مــــحــمــد عـــلـــی قـــهــرمــان جــهــــانـــی بــوکــــس چـــشـــم از جــهــان فــــروبـــســـت

   135889476_o

   « حالا هرکشور  مسلمان خانه ء من است »  

   «    جنگ  ویتنام  را یک  جنگ  ظالمانه میدانم…»

  (مانند  جنگهای  ظالمانه  کنونی  در  آسیا  و افریقا)

مـــحــمـــد  علــــی  قهرمان  جهانی  بوکس  در سال  ۱۹۴۲ میلادی  در یک  خانواده  محروم  در لویسفیل در ایالت کنتکی آمریکا چشم  به  جهان  گشود .

وی مانند دیگر سیاه  پوستان امریکائی  از تبعیض  نژادی  خیلی  رنج  میبرد . او زندگی  خیلی  فقیرانه داشت  پدرش در  یکی از رستوران ها کارمیکرد و مادرش  در خانه  های  سرمایه داران  خدمه  بود . وی از  جوانی  برای امرار معیشت به زشت ترین و سخت ترین ورزش « بوکس » رو آورد .  علی

ناگهان در سن  بیست دوسالگی بطور رسمی اعلام کرد که به  دین  اسلام  مشرف  شده  است. مسلمان  شدن او موجب  سرو صدای  زیاد در مطبوعات  غرب گردید. محمد علی در پاسخ  همه  سرو صداها  چنین  گفت:« من  دیگر  اسم  کاسیوس  کلی را نمیدانم  زیرا این  اسم را  برده داران  به  خانواده من  داده  اند .  از آنجائیکه  انسان آزاد  خلق گردیده  و من  هم  منحیث  یک  انسان  آزاد هستم.  دیگر  نمیخواهم  اسمی  را  که  صاحبان برده  برما  گذارده اند٬   نام من باشد. نام من بعداز این  محمد علی و دین  من  اسلام است. من  بخاطری  دین را اسلام برگزیده  ام ٬ که  معتقدم پیروی  از تعالیم  اسلام بهترین  راه  سعادت  انسان و تضمین صلح  جهانی  است. حالا من مسلمان  هستم  یعنی  به همان  دین  اجدادی  خود برگشته  ام و قصد دارم روزی  به  زیارت  شهر مقدس  مکه بروم ٬ حالا  میدانم  که  هر کشور  مسلمان  خانه  من  است….. »

محمد علی کلی  در طول عمر  در برابر  تبعیص  نژادی  و دربرابر ستم  برسیاه پوستان امریکا  مبارزه  کرد.  وی بعداز مشرف  شدن  به  دین  اسلام به  تعداد زیاد کشورهای مسلمان سفر کرد. 

در باره  جنک  ویتنام  محمد  علی چنین نظر  داشت: « اصولا  جنگ  ویتنام  را یک  جنگ  ظالمانه میدانم و  من نبرد  علیه  سیستم سرباز گیری  در امریکا را  ادامه  خواهم داد.  پول  و نام  برای من  ارزش  ندارد  و آنچه  من بدان  افتخار  میکنم  ارزش  های  معنوی  و اخلاقی  است. من  حاضرم  برای  حفظ  ایمانم  کشته  شوم  زیرا من مسلمانم .  ولی  اکنون  حاظرم  بجای  خدمت  در  زیر  زبیرق  جنگ  که ازآن  سرباز  زده ام ٬ به زندان بروم  .  چون  مسلمانم  از  زندان هراس  ندارم.  در  زندان  هم  بفعالیت  مذهبی  خود ادامه  خواهم  داد……» 

مرگ محمد علی امروز نیز جهان را بشور آورد  و شخصیت  این انسان بشر دوست در همه رسانه  های  جهانی  معرفی  میشود . محمد  علی  یکی از  هزاران  مسلمان معتقد  راستین  به  دین  مبین  اسلام  است … وی با  مخالفت  علنی  بخاطر جنگ  ویتنام  گفت: « باور های  مذهبی  ام  به  من  اجازه  حضور  در لشکر  کشی  را نمیدهد. …»

محمد علی  قهرمان عصر  جمعه روز  سوم  جون  سال  ۲۰۱۶  به عمر هفتاد و چهار سالگی  چشم  از جهان پوشید .

بقول  شاعری  ….      مرگ  ز او نام جست

انا الله

با تاسف اطلاع یافتم که عبدالقادر (قادری) شاعر مردمی و تاجر ملی – داعی اجل را لبیک گفت ( انا لله و انا الیه راجعون)

ظفر  و قادر  مرحوم عبدالقادر (قادری)  فرزند حاج عبدالحی از اهالی بخارای شریف بوده و از اخلاصمندان ابو المعانی حضرت بیدل (رح) بودند که بیشتر اوقات شان صرف  خوانش  اشعار ناب بیدل میگردید و زمانیکه خداوند برایش فرزندی اعطا کرد بنا به اخلاصی که به شاعر بلند مرتبه زبان پارسی عبد القادر بیدل داشت نام فر زند خود را قادر گذاشت.

مرحوم الحاج عبدالقادر فرزنر الحاج عبدالحی در سال 1303 خورشیدی مطابق 1924 میلادی در بخارای شریف دیده به جهان گشود و پس از دوران کودکی و اختناق انزمان برای ادامه زنده گی راه افغانستان را پیش میگیرد و در شهر آقچه ولایت جوز جان مسکن می گزیند و به پیشه تجاری که از پدر بمیراث داشت مشغول میشود و ابتدا به سیمساری و بعدا به بنجاره فروشی می پردازد و با مهر و مردمداری به کمترین زمان از شهرت مردمی بر خور دار میشود و در شهر آقچه با صفا و صداقت زبانزد عوام میشود .

ادامه خواندن با تاسف اطلاع یافتم که عبدالقادر (قادری) شاعر مردمی و تاجر ملی – داعی اجل را لبیک گفت ( انا لله و انا الیه راجعون)

چرا رییس جمهور با پناهجویان ترحم و دلسوزی ندارد ؟… : اســماعــیــل فــروغـــی

    ferogi2صلاح الدین ربانی وزیر امورخارجه ی افغانستان امروز بصراحت ابراز داشت که ، افغانان پناهجویی که از کشورهای اروپایی و ترکیه دوباره به افغانستان بازگردانده میشوند ، در افغانستان پذیرفته نمیشوند .               وزیرخارجه درحالی چنین غیرمسوولانه و دور ازترحم و اخلاق ، مانع ورود دوباره ی پناهجویان افغان به خانه ی آبایی شان میشود که ، فقط چندروز پیش محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور در مصاحبه ای با خبرنگار بی بی سی گفته بود که ، با پناهجویانی احساس همدردی و دلسوزی ندارد که کشورشانرا ترک گفته ، دربازسازی آن سهم نمیگیرند ــ ولو هر مصیبتی برای آنان پیش آمده باشد . « آدم شاخ میکشد . » رییس جمهوری به این سنگدلی و قساوت و وزیرخارجه ای به این بی مسوولیتی و سبکسری من نمیشناختم . ادامه خواندن چرا رییس جمهور با پناهجویان ترحم و دلسوزی ندارد ؟… : اســماعــیــل فــروغـــی

آیا ریش سنت مؤکد است؟ دکتـور مـحـمـد فـــریــد یــونــس

farid_younus_dr درین اواخر در مطبوعات اجتماعی خواندیم که سطح رهبری کشور تاجکستان برای مبارزه با تندگرایی اسلامی مردم را وادار ساخته است تا ریش شان را بتراشند. برای توضیح این مطلب که آیا ریش سنت موکد است  و یا خیر ، باید به یک سلسله توضیحات دیگر به طور خلاصه بپردازیم تا به نتیجۀ مطلوب برسیم. تاجکستان در اوایل قرن بیست و یکم همان  اشتباه را می‌کند که مرحوم اعلحضرت امان الله در اوایل قرن بیستم کرده بود: تجدد گرایی ظاهری  که مردم را مجبور به پوشیدن دریشی میکرد .                               امروز که نودو پنج  سال  سپری می‌شود ، اکثریت مطلق مردم افغانستان  لباس محلی به تن میکنند مخصوصاً در شورای ملی کشور و در پایتخت کشور که همین جنبش مدرنیزه آغاز یافته بود.  صد سال گذشت و هیچ‌کس نخواست بداند که این اندیشه ، تفکر و ذهنیت است که یک جامعه را تغییر میدهد نه شکل و قواره ظاهری و لباس. سعدی علیه الرحمه چه زیبا گفته است:

تن آدمی شریف است بجان آدمیت — نه همین لباس زیباست نشان آدمیت

اگر آدمی بچشمست و دهان و گوش و بینی—چه میان نقش دیوار و میان آدمیت

ادامه خواندن آیا ریش سنت مؤکد است؟ دکتـور مـحـمـد فـــریــد یــونــس

چرا طالبان رسانه‌ها را آماج قرار می‌دهند ؟ … ملک ستیز، پژوهشگر ارشد روابط بین‌الدول

ملک ستیز استراتژی جنگ از سه مولفه اساسی شکل گرفته است. مولفه نخست را ترویج «هدف» جنگ شکل می‌دهد. دومین مولفه استراتژی جنگ را برنامه‌ها و عملیات‌های تاکتیکی و رزمی بر بنیاد هدف می‌سازد و مولفه سوم را جنگ فکری در بر می‌گیرد. جنگند‌‌گان، نقش مهمی را در مولفه دوم بازی می‌کنند. اما مولفه نخست و سومی را بازیگران جنگ‌ها می‌سازند. این بازیگران، تمویل‌‌کنند‌گان و سازمان‌دهند‌گان جنگ‌ها هستند.اساسی‌ترین بازیگران جنگ‌های فکری را نهادهای استراتژیک، اتاق‌های فکری و سیاست‌گذاران هدفمند در ساختارهای سیاست‌گذاری دولت‌ها می‌سازند. این نهادها به‌وسیله نهادهای سیاست خارجی، رزمی، امنیتی و استخباراتی تمویل می‌گردند. بهترین گزینه برای ترویج جنگ فکری رسانه‌‌ها می‌باشند. رسانه‌ها با راه‌اندازی برنامه‌های تعمیمی و ترویجی، فکر استراتژیک جنگ‌ها یا هدفمندی جنگ‌ها را بر شهروندان هر دو جبهه جنگ، همگانی می‌سازند. از این‌رو، جنگ فکری، فراگیرتر و تاثیرگذارتر از جنگ جبهه‌ای گفته می‌شود.

ادامه خواندن چرا طالبان رسانه‌ها را آماج قرار می‌دهند ؟ … ملک ستیز، پژوهشگر ارشد روابط بین‌الدول

مـــرتــضــی مــیــســـی کیــســـت؟‌ : ارسالی احــــمــد دارو

مرتضـــی مسی مرتضی معروف  به «میسی افغانستان» از  ولسوالی  جاغوری  به کابل سفر کرده  واز مسوولان فدراسیون فوتبال و کمیته ملی المپیک  خواهان دیدار بالیونال مــیــســی  فوتبالر مشهوراسپانیایی میباشد.  مرتضی فرزند محمد عارف پنج سال عمر دارد و در ولسوالی  جاغوری ولایت غزنی بدنیا آمد و در آنجا زندگی  مینماید. این کودک  از خریطه  پلاستیک، لباس شماره (10) میسی را برتن خودش دارد و به نام این بازیکن جهانی در دور ترین روستای کشورما فوتبال بازی می‌کند.  پدرش در مورد اینکه چگونه  برای مرتضی لباس میسی را از پلاستیک ساخته و به تن‌اش کرده بود می‌گویند: « مرتضی به فوتبال زیاد علاقه دارد و یکبار از من خواهش خرید لباس ورزشی کرده بود.lil_messi_afg-298x295

من به خاطر تداوی بیماری به کابل آمده بودم پسر دیگرم همایون  تصویری از مرتضی را که موهایش را به گونه‌ای میسی تیار کرده بود ٬ با همان لباس میسی از پلاستیک ساخته بود را به فیسبوک نشر کرد و پسر برادرم به من زنگ زد که همایون موی مرتضی را به گونه‌ای دیگر تیار کرده  و آن را به فیسبوک نشر کرده است، من ناراحت شدم و نمی دانستم که  روزی مرتضی با این لباس شهرت جهانی می‌یابد».

خانواده مرتضی از مسوولان فدراسیون فوتبال خواسته  است  که زمینه‌ی ملاقات میسی که گفته بود با کودکی که لباس او را از پلاستیک ساخته و آرزوی  دیدار دارد٬  زمینه ملاقات را مساعد سازند.. محمدعارف پدر مرتضی می‌گوید در صورتی‌که مرتضی با میسی ملاقات کند از او می‌خواهد که برای ساختن یک استدیوم فوتبال در جاغوری همکاری کند که تا مرتضی و کودکان دیگر درآن بازی کنند و کدام خواست دیگر شخصی ندارد.
ادامه خواندن مـــرتــضــی مــیــســـی کیــســـت؟‌ : ارسالی احــــمــد دارو

استفاده های شگفت انگیز از وازلین برای زیبایی کاربردهای وازلین در زیبایی شما(حتما بخوانید) بهترین و ارزان ترین کرم دنیا .. .!!!

وازلین   حتما وقتی اسم وازلین را می شنوید ، تصور می کنید استفاده های محدودی می توان از آن کرد، و همین طرز تفکر باعث می شود از یکی از ارزان ترین و موثرترین مواد زیبایی غافل بمانید

آيا مي دونستين وازلين در سال ۱۸۵۹از چاه نفتي در پنسيلوانيا به دست آمد و در اوايل به عنوان مرهمي براي بريدگي ها و سوختگي ها استفاده مي شد ،وازلین (به انگلیسی: Vaseline) نام تجاری ژله پترولیوم است که بعدها توسط شرکت آنجلو-دوتچ یونیلیور به بازار عرضه شد.

ادامه خواندن استفاده های شگفت انگیز از وازلین برای زیبایی کاربردهای وازلین در زیبایی شما(حتما بخوانید) بهترین و ارزان ترین کرم دنیا .. .!!!

پنج نکته آماری در مورد جمعیت مسلمان اروپا : بکتاش خمسه پور

 چهارشنبه (4) قوس ( 1394) / ( 25) نوامبر( 2015)

این پنج نکته آماری مهم در مورد جمعیت مسلمانان کشورهای اروپایی و نرخ رشد این جمعیت براساس نتایج جدیدترین آمارگیری و پژوهش مؤسسه پژوهشی پیو تهیه شد است.
۱) آلمان و فرانسه در میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیشترین جمعیت مسلمان را دارند. طبق آمارهای سال ۲۰۱۰ حدود ۴.۸ میلیون مسلمان در آلمان زندگی می‌کنند که معادل ۵.۸ درصد جمعیت کشور است. در فرانسه تعداد مسلمانان حدود ۴.۷ میلیون و معادل ۷.۵ درصد جمعیت کشور است. اما در کل قاره اروپا، روسیه با حدود ۱۴ میلیون مسلمان و معادل ۱۰ درصد از جمعیت کشور در رتبه اول قرار دارد.

۲) درصد جمعیت مسلمانان ساکن اروپا طی چند دهه اخیر بدون وقفه در حال افزایش بوده است. به عنوان نمونه در فاصله سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰ جمعیت مسلمان اروپا حدود یک درصد افزایش یافته و به چهار درصد رسیده است. انتظار می‌رود روند رو به افزایش درصد مسلمانان در جمعیت کشورهای اروپایی تا سال ۲۰۳۰ ادامه یافته و به حدود هشت درصد برسد.

۳) مسلمانان از سایر جمعیت اروپا جوان‌ترند. طبق آمارهای سال ۲۰۱۰ سن متوسط مسلمانان ساکن اروپا حدود ۳۲ سال و از سن متوسط کل جمعیت اروپا که ۴۰ سال است، هشت سال جوان‌تر بود… حدود ۳۸ سال و سن متوسط اروپاییان مسیحی حدود ۴۲ سال است.
۴) دیدگاه اروپائیان نسبت به مسلمانان در کشورهای مختلف گوناگون است. مؤسسه پژوهشی پیو در نتايج نظرسنجی بهار سال گذشته اعلام کرد که اکثریت جمعیت کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه نسبت به مسلمانان نگاه مثبتی دارند. در اسپانیا دیدگاه مثبت و منفی نسبت به مسلمانان تقریباً برابر است و در کشورهای ایتالیا، لهستان و یونان اکثریت جمعیت به مسلمانان نگاه منفی داشتند.
دیدگاه مردم اروپا نسبت به مسلمانان تا حد زیادی به نگرش‌های سیاسی آنها بستگی دارد. به عنوان مثال در آلمان حدود ۴۷ درصد از راستگرایان نسبت به مسلمانان نگاه منفی دارند در صورتی که این میزان در میان چپ‌گرایان حدود ۲۰ درصد است. در کشورهای دیگر مثل ایتالیا، فرانسه و یونان نیز نگاه منفی دست‌راستی‌ها به مسلمانان ۲۰ درصد از چپ‌گراها بیشتر است. در کشورهای بریتانیا و اسپانیا نیز این تفاوت بین چپ‌گرایان و دست راستی‌ها بسیار مشهود است.
۵) طبق آمارهای سال ۲۰۱۰ حدود ۱۳ میلیون مسلمان مهاجر در کشورهای اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند. در آلمان بخش اعظم مسلمانانی که در این کشور متولد نشده‌اند ترکیه‌ای تبار و درصدی هم از اهالی کشورهای کوسوو، عراق، بوسنی و مراکش هستند. در فرانسه اکثریت سه میلیون نفر مسلمانی که متولد این کشور نیستند، اتباع مستعمرات سابق این کشور به خصوص الجزایر، مراکش و تونس هستند.
مرکز تحقیق پیو که در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و در واشنگتن مستقر است، یک اندیشکده آمریکایی غیرحزبی است که اطلاعاتی در زمینه روند مسائل اجتماعی، افکار عمومی و آمار جمعیتی ارائه می‌دهد.
نظرسنجی، تحقیقات جمعیت‌شناسی و بررسی محتوای رسانه‌‌ها و تحقیقات تجربی دیگر علوم اجتماعی از کارهای دیگر این مؤسسه غیرانتفاعی و وابسته به بنیاد خیریه پیو است.Ÿ

 

 

اظهار سپاس : مــــاریـــا دارو

  Maria_daro_and_N_Zafer - Version 2 در پیشرفت  تکنالوجی  امروز  که جهان را خیلی  کوچک  ساخته از شرق تا غرب  و از شمال تا جنوب  همه وقایع  گوش بگوش  قصه  میشود٬ مانند فیلم های سینما و یا نمایشنامه های تلویزیونیست که چند روزبعد از خاطره ها میروند . اما از قدیم تا عصر پیشرفت  امروزی تکنالوجی  نوشته  های کتبی  جای خودرا دارد. با آنکه  ناشران امروز پول  چندان بدست نمی آورند اما خدمت بزرگی به جامعه  میـنمایند .زیرا بعضاٌ مطالعه  کتاب  مجلد٬ جراید و اخبار برای خواننده  یک  فرصت  میدهد تا خارج  از دغدغه  های  محیط زیست ٬ زندگی  روزمره و یا جهان  سیاسی  که امروز جای مد وفیشن را بخود کسب  کرده ُ انسان با خاطر آرام  بمطالعه  عمیق  یک مضمون و یا کتاب  به پردازد .

میخواهم از  نشرات  مفید و روشنگرانه  چندین  ساله  جریده  وزین  امید که به مدیریت دانشمند محترم محمد قوی  کوشــــان در امریکا فعالیت  دارد ُ اظهارسپاس نمایم که با آنچه در بالا تذکر رفت هنوزهم  جریده وزین امید با همان  قوت و ماهیت  قابل اعتبار دست بدست  میچرخد . درهمین روز ها شماره (1007) امید بدستم رسید. با مطالعه تمام صفحات در صفحه چهارم مشغول  خواندن (صفحاتی از یک  زندگی  پر نشیب و فراز – در وصلت وطن وغربت هجرت ) پروفیسر داکتر  عبدالوسع  لطیفی  بودم  که چشم  به  عنوان  (« استاد محمد آصف  مایل » آنکه باتالیفاتش نسلی  را باسواد ساخت) نوشته  آقای  داوود سیاوش ٬ افتاد .

در مقدمه  ء جناب  محمد قوی  کوشان مدیرمسوول  جریده وزین امــــید چــنــیــن  خواندم : « مطلب ذیل  را جناب آقای داوود سیاوش ٬درباره شخصیت والای استاد بزرگ معارف  کشور ٬ شادروان مـحـمـدآصــف مــایـــل ٬ نگاشته بودند٬ اخیراٌ بحیث  تکملهء کتاب ( چــهــره هـــای جـــــاودان) که توسط بانو مـــاریــا دارو تـالــیـف و بچاپ رسیده ٬ روی  سایت  آن خـانم  دانــشــمــنـد قرار گرفته است.

دراین روزها که به بیست وششمین  سال  وفات  استاد مــایــل نزدیک میشویم ٬ مناسب است تا با تشکر از نویسنده گرامی  مطلب  و از  سایت  ارزنده  مــاریــا دارو  ٬ متن آنرا به نظر خوانندگان عزیر امید  نیز برسانیم . اداره »

از محترم  کوشان  که در نشر وپخش  مسایل سیاسی  ادبی  و فرهنگی  و وقایع مهم  خبری خدمت بزرگ برای  هموطنان ما در هجرت  انجام  میدهند٬ و از بنده  حقیر با چنان  نیکوی  یاد آور گردیده  اند٬متشکرم  و باید  تذکر  بدهم  که محترم  کوشان  در قسمت  صفحاتی  از یک  زندگی  پر نشیب  وفراز  …..  داکتر  لطیفی باسایت انترنتی  بنده  همکاری  دایمی  داشته  اند و در ارسال  سریع الوقت  آن نوشته  ها کوشا بوده  اند. از ایشان  سپاسمندم .

                     با حرمت  مــــاریـــا دارو

چرا برف خود را بالای بام مردم می اندازنید : احمد سعیدی

 احمد سعیدی حکومت مشارکتی 50/50 وحدت ملی در افغانستان از ضعیف ترین ودر عین حال از دیدگاه بعضی ها از منفور ترین  حکومتها در ذهن مردم نقش بسته.

در تازه ترین ارز یابی این نتیجه بدست میاید که اشرف غنی رئیس جمهور  وداکتر عبدالله عبدالله  رئیس اجرائیه در بین مردم هیچ محبوبیتی نداشته وپایه های حکومت شان کاملا لرزان اگر حمایت خارجی ها که این حکومت را ساخته اند نباشد این حکومت در آستانه سقوط است.

ادامه خواندن چرا برف خود را بالای بام مردم می اندازنید : احمد سعیدی

استاد محمد آصف مایل آنکه با تالیفاتش نسلی را با سواد کرد : نوشته داوود سیاوش

7 (1)

IMG_1303 (1) copy    شــاد روان  اســتاد مــحــمــد آصـــف مــــایـــل

روزیکه به آن مکتب پخته کاری با رنگ نخودی پا گذاشتم اولین حروفی را که استاد بالای تخته سیاه نوشت «آب» بود که آنرا بعد از استاد چندین بار تکرار کردیم. آن صدا ها با ناله شرشره آبشاری که در جوار صنف ما در جریان بود آمیخت و با ناله فاخته های نشسته بر شاخساران چیله های تاک مکتب که در زیر هر چپری و چیله چندین شاگرد آن الفبای زندگی را فرا میگرفتند در آمیخت و جرعه بنای اول آدمیت را درگلوی شخصیت شاگردان ریخت.

ادامه خواندن استاد محمد آصف مایل آنکه با تالیفاتش نسلی را با سواد کرد : نوشته داوود سیاوش

درباره سرطان سینه : ارسالی مرجان از هالند

فیلم کوتاه درباره خودآزمایی پستان: 
لطفا ببینید و برای همه کسانی که دوست شان دارید بفرستید. 
تشخیص به هنگام = نجات زندگی انسان
با سپاس از لوناشاد عزیز، رهیده از سرطان پستان که تلاش خستگی ناپذیرش برای مبارزه با سرطان پستان ادامه دارد!
https://www.youtube.com/watch?v=QBIgu6Jtnmg&feature=share

جاودانگی آخرین پرچمدار مشروطیت : میرعبدالواحد سادات

میرعبدالواحد سادات.  مرگ صاحبدل جهانی را دلیل کلفت استAAahang6محمد آصف آهنگ

شمع اگر خاموش گردد داغ محفل میشود

نمیدانم چگونه توضیح نمایم ، وفات زنده یاد آصف آهنگ مرا سخت مغموم ساخت و نوعی افسردگی بر ذهن و روان من مستولی گردید ، صادقانه اعتراف مینمایم که احوال سرگردان « قبیله یی » روشنفکر و منور افغان که من از ذمره یی آنان می باشم ، شاید اندوه درونی مرا بازتاب میدهد .

ادامه خواندن جاودانگی آخرین پرچمدار مشروطیت : میرعبدالواحد سادات

نهضت روشنفکری در سالهای آزادی بمناسبت سالگرد استرداد استقلال افغانستان : نوشته داود سیاووش

محترم داوود سیاووشاگر به اوراق پریشان تاریخ بدون افتیدن به دام اسطوره و یا درک افراطی از مفهوم مادی تاریخ نگاه کنیم و در آن جستاره های از نهضت روشنفکری را در اواخر قرن 19 مطالعه نماییم به وضاحت دیده میشود که این موج تاریخی از دوران امیر شیر علی خان به تلاطم آمده است. 

در بار امیردوست محمد خان استعداد استفاده از مفکوره های روشنکفرانه سید جمال الدین افغانی را در مفهوم پسندیدن ترقیات عصر و آوردن تحولات و ریفورم های متناسب به زمان نداشت،اما امیر شیر علی خان از لحاظ ذهنی آماده پذیرش چنین ریفورم ها بود، ولی چون سید جمال الدین افغانی رقیب سیاسی و برادر شکست خورده امیر را در صباوت تدریس کرده بود نزد امیر این تشویش پیدا شد که مبادا سید به پناهگاه طرفداران محمد اعظم خان در دربار مبدل گردد و روی همین ملاحظه ثواب کار

ادامه خواندن نهضت روشنفکری در سالهای آزادی بمناسبت سالگرد استرداد استقلال افغانستان : نوشته داود سیاووش

طره باز خان را بشناسید : نوشته شده توسط -محمود منجم زاده

  تره باز خانآیا شــهروندان کــابل به خصوص فــرهنگیان این شـهر طــره بــاز خــان را میشناستند؟آیا شــهروندان کــابل به خصوص فــرهنگیان این شـهر طــره بــاز خــان را میشناستند؟

اگرهموطنان عزیز، شهروندان کابل، جوانان پسر و دختر دانش آموزان و دانشجویان و بخصوص فرهنگیان کابل بدانند، که طره بازخان کیست، که درکابل یک چهار راه به نام او نامگذاری شده است براو نفرین خواهند فرستاد. ارتجاع قبایلی : نام زشت ترین افراد، که درقتل عام آزاد اندیشان دست داشتند بالای سرک ها و دیگر اماکن کشور نامگذاری نموده است :این سیاست شوم هر رزوه در خیابان های کابل، بلخ، هرات و غزنی همچنان ادامه دارد.

ادامه خواندن طره باز خان را بشناسید : نوشته شده توسط -محمود منجم زاده

ازدواج مــرد با مــرد بیانــگر سقــوط کــرامت انســان به اسفـــل الســـافلین : نوشته شده توسط پروفیسور هاله (سیدنی)

ustad-haalaدرین روزها بازار ازدواج “گی با گی” /مرد با مرد/ و “لزبین با لزبین” زن با زن دو موضوع در تضاد با طبیعت انسان در حلقه های حزبی استرالیا داغتر شده است. چنانچه (بل شارتن) رهبر حزب لیبر درین راه پیشگام گردیده است. او به خاطر اینکه مانند اقدام سال 2012 خود ناکام نشود. معاون خود خانم “تاینا فیلبر سک” را مامور ساخته است تا یک عضو حزب لیبرال را به جا گزینی خود درین راستا دعوت نماید، تا داعیه او شکل بای پارتیزنی (دوحزبی) را به خود بگیرد. یا تلاش نماید که یک نماینده مستقل در پارلمان را تشویق نماید که او موضوع را در پارلمان پیشکش کرده، تقاضا نماید که تمام اعضای پارلمان، بدون نظرداشت موقف حزبی یی که از جانب شخص خود در باره قانونی سازی و رسمیت بخشی این قماش ازدواج ابراز نظر نمایند، تا موضوع بر مبنای اراده و خواست همگانی نه حزبِ بخصوص تحقق یابد.

ادامه خواندن ازدواج مــرد با مــرد بیانــگر سقــوط کــرامت انســان به اسفـــل الســـافلین : نوشته شده توسط پروفیسور هاله (سیدنی)

آگاهــــی !

unnamed - Version 2جلد اول ودوم  کتاب  افغانستان  در مسیر تاریخ   نوشتهء  شاد روان  میر غلام محمد غبار که اولین  تاریخ  علمی  و واقعی  مردم  مظلوم  ومبارز  افغانستان میباشد  اکنون از  زبان  فارسی  دری  به  زبان  پشتو توسط محترم  پوهاند محمد بشیر دودیال  ترجمه شده  و بنگاه  انتشارات  میوند آن را در یک مجلد در کابل  بطبع  رسانیده است.  حشــمـت  خـلیـل غــبــار  

                                 (فرزند  شاد روان  میرغلام  محمد غبار                                          دارنده  حق  قانونی  چاپ و ترجمه و تکثیر هردو جلد این کتاب)
دوم جولای  سال 2015 / 1394
کتاب  - Version 2

اعلامیه حرکت ملی نجات افغــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــانستان از بحران

 حرکت ملی نجات افغانستان سومین نشست مشورتی اش را با حضور تعدادی از علمای دین، شخصیت های مطرح ملی، اعضای شورای ملی و شورا های ولایتی، دانشمندان و فرهنگیان برگزار کرد و اوضاع کشور را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.
در این نشست همچنان از گسترش نا امنی ها و افزایش جرم و جنایات در کشور اظهار نگرانی صورت گرفت و در مورد راه های بیرون رفت از بحران، میان اشتراک کننده گان مشوره و تبادل نظر انجامیافت، و فیصله به عمل تا در یک گردهمآیی بزرگ ملی و مشورتی که به زودی در شهر کابل برگزار می شود، از همه نهاد های سیاسی و مدنی و شخصیت های ملی اثر گذار دعوت شود تا اوضاع کنونی رابه بحث گرفته و راه های عملی نجات کشور از بحران را جستجو و نظر و مشوره های لازم را در رابطه ارائه بدارند.
بدینوسیله از همۀ نهاد های سیاسی و مدنی و شخصیت های مطرح ملی که علاقه مند رفع بحران از کشور اند، تقاضا می شود تا با کمیته تدارک گردهمایی بزرگ ملی و مشورتی، تماس حاصل کرده و زمینهاشتراک شان را فراهم نمایند.
حرکت ملی نجات افغانستان از بحران
کابل –افغانستان 23 جوزای سال 1394
شماره های تماس:       0788101001-     0781256098- 0772160160- 0700051068- 0700290067

رسم کتاب خواندن از بین نخواهد رفت:ارسالی پدرام کاظمی

 ​

از اوائل قرن ۱۹ میلادی، مهاجرت وسیع مردم  به شهر های بزرگ اتفاق جدیدی در روحیه بشر ایجاد کرد. ساکنین شهرهای بزرگ از نعمت ناشناس ماندن و گم شدن در اجتماع بزرگ لذت می بردند و این امکان را یافتند که به دور از حساب و کتاب های فامیل و قبیله در زمینه های مختلف رفتاری و اخلاقی و حتی شغلی جسارت به خرج دهند.

زندگی در شهر بزرگ به افراد فرصت می داد هر چیز جدیدی را امتحان کنند، از آریش و لباس های جدید تا آداب معاشرت و مراوده گرفته تا  شیطنت های کوچک نظیر رفتن به سالن های عمومی موسیقی و تئاتر و حتی سرگرمی های نه چندان محترم … در ضمن شهروندان متوجه شدند دیگر لازم نیست همیشه در گردهم ایی های ثابت و هفتگیِ مذهبی در شهری که کسی آنها را نمی شناسد شرکت کنند.

ادامه خواندن رسم کتاب خواندن از بین نخواهد رفت:ارسالی پدرام کاظمی

هجوم ضد فرهنگ و افغالنستان در مسیر تارخ – ( اینکه می‌بینی خلاف آدم اند ـــ نیستند آدم غلاف آدم اند « مولوی » )نویسنده : نجیب سخی

11221540_822954697771522_4910614703698218772_n
بوسیلهٔ نوشته های فرزندان مرحوم میر غلام محمد غبار اطلاع حاصل کردیم ، که فرد مشهد نشینی بنام کاظم کاظمی ؛ در شرائطی که دیگر افغانها را از مشهداخراج میکنند؛اما او افغانستان در مسیر تاریخ را بدون اجازه و استشاره قانونی؛ ایرانی نویسی کرده است ؛ باوجود در خواست وممانعت خانوادهٔ مرحوم غبار ؛ او مانند کسیکه اجرت اینکار ار از قبل دریافت کرده باشد ؛ این دستبرد را بسر رسانیده است !
در حقیقت طرز ادای اصطلاحات ، مراودات محیطی و شکل گرامری زبان پارسی دری ، که در آن لحن کلام ، آهنگ زبان و سکهٔ صدای این مؤرخ نهفته است ؛انرا بادستنویس خورده کاتب ایرانی قلم و ایرانی صداعوض کرده‌اند .

بسم الله الرحمن الرحیم = فراخوان برای نجات افغانستان از بحران کنونی

در پی تقلبات گسترده و فاجعه انتخاباتی اخیر و در نتیجه فشار جامعه جهانی حکومت وحدت ملی در افغانستان شکل گرفت. انتظار می رفت رهبران این حکومت با شعار های بلند و بالا و تعهدات بزرگ کشور را در شاهراه امنیت بهتر و رشد اقتصادی و مدیریت سالم نسبت به زمامداران حکومت گذشته افغانستان را رهبری نمایند.

اما با تاسف رهبران حکومت وحدت ملی هنوز سر گرم کشمکش قدرت ، امتیاز گیری گروهی و خود خواهی اند. در نتیجه ما شاهد وخامت فاجعه بار امنیتی ، رشد بی سابقه جنایات سازماندهی شده، فساد و بی عدالتی لجام گسیخته، رکود شدید اقتصادی، مایوسیت و نارضایتی گسترده مردم از حکومت وحدت ملی هستیم.

واقعیت این است که نظام سیاسی افغانستان در سراشیب سقوط و فاجعه بی سابقه قرار گرفته است. در چنین وضعیتی دین ملی و میهنی هر شهروند افغانستان به ویژه نهاد های مدنی، احزاب سیاسی ، علمای کرام ، نخبگان سیاسی ، فرهنگی ، امنیتی و متنفذین قومی افغانستان است که تا دیر نشده دست به کار شوند و کشور را نجات بدهند.

به این منظور اخیراً یک تعداد شخصیت های مستقل سیاسی، و اجتماعی در شهر کابل گرد هم آمده اند تا راه نجات جستجو کنند.

سازمان دهنده گان این حرکت به این باور اند که هنوز فرصت کوتاهی در دست است تا از طریق بسیج نیرو های ملی و وطندوست و فشار سیاسی بر رهبران حکومت وحدت ملی و تماس مستقیم با جامعه جهانی ، رهبران حکومت وحدت ملی را وادار بسازند تا بجای کشمکش قدرت و امتیاز طلبی گروهی حکومت را مدیریت سالم نمایند.

از اینرو سازمان دهنده گان این حرکت از تمام نهاد های مدنی احزاب سیاسی، شخصیت های سیاسی ، اجتماعی  و علمای کرام دعوت مینمایند که به اختلافات سیاسی ، قومی ، منطقوی ، ایدولوژیک و سلیقوی خویش را بخاطر منافع علیای کشور کنار گذاشته، دست بدست هم داده در یک  ” گفتمان نجات ” اشتراک نموده راه ها و راهکار های لازم را جستجو نمایند.

از طرف سازمان دهنده گان ” حرکت نجات “

شهر کابل

شماره های تماس – 0788101001 و 0781256098

نذیر ظفر : «مصاحبه با خانم ماریا دارو – نویسنده چیره دست کشور !!!»

 ماریا-و-ظفر--600x237

خواندن هر کتاب بدون داشتن سواد نا ممکن است ؛ مگر نوشتن کتاب با داشتن سواد وبینش مشکل تر از آنست که خواننده تصور میکند .   برای اینکه از مشکلات نگارشی یک نویسنده آگاه شویم ، آنهم یک خانم نویسنده افغان (  ماریا جان دارو) در زنده گی مها جرت ؛ من چاپ دو اثر تازه این نویسنده را که اخیرا اقبال چاپ حاصل نموده ؛ بهانه قرار داده و با ایشان گفتشنودی تر تیب نموده ام که شما عزیزان را به خوانش این مصاحبه فرا میخوانم :                                    ۱ – پرسش : کدام اصول باید در نگارش یک کتاب مد نظر گرفته شود؟

پاسخ _ نو یسنده گی یک علم خیلی بزرگ و کار بس دشواراست وابعاد مختلف دارد باید آنرا ازچندین جهت به برسی گر فت ؛ برای یک نویسنده مطا لعه عمیق آثار بززگان ؛

ادامه خواندن نذیر ظفر : «مصاحبه با خانم ماریا دارو – نویسنده چیره دست کشور !!!»

مصاحبه جناب مرتضی بایقرا بابرنامه صبح بخیر در تلویزیون ملی افغانستان وبحث در باره دو اثر خانم ماریا دارو

بدروزی کتـــــــاب در افغانســــتان : برگرفته از سایت ارمغان ملی -کوه بچه

  سخن  از  نوک تفنگ  از  ارمغان ملی    شماره ( 224) چهارشنبه ( 9) ثور ( 1394) / ( 29 ) اپریل ( 2015)

کوه بچه

با آنکه روز 3 ثور به مثابه روز جهانی کتاب وحق مؤلف ازطرف سازمان ملل به رسمیت شناخته شده اما این روز در سالنمای رسمی افغانستان درج نگردیده و از روز 2 اپریل مطابق 13 حمل به عنوان روز کتاب کودک در آن یادآوری نشده بلکه هفته آخر ماه ثور به عنوان هفته کتاب که یک مفهوم کلی می باشد مسجل گردیده است. در افغانستان از روز جهانی کتاب و حق مؤلف تجلیل رسمی به عمل نمی آید و توجه چندانی به وضعیت کتاب و کتاب خوانی صورت نمی گیرد. نویسنده با خواننده و بنگاه نشراتی ارتباط ندارد.            

ادامه خواندن بدروزی کتـــــــاب در افغانســــتان : برگرفته از سایت ارمغان ملی -کوه بچه

خطاب به دزد چراغ بکف-نوشته : دکتور دنیا غبار

291986_195469013849830_3323119_n
شما آقای کاظمی ، حیف به نام دانشمندی وکرامت نویسندگی ! آیا شما راستی و کرامت انسانی را در نظر دارید؟ اگر شاد روان غبار زنده میبودند به شما میگفتند که ” آقای کاظمی ، شما که خود را دانشمند میخوانید بروید کتاب خود تان را بنویسید با دستور و نکته سنجی خود تان با وسایل تخنیکی تان، ولی به شما حق نمیدهم که به کتاب من دست زنید و حتا یک حرف را تغیر بدهید. به کتاب من که به بهای حیاتم در مختنق ترین شرایط نوشتم حق ندارید که دست بزنید . اگر اشتباهات لغتی باشد از من است ، و من به شما یا هیچ کسی اجازه نمیدهم که آنرا تغیر دهد . بروید آثار خود را بنوسید و به نمایش بگذارید . کتاب من برای مردم مظلوم و بی پناه و جوانان راستکار و روشن فکر است که درک دارند . شاد روان غبار میدانست که اشخاصی مانند شما ها همیشه پیدا میشوند ، به این لحاظ او پسرش حشمت خلیل غبار را وظیفه ای محافظت حق چاپ را داد که کتاب ها ی او را از دست اشخاصی مانند شما محفوظ نگه دارد . حق ویراستاری را تنها شخص دارای حق تبع اجازه داده میتواند نه هر ناشر !

حشمت خلیل غبار تا کنون به چندین ناشر اجازه داده است که کتاب افغانستان در مسیر تاریخ را مطابق چاپ اول ، بدون هرگونه تغیر و اصلاحی و یا ویراستاری چاپ کنند . ولی به هیچ ناشری و شخص دیگری اجازه ای ویراستاری را نداده است و نخواهد داد !

من در جواب خاموشی اختیار میکنم زیرا من یقین دارم که روشنفکران واقعی که خود را و قلم خود را در خدمت مردم مظلوم افغانستان قرار میدهند ، از اصالت کتاب افغانستان در مسیر تاریخ دفاع و از آن محافظت خواهند کرد . 

دنیا غبار ، دختر شاد روان غبار