نوشته ای که وقت نوشتنش نبود اما نوشتم : احمد سعیدی

a635823d-27ca-4682-9661-fcd9fe4a0fbc توانمندی فرد وجامعه بخاطر حفظ ارزش ها.ارزش هایی که خود باعث ایجاد فضای  اعتماد وحس همکاری بین مردم وحکومت میگردد میتواند  امنیت سر تاسری را تضمین  کند. از همه مهم تر و با ارزش تر عدالت اجتماعی: مهمترین عنصر تضمین کننده امنیت ملی عدالت اجتماعی شمرده می شود. اثر مهمی بر فر هنگ مدنی یک جامعه داردوبر بنیاد همین فر هنگ عالی است که مردمان کشور های مختلف از حاکمیت دولت های خود دفاع میکند اما متاسفانه با ایجاد حکومت وحدت ملی کم کاری مسئولین دولت در این سرزمین کار را بجای رسانیده که شرایط زنده گی و میشیت در کشور ما هر روز پیچیده و بحرانی تر میگردد از عمر حکومت وحدت ملی اضافه از یک سال و هفت ماه گذشته  اگر رهبران موجود توان مدیریت درست و حل مشکلات موجود را که هر روز دامنگیر مردم ما است مهار کرده نمی توانند  بايد از رهبری  حكومت كناره گيري كنند تا مردم جهت سر نوشت حکومت بعدی تصامیم لازم مطابق ارزش ها و معیار های قانون اساسی  اتخاذ نمایند دفاع از منافع ملی وظیفه ای هر انسان مسلمان و وطن دوست است یک سال و هفت ماه که از عمر حکومت وحدت ملی سپری گردیده  مهلتي بود برای زمامداران تا آنچه که وعده کرده بودند و آنچه که برای امنیت و سعادت مردم افغانستان ضروری است عملاً گام های برمیداشتند اما متاسفانه با گذشت اضافه تر از یک سال وضعیت کشور هر روز  تبديل به یک طغيان ملی  شده میرود . در اوایل حکومت وحدت ملی اکثریت ما با وعده های که شده بود.

انتظار وقوع يك واقعه اجتماعي که در آن آسایش و آرامی وجود داشته باشد انتظار داشتیم تصور این بود که شورش گری ها مهار  خواهد شد قوم پرستی معامله گری ها خلاف قانون و ارزش های ملی کمتر خواهد شد اما متاسفانه با گذشت هر روز این امید ها به یاس تبدیل شد مردم با شرف و قابل احترام افغانستان در حدود دو سال قبل دست به یک حرکت و تحرک ملی و مدنی زدند و از طريق صندوق رأي خواسته هاي خود را اعلام كردند. مردم با اين كار بار ديگر مهلت دادند اما اربابان قدرت اين فرصت را تبديل به طغيان و بد بختی كردند  .

وقتي دولتمردان ما به ميثاق ملي که آن قانون اساسی است  پايبند نيستند و به آن احترام نمي گذارند اگر شاهد حركت تندي در آینده از جانب مردم افغانستان  باشیم بايد زمامداران بدانند که اين ناشي از ميثاق شكني حاكمان و قدرتمندان است. مردم افغانستان خیلی صبور و با حوصله اند درد و رنج های مختلف را تحمل میکنند خوشبختانه تا کنون ملت ما از طریق رسانه ها و سایت های اجتماعی  به زبان مسالمت آميز از حقوق طبيعي خود دفاع مي كنند اما وضعیت بحرانی بجای رسیده كه خطر در درون و بیرون مرزها نيز احساس مي شود و صداي پاي قدرت هاي خارجي جهت تصمیم گیری در سرنوشت ملت افغانستان  شنيده مي شود، اما زمامداران ما خرامان خرامان به همان رفتار و کردار گذشته خود که نتیجه ای مثمری نداشته و ندارد ادامه مي دهند.

باور های سکترستی و فاشیستی مانند خوره است كه وقتي ديگر چيزي براي از بين بردن ندارد، خود را از بين مي برد.  اما گروه های تروریستی و انتحاری در داخل و خارج کشور  سرنوشت خود و ملت افغانستان را با ساز  و برگ خشونت گره زده اند .

توقف همه امورات در نیمه راه و ناتوانی در سركوب دشمنان مردم افغانستان  و كاشتن تخم تنفر قومی و زبانی  محصولي جز بد بختی در سر نوشت کشور و  تنفر همگانی را با خود  نخواهد داشت. تاكنون روشنفکران افسران و سربازان قوت های مسلح سپر  سير بلاي تهديدهاي خارجي و داخلی بوده اند اما به قدري اين سير بلا نازك شده است كه قادر به دفع اين خطرات در آینده هیچ کس نخواهد بود. اگر زمامداران و رهبران موجود صادقانه خواهان اين باشند كه نظام موجود در افغانستان  حفظ شود، آنانیکه توان کار و مدیریت را ندارند  بايد از قدرت كناره گيري كنند. اما از آنجايي كه اين مسئله بعيد به نظر مي رسد بناً هیچ چاره ای جز این برای مردم ما باقی نماینده که با تظاهرات مسالمت آمیز زمامداران را متوجه سازند که دیگر کارد به استخوان مردم رسیده مشکل دیگر در این حاکمیت این است اشخاص و افراد که گذشته نیک نامی و خدمت گذاری صادقانه را داشته اند با نزدیک شدن و همکاری با حکومت وحدت ملی اعتبار

مقبوليت خود را نزد مردم از دست داده اند و اگر مطابق ارزش های قانون اساسی انتخابات لویه جرگه و تعدیلات وعده شده در قانون اساسی عملی نشود این زمامداران  با ماندن در ساختار قدرت مشروعيت خود را نيز از دست خواهند داد و اين افكار عمومي را متوجه بيرون مرزها خواهد كرد. که امریکا حکومت می سازد آن هم خلاف ارزش های قانون اساسی به باور من  تعبير «بن بست اصلاحات در نظام انتخابات يك ارزش ملی و خود باوری سياسي است، اما مردمان که سرنوشت کشور را از طریق اصلاحات می بینند  يك جنبش اجتماعي گفته میشوند. به باور من در حال حاضر نه تنها  اصلاحات در کمیسون انتخابات به بن بست کشیده شده بلکه تمام ارزش ها و معیار های حقوقی که سر چشمه میگیرد از امنیت و رفاع همگانی   در كشور به بن بست نرسيده است. ارزش های ملی  جنبش های مردمی  که با آینده افغانستان می نگرند با افراد و بی باور ها شروع نشده كه حال با افراد و کم باوری ها به پايان برسد. جنبش های ملی و مردمی که نه تنها ما تعداد زیادی ازدوستان بخاطر بهتر شدن اوضاع شب و روز در تلاش اند طی یک و نیم سال گذشته  با فراز و نشيب هاي فراوان از قبیل تهدید ترور اقتناق راه خود را يافته است و اكنون نيز در زير پوسته اين جامعه افغانی تا حدود چند ماه دیگر تحولات عظيمي در حال اتفاق افتادن است. من از جوانان که تاهنوز فرار را بر قرار ترجیح نداده و نمیدهند با همه مشکلات در کشور پایدار و استوار باقی مانده اند سپاس گذارم ضمن تقدير از استراتژي جديد دفتر تحكيم وحدت بین همه اقشار که اصلاحات در نظام و خدمتگذاری را میخواهند در پیوند با مقام و منزلت علاقه ندارند  نشان از تداوم حركت اصلاح طلبانه  در كشور دارد . هیچ کس طرفدار سقوط نظام نیست هیچ کس نمیخواهد داعش و طالب سرنوشت ملت ما را رقم زند اما سال که پیشرو است اگر رهبران حکومت وحدت ملی گام های موثری در راه امنیت، مبارزه با فساد ، تحقق عدالت اجتماعی بر ندارند نیرومند شدن نیروهای  تروریستی و به پشتیبانی حلقه های معین داخلی و خارجی از نیرو های دهشت افگن یک امر حتمی شمرده می شود امیدوارم زمامداران از وعده های دروغین صرف نظر کنند و صادقانه خود را در خدمت مردم قرار دهند در غیر ان انتظار حوادث هولناک را داشته باشند که تا هنوز خواب آنرا ندیده اند .