تخطی سازمان جهانی یونسکو؛در رابطه به معرفی نادرست «هنر مینیاتوری و خوشنویسی هرات» به ‌نام «میراث مشترک ایران و ترکیه» نوشته: حامد نوید

دیروز خبر اعتراض اهل فرهنگ هنرمندان ، و معاریف هرات به ثبت  نادرست «هنرمینیاتوری و خوشنویسی  هرات»  به ‌نام «میراث مشترک ایران و ترکیه» در یونسکو پخش شد که خبر یست ناگوار ونشاندهندهٔ عدم آگاهی کارکنان سازمان جهانی یونسکو از تاریخ فرهنگ افغانستان و کشورهای منطقه. بدیهیست که این تشبث از طرف نمایندگان کشورهای ایران و ترکیه در نبود نمایندهٔ دولت افغانستان در سازمان جهانی یونسکوصورت گرفته است. لیکن بگفتهٔ حکیم ابو علی سینای بلخی این ادعا گزاف آسانی نیست؛ زیرا بنا بر اسناد معتبرتاریخی حذف نام افغانستان وبخصوص هرات منحیث خاستگاه و پرورشگاه این هنر، عملیست ، غیر اکادمیک وبرخلاف حقایق تاریخی که میتوان آنرا سرقت تاریخی و فرهنگی و مغایر اخلاق علمی دانست.

ادامه خواندن تخطی سازمان جهانی یونسکو؛در رابطه به معرفی نادرست «هنر مینیاتوری و خوشنویسی هرات» به ‌نام «میراث مشترک ایران و ترکیه» نوشته: حامد نوید

پندنامه ی سیاسی؛مثنوی معنوی و اندیشه های سیاسی حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی : نیلاب سعیدی

ما مولانا را بیشتر به دلیل تعالیم عرفانی فضای حقیقت دوست و زبان دوستانه و شاعرانه او می شناسیم. در حالی که یکی از وجوه تمایز شخصیت وی جامعه گرایی  و احساس مسئولیت در مسائل اجتماعی و سیاسی است. گرچه مولانا بیشتر وقت خود را در تجارب معنوی گذرانده و وضعیت درونی خود را در قالب نوشتن و شعر عینیت بخشیده است ، اما از روابط اجتماعی و طبقات مختلف مردم در روابط و تعاملات جمعی غافل نیست. او شاعری عارف بود و شعرهای او هیچ خدمت و پهنی برای پادشاهان نداشت. او چیزی جز آیین ها و مراسم بی روح در قدرت پادشاهان و حکام نمی دید و در عین حال از بی روح بودن قدرت و شکوه آنها می گفت. او در مثنوی ، غالباً به مقامات و افراد قدرتمند جامعه ، و در برابر شاهان و شاهزادگان ،به گونه ی حقارت نگریسته است ، در حالی که با آنها ملاقات نمی کند ، هرگز چاپلوسی نمی کند. اندیشه های سیاسی و اجتماعی مولانا را می توان به اشکال مختلف بیان کرد. بیشتر اوقات دعوت های اخلاقی او با سیاست همراه است. مولانا در مثنوی با رنگ آمیزی آنها با داستان به موضوعات مختلفی پرداخته است.

ادامه خواندن پندنامه ی سیاسی؛مثنوی معنوی و اندیشه های سیاسی حضرت مولانا جلال الدین محمد بلخی : نیلاب سعیدی

دهېواد سخت شرايط د افغانانو واحد عمل غواړی! …  نورمحمد غفوری

په اوسنیو شرایطو کې افغانستان په خورا ستونځمن حالت او افغانی ټولنه د خپلې تاريخي ودې د بهير په خورا سخت او پيچلي پوړکې قرار لري. د دولت په موجودیت کې عملا د حاکمیت تشه موجوده ده. زموږ په کورنيو چاروکې د ګاونډيو او نورو خارجي هيوادونو  او  ځواکونو بربنډې لاس وهنې ډيرې پراخه دي. دې وضعیت نه يوازې د اوسني سیاسي سیستم مخالفینو ته د جګړې او  وسلو د کارولو  بهانې په لاس ورکړې، بلکې دولتي مشران يې هم ناراضه او ناامیده کړي دي. د تيرو اتو کلو  پېښو په ډاګه څرګنده کړه چې نه يوازې په افغانستان کې د نړیوالې ټولنې په لاس او ملاتړ جوړ شوی دولت د افغانستان د بیارغونې او دموکراتیکو ريفورمونو په اجرا کې ناکامه پاته دی، بلکې پخپله «نړیواله ټولنه» هم  زموږ ولس، خپلو ملتونو او په مجموعي ډول نړیوالو ته د ورکړل شوو وعدو په تر سره کولو کې بریالۍ نشوه.

ادامه خواندن دهېواد سخت شرايط د افغانانو واحد عمل غواړی! …  نورمحمد غفوری

حراست از ارزش های علمی ـ فرهنگی: پوهاند دکتور حبیب پنجشیری

 · رشد آگاهی، شعور ملی و همبستگی رزمندۀ مردم میهن با رستاخیز فرهنگی، ادبی و تحولات کیفی جامعۀ مستعد به تکامل ما، پیوند تنگاتنگ و گسست ناپذیر دارد. ملل و مردمان جهان این کشاکش‌های ادبی، فرهنگی را به تاریخ و شرایط گذشته واگذار کرده بودند، ولی مردم افغانستان در شرایط معاصر و در موجودیت جامعه جهانی و در حضور احزاب سیاسی و نهادهای ظاهراً مستقل حقوق بشری، مدنی هنوزهم در پی کوچۀ نخستین تحولات فرهنگی و بر ضد پاسداران ارزش‌های فرسودۀ قبیله‌سالاری و ارباب رعیتی، اُفتان و خیزان گام بر می‌دارند.

ادامه خواندن حراست از ارزش های علمی ـ فرهنگی: پوهاند دکتور حبیب پنجشیری

خشونت حاوی پیامی نیست؟ قسمت دوم وپایانی.: پوهاند دکتور حبیب پنجشیری

زنان تحت ستم در طول تاريخ يک‌جا با مردان در برابر انواع ستم‌های اجتماعی، شوریده اند و توانسته اند

در اين و يا آن گوشه‌ای از جهان بر بنياد اِعمار جوامع انسانی، قوانين انسانی وضع و با تطبيق اين قوانين، به اهداف و آرمان‌های قشری خود نايل آيند که اين مبارزه، کماکان ادامه دارد.
عوامل و منشا موقعيت نابرابر زنان با مردان را می‌توان در عقب‌ماندگی جوامع انسانی، تسلط نظام‌های قبيله‌ای، مردسالاری، عادات و رسوم عقب‌مانده که عمدتا ريشه‌های خرافی-عقیدتی دارند، به حساب آورد که در نتيجه، زنان محروم از تمام حقوق طبيعی و انسانی شان در حصار منزل، تحت ستم و خشونت قرار گرفته و به حيث وسيله و ابزار، سوی استفاده می‌شوند. آن‌ها که از آموزش و تعليم به دور نگه داشته شده و بدون داشتن مسلک، کار، پيشه، مزد، معاش و عاری از استقلال اقتصادی بوده و چشم به جيب مرد خانواده دارند.
زن کشور، علاوه بر مصايبی که در فوق به آن اشاره شد، بار عظيم و فاجعه‌بار جنگ را نيز به دوش می‌کشد؛ چنان‌چه زنان افغانستان در نتيجه‌ی جنگ‌های تحميلی، تنظيمی و حاکميت متحجر طالبان بر سرنوشت کشور ما، با ازدست‌دادن شوهران، پدران، برادران و فرزندان شان،

ادامه خواندن خشونت حاوی پیامی نیست؟ قسمت دوم وپایانی.: پوهاند دکتور حبیب پنجشیری

در گرامیداشت از قافله سالارعلم و فرهنگ« استاد رشاد»: عبدالواحد سادات

یازدهم قوس مصادف به چهاردهمین سالروز وفات یكی از بزرگترین دانشمندان قرن بیست و اوایل قرن جاری  علامه پوهاند استاد رشاد فقید میباشد . 

در احوالیكه افغانستان اماج ذهنیت تكفیری است و در مبارزه تاریخی علم و جهل رافعه زمان و دنیایی دون به نفع اربابان جهالت تغیر مینماید ، بسیار ضرور است تا به قافله سالاران علم ، معرفت و فرهنگ ارج بگذاریم و به معرفی انان به نسل جوان و دوران ساز افغانستان كوشا باشیم . علامه رشاد این پیر خرد ، خردورز و عقل گرا در حدود هفتاد سال كار مستدام در عرصه تدقیق و پژوهش و كار در موسسات تحقیقی و بمثابه استاد پوهنتون كابل ، بطور مستقیم و غیر مستقیم بخش وسیع اعل علم و فرهنگ افتخار شاگردی شانرا داشته و از دانش او بهره ور شده اند . 

پوهاند رشاد به تعبیر قدما ” بحرالعلوم ” بود : 

ادامه خواندن در گرامیداشت از قافله سالارعلم و فرهنگ« استاد رشاد»: عبدالواحد سادات

نقش زنان در آیندۀ افغانستان : پوهاند دوکتور حبیب پنجشیری

نکته: این نوشته و پژوهش را به دختران و زنان کشور تقدیم میکنم؛ بدان امید که روزگار دگرگونه را از سربگذرانند؛ روزگاری سرشار از صلح و همنوایی در افغانستان آباد، آزاد، آرام و مستقل. نقش زنان در آیندۀ افغانستان

چکیده: مقالۀ علمی موجود که تحت عنوان “نقش زنان در آیندۀ افغانستان” به رشتۀ تحریر درآمده است عمدتاً به 3 بخش اصلی تمرکز دارد که در برگیرنده موضوعاتی از قبیل: نگاهی گذرا به پیشینۀ جنبش زنان در افغانستان، وضعیت فعلی زنان، جنبش زنان و فرود و فراز آن در کشور میباشد. خاطر نشان میگردد هیچ نوشته و پژوهش بدون هدف به منزل مقصود نمیرسد. با توجه به آن سعی و تلاش به عمل آمده تا براساس معیارهای پذیرفته شده ای آکادمیک، ابعاد این بحث پژوهشی را شگافته و با ریشه یابی آن بر اندوخته های علاقمندان و مخاطبانی که خواهان فهم ژرفتر در مورد باشند، آنرا پیشکش کنم.  

کلید واژه:  چند و چون، ماهیت و نقش زنان در آینده کشور.

مقدمه:

ادامه خواندن نقش زنان در آیندۀ افغانستان : پوهاند دوکتور حبیب پنجشیری

زنده گی نامهٔ و کار کرد های فرهنگی : دوکتور ایماق

     برگرفته : از کتاب آنلاین منتشره ٔ « چهره های جاودان ـ اثر ماریا دارو

فیض الله  ایماق  فرزند  شاه مردانقل در سال ۱۳۲۴ هجری شمسی  در باغبوستان  شهر قورغان  اندخوی  ولایت   فاریاب، در  یک خانوادهٔ  زحمتکش  پا بر عرصهٔ  وجود گذاشت. وی  از ملیت تورک اوزبیک سر زمین ما می باشد، بنا ً  زبان  تورکی اوزبیکی  و تورکی  تورکمنی را در  خانواده  و محیطش آموخت، زیرا  از  طرف  حکومت های  وقت برای آموزش زبان مادری خصوصاً تورکی، مکتب  وجود نداشت.   ایماق   دورهٔ   ابتداییه   را  در مکتب  قورغان   قصبه اش به اتمام رسانید و برای فراگیری تحصیلات ثانوی و عالی روانه ٔ کابل گردیده، دورهٔ  متوسطه  را  در مکتب ابن سینا و عالی را در دارالمعلمین عالی کابل تکمیل کرد.

ادامه خواندن زنده گی نامهٔ و کار کرد های فرهنگی : دوکتور ایماق

اجماع مردم : میرعنایت الله سادات

قریب به دوماه میشود که مذاکرات صلح میان نمایندگان جمهوری اسلامی افغانستان و تحریک طالبان درشهردوحۀ قطر جریان دارد. اما هردو طرف تا هنوز، حتی روی طرح طرزالعمل مذاکره ، به موافقه نرسیده اند . مشکل درکجاست ؟ جهت دریافت پاسخ به این سوال ، می باید روی عوامل  ذیل دقت کرد :

 اول – اینکه جنگ در افغانستان نیابتی بوده ، برخلاف ارادۀ ملت ما ، از بیرون سازماندهی و سمت دهی میشود. 

ادامه خواندن اجماع مردم : میرعنایت الله سادات

شکست اخلاقی دولت ايالات متحده امريكا :میر عبدالواحد سادات

زمانیکه چهل و پنجمین رئیس جمهور امریکا عهد شکن است و دروغ ميگويد ، فی الواقع :  شکست اخلاقی دولت امریکا  را رقم میزند و مسجل میسازد.

درین بحث بدون پرداختن  به پوپولیسم بحیث  شیوه کار اقای ترامپ و خصایل شخصی  استثنایی وی که بخاطر آن دو سال قبل و هنگام اظهارات جنون امیز که از کشتن تا ده ملیون افغان و صدور امر پرتاب مادر بمب ها درشرق افغانستان، ازطرف من « زنگی مست » خطاب گردید ، اماج اصلی نوشته من : 

– نقض خشن معیار های قبول شده حقوق بین المللی مندرج در منشور سازمان ملل متحد و میثاقهای بین المللی – بازی بر سرنوشت مردم و کشور ما می باشد ، که بدون هرنوع حب و بغض شخصی ، مبتنی  بر معیار های معتبر جهانی  و متکی بر مصالح علیای افغانستان و خواست و نیاز مبرم مردم مظلوم ما بحیث شاگرد حقوق و علوم سیاسی به آن می پردازم . 

ادامه خواندن شکست اخلاقی دولت ايالات متحده امريكا :میر عبدالواحد سادات

آری سکوت فضای رنگین کمان تنهایی و درد: مهرالدین مشید

سکوت فضای رنگین کمان خموشی را ماند که هزاران صدا در وادی های پرپیج و تاب ودامنه های حیرت شکن و شگفت انگیز آن به تصویر های ملکوتی بدل می شوند و با زبان بی زبانی ناله می کشند. آری در جهان سکوت است که صدا ها در هم می شکنند، در چنگال های آهنین نه گفتن ها به خاموشی می گرایند، خشم ناگفته ها فرو می روند،  پناه گاهی برای بی پناهان می شوند و درست آن زمانی است که شاید مخاطب به گم شده ای بدل شود که تنها سکوت بتواند، فضای گم شدۀ  ایده آل انسانی را پر کند. شاید بزرگ ترین راز سکوت در همین نکته نهفته باشد که بودا ها و کنفیوس ها  لائوتسه ها در جهان سکوت و از فیض و برکت بی زبانی آن به مقام های بلند انسانی تمکین کرده اند و به مقام بلند انسانی صعود نمودند. پیش قراول این سکوت های حیرت آور رویداد های کوچکی بوده اند که آنان را عوض کرده است. 

ادامه خواندن آری سکوت فضای رنگین کمان تنهایی و درد: مهرالدین مشید

صحت روان؛ پیآمدی با پیام : نوشته بهزاد برمک

در فرهنگ لغت و اصطلاحات روان‌پزشکی و روان‌شناسی، بهداشت روانی ـ Mental health ـ اقدامات و اعمالی است که به منظور کاهش بیماری‌های روانی از طریق پیش‌گیری و درمان به موقع، سریع و ایجاد شرایط مناسب برای سلامت روانی افراد صورت می‌گیرد. صحت روانی فقط منحصر به تشریح و علل مختلف نبوده؛ بلکه هدف اصلی آن، پیش‌گیری از وقوع ناراحتی ها است. پیش‌گیری به معنای وسیع آن به وجود آوردن عواملی که مکمل زندگی سالم و طبیعی باشد، است.

صحت روان چرا واقعا این قدر مهم است؟ هر وقتی که از آن سخن به عمل می‌آید بعضی را اندوهگین، عده‌ای را خشمگین و عده‌ی دیگری را شاد می‌کند؛ شاید این شادی گذرا و موقتی باشد. مهم است که کم از کم لحظه‌ای روی صحت روان ما دقت و ابراز نظر کنیم. بهداشت روانی مرکب از دو کلمه‌ی «بهداشت» و «روان» است. بهداشت به معنای نگه‌داشتن تندرستی و «روان» به معنای جان و روح است؛ بنا بر این معنای لغوی «بهداشت روانی» عبارت است از نگه‌داشتن تندرستی و سلامتی روح و جان.

ادامه خواندن صحت روان؛ پیآمدی با پیام : نوشته بهزاد برمک

کار هنر و هنرمند شکل دادن به زنده‌گی است : دکتور حبیب پنجشیری، استاد دانشگاه کابل

ترمینولوژی‌ای به نام هنر مطلقاً وجود ندارد. هنرمندان در گذشته و وضع موجود، رسم‌هایی را در مغاره‌ها نقاشانی کرده‌اند یا نقاشان به طرح پسترهای تبلیغاتی دست یازیده‌اند. عیبی ندارد که همه‌ی این فعالیت‌ها را هنر بنامیم، به شرط آن‌که واژه هنر به زبان‌های مختلف و معانی گوناگون آن کاربرد داشته باشد. فراموش نکنیم که هنر به مفهوم مطلق وجود ندارد. هنر به مفهوم مطلق به صورت تابلویی ذهن ما را فرا می‌گیرد و چیز خوبی است، ولی اثر هنری به آن اطلاق نمی‌شود.

ما همه زیبایی‌های طبیعت را دوست داریم و به هنرمندانی که در آفرینش آن پدیده‌ها طبیعی ظاهر می‌شوند، ارج می‌نهیم. هنرمندان که به ترسیم اثر هنری می‌کوشند، از آن‌چه به تصویر کشیده می‌شود، احساس غرور و خرسندی می‌کنند و مایل‌اند که دیگران نیز کارهای آن‌ها را مورد تحسین قرار دهند. با تعصب نمی‌شود به درک همه‌جانبه‌ی زیبایی‌های هنری دست یافت.

ادامه خواندن کار هنر و هنرمند شکل دادن به زنده‌گی است : دکتور حبیب پنجشیری، استاد دانشگاه کابل

مردم افغانستان قربانی پیچیده ترین و دشوار ترین جنگ و صلح نیابتی

گره گشای جنگ نیابتی صلح نیابتی است

مردم افغانستان بیشتر از چهل سال بدین سو قربانی طولانی ترین و پیچیده ترین و دشوار ترین جنگ نیابتی اند که با سقوط داوود و کودتای ثور ۱۳۵۷ آغاز شد. هرچند سر نخ این جنگ به تشکیل پاکستان می رسد که پیش از سال ۱۳۵۷ هم بار ها میان افغانستان و پاکستان کشیده گی پیدا شده است که در زمان صدارت داوود در سال ۱۳۳۵ جدی شد و دو کشور به سرحد رفتن به یک جنگ تمام عیار پیش رفتند و بالاخره با پا درمیانی عربستان سعودی و شاۀ ایران پایان یافت.  داوود برای نخستین بار خواست با دیدار با بوتو با پا درمیانی قذافی در کنفرانس اسلامی در لاهور در بدل راه یافتن افغانستان به راۀ ترانزیت به بندر کراچی به زمینه ها و فرصت های این جنگ نیابتی پایان بدهد؛ اما کودتای حامیان شوروی پیشین برضد داوود در کابل و کودتای ضیاالحق برضد بوتو به کمک امریکا در پاکستان نتوانست بر این داعیه تحقق ببخشد.

ادامه خواندن مردم افغانستان قربانی پیچیده ترین و دشوار ترین جنگ و صلح نیابتی

غرور کاذب در مدیریت : جمشید مطمین

  من با این سخن پر مفهوم هم نظر هستم: قدرت، انسان های بزرگ را متعالی و انسان های کوچک را متلاشی می سازد. مدیرانی که قبلآ رده های پایین کاری را که همانا رده ی عملیاتی (صف) می باشد سپری نموده اند، تجربه ی کافی در امور کاری خود کسب کرده،  به ندرت می توانند کار های را انجام دهند که سبب نگرانی و رنجش سازمان شود، اما آن عده مدیرانی که در رده های بالای سازمان بدون در نظرداشت هیچ نوع تجربه ی مسلکی و مرتبط به مشخصات کاری، بدون اینکه مسوولیت های قبلی رده ی صف را پشت سر گذشتانده باشند، به نحوه ی گماشته شده اند. این نوع مدیران با کسب موقف جدید، فکر می کنند که تمامی امور را می دانند و تمامی دنیا زیر پای شان است و نیاز به هیچ نوع مشروه ی مسلکی از سایر نیروی انسانی (رده های مختلف) در سازمان نمی باشند. در این حالت برای مدیر غرور کاذب دست می دهد.

ادامه خواندن غرور کاذب در مدیریت : جمشید مطمین

توضیح مختصر : نوشته میرعنایت الله سادات

در شمارۀ مورخ 8 سپتمبر افغان جرمن آنلاین ، شخصی که همیشه بر دیکران میتازد وخودش کدام مطلب مفید و قابل استفاده را عرضه نمیکند ، خلاف آداب نگارش ، نوشتۀ من زیرعنوان ” بازتاب هویت ملی بر زندگی افغانها ” را “چتیات ” نامیده است. درتعرض او کدام انتقاد به چشم نمیخورد ، تا بجواب آن پرداخته شود.

این آقا به سنگ پایه های ” هویت ملی ” ، ” ملت ” و ” حاکمیت ملی” دقت نکرده ونمی داند که ” دولت های ملی ” بعد از انقلاب صنعتی ، درجوامع بشری ظهورنموده اند. او مبارزات دونیم قرنۀ مردم مارا بخاطربیرون راندن صفوی ها ، مغل ها و شیبانی ها ، از سرزمین شان به باد مسخره میگیرد. درحالیکه نتیجۀ همین مبارزات ، پیدایش ” افغانستان ” منحیث قلمرو واحد مردم ما گردید. موصوف سوال مینماید که چرا ازمبارزات ابومسلم خراسانی و کارنامه های او درین مقال یاد آوری نشده است. ” ده درکجا و درخت ها درکجا ؟ ” . 

ادامه خواندن توضیح مختصر : نوشته میرعنایت الله سادات

  تکرار احسن  :نوشته میرعنایت الله سادات

درنوشتۀ قبلی خود با تفصیل توضیح کرده بودم که انسان ها نه تنها ذریعۀ هویت شخصی شان شناسائی میشوند ، بلکه بوسیلۀ هویت های جمعی شان نیز مشخص میشوند. همین طورهرهویت جمعی ، خودرا بوسیلۀ یک سلسله مشخصات ، ازهویت جمعی دیکر مشخص میسازد. همۀ این هویت های ظهور یافته درطول تاریخ ، نتوانسته اند که بطور یکسان وبرای همیش پا برجا بمانند. شماری از آنها که توان سازگاری با روند تکامل جوامع بشری را نداشتند ، جبراٌ درتحت عومل نوظهوراز بین رفتند. از زمرۀ هویت های جمعی که تا هنوز بطور کامل منحل نشده اند ، مطرح ترین همۀ  آنها ، هویت های قومی ، نژادی ، مذهبی و سرانجام متعلق شدن انسانها به ” هویت ملی” شان میباشد. 

ادامه خواندن   تکرار احسن  :نوشته میرعنایت الله سادات

هنر جنگ : مانلیو دینوچی؛ مترجم : حمید محوی

مانلیودینوچی

ilmanifesto.it

مرکزپژوهشهای جهانی سازی، 21 ژوئیه 2020

وزیر دفاع ایتالیا لورنزو گرینی رضایت خاطر خود را برای رأی یکپارچۀ پارلمان روی موضوع مأموریتهای بین المللی ابراز داشت. در پارلمان ایتالیا به استثناء چند مخالفت دربارۀ پشتیبانی از گارد ملی طرابلس، اکثریت و اپوزیسیون به شکل منسجم، بی هیچ رأی مخالف و غیبت اندک، 40 مأموریت نظامی ایتالیا در اروپا، آفریقا، خاورمیانه و آسیا را تأیید کرد.

مترجم – حمید محوی

اصل « مأموریت صلح » که طی دهه ها در پی جنگ های ایالات متحدۀ آمریکا و ناتو در بالکان، افغانستان و لیبی (که ایتالیا در آن شرکت کرده است ) ادامه داشته و به همان استراتژی تعلق دارد اکنون مجدداً تمدید شده است. به این جنگ ها چند جنگ جدید نیز افزوده شده : مانند عملیات نظامی اتحادیۀ اروپا در مدیترانه که رسماً برای پیشگیری از قاچاق اسلحه به لیبی طراحی شده، مأموریت اتحادیۀ اروپا برای پشتیبانی از دستگاه امنیتی در عراق، مأموریت ناتو برای بالا بردن ظرفیت دفاع از کشورهائی که در جبهۀ جنوبی اتحادیه واقع شده اند.

ادامه خواندن هنر جنگ : مانلیو دینوچی؛ مترجم : حمید محوی

امپراتوری ریشۀ دشمنی های امریکا و چین است : میرعبدالرحیم عزیز مفسر سیاسی

بزرگترین عاملی که امریکا را وادار ساخته  که قدم نخست را در خلق روابط خصمانه علیه چین بردارد، بر مبنای فرضیۀ امپراتوری استوار است. یک امپراتوری می خواهد که یگانه امپراتوری و یا حد اقل یک امپراتوری حاکم باشد. معنی اش اینست که امپراتوری می خواهد که هرکس و همه را در حدود قلمرو خویش زیر نظر داشته باشد که در حالت ایده آل تمام جهان را در بر می گیرد.  

این راه و روش امپراتوری امریکا بوده که هستۀ آن دولت امنیت ملی امریکا است که پنتاگون، سی آی آی و ادارۀ امنیت ملی را در بر می گیرد. 

ادامه خواندن امپراتوری ریشۀ دشمنی های امریکا و چین است : میرعبدالرحیم عزیز مفسر سیاسی

امثال و حکم تورکی – فارسی – انگلیسی : دکتور فیض الله ایماق

اوزاقلشگن یؤلداشلر، بیر – بیرینی قدرینی بیلر

– دوری و دوسستی

– جدایی تا نیفتد، دوست قدر دوست کی داند

شکسته  استخوان   داند  بهای  مومیایی  را

Absence makes  the heart grow fonder.

ادامه خواندن امثال و حکم تورکی – فارسی – انگلیسی : دکتور فیض الله ایماق

مدیران فرهنگی از فرهنگ محوری تا سیاست های بدون پشتوانۀ فرهنگی : مهرالدین مشید

هردم از این باغ بری می رسد –  تازه تراز تازه تری می رسد

در این ناکجاآباد زبان تعیین کنندهء شخصیت است و نه اینکه شخصیت تعیین کنندهء زبان و هویت فکری و فرهنگی یک شاعر، نویسنده، عارف و دانشمند باشد. این فرهنگ چنان در این سرزمین حاکم است که حتا رسم مرده پرستی در افغانستان را هم به چالش کشیده و حتا داوری برسر حق و باطل را نیر زیر پرسش برده است. در حالی که زبان و هویت، دو جزء جدایی ناپذیر در تشکیل زیرساخت های جوامع بشری درعرصه روابط فردی و اجتماعی است. انقلاب رسانه ای در چند دهه پیش و به دنبال آن، فرایند جهانی سازی که مرزهای زبانی و هویتی را درنوردیده است، به گونۀ روزافزون بر لزوم پرداختن به مسآلۀ زبان و هویت تاثیر گذاشته است. از همین رو لازم است تا مفاهیم هویت، هویت قومی، هویت ملی و تاثیرپذیری آنها از زبان؛ زبان قومی، زبان ملی و ارتباط آنها با هویت؛ برخی نظریه های زبانی درباره هویت؛ بیشتر مورد مطالعه قرار گیرند.

ادامه خواندن مدیران فرهنگی از فرهنگ محوری تا سیاست های بدون پشتوانۀ فرهنگی : مهرالدین مشید

نقدی به بهانۀ پاسخ به یک نقد گونه و نه یک نقد علمی : مهرالدین مشید

سیاست های چند پهلوی ...

نقد در واقع سره و ناسره کردن و روشی برای سنجش کیفیت متن و مشخص کردن نقاط  قوت و  ضعف یک اثر علمی، فلسفی، ادبی، هنری و … است که در چارچوب یک تحلیل علمی مطرح می‌شود، نقش آگاه سازی را دارد  و در رابطه با زمینه‌های مختلف پیام‌ها، محتوا، و موضوع ها به نقش آگاه‌سازی در راستای رسیدن به کمال بیشتر و بهتر می‌پردازد از این رو راهکاری اثر بخش برای سنجش درستی ها است تا هدف اصلی نقد که همانا رسیدن به کمال است، تحقق پیدا کند. نقد علمی یکی از فعالیت‌های روشمند و مهندسی‌شده است که در تمامی فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی جایگاه ممتاز و معتبری دارد و هر نقد و تحلیل علمی، دارای فواید تخصصی و حرفه‌ای است. از همین رو بررسی و سنجش متن از جمله مهم ترین کار نقد است که به  توسعۀ علمی یاری می رساند.

ادامه خواندن نقدی به بهانۀ پاسخ به یک نقد گونه و نه یک نقد علمی : مهرالدین مشید

زمامداران و سیاستگران جهان سوم در انحصار حلقه های مافیایی : مهرالدین مشید

کرونا

صدها دریغ و درد که زمامداران و سیاست گران جهان  سومی به بیماری خطرناک ثروت افزایی و خودبزرگ بینی واز خودبیگانگی های کشنده و دردناک دچار هستند. این بیماری ها سبب شده تا آنان در انحصار افرادی سودجو و حلقه های بدنام و تباه کار مافیایی قرار بگیرند. باتاسف افغانستان که یک زمانی عضو فعال کشور های جهان سوم بود و با اشتراک در  نخستین نشست کشور های غیر متهد ها در ۱۸ اپریل ۱۹۵۵در شهر باندونک اندونیزیا سیاست فعال بیطرفی خود را حفظ کرد و در دشوارترین مراحل مبارزات نهضت عدم انسلاک که در حمایت از نهضت های رهایی بخش ملی، خلع سلاح،  دیتانت، مبارزه برضد تبعیض نژادی تشکیل شده بود، به مثابۀ یکی از اعضای با اعتبار نقش و سهم خود را در راستای حفظ صلح و امنیت پایدار جهانی، به شایستگی بی نظیری بجا آورد؛ اما امروز چنان در چنبرۀ زمامداران و سیاستگران ناباب و انحصار حلقه های خودخواه، جاطلب، فاسد گیر مانده است که جز برای منافع خود، به چیز دیگری نمی اندیشند.

ادامه خواندن زمامداران و سیاستگران جهان سوم در انحصار حلقه های مافیایی : مهرالدین مشید

خاطره یک جنرال روسی پیرامون افغانستان: دکتور علی احمد کریمی

قهرمان زاده نمی شود. قهرمانان در نبرد روزگار ازمیان افراد و اشخاص معمولی دراثر شجاعت،صداقت و فداکاری به مردم خود سربلند می نمایند. سالهای ۱۹۹۰ سالهای دشوار برای روسیه بود.جنگ در جمهوری کوچک و مسلمان نشین چچن خطر جدایی این جمهوری را  از روسیه به واقعیت نزدیک گردانیده بود. خاطره لیف روخلین جنرال روسیه پیرامون افغانستان و دیدگاه او درباره اعطای رتبه های عالی به افسران درشرایط امروز افغانستان اهمیت و برازندگی دارد.جنرال روخلین  پیش از جنگ چچن در جنگ افغانستان شرکت ورزیده بود. بوریس یلتسین نخستین ریس جمهور روسیه درجنگ چچن به اوپیشنهاد اعطای عالی ترین مدال افتخار را نمود.

ادامه خواندن خاطره یک جنرال روسی پیرامون افغانستان: دکتور علی احمد کریمی