طلوع عصر جدید در افق ژئوپولیتیک جهان! نوشتهء دکتور علی احمد کریمی

درجهان جنون انگیز امروز جنگ قانون زندگی گردیده است، و به گفته کلاسیک ها هدف جنگ  حفظ صلح نیست بلکه جنگها و اتحادیه ها به منظور برتری جویی ها و تفوق طلبی ها صورت می گیرد.

قدرتهای بزرگ ازابزار های گوناگون فشار به خاطر منافع خود برعلیه کشور های فقیر و ناتوان استفاده می نمایند.  بعد از فروپاشی شوروی نظم جدید در روابط ملل به رهبری امریکا به جهان حاکم گردید. اکثر کشورهای جهان از آن جمله ابرقدرتی مانند روسیه بطور داوطلبانه وبا لب خندان الگو امریکا را پذیرفت . امریکا در سال‌های نود به گونه ای ابرقدرت بی رقیب به جهانیان اعلام نمود که برای حفظ ثبات و نظم در حل مناقشات منطقوی و جهانی  باید  یک ثبات دهنده باشد .

اما رویداد های جهان نشان داد که امریکا  به تنهایی نه توانست ثبات را تامین نماید بلکه سیاست های یکجانبه گرانه امریکا منجر به آنارشیسم بین المللي  وبحرانها سیاسی و فجایع بشری در نقاط مختلف جهان گردید و حتی کشور های  که از سیاست مرزهای باز و بازار آزاد بعد ازجنگ سرد استقبال نمودند به جهان یک قطبه به رهبری آمریکا مشکوک گردیدند.

ادامه خواندن  طلوع عصر جدید در افق ژئوپولیتیک جهان! نوشتهء دکتور علی احمد کریمی

تشابهات در رویداد ها وحوادث افغانستان وایران!- دکتور علی احمد کریمی

رویداد های افغانستان درسال ۲۰۲۱ ازمهمترین ترین وقایع غیرقابل پیش‌بینی بود که مایه تعجب جهان، سیاستمداران و نظامیان دنیا گردید. تحولات افغانستان برای امریکا، متحدین آن وحتی خود طالبان  قابل تصور نبود. مهندس عبدالعلی بازرگان دانشمند مشهور ایران و ازشخصیت های برجسته ،روشنفکر دینی ومفسر قرآن که در آمریکا وسایر کشور های جهان از شهرت عمومی برخوردار است دیدگاه جالب از لحاظ تاریخی و اجتماعی پیرامون حوادث ورویداد های افغانستان و ایران دارد. این دانشمند ایران در ارتباط با تحولات و متشابهات چهل سال آخر در افغانستان و ایران می گوید، تحولات هردو کشور تشابهات زیاد دارد.

ادامه خواندن تشابهات در رویداد ها وحوادث افغانستان وایران!- دکتور علی احمد کریمی

طالبان وآینده افعانستان در افق ژئوپولتیک جدید:نوشته ؛ دکتورعلی احمد کریمی

خروج امریکا از افغانستان، مذاکرات مجازی بایدن با پوتین پیرامون حمله احتمالی روسیه به اوکراین و همایش بین المللی مجازی  واشنگتن به هدف اتحاد جهانی به خاطر دموکراسی به رهبری امریکا  از مهم ترین رویداد ها در اوخر سال جاری است.

بحران های افغانستان در  آینده نیز در محور بازی های بزرگ  باقی خواهد ماند، بعد از فرار بزدلانه غنی روشنی در افق تاریک افغانستان دیده نمی شود با وجودیکه مردم از سقوط رژیم فاسد و اطرافیان دزد غنی راضی می باشند و یک نفر افغان با وجدان آرزو ندارد تا دوران وطن فروشان تباه‌کار تکرار گردد اما رفتار  تندگرایانه طالبان آنهم بنام اسلام نه تنها مایه تعجب و تشویش کشور های اسلامی بلکه دلیل نگرانی سازمانهای جهانی نیز گردیده است و بیم آن می رود که این افراطگرایی ها افغانستان را به قهقرا و بهانه برای تکرار بازی بزرگ قرن نزده گردد و بیگانگان درباره سرنوشت آینده و حاکمیت ملی ما تصمیم بگیرند.

ادامه خواندن طالبان وآینده افعانستان در افق ژئوپولتیک جدید:نوشته ؛ دکتورعلی احمد کریمی

طالبان و دورنمای ثبات در کشور های آسیای میانه! …نوشته دکتور علی احمد کریمی

سیاستمداران ،نظامیان و کارشناسان روسیه نگرانی دارند که حاکمیت طالبان ” گروه تروریستی ممنوعه در روسیه”بعد از خروج امریکا برای کشور های آسیای میانه چالش برانگیز خواهد بود. اگرچه کشور های آسیای میانه به مقایسه سالهای ۱۹۹۰ قدرت دفاعی بهتر دارند ,اما بازهم برای مقابله با خطر احتمالی چشم امید بروسیه دوخته اند. کشورهای آسیامیانه به جز ازبکستان عضو قرارداد امنیت دستجمعی می باشند.

ازبکستان از جمهوری مهم درآسیای میانه به شمار می آید، بعد از فروپاشی شوروی وتحولات جدید در جمهوری های سابق این کشور تمایل دوستانه به امریکا نشان داد و خوداری آن از عضویت در قراردادامنیت دستجمعی شاید به همین دلیل بوده باشد، با آمدن طالبان ازبکستان مخالفت خودرا رسمابه حضور نیروهای نظامی امریکا درقلمرو این کشور اعلام نمود. جمهوری های آسیای میانه، چین،ایران وپاکستان در همایش مسکو از ادامه همکاری ها بادولت جدید حمایت نمودند ،ولی به دیده  شک، تردید وبی اعتمادی به آینده رویداد ها می نگرند..

ادامه خواندن طالبان و دورنمای ثبات در کشور های آسیای میانه! …نوشته دکتور علی احمد کریمی

فرارهای مفتضحانه و خائنانه در قرن بیست ویک !.. نوشته دکتور علی احمد کریمی

فرارهای مفتضحانه امریکا وخائنانه غنی درقرن بیست ویک و فجایع بشری کنونی در افغانستان پی آمد خطاهای مشترک سازمانهای جهانی و دولتهای تحمیلی ودست نشانده آنهاهست ومردم افعانستان نباید قربانی این خطاها گردد وهرنوع تعلل،تاخیر وبهانه گیری ها به کمک های سریع وبه موقع بشردوستانه به مردم افغانستان جنایت برعلیه بشریت و بی احترامی به حقوق بشراست.

ادامه خواندن فرارهای مفتضحانه و خائنانه در قرن بیست ویک !.. نوشته دکتور علی احمد کریمی

جهل و خردستیزی واژه های مترادف تروریسم است!… دکتور علی احمد کریمی

 سازمانهای جهانی به اصلاح پذیری طالبان  به دیده شک، تردید و آکنده ازنگرانی می نگرند، سازمان ملل دلیل این شک ها و تردید هارا، ایجاد دولت جدید بدون توجه به اشتراک سایر اقوام ، ممانعت زنان از حق کار درحیات سیاسی، اجتماعی واقتصادی، محروم ساختن دختران از حق تحصیل، تفتیش عقاید و منازل، ضرب وشطم خبرنگاران، کوچانیدن اجباری مردم را از مناطق آبایی شان، مغایر اعلامیه حقوق بشر که “همه گان درهمه زمان ومکان از این آزادی ها برخوردارند”  محکوم می نماید . سازمانهای جهانی ترس دارند که رفتار طالبان افراطگرایی را فربه تر و باعث تشویق تروریسم خواهد گردید. رفتار دولت طالبان با لفظ و روح اعلامیه حقوق بشر که درآن آزادی، برابری، برادری، مبارزه با انواع تبعیض ، آزادی های سیاسی وازآن جمله آزادی اندیشه، دین، وجدان، بیان،  حقوق فرهنگی و بهداشتی تضمین گردیده است و تمام کشورهای عضو را مکلف به رعایت آن میگرداند پایمال می گردد.  سازمانهای جهانی هوشدار می دهند که ادامه این وضع  در داخل وخارج افغانستان بی اعتمادی را درمیان کشور های منطقه افزایش بخشیده است و همسایگان آنرا تهدید  به امنیت منطقه،منافع ملی خود و مانع استقرار صلح عادلانه وپایدار می دانند.

ادامه خواندن جهل و خردستیزی واژه های مترادف تروریسم است!… دکتور علی احمد کریمی

قوت وضعف طالبان در چیست؟…: دکتور علی احمد کریمی

آیا افغانستان تاب تحمل رژیم سختگیر ونا متعارف طالبان راخواهد داشت؟ افغانستان تاهنوز رژیم های سختگیرتر ونا متعارف تر را تجربه نموده است ولی رژیمهای گذشته با تراژیدی های وحشتناک درمحک آزمایش زمان بد نام و سرنگون گردیده اند. طالبان خودرا فاتح جنگ در مقابل امریکا ومتحدین آن می دانند.طالبان با کسب این امتیاز قدرت حاکم اند و بر مبنای این اصل دولت موقت را بدون سهم و مشوره به دیگران تأسیس نمودند و همه را با فرمان وادار به اطاعت می گردانند.  به گفته کلاسیکها شرایط اظطراری ایجاب تصامیم و فرمان های اظطراری  را می نماید . درشرایط اظطراری قوی مایل به تقسیم قدرت با رقبای ضعیف نیست. 

ادامه خواندن قوت وضعف طالبان در چیست؟…: دکتور علی احمد کریمی

سکته مغزی جمهوریت فراری وفجایع تاریخی آن: دکتور علی احمد کریمی

هیچ کشوری درجهان مانند افغانستان سیستم های سیاسی گوناگون راتجربه نه نموده است. ظهور وسقوط انواع سیستم های سیاسی مانند سلطنتی، جمهوری، کمونیستی، جمهوریت اسلامی وامارات هیچیک قادر به تامین ثبات و وحدت ملی نه گردیدند تا افغانستان راه خودرا درکنار سایر کشور های جهان پیدا نماید.

 برخلاف هردوره جدید نسبت به گذشته  به رنجها و عذاب مردم افزوده است و هردوره رسواتر ازدوره گذشته بوده است و به‌جای اصلاحات وتغیرات قصدا عمراختلافات قومی رازیاد تر وطولانی ترگردانیده اند .افراط وتفریط در امور حکومت داری دو عامل زوال رژیم ها وادامه بحران ها،کینه ها و عداوت ها و مانع اتحاد ملت واحد گردیده است.. 

طالبان طالعمند اند. برگشت برق آسای  مجدد طالبان به گفته کلاسیک ها یک گام به پس و دوگام به پیش برای افعانستان و جهانیان تعجب انگیز بود اگرچه همه اتفاق نظر داشتند که  دولت تحملی امریکا با افزایش فساد، بی عدالتی های اجتماعی، هرج ومرج، شکار خبرنگاران، سربریدن ها، قتل های زنجیری، بیکاری، افزایش مرگ ومیر و بویژه در میان نوزادان، فقرعمومی وشیوع بیماری ها ازدرون گندیده  و در حال احتضار است

 اما سکته مغزی این بیمار درحال احتضار را  هیچ یک از سران جهان ازآن  جمله کاخ سفید واروپا تشخیص نکرده بودند 

ادامه خواندن سکته مغزی جمهوریت فراری وفجایع تاریخی آن: دکتور علی احمد کریمی

ما همه ملامتیم، چه باید کرد،؟ وکجا باید رفت؟  نوشتهء – دکتور علی احمد کریمی

   فراربزدلانه اشرف غنی فرزند نامشروع افغانستان  که خودرا قوماندان نیروهای مسلح وضامن قانون اساسی می خواند ازلحاظ سیاسی،اخلاقی وانسانی ننگین ترین صفحه درتاریخ افغانستان خواهد بود. یکه تازی ها،بی بند وباری ها و خودخواهی غنی درامور مملکت شرایط را برای وضع کنونی سریع تر گردانید وحتی دلیل نا امیدی بزرگترین قدرت جهان ومتحدین آن از  ادامه همکاری آنها با افغانستان گردید . غنی مانند یک افعان معمولی، پاک دل،باانصاف و جوانمردنبود فطرتا طبعیت آزاد نداشت، طبیعت آزاد یک ودیعه الهی است که به انسانها داده می شود واز همین سبب خداوند اورا از نعمت بخشش و عذرخواهی ازمردم محروم گردانید.

 
 تاریخ  وطن فروشان و خائنان را نمی بخشد ،  زندگی ادامه دارد. ترس دارم که وطن آبستن حوادث بدتر نیز باشد. اندیشه های بزرگ به پاسخ  این سه سؤال ها که کی ملامت هست؟ چه بایدکرد؟ و کجا باید رفت ؟ به اصلاح اشتباهات گذشته و فکر آینده کوشیده اند. ملامت همه می باشیم  ، چه باید کرد وکجا باید رفت تا خون تازه در وجود ملت واحد جاری گردد و افعانستان از تبعیض ،بی عدالتی ها وخشونت ها آزاد گردد  واز وحشت بسوی تمدن گام بگذارد. این فتح بزرگترین وآخرین امتحان برای طالبان است تا بااعمال قهر آمیز مانند گذشته افعانستان را ازجهان منزوی نگردانند وشرایط را برای جنگ داخلی و تهاجم مجدد بیگانگان آماده نسازند.

ادامه خواندن ما همه ملامتیم، چه باید کرد،؟ وکجا باید رفت؟  نوشتهء – دکتور علی احمد کریمی

رسوایی تاریخی امریکا و ناتو در افغانستان : دکتور علی احمد کریمی

فرارمخفیانه امریکا از افغانستان هژمونی این ابر قدرت را در جهان به چالش های جدید روبرو  گردانیده است و شاید مشروعیت امریکا را درحل مناقشات جهانی نیز سؤال برانگیز بگرداند. کارشناسان نظامی حملات برق آسای طالبان را در شهرهای بزرگ افعانستان بیانگر شکست دیپلماسی و فرار غیر مسئولانه امریکا  ارزیابی می نمایند ومعتقدند که امریکا درطولانی ترین جنگ اشتباه شوروی سابق را به شکل بد تر آن تکرار نمود.

هنوز تمام سربازان امریکا افعانستان را ترک نه کرده اند اما فجایع تکان دهنده بشری وارد شهرها وخانه های مردم بی دفاع ما در سرتاسر کشور  گردیده است.جای تعجب است ،که امریکا و ناتو باوجود این رسوایی و ناکامی بزرگ تاریخی باز هم درجنگ خبری با پخش گزارشهای دهشت افگن از طالبان حمایت می نماید . هوشدار تحلیل گران و صحنه سازان امریکا  پیرامون سقوط کابل بعد از شصت روز باعث تضعیف روحیه  سه صد هزار نیروهای نظامی وامنیتی افغانستان گردیده است که بدون مقاومت تجهیزات نظامی و شهرهای مهم را تسلیم  طالبان نمایند طبق نامه های تعدادی از افسران اردوی ملی، والی هاو مقامات نظامی و امنیتی شهرهای بزرگ مانند قندهار وهرات در اثر معامله های مرموز از ارگ قدرت را به طالبان واگذار وفرار می نمایند.

ادامه خواندن رسوایی تاریخی امریکا و ناتو در افغانستان : دکتور علی احمد کریمی

طالبان! معامله با ابلیس شرک و دشمنی به خداست؛ پیام به ملت عشق: دکتور علی احمد کریمی

مردم افغانستان ازبی عدالتی های دولت وبیرحمی های بیش ازحد طالبان  به خدا پناه می برند. در رویداد های روزهای آخر جهانیان شاهد خشم مردم افغانستان درسراسر کشور برعلیه جنگ بودند. مردم در خیابان‌ها وبام های خانه های خود با نعره های الله‌اکبر حمایت و پشتبانی خودرا از نیروهای امنیتی واردوی ملی به نمایش گذاشتند.

مطبوعات تعدادی ازکشور های منطقه جنبش و حرکت‌های خود جوش مردم را چون خیزش مجبورانه و ابن الوقت حکومت کابل  با شمشیر دین برعلیه طالبان تفسیر و تعبیر نمودند. باوجود تهاجم های بدون وقفه بیگانگان تاهنوز روح و روان ملت عشق را نمی دانند. عقیده ملت عشق به اسلام فربه تر از سیاست های ریاکارانه و ظالمانه حکومت های فاسد و به قول مولانا ازایدولوژی شیطانی و جاهلانه طالبان است.

ادامه خواندن طالبان! معامله با ابلیس شرک و دشمنی به خداست؛ پیام به ملت عشق: دکتور علی احمد کریمی

 زمان معجزه قدرت مردم فرا رسیده است: دکتور علی احمد کریمی

 بیست سال کمکهای سازمان ملل وسایر کشورهای معتبر و غنی جهان در افغانستان از دست دادن امکانات و فرصتهای تاریخی به شمار می آید. این کمک ها نادر ترین شانس و فرصت برای آزادیهای  فکری،اخلاقی ،سیاسی،سرمایه گزاری  و اصلاحات اقتصادی بود.  اما متاسفانه به جای استفاده از این امکانات بی سابقه دولتهای فاسد تخم عداوتها ،دشمنی های قومی، کینه توزی ها و افراط‌گرایی ها را در سرتاسر کشور پاشیدند و حتی باعث تشویق و برگشت به وحشت و جهالتهای قرون وسطی گردیدند. 

ادامه خواندن  زمان معجزه قدرت مردم فرا رسیده است: دکتور علی احمد کریمی

نوستالوژی و افسردگی های روانی، آفتهای مهاجرت!-دکتور علی احمد کریمی

مردم افعانستان در طول چهل سال جنگ بدون وقفه  محکوم به مرگ، تبعید، فرار، فقر و آلوده به مواد مخدر و شیوع بیماری ساری گردیده اند. 

ادامه این جنگ سیاستهای قتل عام به نسل های آینده  خواهد بود.امروز میلونها خانواده مهاجر افغانستان در کشور های مختلف با وجودیکه از خطر مرگ و فقر نجات یافته اند اما از سرنوشت آینده فرزندان خود نگرانی دارند که  هویت ملی وفرهنگی خودرا گم نه نمایند.اکثر خانواده ها دچار افسردگی وتشویشهای روانی گردیده اند و آفت های مهاجرت گرمی وشادی عشق، مهربانی، احترام وصمیت خانواده ها را که از شیرمادر به طعم شیرین آنرا عادت کرده اند ربوده است. مهاجران کشور ما تشویش دارندکه نسل های جوان با تقلید ودنباله روی از فرهنگهای بی معنا و فضول مانند همجنسگرایی و تغیرجنسیت ارزشهای نیک فرهنگی وتاریخی خودرا ازدست نه دهند .

ادامه خواندن نوستالوژی و افسردگی های روانی، آفتهای مهاجرت!-دکتور علی احمد کریمی

کشور های بدبخت شکل خاص بد بختی های خودرا دارند!.. دکتور علی احمد کریمی

تولستوی نویسنده نامدار روسیه در رمان آنا کارنینا ( Anna Karenina ) داستان یک زن نجیب زاده روسی را فرا روی خوانندگان می گذارد که زندگی آن به نحو غم انگیزی خاتمه می یابد.

چهره این زن بطور واقع‌گرایانه، همه جانبه، سختگیرانه و هم پر مشقت، وهم پر ازتفاهم و هم آگنده از بیرحمی ترسیم میگردد،  تولستوی که در تمام عمر از تضاد های درونی خود رنج می برد، از برجسته ترین چهره وعظیم ترین قدرت اخلاقی درتاریخ ادبیات جهان وروسیه به حساب می آید. تعدای این رمان را مرگ یک کشور ویک فرهنگ می نامند. در زمان تولستوی اکثر شهزادگان زبان خودرا مسخره میکردند و برای خودنمایی به زبان فرانسوی صحبت می کردند تولستوی در فکر تعلیم وتربیت و اصلاح معنوی جامعه آن زمان بود وبه ویژه از دیدن کودکان پا برهنه و باسر و صورت های ژولیده وگردآلو رنج می‌برد که چگونه پوشکین ها ونوابغ آینده روسیه را نجات بدهد .

ادامه خواندن کشور های بدبخت شکل خاص بد بختی های خودرا دارند!.. دکتور علی احمد کریمی

آینده صلح بعد از خروج نیروهای امریکا از افغانستان!- دکتور علی احمد کریمی

 خروج امریکا از افغانستان بدون تردید بزرگترین حادثه ای قرن ۲۱ بعد ازخروج نیروهای شوروی دراواخر قرن ۲۰ به حساب می آید. در این رویداد تاریخی قدرتمند ترین و ثروتمند ترین امپراطوری دنیا با کمک غنی ترین کشورهای جهان مجبور به ترک افغانستان گردید.

تاریخ، شکست رقابت های جهان کمونیسم وسرمایه داری را در دو قرن به نام افغانستان ثبت خواهد نمود. قدرتهای می آیند و میروند و بعد از خود ویرانی ، جنگ، نفاق و اختلافات را برای ما به جا می گذارند تا دلیل وبهانه ای برای برگشت مجدد داشته باشند .رسانه های جهان خروج رمزآلود نیروهای امریکا را از پایگاه نظامی بگرام بطورطنزآمیز و هیجان انگیز  گزارش دادند” امریکا باقطع برق های بزرگترین پایگاه نظامی بگرام درتاریکی بطور مخفیانه وبزدلانه فرار نمود.

” کارشناسان نگرانی دارند که خروج نیروهای امریکا فجایع بزرگ امنیتی وبشری به دنبال خواهد داشت. تراژیدی بیست سال جنگ افغانستان نتیجه ناکامی دیپلماسی امریکا است.صحنه سازان امریکا بعد ازبیست سال حمایت ازدولتهای دسته نشانده خود که به فرمان ورهبری امریکا رفتار می نمودند تازه کشف نموده اند که هیچ زمانی وهیچ یک از زمامداران افغانستان  به خاطر ایجاد یک ملت واحد و متحد احساس مسئولیت نه نموده اند . رئیس جمهور امریکا دلیل خروج سریع نیروهای کشورش را بیست تلفات جانی و خسارات بی سابقه مالی در تاریخ جنگ های جهان در افغانستان ذکر نمود.

ادامه خواندن آینده صلح بعد از خروج نیروهای امریکا از افغانستان!- دکتور علی احمد کریمی

 افغاستان درمیدان نبرد میان شیطان و منافقان! :دکتور علی احمد کریمی

فقدان وحدت ملی نه تنها باعث جنگهای داخلی بلکه فروپاشی و تجزیه کشورها وحتی سقوط امپراطوری ها گردیده است. 

وحدت ملی افغانستان در خطر است. افغانستان در میدان جنگ میان شیطان و منافقان سخت ترین و سیاه ترین روزگار را تجربه می نماید.

 زمان جنگ مقدس فرا رسیده است . شیطان با وسوسه های فریبکارانه وعده کمک را می دهد و مطابق به حکم قرآن ” کار آنها همجون شیطان است که به انسان گفت کافرشو تا مشکلات ترا حل کنم اما هنگامیکه که کافر شد گفت من از تو بیزارم من ازخداوندی که پروردگار عالمیان است بیم دارم.”سوره حشر آیه ۱۶. درجهان معاصر قدرتهای بزرگ به خاطر تسلط بر کشورهای فقیر به خائنان اجیر و  مزدور وعده قدرت، ثروت و کمک را  می دهند،زمانیکه اهداف و منافع  شیطانی شان تمام گردید کشورهای فقیر رابه روی ویرانه های جنگ رها وفرار می نمایند واز مزدوران خود چنان بیزار میگردند تا رسوای عالم و آدم گردند . 

ادامه خواندن  افغاستان درمیدان نبرد میان شیطان و منافقان! :دکتور علی احمد کریمی

سفر بی موقع و بی ثمر اشرف غنی در امریکا: دکتور علی احمد کریمی

اشرف غنی با وزارای کلیدی دولت درشرایط فوق العاده بحرانی که طالبان به حملات گسترده خود درمناطق مختلف کشور ادامه می دهند و به دروازه های شهرکابل نزدیک گردیده اند به در کاخ سفید پا گذاشت . معمولا سران کشور جهان درموقع بحران سفرهای رسمی خودرا قطع می نمایند تادرکنار مردم خود باشند. سفر غنی در شرایط ادامه جنگ ازلحاظ فلسفه سیاسی ارتداد وازلحاظ اخلاقی اهانت وبی احترامی به وطن ومردم مابود .صحنه های پرواز سفر رئیس جمهور ازکابل تا واشنگتن  نمایشی از تراژیدی نگران کننده ونا امیدی ها برای مردم افعانستان  وحتی کشور های همسایه بود،  جنگ های روز های آخر،  کشورهای همسایه را وادار گردانید تا تدابیر عاجل واظطراری امنیتی را درمرز های خود اتخاذ نمایند. به نوشته روزنامه کامیرسانت چاپ مسکو  فرار نظامیان وسربازان افعانستان  به کشور های ازبکستان و تاجکستان ، آنها را  ملزم گردانیده تا حالت اظطراری در مرز های خود اعلام نمایند. تحفه

ادامه خواندن سفر بی موقع و بی ثمر اشرف غنی در امریکا: دکتور علی احمد کریمی

صلح سرد بهتر ازجنگ گرم است: دکتور علی احمد کریمی

آیا مذاکرات جو بایدن و ولادیمیرپوتین  در ژنو،  مرکزسیاسی جهان برای دستیابی به صلح درافغانستان کمک خواهد نمود؟

دیدار جو بایدن با ولادیمیر پوتین در ژنو بعد از تشدید اختلافات میان دو ابرقدرت بزرگ جهان که خطر احیای جنگ سرد را افزایش بخشیده بود درفضای مدارا ،سازندگی و احترام متقابل برگزار گردید و هردوجانب نتایج بیشتر از دوساعت مذاکرات روبرو را پیرامون ثبات استراتژیکی، حملات سیبری ،روابط دوجانبه و مسایل افعانستان، ایران و اوکراین را سازنده ومثبت ارزیابی نمودند . اختلافات وبی اعتمادی یک پدیده معمولی در روابط روسیه وامریکا بوده وباقی خواهد ماند، هردوکشور اتمی در دکترین های رسمی همدیگر را رقیب وغیردوست میدانند اما برای جلوگیری ازمقابله جویی های هستی ،تصادفات احتمالی و غیرقابل پیشبینی، به  ابتکار بایدن  این نشست تاریخی درژنو برگزار گردید،

ادامه خواندن صلح سرد بهتر ازجنگ گرم است: دکتور علی احمد کریمی

وطندار آگاه باش، جنگ پلید تر در راه است : دکتور علی احمد کریمی

امنیت وعدالت دو اصل واجب وانتخاب ناپذیردر حیات انسان و دو وظیفه گریز ناپذیر قدرت سیاسی است.  در بی امنیتی  هیچ  نهاد دولتی اعم از قضایی ،پولیس ،امنیتی، روحانی و سازمانهای اجتماعی احساس مسؤلیت نمی نمایند.  امام غزالی میگوید عدالت برای تحقق امنیت باید فدا گردد،  تا از فتنه،آشوب، قتل و خونریزی در جامعه جلوگیری گردد و شرایط برای تحقق عدالت ایجاد گردد.. مولانا در زمان زندگی می کرد که شاهد بی امنیتی های حملات مغول وجنگهای بیزانساس بود و می دید که همه ارزشهای والای دینی ، معنوی و کرامتهای انسانی در آتش جنگ وبی امنیتی ها می سوزند وبه عنوان بزرگترین فقیه  اسلامی  میگوید که ، فساد مادر تمام  مجبوریت هاست ودر موقع مجبوریت حتی “مردار ونجس”  جایز ومباح میگردد.

ادامه خواندن وطندار آگاه باش، جنگ پلید تر در راه است : دکتور علی احمد کریمی

خاطره از مناظره آندری ساخاروف با گرباچف پیرامون جنگ افغانستان: دکتور علی احمد کریمی

آندری ساخاروف از مفاخر و دانشمندان بی نظیر صد سال آخر به حساب می آید.

او پدربمب هیدروژنی و مدافع حقوق بشر است. ساخاروف درزمان لنین تولد شد ودر زمان گرباچف مرد، درسال ۱۹۷۵ برنده جایزه صلح نوبل گردید ولی برای دریافت این جایزه جهانی نتوانست حضور یابد وجایزه به همسرش ایلینابونر که‌ خبرنگار صدای امریکا بود اعطا گردید.

 آندری ساخاروف در آن زمان درشهر گورکی تحت نظارت خانگی قرار داشت . 

درسال ۱986 گرباچف شخصا به مدافع حقوق بشر و آکادمیسن شوری تلفون کرد و از او دعوت نمود که به مسکو برگردد. آندری ساخاروف دعوت گرباچف را پذیرفت و به صفت وکیل درکنگره شورای خلقهای شوروی، عالی ترین مرجع قدرت فعالیت های خودرا به خاطر دفاع ازحقوق بشر آغاز نمود. ساخاروف کشف بمب هیدروژنی رادفاع از وطن خود نامید.

ادامه خواندن خاطره از مناظره آندری ساخاروف با گرباچف پیرامون جنگ افغانستان: دکتور علی احمد کریمی

 بهتر است غنی باعذر خواهی ازمردم استعفا بدهد! : دکتور علی احمد کریمی

دردوران معاصردیکتاتور ها نیزبرای پیروزی به قدرت و حفظ قدرت به انتخابات افتخار می نمایند. انتخابات سحرانگیز ترین ابتکار سیاستمداران در نمایش مبتذل قدرت است که  هدف، پیروزی اقلیت بر اکثریت است.در افغانستان انتخابات برای مشروعیت بخشیدن حضور بیگانگان تمویل وسازماندهی می گردید تا امریکا وغربی ها درمیان مردم کشورهای خود متجاوز ودیکتاتور جلوه نه نمایند. انتخابات نمایشی  مملو با جعل وتقلب درکشور ما مهم ترین دلایل ادامه جنگ وبی امنیتی ، مانع رشد دموکراسی، نقض کرامتهای انسانی ، بی عدالتی ها  و حتی انگیزه تشویق به تفرقه افگنی ها،  افراط‌گراییها و دیکتاتوری گردید.اشرف غنی در رسانه غرب خودرا رئیس جمهور منتخب می خواند در حالیکه غربی ها شکست ماموریت های نظامی،اخلاقی وسیاسی خودرا نتیجه حمایت از دست نشاندگانی میدانند که به خاطر حمایت از آنان مجبور به فرار گردیند.  اشرف غنی طی مدت طولانی نه توانست امنیت نسبی راتامین نماید، تلفات دردوران او درمیان اردوملی ،نیروهای امنیتی ، مردم معمولی بیشتر اززمان حضور نیروهای خاریجی  است. اشرف غنی درشرایط بحرانی کنونی به تقرر وبرکناری و تهدید کارمندان دولتی ادامه می دهد و با این تصامیم دستوری بدون همآهنگی باپارلمان بحران وتشویش را درداخل دولت افزایش می بخشد .

ادامه خواندن  بهتر است غنی باعذر خواهی ازمردم استعفا بدهد! : دکتور علی احمد کریمی

آینده افغانستان بعد ازخروج امریکا چه خواهد شد ؟…دکتور علی احمد کریمی

بایدن رئیس جمهور امریکا برگشت سربازان امریکا را به خانه های شان باوجود نگرانی های مشاورین نظامی و امنیتی این کشور که شرایط وامکانات را برای  جمع آوری اطلاعات وتهدید تروریسم به مشکلات مواجه می‌گرداند اعلام نمود.

حضور طولانی سربازان امریکا نه توانست به ایجاد دولت کارآمد و موثر در افغانستان کمک نماید که منجر به ناکامی های سیاسی،نظامی واخلاقی برای امریکا وفجایع بشری برای میلونها مردم افغانستان گردید.  روند خروج سربازان امریکا آغاز شده است. دفاع ازوطن برعلیه تجاوز بیگانگان جنگ عادلانه است اما ادامه جنگ بر علیه هموطنان برادرکشی وجنایت و جنگ وحشی هاست. با آغاز خروج سربازان بیگانه متاسفانه اختلافات و مقابله جویی های انتقام جویانه میان ارگ ، طالبان وسایر نیروهای سیاسی به خاطر تقسیم قدرت  باعث افزایش نا امیدی مردم و نگرانی کشور های منطقه به آینده افغانستان گردیده است،  که آینده افغانستان بعد از خروج نیروهای ائتلاف چگونه خواهد شد؟

ادامه خواندن آینده افغانستان بعد ازخروج امریکا چه خواهد شد ؟…دکتور علی احمد کریمی

 دستآوردها و فجایع بیست سال جنگ در افغانستان: داکترعلی احمد کریمی

 تاریخ نویسان، کارشناسان و تحلیلگران کشورهای غرب افغانستان را قبرستان امپراطوری ها می نامند، امپراطوری ها می آیند و می روند، اما افغانستان باقی می ماند.فجایع چهل سال جنگ نشان داد برای اینکه بیگانگان دیگر برنگردند باید خود باقبول مسؤلیت های مشترک سرنوشت مشترک خودرا تعين نمائیم. امریکا قوی ترین امپراطوری بی رقیب معاصر جهان در طولانی ترین جنگ بادادن تلفات جانی بیشتر ازدوهزار سرباز و بیست هزار زخمی و هزینه  اضافه ازدو تریلیون دلار رسما از اول ماه می سال روان خروج نیروهای خودرا آغاز و تا  تاریخ اا سپتمبر افغانستان را  ترک خواهد گفت .

ادامه خواندن  دستآوردها و فجایع بیست سال جنگ در افغانستان: داکترعلی احمد کریمی

نقش و جایگاه زنان افغانستان در روند صلح: دکتور علی احمد کریمی

حقوق زنان یک ودیعه الهی و حق طبیعی آنان است و هیچ دولتی حق ندارد که به اعطای این حقوق به آنان منت بگذارند وتنها وظیفه دولت این است تابه حقوق آنان تجاوز نگردد و از حقوق آنان پاسداری نماید. بی احترامی به حقوق زنان ازدیدگاه اسلام سرپیچی های شیطانی از فرمان خداوند واز لحاظ مدنی نقض حقوق انسان است .زن در دین اسلام ازمقام وجایگاه والا وارزشمند بر خورداراست . اسلام میدان فعالیت ها را برای تلاشهای علمی،اقتصادی وسیاسی بروی زن باز گردانیده است . درتاریخ اسلام هیچ قهرمانی بدون زن به پیروزی وشکوه جاویدان نه رسیده است.

ادامه خواندن نقش و جایگاه زنان افغانستان در روند صلح: دکتور علی احمد کریمی

اتحاد به نام‌ صلح و صلح ضعیف قوی تر ازجنگ است: دکتور علی احمد کریمی

باوجودیکه فضای سیاسی و امنیتی کشور نگران کننده است، جنگ و خشونت ادامه دارد، ازیک جانب ارگ واطرافیان آن در تلاش اند تا به بهانه جویی ها و  افسانه  گویی های درحال احتضار بنام انتخابات زود هنگام و هراس افگنی از خشونت  بقای عمرخودرا طولانی تر بگردانند واز جانب دیگر طالبان بدون توجه به اراده اکثریت مردم افغانستان ونیاز زمان با نغمه ها و وسوسه های عصر جاهلیت طبل  به زور گرفتن قدرت را می کوبند و جای خالی نسل جدید و به ویژه جوانان در این کنفرانس بحث بر انگیز گردیده است، بازهم  امیدواری های خوشبینانه به کنفرانس استانبول مایه دلگرمی های مردم  به آینده صلح گردیده است. موافقتنامه صلح میان طالبان وامریکا ایجاب می نماید تا به این جنگ طولانی خاتمه داده شود

ادامه خواندن اتحاد به نام‌ صلح و صلح ضعیف قوی تر ازجنگ است: دکتور علی احمد کریمی