی سیاسی خودبعد ازخروج نیروها  در افعانستان ومنطقه است  و مانند گذشته مایل است تا همه مطابق به قواعد امریکا رفتار نمایند در آن صورت   هژمونی سیاسی امریکا برای کشورهای همسایه و مخصوصا روسیه وچین دوکشور رقیب امریکا رقابت برانگیز ومقابله جویانه خواهدبود.  روسیه وچین در قضیه افعانستان دیدگاه ها واستراتژی مشترک دارند وبدون توجه به امریکا مستقلانه به دنبال منافع خود می باشند. امریکا روسیه را رقیب بالقوه وچین را تهدید روینده وفزاینده می داند. 

 ولادیمیر پوتین قرار است بعد از مذاکرات با بایدن به پکن برود و با همتای چینی پیرامون نتایج نشست ژنو مذاکره نماید. . آیا امریکا حاضر خواهد گردید منافع استراتژی وملی خودرا در افعانستان با رقبای استراتژی تقسیم نماید؟ افعانستان برای روسیه میدان تمرین دفاع از منافع استراتژی آن در آسیای میانه می باشد. به هراندازه که قدرت ونفوذ روسیه درمنطقه وعرصه بین المللی افزایش یابد علاقمندی جمهوری های سابق به روسیه بیشتر خواهد گردید.آیا روسیه حاضر است به خاطر مشکلات اقتصادی و سیاسی منافع استراتژی خودرا قربانی سرگیری روابط با امریکا نماید.؟ حمایت علنی ولادیمیر پوتین از جو بایدن سالمند ترین رئس جمهور امریکا چون سیاستمدار کهنه کار ودولتمرد تاثیرگذار و دوراندیش شعله های خشم ،انتقاد وحملات تند وتوهین آمیز، تحلیلگران،مبلغان وخبرنگاران روسیه را به رئس جمهور امریکا فرونشاند.

پوتین راز های پشت پرده کتابخانه ویلای لاگرانژ سویس، زمان ضرب الجل این نشست تاریخی، تصامیم و اظهارات غیر قابل پیشبینی کاخ سفید را در روابط دوجانبه وجهان می داند واز همین سبب در قضیه افغانستان ازسیاست مستقل پیروی می نماید. درآتش افعانستان نا امن تمام کشورهای بزرگ اتمی وحتی کشور های غنی ومرفه ناتو با دادن تلفات جبران ناپذیرجانی وشکست و ناکامی های بزرگ اخلاقی وسیاسی داغدار وسوخته اند،آرزوی ماست تا این همکاری ها درافغانستان  تمرین تازه برای تکرار بازی بزرگ قرن ۱۹ نه باشد.

دکتور علی احمد کریمی امریکا 

امکان ثبت دیدگاه وجود ندارد.