وکيل ابوي ژورنالیست فرهیخته کشور: محمد یوسف هیواددوست

 امروز یادی داريم از  همکار گرامی ما ،آن مرد صميمي ، خیرانديش، پرکار و فعال  محیط راديوی افغانستان آنوقت جناب وکيل ابوی .

ایشان در  سال اخیر مکتب هنگامی که جنت مکان دوکتور محمود حبیبی وزیر اطلاعات و کلتور بودند به گمان آغلب سال ۱۳۴۴هجری شمسی  به تشویق دوست عزیز و گرامی شان  خانم فریده انوری به رادیو تشریف آورده اند. خودش در زمينه چنین میگويد :

((در ابتدا در پروگرام صدای معارف سهم گرفتم بعد به صفت نطاق سرویس های خبری  موظف شدم. هنگام تحصیل در پوهنتون هم نطاق خبر های دری رادیو افغانستان بودم. درختم پوهنتون به امر شهید محمد موسی شفیق صدر اعظم و وزیر خارجه انستیتوت امور دپلوماسی چند نفر مارا پذیرفت بعد مدتی امر انستیتوت جنت مکان  سفیر کبیر عبدالحکیم خان طبیبی وجنابان دوکتور روان فرهادی و سعد الله خان غوثی به خارج مقرر شدند و دروس انستیتوت معطل ماند. 

آن چه پیدا است هر حکومتی که در کشور ما روی کار آمده بر کار کرد های حکومت سلف، خط بطلان کشیده  وکار را از سر شروع کرده « این شیوه هنوز هم معمول است». ))

در دوران  جمهوریت  سردار محمد داود خان  زماني که دم و دستگاه انستیتوت دپلوماسی را بستند و شاگردان را به وزارت های پلان و اطلاعات و کلتور معرفی کردند ابوی عزیز هم به باختر آژانس رفت .

محترم وکیل ابوی در صحبت تيلفوني برایم علاوه کرد که : 

(( قسمت دوم زنده گی کاری من از آژانس خبری و اطلاعاتی باختر  به صفت مفسر امور سیاسی شروع می شود که در عین زمان پرودیوسر پروگرام های خبری ملل متحد در  راديو کابل و راوی فلم های خبری دیدار های رسمی رییس جمهور شهید محمد داوود خان از داخل و خارج کشور بودم. 

در دو مصاحبه رو یا روی خود یکی با یاسرعرفات رهبر فقید سازمان آزادی بخش فلسطین ودیگری با دیگو کوردویز نماینده خاص سازمان ملل متحد در امور افغانستان مورد تشویق اتحادیه بین المللی ژورنالیستان قرار گرفتم که افتخار آن با من هست. ))

وکیل ابوی در کنفرانس ها و سیمنار های داخلی و خارجی به نماینده گی از کشور خود سهم شایسته   گرفته و با افتخارات متعددی دوباره به وطن برگشته . 

در خارج از وطن مدت کوتاهی با ال اندیا رادیو و در سدنی با یک شبکه رادیویی به نام 2RRR  به صفت نطاق دری همکاری کرده است. 

سال‌های متمادی در مقطع مشاور با سازمان ملل متحد و سازمان IOM سازمان بین المللی امور مهاجرت وظیفه داشته و در حال حاضر روی یک راپور مشترک  اداره یونسکو در مورد انحطاط سازمان های مفاهمه جمعی در افغانستان کار می کند. 

 او می افزاید :(( اوضاع سیاسی و دپلوماتیک در کشور ما روز به روز  بعد از سال ۲۰۰۱ خراب‌تر شده می رود اگر در این مقطع می توانستم خدمتی به افغانستان عزیزم کنم افتخارم بیشتر می بود.))

جناب وکیل ابوی که ازنطاقان مشهور و موفق راديو افغانستان بود از خود خاطرات نیک در آن موسسه فرهنگی  بجا گذاشته که همکارانش تاکنون ایشان را دوست بجان برابر شان حساب ميکنند .

طول عمر و سعادت نصیب شان 

(يوسف هېواددوست- مجله راديويي صدای افغان از دنمارک)