حضرت عمر وعلنی شدن اسلام : تتبع ونگارش : امین الدین « سعیدی- سعید افغانی » مـدیـر مرکز مطالعات ستراتیژیکی افغان و مسؤل مرکز فرهنگی دحق لاره – جرمنی

  امیرالمومنین حضرت عمر (رضی الله عنه) شخصیت آهنین، با وقار، با همت و با قدرت فوق العاده ی عظیمی بود. حضرت عمر(رض) لقب  «امیرالؤمنین» را بجای «خلیفه رسول الله» ارجحيت داد. 

 پیامبر بزرگوار اسلام محمد (ص)  در بارهء حضرت عمر فرموده است :« وقال معن القزاز : حدثنا الحارث بن عبد الملك الليثي ، عن القاسم بن يزيد بن عبد الله بن قسيط ، عن أبيه ، عن عطاء ، عن ابن عباس ، عن أخيه الفضل ، قال : قال رسول الله صلى الله عليه وسلم«عمر معى وأنا مع عمر والحق بعدى مع عمر حیث کان») یعنی: عمر با من است و من با عمر و پس از من هرجا که عمر باشد حق  همراه اوست)
درصفحه (137 ) تاریخ الخلفاء آمده است : عمر در ذی حجة سال ششم بعثت، در سن بیست و هفت سالگی به دین اسلام مشرف شد.
پیامبراکرم صلی الله علیه وسلم به درگاه خداوند متعال دست به دعا  بُرده  بودند که وی اسلام بیاورد: طوریکه این حدیث صحیح را ترمذی از ابن عمر نقل فرموده است.
همچنین، طبرانی از ابن مسعود و انس نقل کرده است که پیامبرگرامی اسلام به درگاه خداوند متعال 
چنین دعا نمود:
«اللَّهُمَّ أَعِزَّ الإِسْلامَ بِأَحَبِّ الرَّجُلَيْنِ إِلَيْكَ: بِعُمَرَ بن الْخَطَّابِ، أَوْ بِأَبِي جَهْلِ بن هِشَامٍ (الترمذي) » «خداوندا، اسلام را با هر یک از این دو نفر که نزد تو محبوب‌تر است یاری ده و عزت بخش: عمربن خطاب یا ابوجهل بن هشام که نام ابوجهل نیز عمر بود». «(جامع الترمذی، ابواب المناقب، «مناقب عمربن الخطاب»، جلد 5، صفحه 576، ح 3681. ).که عملاً معلوم شد آن فرد محبوب‌نزد الله (ج)، عمربن خطاب (رضی الله عنه)  بوده است.
ادامه خواندن حضرت عمر وعلنی شدن اسلام : تتبع ونگارش : امین الدین « سعیدی- سعید افغانی » مـدیـر مرکز مطالعات ستراتیژیکی افغان و مسؤل مرکز فرهنگی دحق لاره – جرمنی

“سخن” مغز برقراری ارتباط در قرآن : نوشته از نیلاب «سعیدی»

  انسان ها با هم در یک جامعه مرتبط زیست دارند خواه ناخواه با هم در یک ارتباط عظیم بسته هستند ارتباط در ادوار مختلف و از جهات مختلف تشریح و تعریف شده نکته بارز که از میان این همه تعریف های گوناگون سر میکشد همین است که هدف اصل ارتباط رساندن پیام از طرف یک انسان به انسان دیگر است.

ارتباط به معنی انتقال اطلاعات از یک فرد به فرد دیگر است ارتباط فرآیندی است که طی آن افکار عقاید احساسات و بینش های یک فرد به فرد دیگر منتقل می شود این جریان شامل چهار عنصر است که هر یک منبع( فرستنده) پیام (فرستاده شده) کانال( وسیله) و هدف(گیرنده) می باشند

ارتباط حتی در سکوت و میان اجزای بی جان نیز وجود دارد همه ی اجزای عالم به نحوه با ما در ارتباط اند و پیام خود را به ما می رسانند اما در ارتباط گفتاری خاطر درست تفهیم هدف مهمترین ذریعه استفاده درست از سمبول های ارتباطی میباشد که والاترین آن زبان است. دقیق بدون زبان ارتباط ممکن نیست.احساس خود را باور های خود را بینش و افکار خود را با زبان بیان میکنم

زبان به تنهایی خود کوتاه میآید و جهت تکمیل این عمل به کمک عناطر چون آوا و ادا نیازمند است حین برقراری یک ارتباط گفتاری واژه ها فقط 10% عمل را اجرا میکنند حال آنکه آوا و آهنگ صدا 30% و حرکت بدنی انسان 60% عمل را اجرا میکنند. ادامه خواندن “سخن” مغز برقراری ارتباط در قرآن : نوشته از نیلاب «سعیدی»

تاريخچه‌ی فلسطین  (بازگویی آنچه را که همه می دانند) : داکتر مـحی الدین مـهدی

                      هموطنان پاکدل

مخالفت با «انتقال سفارتخانهی ایالات متحدهی امریکا از تل ابیب به بیت المقدس»، صبغهی دینی ندارد؛ وگرنه، مى بايست پیش از همه شاهد قيام هايي عليه آن، در عربستان سعودی، و در دیگر کشورهای عربی مي بوديم. بيت المقدس، براى يهوديان بيش از مسلمانان، و برای مسيحيان بيشتر از اين دو، قداست دارد. در أنجا مرقد و مدفن پيامبران هر سه دين ابراهيمى قرار دارد

يهود و عرب تبارو حتى نياىِمشترك دارند؛ گفته مى شود همين امر منشاىِ بسيارى از منازعات و مخالفتها ميان أنان بوده است(1). بنابرين، فلسطین سرزمین آبایی یهودو عرب است. بيت المقدس یا مسجدالاقصی را حضرت داوودكه از اسلاف مسلَّم يهوديان بودبِنَا نهاد؛ و پسرش سليمان آنرا به پایهی اکمال رسانيد. از آن پس تا ويرانى آن بدست بخت نصر (یکی از شاهان بابل، متوفى ٥٦٢ق.م.)، پايتخت پادشاهان بنى اسرائيل بود. بخت نصر نه تنها مسجد الاقصی را خراب نمود، بلکه یهودیان را نیز از آن سرزمین بیرون راند(2). در تاریخ یهود، به این حادثه، «پراکندگی اول» گفته می شود. ادامه خواندن تاريخچه‌ی فلسطین  (بازگویی آنچه را که همه می دانند) : داکتر مـحی الدین مـهدی

تفاوت دین با تئولوژی : تنظیم – داکتر محسن مرادی

تئولوژی به معنای باور داشتن به حکمت اسمانی و یا همان الوهیت میباشد یعنی کسی باورمند به این باشد که خدای و الهی در اسمان است و برای اوغیر مستقیم وتوسط رابطی پیام و دستوراتی را صادر نموده است و این خدا و اله دارای تقدس میباشد و دستورات و احکام او نیز مقدس میباشد .
(
تقدس به معنای ارزشی است که دست نیافتی میباشد) . در واقع تئولوژی ،نوعی نسبت وجودی خود با امری مقدس است»و تئولوژیک فردی است که به عقاید و اصول یک ائین و روشی پای بند میباشد و ان را قدسی میداند و نسبت به ان احساس مالکیت مینماید ..
بشر همیشه در اظهار اعتقادات خود و نوع باورهایش از کلمهدیناستفاده میکند که در واقع منظورش همان تئولوژی میباشد . در حالی که تئولوژی‌‌ در معنای نظری و مباحثه ای و تئوری میباشد ، تئولوژی، مجموعه منظمیاز گزارشها ونقل و قولها و باورهای جذبی و جزمی است که بر پایه فرضیات میباشد .و این فرضیات حتی میتواند در حول و حوش امری قدسی (وحی و پیامی )باشد که مستقیم با آدمیمرتبط است .و این فرضیات و نقل و قولها میتواند به نسبتی که وجود دارند این مجموعه و نظامها را بسازد . ادامه خواندن تفاوت دین با تئولوژی : تنظیم – داکتر محسن مرادی

نقش عربستان سعودی برای تبدیل بیت المقدس به پایتخت اسرائیل : م – عـارف عـرفـان

   در درازنای هفتمین دهه سیاست گزاری کاخ سفید در حوزه شرق میانه ، وبه دنبال ایجاد مثلث« واشنگتن ،تل ابیب وریاض» اخیرأ سردمدار کاخ سفید دونالد ترامپ بیت المقدس را به حیث پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت.

تصمیم عاقبت نیندیشانهٔ دونالدترامپ درسطح جهانی،به شمول اتحادیهٔ اروپا وشرق میانه محکوم گردید.مبتنی بر گزارشات، حتی وزرای دفاع وداخلهٔ آمریکا با این تصمیم مخالف بودند.

بی نیاز از گفتار است که اقدام قلدرمنشانهٔ ترامپ عبور از خطوط قرمز قوانین ملل متحد میباشد.بخاطر جلوگیری از تکرار تهاجمات هیتلر وبروز جنگ جهانی وبر اساس کنوانسیون ژنیو، الحاق سرزمینهای اشغالی فلسطین وساحات اشغال شده در جنگ معروف عرباسرائیل در سال ۱۹۶۷ بویژه شهر های بیت المقدس به خاک اسرائیل ،کاملا غیر قانونی اعلام گردید. ادامه خواندن نقش عربستان سعودی برای تبدیل بیت المقدس به پایتخت اسرائیل : م – عـارف عـرفـان

بیت المقدس و ترامپ امین الدین « سعیدی – سعید افغانی »

سیاست آخیر هفتهء قبل اعلان شدهء رئیس جمهور آیالات متحدهء امریکا دونالت ترامپ  مبني برانتقال سفارت آنکشور از تل ابیب به  یورشلیم – بین المقدس  یک سیاست است که از لحاظ تاریخی، سیاسی، حقوقی، قانوني و انسانی خطاء، نادرست که به نفع امریکا، جهان، امر صلح و خیر نیست و جز تباهی و خرابکاری و خجالت و پشیماني به مجریان این سیاست به چیزی دیګری نه خواهد انجامید.

بیت المقدس که درآن آثار تاریخی بزرګترین مراکز عبادت و تاریخی ادیان بزرګ ابراهیمی جهان چون یهودیت، مسیحیت واسلام قرار دارد، متعلق به همهء بشریت و این ادیان میباشد. بین المقدس اولین قبلهء مسلمانان بوده وفلسطین از لحاظ تاریخي  نام این سرزمین بود. سازمان ملل متحد با نقش بزرګ انګلستان و بعدا ایالات متحدهء امریکا  و میلیونران یهودی جهان به ایجاد  دولت فعلي اسرائیل پرداختن که فیصلهء اولی سازمان ملل متحد فیصلهء ایجاد دو دولت مستقل فلسطین و اسرائیل درین منطقهء جهان بود. ادامه خواندن بیت المقدس و ترامپ امین الدین « سعیدی – سعید افغانی »

تاریخ نگاران عرب و مسلمان، فلسطین را سرزمینی محل اقوام سامی(عرب ها و عبرانیها) میدانند : برگرفته از صفحه محمد ایوب رسولی

 
تاریخ نگاران عرب و مسلمان، فلسطین را سرزمینی محل اقوام سامی(عرب ها و عبرانیها) میدانند که در 3500 قبل از میلاد مسیح از شبه جزیره عربستان به خصوص از حجاز بسوی شامات و شمال افریقا(مصر) مهاجرت کردند. اعراب کنعانی در سرزمین فلسیطن اقامت گزیدند و دولت کنعانیه را بوجود آوردند.
فلسطین به شمول کشور اسرائیل تاقبل از فروپاشی امپراتوری عثمانی بخشی از سرزمین شامات بود که جزو قلمرو آن امپراتوری محسوب می شد. تاجنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، در فلسطین مسلمانان، مسیحییان و یهودیان زندگی میکردند که اکثریت جمعیت را مسلمانان تشکیل میداد. حتا شمار یهودیان این سرزمین در سده شانزدهم عیسوی در منابع رسمی اسرائیل پنج هزار تن وانمود میشود.

شکل گیری کشوراسرائیل
ادعای اسرائیل:  
ادامه خواندن تاریخ نگاران عرب و مسلمان، فلسطین را سرزمینی محل اقوام سامی(عرب ها و عبرانیها) میدانند : برگرفته از صفحه محمد ایوب رسولی

تاریخچه بیت المقدس و ظهور پیغمبران

   فلسطین به لحاظ مقام و موقع مذهبى خاصى که در میان مسلمانان و مسیحیان و یهودیان داشته و دارد، به عنوان سرزمینى مقدّس مطرح شده و همواره در میان پیروان این ادیان از اهمیّت ویژه اى برخوردار بوده است.

هیچ مسأله اى در جهان اسلام و در بین پیروان دیگر ادیان، اهمیتى به اندازه مسأله فلسطین نیافته است. اهمیّت ویژه فلسطین در میان مسلمانان، بیشتر به لحاظ وجود اماکن مقدّسه در آن سرزمین است. از آن جمله مى توان به شهر ایلیا اشاره کرد که پس از فتح فلسطین به همّت مسلمانان، بیت المقدس نامگذارى شده استبیت المقدس یا قدس شریف، سرزمینى است که در بین سه دین از ادیان بزرگ معاصر یعنى اسلام، مسیحیت و یهودیت که داراى پیروان کلان در جهان هستند، اهمیت بسیار زیادى دارد و مقدس شمرده مىشود.

بیت المقدس, تاریخچه بیت المقدس,مسجدالاقصى

ویژگى که براى بیت المقدس به لحاظ دینى مى توان برشمرد این است که هیچ نقطه اى در جهان از لحاظ تقدس مثل قدس نمى باشد حتى جایى مانند مکه یا مدینه، على رغم همه تقدس و اهمیتى که دارند، باز تنها در نزد پیروان یک دین(اسلام) محترم شمرده مى شود. ادامه خواندن تاریخچه بیت المقدس و ظهور پیغمبران

آيا زبان 
جنتیان عربی است؟
..: الحاج امین الدین سعیدی – سعید افغانی

از فحوای آیات قرآنی ، جنت جای است در آسمان ، ووسعت آن به مقداری وسعت زمین وآسمان معرفی شده ، به نظرمفسران که عدم درک وسعت جنّت‌ در قلمرو فهم‌ وذهن انسانها نیست‌.
مطابق حکم قرآن عظیم الشان ،جهان فعلی که ما در آن زندگی میکنیم ،پایان یافتنی است ووقوع قیامت وادامه زندگی انسانها در جهان دیگر در یک تقسیمبندی کلی(سعید وشقی ) تعبیر شده است .
زبان تکلم در این جهان چه خواهد بود ؟
علماء در یک تعریف ساده  زبان فرموده اند:که زبان وسیله ای است برای افهام وتفهیم ، ویا هم زبان وسیله ایست که ارتباط میان انسانها را تأمین  میکند.
ادامه خواندن آيا زبان 
جنتیان عربی است؟
..: الحاج امین الدین سعیدی – سعید افغانی

محمد پیغمبری که باید از نو شناخت ٬ نوشته کونسان ویرژیل گیور گیو : مترجم ذبیح الله منصوری – ارسالی عبدالطیف بارکزی

این کتاب اثر یک عیسوی است که با امانت کامل تمام واقعیت های تاریخ صدر اسلام را آغاز کودکی پیامبر الی ختم رسالت شان به شیوه بسیار فصیح، دلچسب و واقع گرایانه به رشته تحریر در آورده است.
خواندن این کتاب برای به هر مسلمان الزامی است هم به دلیل درک واقعیت ها از قلم یک غیر مسلمان و اعتراف اش به حقانیت اسلام و هم در جهت درک زحمات، مشقات، سختی، درد ، اندوه و ایمان و تعهد و تکمیل یک راه و روش دنیوی و اخروی برای امتی که پیامبر اسلام به دوش کشیده است.

Virgil Mohammad (1)محمد پیغمبر اسلام را باید از نو شناخت by mariadaro on Scribd

«عجله» و«سرعت» در اسلام ! : تتبع ونگارش : امین الدین « سعیدی – سعید افغانی » مدیر مطالعات ستراتیژیک افغان و مسؤل مرکز کلتوری دحق لاره – جرمنی

   در مورد اینکه «عجله» کار شیطان است ودر ابطه اینکه «عجله وشتاب » مورد مذمت دین مقدس اسلام میباشد، جای هیچگونه شک وشبهه ای درآن وجود ندارد ، ولی فرق عجله شیطانی با «سرعت» چیست ؟ مبحث خویش را در این مورد می اغازیم :
«عجله وشتاب » عبارت ازداشتن شوق وعلاقه بی اندازه به یک چیزی که تاهنوز زمینه های تحقق آن از لحاظ عقلی، مادی و معنوی مساعد نشده وتا هنوز به خوبی وبدی آن انسان به علم یقین نرسیده باشد.
داشتن افکار سطحى ، احساساتی وبنابر غلبه هوى و هوس خویش مشخصات دیګر عجله و شتاب اند. اینکه انسان عملی را بنابر داشتن خوشبینی بیش ازحد انجام دهد، این نوع عجله را نیز دین مقدس اسلام مورد مذمت قرار داده و مسلمان اجرای آن منع شده است.         
ادامه خواندن «عجله» و«سرعت» در اسلام ! : تتبع ونگارش : امین الدین « سعیدی – سعید افغانی » مدیر مطالعات ستراتیژیک افغان و مسؤل مرکز کلتوری دحق لاره – جرمنی

سختگری دردین : تتبع ونگارش از 
امین الدین « سعیدی- سعيد افغانی » مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان
ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی

 خواهران وبرادران محترم !
اگر به جوهر ، حکمت وفلسفهء   شریعت غرای  محمدی نظر بیاندازیم  بو ضاحت تام در خواهیم یافت که شریعت اسلام برای سهولت و آسان‌گیری اساس وپایه گزاری شده است.
دین اسلام  برای آنعده اشخاصیکه دارای عذر می‌باشند حتی در انجام عبادات به اندازه و متناسب به عذرشان تخفیف بعمل اورده است تا بتوانند بدون  مشقت وتکلیف و بدون در مضیقه قرار گرفتن  عبادات شان را انجام دهند.  
پروردگار با عظمت ما میفرماید : « وَمَا جَعَلَ عَلَيۡكُمۡ فِي ٱلدِّينِ مِنۡ حَرَجٖ »
( سوره الحج:  آیه 78). (خداوند در دین (اسلام) کار سخت و دشوارى را بر شما نگذاشته  است).
ادامه خواندن سختگری دردین : تتبع ونگارش از 
امین الدین « سعیدی- سعيد افغانی » مدیر مرکز مطالعات ستراتــیــژیکی افغان
ومسؤل مرکزفرهنگی د حق لاره- جرمنی

تدابیرحکیمانه حضـرت عـمـر 
در مورد قحطی مدینه : الحاج امین الدین سعیدی « سعید افغانی»

درحکمت وفلسفهء  آزمایش وابتلای الهی، در فرصت کوتاه کې بشریت و انسان در اختیار دارد،   شرع همین دادن فرصت رسیدن امکان همین که به تکامل رسیدن انسان به کمال یعنی این  رحمت الهی است تا با ګذشت از آن و برگشت انسان به سوی خدا نتیجه، پاداش و لذت انتخاب خویش را بدست آورد.
تاریخ شاهد است که، آنعده از انسان ها وملت هایکه از آزمون وآزمایش الهی، که ضرورت بشر است نه الله (ج)، با پيګیری هدف خیر را تعقیب داشته اند و میدارند، با صبر واستقامت، تقوا را پیشهء خود ساخته اند، که كامياب  و با سربلندی از آن  بیرون رفته اند.  
ادامه خواندن تدابیرحکیمانه حضـرت عـمـر 
در مورد قحطی مدینه : الحاج امین الدین سعیدی « سعید افغانی»

مجاهد لقب دایمی نیست ! : الحاج امین الدین سعـیـدی

            بسم الله الرحمن الرحیم                                                                    دین مقدس اسلام بمثابه آخرین دین آسمانی و  ابراهیمی برای خدمت، صلاح و فلاح دارین بشریت است. تمام احكام و قوانين این دین با عظمت، در راستاى رشد، ترقى، تعالی، سعادت و تكامل انسان وضع گردیده است. فهم این همه ابعاد قضیه برای بعضی از ما در ظاهر امر هم با کمی تعمق واضح و بقیه را در پهلوی جانب ضمنی و منطق ظاهر قضیه و مسأله، بخاطر منبع دیني یعنی نصوص و هدایات شرعی آن اساس پنداشته، آنرا مانند مسلمان هدایت شرع و اصول قرانی و سنت رسول الله صلی الله علیه وسلم قبول میداریم.  جهاد كلمهء عربی است که در لغت از کلمهء ( جهد) به فتحه یا ضمهء جیم به معنی قدرت، مشقت و سختی است .

ادامه خواندن مجاهد لقب دایمی نیست ! : الحاج امین الدین سعـیـدی

فلت 
لیکوال : خدابخښلی دکتور محمد سعید «سعیدافغانی »
 که دې ډیر عمر په کار وي غفلت مه کړه
 = په ویده باندې سل کاله یو زمان دی « رحمان بابا »


 رښتیا خبره دا ده چې غفلت د هغه او صافو ځنې دی چې په انسان د ډیرو سختو مشکلاتو او پریشانیو سره مخامخ کوي.

پوه او کمال کار او عمل شهرت او اعتبار د دنیا او آخرت سعادت او اجتماعي او اخلاقي او ادبي او سیاسي نهضت دی. ټولو ترقیاتو او افتخاراتو  ځنېې سړی یو قلم محروموي.
هـو: کوم هغه اشخاص چې هرڅه ځنې غافله وي که څه هم سا او روح په کې ښکته او پورته کیـږي لیکن په واقع کې دمړو او یالیونو په حساب دی. ځکه چې ژوند د حرکت نوم دی او ژوندی به همیش لاس او پښې خو ځوی او په خپل صحیح فکر او تعقل به د حیاتي مشکلاتو سره لاس په ګریوان او د خپلې جامعې او د وطن دکټې او فایدې د پاره په هڅه لري.
زمونږ دین او شریعت بشرته د سعی، کار او عمل، درس او رغبت ورکوي او دغفلت او ځانله په کنج او صومعه کې کیناستلو او د وخت تیرولو ځنې نهی او منع کوي. الله جل جلاله فرمایي «
لیس لا انسان الا ماسعی »د انسان د سعادت، ترقي او تعالي د پاره هیڅ کوم سبب بې د سعی او زحمت کاللو ځنې نشته دی. 
ادامه خواندن فلت 
لیکوال : خدابخښلی دکتور محمد سعید «سعیدافغانی »
 که دې ډیر عمر په کار وي غفلت مه کړه
 = په ویده باندې سل کاله یو زمان دی « رحمان بابا »


قرضداری حضرت عمر : تتبع ونگـارش : امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی« مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی

  امیر المؤمنین حضرت عمر (رض ) بعد از اینکه ضربهء سختی توسط شمشیر دوسرهء زهردار ابو لولو در حالیکه مصروف امامت در نماز صبح بود به شهادت رسید .

امام شمس الدین محمد بن احمد بن عثمان ذهبی، محدث ، و مورخ معروف جهان اسلام مي‌ نویسد :(عمر رضي الله عنه روز چهارشنبه 27 ذي حجه سال بيست و سه هـ در 63 سالگي و پس از ده سال و نيم خلافت به شهادت رسيد. ( سير السلف لأبي القاسم الأصفهاني جلد اول صفحه  160 ) ادامه خواندن قرضداری حضرت عمر : تتبع ونگـارش : امــیـن الـدیــن» سعـیـدی – سعید افـغــانی« مــدیـــر مطـالعات سـتراتــــیـژیک افـغـان و مسؤل مرکز کلتوری دحـــــق لاره- جرمنی

پس (بدان که ) با هر سختی آسانی است ، با هر دشواری آسانی است .
‏(سوره سورة الشرح آیات 5 – 6 : امــیـن الـدیــن «سعـیـدی – سعید افـغــانی»

  مفسرین در تفسیر این ایه متبرکه می فرمایند که:« فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً ‏(5) إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً ‏(6) » مژده بزرگي است برای آنعده از مؤمنان، هرگاه در زندگی خویش به سختی و دشواری مواجه شوند، وعده  پروردگار برای شان همین است که نباید مأیوس را بخود راه دهند ، ویقین کامل داشته باشند، که روزی در زندگی شان آمدنی است که آساني وروزگاری خوشی در برابر آنها قرار خواهد داشت.  ادامه خواندن پس (بدان که ) با هر سختی آسانی است ، با هر دشواری آسانی است .
‏(سوره سورة الشرح آیات 5 – 6 : امــیـن الـدیــن «سعـیـدی – سعید افـغــانی»

سکولاریزم یا جدایی دین از دولت رساله : تتبع ونگارش الحاج امین الدین سعیدی (سعید افغانی)

سکولاریزم یا جدای دین از دولت رساله (1) Copy by mariadaro on Scribd

دحیران والې علاج لیکوال : دکتور محمد سعید «سعید افغانی »

کله چې سړی په حیاتي مشکلاتو اخته کیـږي او د ژوندانه د پیچلو حقایقو سره مخ په مخ کیږي نو دا وخت په انسان باندې یو قسم حالت طاري کیږي چې هغه ته حیرت وایي.
لکه مثلآیو سړی په اقتصادي مشکلاتو اخته وي او د ژوندانه هلې او زلی ئې دا نشي کولې چې د خپل کور ضروري شیان پوره کړي دا وخت نو دا سړی چورت وهي چې څه وکړي. آه رښتیا په داسې ابتر وخت کې سړی ترهوره شي او ځمکه ځای نه ورکوي او اسباب د کارورته مهیا نه وي.
هو حقیقت دادی چې ډیرخلک کله چې د ژوندانه په مشکلاتو اخته شوي دي نو د دوی افکار دحیرت په طوفاني بحر کې د نجات وسایل نه مونده کوي. همدا وجه ده چې داسې افکار د سړی په روح باندې فشار راولي او د ژوندانه ګړۍ  پرې ترخې تیریږي او خوف ددې په کې شته چې  سړی سخت د مرض او جنون سره مخامخ شي.
ددې  مرض او رنځ د علاج د پاره پوهان داسې فرمایي:

ادامه خواندن دحیران والې علاج لیکوال : دکتور محمد سعید «سعید افغانی »