از این که فلسفه نگاۀ نو به انسان، جامعه و تاریخ و به همین گونه به جهان و آفرینش دارد؛ اما هنوز هم که هنوزاست نگاۀ جدید فلسفی و دیدگاه های نو در مورد فلسفۀ تاریخ نتوانسته گرۀ دشواری های انسان امروز را بگشاید و دست کم باری از ناشادی های کنونی او را از شانه اش فرو نماید. تاسفبار این که تاریخ بشریت جز سخن از گذشتۀ ناشاد و غم انگیز پیام دیگری برای بشریت ندارد. با تاسف که بیشترین ناشادی ها شامل حال مسلمانان شده است. در بیشترین جوامع اسلامی ظلم و فساد بیداد می کند و مردم آنها تحت حاکمیت حکام مستبد و غارتگر بدترین روزگار را سپری می کنند. باتاسف که وضعیت مسلمانان افغانستان دردناک تر وفاجعه بار تر از هر کشوری است وعامل آن هم حکومت های فاسد وتروریسم طالبانی می با شد. دراین میان این قدر می توان گفت که فهم جدید از فلسفهء تاریخ، فلسفه صلح را نیز دگرگون کرده است. از آنجا که علم تاریخ به شناخت قوانین تحولات اجتماعی می پردازد تا به یاری شناخت از قوانین جامعه و تحولات آن بستر مناسبی را برای فلسفۀ تاریخ بگشاید و فلسفهء تاریخ موفق به کشف قوانین تاریخی شود و رمزی از چرایی ها و چگونگی ها را در انسان و تاریخ پیدا نماید.
ادامه خواندن فهم جدید از فلسفهء تاریخ و فلسفهء سیاسی صلح : مهرالدین مشیددسته: مطالب تحقیقی و علمی
از تمدن طلایی باختر چه میدانیم؟ :محمد مرادی
· در مطلب «یونانیان و افغانستان»، با هم مرور کردیم که سکندر مقدونی تا سرزمین باختر و باکتریا که همان بلخ امروز در شمال افغانستان باشد، پیش رفت. پس از درگذشت سکندر، تمدنی در باختر شکل گرفت که تلفیقی از تمدن منطقهای و یونانی اما هنر و فرهنگ بومی بر هنر و فرهنگ یونانی غالب بود. در حقیقت تمدن آریایی، تمدن اروپایی را در خود جذب و هضم کرد که پس از گذر ۲۰۰۰ هزار سال اکنون اهمیت و عظمت آن در جهان آشکار و هویدا شده است. گنجینه باختر که آن را باید تمدن طلایی نامید، حاصل دو تمدن اروپایی و آسیایی است که از اسرار دوهزار ساله پرده برداشت.
ادامه خواندن از تمدن طلایی باختر چه میدانیم؟ :محمد مرادیغازى ميرزمان خان قهرمان معرکهٔ استرداد استقلال افغانستان : داکتر ناصر آوریا
· غازى ميرزمان خان قهرمان معرکهٔ استرداد استقلال افغانستان
داستقلال بیرته اخیسلتو د معرکی اتل، غازی میر زمان خان
غازی میر زمان خان کنړی فرزند حاجی گل روز خان در سال ۱۸۶۹ میلادی در قریهٔ لمټک ولایت کنړ دیده به جهان گشود.
غازی میرزمان فاتح جبههٔ چهارم جنگ استقلال افغانستان بود که قوای نیرومند انگلیس را شکست قاطع داد. میرزمان خان که از طرفداران سرسخت ریفورم ها و پلان های شاه امان الله بود در فرونشاندن فتنهٔ ملای لنگ و شورش منگل و شینوار رول اساسی داشت. اين ابرمرد تاریخ و مبارز آزادی افغانستان در زمستان سال١٣٠٧ (جنورى ١٩٢٩ ميلادى) حين تلاش هاى تاريخي اش براى تحکيم پادشاهى غازى امان الله خان در یک دسيسه دشمنان سوگند خوردهٔ افغانستان و عمال داخلى شان، در مسجد قریهٔ “شينکوړک” در کنړ ، حين اداى نماز خفتن مورد حمله ناجوانمردانه قرار گرفته و به عمر ٥٨ سالگى جام شهادت نوشيد.
ادامه خواندن غازى ميرزمان خان قهرمان معرکهٔ استرداد استقلال افغانستان : داکتر ناصر آوریااولين سراج الاخبار افغانستان : میرعبدالواحد سادات
امروز ( ٢٢ ) جدى مصادف به نشر اولين سراج الاخبار است كه در ( ۱۲ ) جنوری ، سال ( ١٩٠٥ م ) در ( ٣٦ ) صفحه بنشر رسيد . مسؤليت اين نشريه را مولوى عبدالروف خان كندهارى متخلص به « خاكى » ، سر مدرس ، مدرسه شاهى ( درسگاه علوم دينى در مسجد چوب فروشى كابل ) به عهده داشت و معاون ايشان مولوى نجف على از استادان دارالعلوم حبيبيه ( ليسه عالى حبيبيه ) بود .
اين نشريه ، چنانچه علامه عبدالحى حبيبى در كتاب جنبش مشروطيت در افغانستان توضيح ميدهد ، به ابتكار روشنفكران و دانشمندان مدرسه شاهى و دارالعلوم حبيبيه ، به امير حبيب اله پيشنهاد نمودند ، تا :
ادامه خواندن اولين سراج الاخبار افغانستان : میرعبدالواحد ساداتزنده ياد فاروق تيلگرافي از مبارزان نهضت اماني و آزاديخواه معروف: میرعبدالواحد سادات
«اعلیحضرت غازی امان الله ! کابل فتح شد …» عنوان فوق بخش از تیلگرام دارای اهمیت تاریخی است که در آخرین شب و روز سقوط حبیبالله کلکانی، توسط شادروان فاروق تلگرافی عنوانی شاه امانالله به روم مخابره گردیده و متن کامل آن از اینقرار است:
«اعلیحضرت غازی! کابل فتح شد، تخت و تاج سلطنت را برایتان تبریک میگویم». در این تیلگرام تاریخی که اکنون مورد بررسی ما قرار دارد، سه مسئله حایز اهمیت و قابل دقت است: 1. انگیزۀ شتاب و عجله در زندانی ساختن شادروان فاروق تلگرافی. (البته واضح است که مرحومی بحیث یکی از مشمولین نهضت امانی و شخصیت ملی، مترقی و ضد انگلیسی و وفادار به امان الله خان در “لیست سیاه” نادر خان و برادرانش قرار داشت). 2. بر خلاف روایات رسمی و وارونه که شاه ولی خان بحیث فاتح کابل قلمداد و با داشتن این لقب مستمری دریافت می کرد، در واقعیت امر اشخاص فداکار دیگر، از جمله شیرمحمد خان فرقه مشر پسر کاکای غلام نبی خان چرخی ( که بعداً به امر نادر خان به شهادت رسید) و قوای تحت امر او، از قبل داخل کابل گردیده و در سقوط قطعی قوای حبیبالله کلکانی نقش اساسی و کلیدی را ایفا کرده اند. 3. این حقیقت تاریخی یکبار دیگر وضاحت بیشتر مییابد که نادر خان با لطایفالحیل و سؤاستفاده از نام امانالله خان خود را تا قصر سلام خانۀ ارگ رسانیده و بعداً به پلان انگلیسها جامۀ عمل پوشانید و قدرت را غضب کرد.
ادامه خواندن زنده ياد فاروق تيلگرافي از مبارزان نهضت اماني و آزاديخواه معروف: میرعبدالواحد ساداتبه یاد بود یک قهرمان ملی واقعی : ناصر اوریا
میر مسجدی خان کوهستانی یکی از قهرمانان ملی افغانستان هنگام جنگ اول افغان – انگلیس (۱۸۳۹ – ۱۸۴۲ میلادی) است که با یاران همرزمش کمر قوای انگلیس را در مناطق کوهستان شکست. وی در سال ۱۸۴۱ میلادی یکی از مبارزان ملی و یک رهبر برجستهٔ آزادی خواهانِ افغان و مخالف مداخلهٔ انگلیس ها و نصب شاه شجاع به عنوان امیر افغانستان بود. وی تا زمان مرگش (۲۷ نومبر ۱۸۴۱) همچون یک کوه استوار مقابل قوای اشغالگر ایستاد و شمال کابل را از شر تجاوزگران مصئون نگهداشت. هموطنان را قتل نکرد و با اجنبی ها علیه منافع ملی، پروتوکول و یا قراردای نبست.روحش شاد و بهشت برین مکانش باد.
ادامه خواندن به یاد بود یک قهرمان ملی واقعی : ناصر اوریامسجد نه گنبد یا حج پیاده: استاد حامید نوید
مسجد نه گنبد در سه کیلومتری جنوب شهر بلخ، یکی از بناهای کهن درشمال افغانستان است و از زمرهٔ قدیمی ترین مساجد در شرق ساحهٔ اقتدار خلفای عباسی بشمار میرود. این بنای باستانی به گمان اغلب دراخیر سدهٔ هشتم میلادی و آغاز قرن نهم میلادی اعمار گردیده است. سبک معماری مسجد تاریخی نه گنبد با طرح های دقیق گچ بری، گل وبرگ کاری های ظریف و طاق های پهن متشکل از دو منحنی متقاطع ، که از خصوصیات اصلی بناهای تاریخی افغانستان میباشد ، از شکوه و عظمت خاصی بر خوردار است.
اکثر تاریخنگاران اعمار آنرا به دورهٔ سامانیان اطلاق میدهند وبرخی این بنا را کهن تر ازعصر سامانیان دانسته و به این باورند که بنای نه گنبد در ادوار پیش از اسلام درعهد اقتدار خاندان برمکی اعمار گردیده است وشاید همان معبد باستانی نوبهار باشد که برمکیان بلخ معتکف آن بوده اند. درحالیکه محل اصلی معبد نوبهار بلخ پس از ویرانی آن توسط قیس بن حیتم سلمی فرماندهٔ سپاه اموی درسال ۶۶۰ میلادی به طوردقیق معلوم نیست. ولی این نکته مستند است که پس از رو آوردن خانوادهٔ برمکی به دین اسلام ، فضل فرزند یحیی برمکی به امر المنصورخلیفهٔ بغداد در سال ۷۹۴ میلادی والی خراسان شد و بقایای معبد نوبهار را به مسجدی تبدیل نمود.
ادامه خواندن مسجد نه گنبد یا حج پیاده: استاد حامید نویدریشه شناسی واژه های گفتاری مردم افغانستان : دکتور حمیدالله مفید
واژه چشم: صورت نوشتاری آن Chashem و صورت گفتاری مردم کابل Cheshem از باستانی ترین واژه های زبان فارسیست . که به مرور زمان تغییر پذیرفته است ، در سروده های ریگویدا به گونه ای Akshiemm آمده است ، در زبان سانسکریت به گونه ای Pakshman شده است ، در زبان های پراکریت وهندی باستان Aankustergha در زبان هندی جدید Ankhu در زبان پشتو Stergeh یا سترکی در زبان اوستایی به گونه ای Akchesham در زبان لاتینی Aukuhem در زبان آلمانی Die Augen در زبان فارسی باستانی Chesham ودر زبان فارسی جدید نیز به گونه ای چشم آمده است .
ادامه خواندن ریشه شناسی واژه های گفتاری مردم افغانستان : دکتور حمیدالله مفیدریاست جمهوری جوزف بایدن نقطۀ عطفی در تاریخ امریکا : مهرالدین مشید
جوبایدن پس از تنش های انتخاباتی در ۲۰ جنوری ۲۰۲۱ در موجی از تهدید ها و در میان تدابیر شدید امنیتی مراسم تحلیف را بحیث چهل و ششمین رئیس جمهور امریکا در کاخ سفید بجا آورد. تنش های انتخاباتی پس از آن سراسر امریکا را فراگرفت که ترامپ رئیس جمهور پیشین امریکا از پذیرش نتیجۀ انتخابات خودداری کرد. این مراسم در حالی برگزار شد که ۲۵ هزار نظامی تدابیر امنیتی واشنګتن را ګرفته بودند و واشنګتن ازلحاظ امنیتی شبه کابل و بغداد خوانده شد. بایدن بر رسم معمول امریکا روز نخست کار خود را با لغو برخی فرمان های ترامپ آغاز کرد. لغو فرمان اجرایی رئیس جمهوری ترامپ مبنی بر ممنوعیت صدور ویزا برای شهروندان چند کشور، با اکثریت جمعیت مسلمان، یکی از نخستین اقدامهای جو بایدن بود. لغو ممنوعیت صدور ویزا ترامپ در جنوری ۲۰۱۷ و در نخستین روزهای حضور در کاخ سفید فرمانی امضاء کرد.
ادامه خواندن ریاست جمهوری جوزف بایدن نقطۀ عطفی در تاریخ امریکا : مهرالدین مشیدبرخورد علم و جهل : نوشته میرعنایت الله سادات… ترجمه انگلیسی آن را در اخیر بخوانید؛ متن انگلیسی بقلم محمد یاسین بیدار میباشد(M. Yasin Bidar)
وضع موجود امنیتی درافغانستان ، روزتاروزبه وخامت می گراید. خشونت ها ، ابعاد گسترده بخود گرفته اند ، ولی محتوی عملکرد و انگیزه مخالفان مسلح علیه دولت افغانستان مانند گذشته است . اگراعمال وخواست شورشیان امروز را با کارنامه های بغاوت کنندگان صد سال قبل دربرابراصلاحات امانی وهمچنان طی نیم قرن گذشته به مقایسه بگیریم ، مشابهت های زیادی میان آنها بمشاهده میرسد.
ادامه خواندن برخورد علم و جهل : نوشته میرعنایت الله سادات… ترجمه انگلیسی آن را در اخیر بخوانید؛ متن انگلیسی بقلم محمد یاسین بیدار میباشد(M. Yasin Bidar)وای به حال مردم و آینده افغانستان : دکتور علی احمد کریمی
افغانستان طی چهل سال آخر ازلحاظ نام ونشان و افتخارات تاریخی یک قلمرو سلحشور در سازمان جهانی باقی مانده است و در اکثر کشورهای جهان سفیران ونمایندگان آن حضور دارد اما ازلحاظ حقوقی یک قلمرو اشغال شده است که ملت افغانستان گروگان حکومتهای گردیده است که از لحاظ عملی یعنی ” De-Fact ” واقعیت دارد ولی ازلحاظ قانونی De-jure “دوژوری” مشروعیت حقوقی نه دارند . افغانستان به مداخله مستقیم دولتهای بیگانه اداره و کنترل می گردد واز مشروعیت حقوقی حتی در امور داخلی خود نیز محروم گردیده است .امریکا بیست سال پیش با تایید سازمان ملل به افغانستان آمد و به مردم افغانستان و جهانیان وعده داد که امنیت را تامین و برعلیه تروریسم مبارزه می نماید.
ادامه خواندن وای به حال مردم و آینده افغانستان : دکتور علی احمد کریمیحق سکوت دادن ها جریان تاریخ را عوض نمی کند : مهرالدین مشید
از آنجا که فلسفهء تاریخ به تعبیری از خدا آغاز می شود و به خدا پایان می یابد که به نحوی قوانین عام در تاریخ را نشان می دهد و از این رو جریانی غیرقابل برگشت است و انسان قادر به براندازی آن نیست؛ اما این به معنای نفس نقش انسان در تاریخ نیست؛ بلکه انسان است که با ارادهء استوار جریان تاریخ را در نبرد پایان ناپذیر داد برضد بیداد رهبری کند و نگذارد تا از مدیریت انسان بیرون شود. آنانی که با حق سکوت دادن به حادثه سازان تاریخ می خواهند، جریان تاریخ را عوض کنند و یا آن را از مسیر اصلی اش که همانا غلبهء پایان ناپذیر و جاودانهء داد برضد بیداد و سرنگونی ستمگران و مستبدان و دیکتاتوران است، به انحراف بکشانند. ممکن بتوانند تا مدتی با نفی و سرکوب ارادۀ انسان در برابر تاریخ قرار بگیرند و چرخ تاریخ را به عقب برنند. به این ترتیب آنان بتوانند، در برابر حرکت دادخواهانهء تاریخ بایستند و اما این کار مقطعی است. از همین رو است که باتوجه به فراز و فرود حوداث حرکت تاریخ را نمی توان خطی خواند؛ بلکه جریان تاریخ همراه با پیشرفت ها و پس رفت ها بوده که تحولات تاریخی را از خطی بودن آن بیرون می کند
ادامه خواندن حق سکوت دادن ها جریان تاریخ را عوض نمی کند : مهرالدین مشیدمهره های سوخته را نباید دیگر به صدر مجلس راه داد :مهرالدین مشید
کاروان صلح را صالحان به منزل مقصود می رسانند
مردم افغانستان از چهار دهه بدین سو قربانی اهداف افراد خاصی شده اند که طی چهل سال گذشته در تحولات سیاسی افغانستان به نحوی نقش تعیین کننده داشته اند؛ اما با تاسف که منافع ملی و اقتدار ملی را قربانی اهداف شخصی و گروهی و قومی نموده اند. بازی های سیاسی و نظامی آنان زیر چتر شعار های ملی و اسلامی آنقدر شخصی و گروهی و قومی بوده که اکنون به سکه های ناچل سیاسی و مهره های زنگ زده تبدیل شده و مردم افغانستان برآنان اعتماد ندارند. سازش ها و بی مبالاتی ها و بازی های سیاسی آنان چنان ضدملی بوده و کار بجایی رسیده که مردم افغانستان از تمامی مهره های سوخته نفرت دارند و آنان را به نحوی مسؤول حوادث کنونی در کشور می دانند.
ادامه خواندن مهره های سوخته را نباید دیگر به صدر مجلس راه داد :مهرالدین مشیدنحوهی عملکرد بخشایش در فرهنگ ما : دکتور حبیب پنجشیری
در بعضی از ممالک جهان، انستیتوت های تحقیقاتی به انجام حل منازعات در کشورهای شان تمایل داشته و به تبادل تجارب می پردازند و از نتایج آموزشی آن در امر استقرار عدالت عبوری سود می برند تا به جراحات روانی، اجتماعی و اقتصادی به وسیله ای آن در جوامع جنگ زده ای خویش، مرهم گذارند و روند بخشایش را سرعت بخشند. ناگفته پیداست که در معرفی گسترده و کاربُرد واژه های بخشایش، التیام، استمالت، دلجویی، سخاوت، جود و کرم همانگونه که منابع و مأخذ قابل اهمیت می باشد؛ به همان تناسب از نقش مطبوعات، انترنت، رسانه های صوتی و تصویری نیز به درجات متفاوتی نمی توان انکار کرد. از جانبی هم، چنین پروژه های پژوهشی تحت پوشش اصطلاحات بخشایش، تحمل، شکیبایی و التیام بستگی به صلاحیت علمی پژوهنده در راستای شناخت مشخص اخلاقی و هنجارهای اجتماعی دارد؛ بنابرآن در فرهنگ متعالی این سرزمین که دارای پیشینۀ تاریخی است عمدتاً زر، زمین و زن عوامل نزاع، شناسایی شده که به این مسایل کمتر در حین تصویب قوانین و لوایح در سیستم حقوقی کشور، برخورد گردیده که اینک به توضیح هریک به شکل مؤجز اقدام می شود.
ادامه خواندن نحوهی عملکرد بخشایش در فرهنگ ما : دکتور حبیب پنجشیریآینده دموکراسی بعد از حمله به کاخ کنگره آمریکا: دکتورعلی احمد کریمی
دونالد ترامپ پیش از تراژیدی ۶ جنوری هوشدار داده بود که روز جشن دموکراتها را برای تصدیق بایدن به مقام ریاست جمهوری در کنگره امریکا به جهنم آنها تبدیل خواهد نمود . هوشدار ترامپ تحقق یافت و فاجعه حمله به سمبول دموکراسی امریکا بحرانهای کرونا و مشکلات اقتصادی را تحت الشعاع قرارداد و جهان را دچار شوک گردانید.. جو بایدن ریس جمهور منتخب امریکا این رویداد را چون عمل تروریستی داخلی و توطئه به دموکراسی محکوم نمود، حمله به نماد دموکراسی امریکا به تحریک ترامپ لطمه شدید اخلاقی و سیاسی به اعتبار و حیثیت نهاد های سیاسی، رسانه ای،انتخابات آزاد و جوامع مدنی امریکا وارد نمود.شهردار واشنگتن حمله به کنگره را الفبای تروریسم برای کتب درسی خواند. سیاستمداران، خبرنگاران، روشنفکران، نظامیان ، رئیسان جمهوری سابق امریکا عمل آشوبگران ترامپ را محکوم و ترامپ را چون محرک اصلی این تراژیدی متهم نمودند .
ادامه خواندن آینده دموکراسی بعد از حمله به کاخ کنگره آمریکا: دکتورعلی احمد کریمیدر سقوط امپراتوری ها: داکتر شمس سینا
در طول تاریخ بشریت، افول ( سقوط ) امپراتوری ها یک روند محتوم و جدایی ناپذیر ان بوده است ، که صد ها نمونه انرا در تاریخ داریم ، مثلا در چین باستان؛ امپراتوری چنگ گنگ ، و امپراتوری ژو دوم که موسس آن یک زن بود. امپراتوری موریای هند ، و بعد ها امپراتوری سکایی های هند. امپراتوری هخامنشیان ، ساسانیان ، سامانیان ، غزنویان ، امپراتوری چنگیز خان ، امپراتوری روم ، امپراتوری اسکندر مقدونی ، امپراتوری روسها ( از جمله امپراتوری اتحاد جماهیر اشتراکیه شوروی) ، امپراتوری عثمانیها یا روم شرقی ، که همه و همه محکوم به فنا شدند.
ادامه خواندن در سقوط امپراتوری ها: داکتر شمس سیناقحطی رهبریت در سازمان ها: جمشید مطمین
قحطی را میتوان در همه جا احساس کرد، حتا در رهبریت.
سازمان ها برای رسیدن به هدف اصلی در پهلوی تمامی منابع از قبل تعیین شده، به رهبری مکلف و متعهد ضرورت دارد.
واژه ی رهبریت بسا با هیبت و ارزشمند است. این واژه را برای آن عده افرادی که گویا به مقام رهبری رسیده و در اصل پشیزی از مراحل رهبریت را در خود پرورش نداده اند، نمی توان یاد کرد.
برای پیشبرد سازمان و سوق دادن آن به سوی هدف اصلی به رهبر ضرورت است، ولی این را به یاد داشته باشیم که صرفآ نام نهاد شدن رهبر به یک فرد کفایت نمی کند، بلکه رهبر باید توانایی های چند بعدی مدیریتی را داشته باشد تا سازمان را با تمامی فراز و فرود آن به مسیر درست رهنمایی کند و کارمندان را با توانایی مثبت اندیشی ای که دارد تشویق و ترغیب نماید.
ادامه خواندن قحطی رهبریت در سازمان ها: جمشید مطمینبرخورد علم و جهل : میرعنایت الله سادات
وضع موجود امنیتی درافغانستان ، روزتاروزبه وخامت می گراید. خشونت ها ، ابعاد گسترده بخود گرفته اند ، ولی محتوی عملکرد و انگیزه مخالفان مسلح علیه دولت افغانستان مانند گذشته است . اگراعمال وخواست شورشیان امروز را با کارنامه های بغاوت کنندگان صد سال قبل دربرابراصلاحات امانی وهمچنان طی نیم قرن گذشته به مقایسه بگیریم ، مشابهت های زیادی میان آنها بمشاهده میرسد. صد سال قبل درمخالفت با برنامه های اصلاحی دولت امانی ، ازهرگوشه وکنارجامعۀ ما ، چهره های معلوم الحال سربلند کرده و تکفیرغازی امان الله خان را فتوی دادند. زیرا او پس از تحصیل استقلال افغانستان ، کارترقی وپیشرفت جامعۀ خود را روی دست گرفته بود. اولین اقدام امان الله خان ، مطرح ساختن حاکمیت قانون درجامعه افغانی بود.
ادامه خواندن برخورد علم و جهل : میرعنایت الله ساداتکوتاه نگرشی به زبان اوستایی Awestaye: دکتور حمید الله مفید
زبان اوستایی از پیشینه ترین زبانهای هندواروپایی است و به گفتاورد برخی دانشمندان این زبان بر می گردد ، به نیا و یا مادر زبانهای پارااوستایی و وویدایی و هندو اروپایی .(۱) در این زبان اثار گرانبهای چون : گاتها ، اوستا، خرده اوستا ، وندیداد و دیگر اثار نگارش یافته اند. جایگاه پیدایش این زبان بدون شک به روایت انتکتل دوپرون اوستا شناس نامور جهان سرزمین بلخ و مناطق اطراف آن می باشد و آن را زبان بلخی نیز گفته اند.
نخستین اثر در زبان اوستایی ، کتاب گاتها یا گاث های اشور زردشت است ، که به زبان کهنه و پیشین اوستایی نگارش یافته است .
زردشت به روایتی ۱۷۸۰ سال پیش از میلاد در (ائرنام شین Ähernämshayan) یا ( آشیانه آریان) که از رود سیر دریا از آپاختر یا شمال آغاز می شد وتا ( وی مئذی زم Wie maahzie zem ) که نیمروز در سیستان است و از رود سند در شرق تا رود مروه یا مرغاب در غرب بود دیده به جهان گشود و در سن ۷۷ سالگی در بلخ کشته شد(۲).
ادامه خواندن کوتاه نگرشی به زبان اوستایی Awestaye: دکتور حمید الله مفیدآخرین ضرب الاجل ترامپ وچالشهای روبروی بایدن؛… دکتور علی احمد کریمی
آخرین ضرب الاجل ترامپ وچالشهای روبروی بایدن! دونالد ترامپ ۴۵مین رئیس جمهور امریکا در آخرین روزهای زمامداری خود در کاخ سفید بودجه وزارت دفاع آمریکا را وتو نمود. در بودجه تسلیحاتی ۲۰۲۱ مجلس نمایندگان خواستار خروج مسئولانه نیروهای امریکا از افغانستان گردیده است در صورتیکه کاهش نیروها کمتر از چهار هزار نباشد و رئیس جمهور جهت کاهش خروج نیروها دلیل ارائه نماید. ترامپ وعده داده بود که سربازان ” شجاع” امریکا از افغانستان جشن میلاد مسیح را درکنار خانواده های خود تجلیل خواهند نمود و تعداد سربازان در افغانستان ۲۵۰۰ تن باقی خواهد ماند.
ادامه خواندن آخرین ضرب الاجل ترامپ وچالشهای روبروی بایدن؛… دکتور علی احمد کریمیآنگاه فاجعه زبانه می کشد که خودبیگانگی به جنون قدرت بدل شود: مهرالدین مشید
روز های دشوار و موج سواری بر امواج توفان
افغانستان در حالی روز های دشوار را تجربه می کند که نه تنها افعی جنگ هر روز زهراش را در دل و و دماغ این ملت فرو می ریزد و هر روز از مردان و زنان شامل جوانان و پیرمردان ده ها تن را به قربانی می گیرد؛ بلکه بدتر از آن هر روز شرایط امنیتی را خراب تر و حلقه های محافظتی را دریده و دامنۀ وحشت و دهشت را حتا در مرکز شهر کابل چنان گسترده است که هیچ جای امن نیست و هیچ کس احساس امنیت نمی کند. تنها وحشت جنگ و تروریزم نیست که تیغ از دمار این ملت بیرون کرده است؛ بلکه بدتر از آن روزگار مردم اش به گونۀ بیرحمانه ای در ترازوی از خودبیگانگی و جنون قدرت سبک و سنگین می شود و مشتی از انگل ها و طفیلی بر گرده های مردم سوار شده اند و چنان توسن های حرص و آز خویش را بی هراس بر سینه های مردم می رانند که گویا خود را مالک رقاب این کشور و این مردم حساب کرده اند.
ادامه خواندن آنگاه فاجعه زبانه می کشد که خودبیگانگی به جنون قدرت بدل شود: مهرالدین مشیدفرارحضرت عیسی از دست احمقان و تنگ نظران : دکتور علی احمد کریمی
درآستانه میلاد حضرت عیسی علیه السلام که اسم مبارک آن ۲۵ بار در قرآن کریم ذکر گردیده است نقل داستان فرار حضرت مسیح به کوه از زبان شیرین مولانا ازبرازندگی ها و تازگی های ویژه بر خوردار است.
شخصی حضرت مسیح را دید که شتابزده به فرازکوه فرار میکند و چنان شتابزده وبی تاب میدوید گویی که از شر چنگال ودندان شیر درنده فرار می نماید . شخص با ابرازتعجب خاص از حضرت مسیح می پرسد؟ مگر تو همان عسی روح الله نیستی که مرده را زنده می کنی؟حالا از چه شری با این بی قراری فرار می نمایی؟
حضرت عیسی پاسخ داد، من همان مسیح هستم که با خواندن اسم اعظم نابینایان و ناشنوایان را شفا می دهم، کوه را ازهم می پاشم،از گل پرنده می سازم وبه اذن خدا پران میگردد و از زنده کردن مردگان ناتوان نشدم ولی از اصلاح احمقان عاجزم.
تمام معجزه های من به احمقان کار نمیکند. رنج احمقی قهر خداست.
مولانا با ذکر این داستان جالب چنین نتیجه گیری می نماید.
ز احمقان بگریز چون عیسی گریخت
صحبت احمق بسی خونها بریخت
ادامه خواندن فرارحضرت عیسی از دست احمقان و تنگ نظران : دکتور علی احمد کریمیآیا جنگ و صلح افغانستان راهء حل بین الافغانی دارد؟ ..جستجوی راۀ حل افغانی؟! در جنگی که بوسیلۀ آی اس آی مدیریت می شود: مهرالدین مشید
در این شکی نیست که جنگ و صلح افغانستان ریشه های داخلی دارد و اما این جنگ و صلح در مدت چهل سال چنان پیچیده و دشوار شده است که ریشه های داخلی آن در حال خشک شدن است. اکنون افغانستان به میدان جنگ نیابتی کشور های منطقه و جهان بدل شده است و به همان میزان جنگ و صلح آن نیز پیچیده و دشوار شده است. وضعیت کنونی این پرسش را در افکار عامه تداعی می کند که آیا برای حل جنگ و صلح افغانستان راهء حل افغانی یا داخلی پیدا کرد و یا راهء حل بیرونی و غیر افغانی. در این میان پیچیده گی جنگ و صلح افغانستان بیانگر این واقعیت است که جنگ و صلح افغانستان چنان پیچیده و استخباراتی شده است که جستجوی راهء حل داخلی در آن بعید به نظر می رسد. هرچند پیچیده گی این جنگ و صلح علل و عوامل زیادی دارد و اما یکی از علل مهم آن برمی گردد به اشتباهء زمامداران و سیاستگران افغانستان است که بخاطر عصبیت های قومی و اهداف سیاسی، بجای پرداختن به حل معضل تاریخی میان افغانستان و پاکستان؛ برعکس با شعار های غیرواقعی و غیر عملی به تنش ها میان دو کشور افزوده اند.
ادامه خواندن آیا جنگ و صلح افغانستان راهء حل بین الافغانی دارد؟ ..جستجوی راۀ حل افغانی؟! در جنگی که بوسیلۀ آی اس آی مدیریت می شود: مهرالدین مشیدتخطی سازمان جهانی یونسکو؛در رابطه به معرفی نادرست «هنر مینیاتوری و خوشنویسی هرات» به نام «میراث مشترک ایران و ترکیه» نوشته: حامد نوید
دیروز خبر اعتراض اهل فرهنگ هنرمندان ، و معاریف هرات به ثبت نادرست «هنرمینیاتوری و خوشنویسی هرات» به نام «میراث مشترک ایران و ترکیه» در یونسکو پخش شد که خبر یست ناگوار ونشاندهندهٔ عدم آگاهی کارکنان سازمان جهانی یونسکو از تاریخ فرهنگ افغانستان و کشورهای منطقه. بدیهیست که این تشبث از طرف نمایندگان کشورهای ایران و ترکیه در نبود نمایندهٔ دولت افغانستان در سازمان جهانی یونسکوصورت گرفته است. لیکن بگفتهٔ حکیم ابو علی سینای بلخی این ادعا گزاف آسانی نیست؛ زیرا بنا بر اسناد معتبرتاریخی حذف نام افغانستان وبخصوص هرات منحیث خاستگاه و پرورشگاه این هنر، عملیست ، غیر اکادمیک وبرخلاف حقایق تاریخی که میتوان آنرا سرقت تاریخی و فرهنگی و مغایر اخلاق علمی دانست.
ادامه خواندن تخطی سازمان جهانی یونسکو؛در رابطه به معرفی نادرست «هنر مینیاتوری و خوشنویسی هرات» به نام «میراث مشترک ایران و ترکیه» نوشته: حامد نویدپندنامه ی سیاسی؛مثنوی معنوی و اندیشه های سیاسی حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی : نیلاب سعیدی
ما مولانا را بیشتر به دلیل تعالیم عرفانی فضای حقیقت دوست و زبان دوستانه و شاعرانه او می شناسیم. در حالی که یکی از وجوه تمایز شخصیت وی جامعه گرایی و احساس مسئولیت در مسائل اجتماعی و سیاسی است. گرچه مولانا بیشتر وقت خود را در تجارب معنوی گذرانده و وضعیت درونی خود را در قالب نوشتن و شعر عینیت بخشیده است ، اما از روابط اجتماعی و طبقات مختلف مردم در روابط و تعاملات جمعی غافل نیست. او شاعری عارف بود و شعرهای او هیچ خدمت و پهنی برای پادشاهان نداشت. او چیزی جز آیین ها و مراسم بی روح در قدرت پادشاهان و حکام نمی دید و در عین حال از بی روح بودن قدرت و شکوه آنها می گفت. او در مثنوی ، غالباً به مقامات و افراد قدرتمند جامعه ، و در برابر شاهان و شاهزادگان ،به گونه ی حقارت نگریسته است ، در حالی که با آنها ملاقات نمی کند ، هرگز چاپلوسی نمی کند. اندیشه های سیاسی و اجتماعی مولانا را می توان به اشکال مختلف بیان کرد. بیشتر اوقات دعوت های اخلاقی او با سیاست همراه است. مولانا در مثنوی با رنگ آمیزی آنها با داستان به موضوعات مختلفی پرداخته است.
ادامه خواندن پندنامه ی سیاسی؛مثنوی معنوی و اندیشه های سیاسی حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی : نیلاب سعیدی