دروغ گفتن 
ضرورت به انرژی بیشتری دارد !.. الحاج امین الدین سعید « سعید افغانی»

 تحقیقات وتجارب راکه علماء در مورد مغزتعدادی کثیری از انسانها ، توسط امواج مغناطیسی انجام داده اند ، بدین نتیجه رسیده اند که : مغز انسان در هنگام دروغ گفتن   انرژی زیادی را نسبت به  زمانی که انسان حقیقت میگوید به مصرف میرساند ، از این تجارب به اثبات رسیده که:راستگویی و گفتن حقیقت باعث افزایش قدرت، وانرژی مغزی در انسان میگردد.

علماء در تحقیقات خویش مینویسند که : با توجه به تصاویر موجود از مغز انسان در حال دروغ گفتن، کاملاً آشکار گردیده است که حصه پیشروی مغز که مسؤول دروغگویی انسان است ودر پیشانی قرار دارد، در هنگام دروغ گفتن بیشترین فعالیت را انجام  داده ، و در ضمن بیشترین انرژی را به مصرف می‌رساند.
علماء و محققین که دراین اواخر که در مورد منبع گناه در مغز انسان تحقیق بعمل اورده اند . آنها با عکس برداری از مغز اشخاصیکه  در حال انجام گناه بود به این نتیجه رسیده اند که در مغز انسان بخشی خاصی قرار دارد که مسؤول انجام گناه است
.

در این آزمایشات علماء به این امر  متوجه شدند که قسمت پیشروی مغز و بخصوص قسمتی به نام RACC، که به زبان عربی «ناصیه»  نامیده می شود، در هنگام اشتباه و گناه فعالیت زیادی را از خود نشان می دهد به طوری که هر چه این گناه و اشتباه بیشتر و بزرگ تر باشد فعالیت این قسمت بیشتر است و انرژی بیشتری به مصرف می رساند.

با توجه به تحقیقات و آزمایشات متعدد آشکار می شود که قسمت پیشانی مغز مسؤولیت رفتار و تصمیم گیری را بر عهده دارد. و از تصاویر تهیه شده به وسیله امواج مغناطیسی آشکار گردیده است که قسمت پپیشانی مغز به خصوص جلو و بالاترین قسمت سر، در هنگام عمل و عکس العمل، حمله، شکست و دیگرحالت غیر نورمال ، بیشترین فعالیت را دارد.

علماء در تحقیقات خویش مینویسند   که ایجاد کمترین  تغییرات در قسمت پیشروی مغزکه در پیشانی قرار دارد موجب  ، از دست دادن قدرت هدایت، آگاهی و کنترل، و به طور کلی تزلزل در رفتار انسان میگردد .

قسمت پیشانی مغز که نزدیک ترین بخش به « ناصیه» است خصوصیات مهم و منحصر به فرد را دارد، این قسمت با بخش های حساسی از مغز در ارتباط است،این بخش نقش اساسی در برنامه ریزی و تنظیم برنامه ها را بر عهده دارد.

حتی بسیاری از کارهای روزانه ما از جمله : تصمیم گیری برای انجام کار، برخورد و تطبیق با اشیاء جدید، حل مسائل و مشکلات، جلوگیری از گمراهی و اشتباه و کنترل در انجام کارها، عمل در سطوح بالای شناختی همچون ادراک، انجام کارهای مهم و حیاتی، تعهد و الزام در رسیدن به موفقیت و … . در حقیقت قسمت پیشانی در مغز انسان به منزله یک « مشاور» است.
«ناصیه» محلی است که در قسمت پیشرو و بالاترین قسمت پیشانی موقعیت دارد ، وطوریکه گفتیم این قسمت از مغز اعمال، رهبری، هوشیاری و توجه، انجام کارها را انجام می دهد. و مهمترین بخش در انسان و حیوان است . الله متعال می فرماید: « ما من دابة إلا هو آخذ بناصيتها»(جنبنده ای نیست مگر اینکه الله موی پیشانی اورا می گیرد).

الله متعال از زبان حضرت هود علیه السلام، بعد از اینکه قومش او را تکذیب کردند، می فرماید:«إِنِّي تَوَكَّلْتُ عَلَى اللَّهِ رَبِّي وَرَبِّكُمْ مَا مِنْ دَابَّةٍ إِلَّا هُوَ آَخِذٌ بِنَاصِيَتِهَا إِنَّ رَبِّي عَلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ» (سوره هود:56)(من تنها بر الله توکل کردم، او پروردگار من و پروردگار شماست، و هیچ جنبنده ای نیست مگر این که الله موی پیشانی او را می گیرد، قطعاً پروردگار من بر صراط مستقیم است.) پس الله متعال در یوم الحساب ناصیة (پیشانی) تمامی مخلوقات را گرفته و مؤاخذه خواهد کرد و آن گونه که بخواهد با آن ها برخورد خواهد کرد.

الله متعال این قسمت را برگزیده چرا که این قسمت مسؤول هدایت، رفتار و رهبری در انسان است و قرآن عطیم الشان در مورد وظایف این بخش در رفتار و هدایت انسان، یاد اوری بعمل اورده است .

قرآن عظیم الشان می فرماید :« أَرَأَيْتَ الَّذِي يَنْهَى * عَبْدًا إِذَا صَلَّى * أَرَأَيْتَ إِنْ كَانَ عَلَى الْهُدَى * أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى ، أَرَأَيْتَ إِنْ كَذَّبَ وَتَوَلَّى ، أَلَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ، كَلَّا لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعَنْ بِالنَّاصِيَةِ ،نَاصِيَةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ، فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ ، سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ ، كَلَّا لَا تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِبْ» (سوره العلق:9-19)(‏آیا دیده‌ای كسی را كه نهی می‌كند و باز می‌دارد ،‏بنده‌ای را را که نماز می گزارد  ؟  آیا میدانی اگر بر هدایت بودی  ؟ ، ویا به پرهیز گاری فرمودی  ؟ أَرَأَیتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى ،‏آیا دیدی اگر تکذیب کرد وروبرتافت  ؟ ، آیا نمی داند که خدا می بیند ، ‏هرگزا هرگز ! چنین نیست ، اگر باز نیاید ، حتمآ اورا بکشیم از موی پیشانی ،موی پیشانی دروغگوی خطا کار،‏پس فرا خواند یاران مجلسش را ،‏وما حتمآ فرا خوانیم دفع کنندگان پیاده را ،‏نه چنین است ، پیروی اش مکن ، به سجده برووتقرب بجو.

در ترجمه کلمه ناصیة آمده است: محل رویش موی در جلو سر، موی قسمت جلو و بالای سر، نصاه: موی پیشانی او را گرفت، وإبِلٌ ناصية: شتر در چراگاه بالا رفت، المنتصى: بلندترین سرزمین ها، نواصي الناس: اشراف و بالا نشین ها.( قاموس المحيط، فيرزو آبادي چاپ دار المعرفة بيروت 2005).

ملاحظه می کنیم که اعراب در زمان نزول قرآن از «ناصیة»معنای بالاترین و جلوی سر و یا هر چیز دیگری را برداشت می کردند، و وقتی در مورد انسان به کار می رفت منظور همان پیشانی و قسمت جلو و بالای سر بود.
در مورد شان  نزول  سوره العلق آمده است :

« ابن جریر از ابن عباس  روایت کرده است: رسول الله صلی الله علیه وسلم مشغول نماز خواندن بود که ابو جهل بن هشام آمد وآن بزرگوار را از نماز خواندن منع کرد، آنگاه خدا « «‏ أَرَأَیتَ الَّذِی ینْهَى،‏ عَبْداً إِذَا صَلَّى ،‏ أَرَأَیتَ إِن كَانَ عَلَى الْهُدَى، ‏ أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى،‏ أَرَأَیتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى‏، ‏ أَلَمْ یعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ یرَى ، كَلَّا لَئِن لَّمْ ینتَهِ لَنَسْفَعاً بِالنَّاصِیةِ ،‏ نَاصِیةٍ كَاذِبَةٍ خَاطِئَةٍ » را نازل کرد.»

قران عظیم الشان در سوره علق (ایات 15 و16  ) میفرماید:

« لَنَسْفَعاً بِالنَّاصِيَةِ ناصِيَةٍ كاذِبَةٍ خاطِئَةٍ »( حتما از موى پیشانى او ميگيريم (ذليلش ميكنيم) ناصيه‏ایكه دروغگو و خطا كار است‏ « یُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِیماهُمْ فَیُؤْخَذُ بِالنَّواصِى‏ وَ الْأَقْدامِ‏ » ( سوره  رحمن: 41. «بِالنَّواصِى» نائب فاعل است براى  «یؤخذ» یعنى گناهكاران با علائم خودشان شناخته شوند ناصیه‏ها و پاهاشان گرفته شده بآتش انداخته شوند.

پیشانی دروغ گو و خلافکار

عالم شهیر جهان اسلام شیخ عبدالمجید الزندانی درکتاب مشهورش  (فرداعصر ایمان) درخصوص سوره العلق می فرمایند: بسیاری از اوقات این آیه از قرآن کریم را تلاوت می کنم « کلالئن لم ینته لنسفعا بالناصیه ،ناصیه کاذبه خاطئه  »

ناصیه حصه پیشروی سر انسان است ومن از خودم می پرسیدم ومی گفتم: الهی راز این را برایم بیان بفرما… چرا فرموده ای « ناصیه کاذبه خاطئه؟ !»  (پیشانی دروغ گو و خلافکار) زیاد به این آیه فکر کردم، وقریب به ده سال در این مورد به تفکر غرق بودم    وهمیشه در این مورد به کتب تفاسیر علمای کرام مراجعه میکردم ، درتفاسیر نوشته بودند :مقصود اصلی پیشانی دروغگو نیست بلکه معنی مجازی آن است .

درهمین بهت وحیرت بودم تا اینکه خداوند متعال کار را برایم آسان کرد، کنفرانسی بزرگی درشهر قاهره درمورد علم طب وبخصو ص علما ءعرصه  (متوپوسکپی : علم پی بردن به درون انسان  از روی خطوط روی پیشانی ؛ فرنولوژی : علم جمجمه خوانی و مطالعه طرز تشکیل جمجمه  ؛ فیزیـوگـنومی یا عـلم چـهره شـنـاسی) ، برگزار گردید و در آن دانشمند کانادایی گفت :

بیشتر از ۵۰ سال پیش دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که آن قسمت از مغز انسان که در زیر پیشانی واقع گشته ، همان«ناصیه» است ، مسئول دروغ واشتباه است وتصمیم گیرنده اصلی اوست، که اگر این قسمت از بدن که درزیر استخوان پیشانی قرار دارد ، از کار بیفتد صاحب آن اختیار خود را ازدست خواهد داد واراده ای نخواهد داشت. .. چون مکان اختیار آنجاست خداوند متعال می فرمایند « لنسفعا بالناصیه» یعنی پیشانی او را می گیریم وکشان کشان او را بر زمین خوار خواهیم کرد.

علماء در تحقیقات خویش نوشته اند : این قسمت از مغز در حیوانات ضعیف است ، طوری که حیوانات اراده و اختیاری ندارند، به همین دلیل خداوند متعال می فرمایند « مامن دابه إلا هو آخذ بناصیتها» هیچ جنبده ای نیست مگر اینکه ما پیشانی او را خواهیم گرفت

پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم میفرمایند :خداوندا من بنده تو هستم ، همه اختیارم درقبضه توست.

به خاطر حکمتی که خداوند متعال می دانند، سجده را برای پیشانی مقرر فرموده ، تا بوسیله سجده وسر بر زمین نهادن ،نیروهای غارتگر از سرانسان خارج ، همچنین خون به تمام اجزای مغز برسد، وازآن تغذیه کند چون در مغز انسان رگهایی باریکی وجود دارند که خون به آنها نمی رسد مگر بوسیله سجده کردن ! واین از حکمت پروردگار متعال است « وما اوتیتم من العلم إلا قلیلا».

پس زیاد برای پروردگار سر تعظیم فرود آورییم واورا سجده کنیم تا تصمیمات زندگی را درست انجام دهیم ، وقبل از اقدام برای هر کاری ، نماز « استخاره» بخوانییم این یعنی سجده بردن با پیشانی برای خداوند متعال وپروردگار هم رای احسن ودرست را به ما نشان می دهد، انشا الله .

ازخداوند متعال خواهانیم که ما را ثابت قدم نگه دارد و پیشانیمان را صادق برای هر کار خیر قرار دهد.( مآخذ : کتاب (وغداً عصر الإیمان) الشیخ عبد المجید الزندانی ترجمه : عبدالله احمدی (واوان). والله اعلم بالصواب