پیام تبریکی عید سعید فطر اجماع بزرگ ملی افغانستان

بسم‌الله الرحمن الرحیم

تاریخ :  ۲۰/  ۱ /  ۱۴۰۳

 شورای رهبری اجماع بزرگ ملی افغانستان فرارسیدن عید سعید فطر، جشن بزرگ اسلامی که نماد پاکی، بخشش و همدلی است، بهترین و صمیمانه ترین تبریکات خویش را به کافهٔ ملت، همه مسلمانان جهان و فعالین اجماع بزرگ ملی افغانستان تقدیم میدارد. از خداوند متعال می‌خواهد که این عید نور و برکت را به خانه‌های شما بیاورد، دل‌هایتان را از نور ایمان و محبت پر کند و زندگی‌تان را با سعادت و موفقیت همراه سازد. بگذارید عید فطر ما را به سوی مهربانی بیشتر، فهم متقابل، اتحاد و پشتیبانی از یکدیگر هدایت کند.   

 شورای رهبری اجماع بزرگ ملی افغانستان بمثابه محور نیرومند تجمع ساختارهای بزرگ کشور از همه افغانها و نهاد های افغانی می طلبد که به استقبال عید سعید فطر راه صلح و همیاری را در پیش گرفته، راه افروختن آتش جنگ های نیابتی خانمان سوز را مردود شمرده، مشکلات کشور و مردم را از راه تفاهم، مذاکره، تعامل و تعاون بین الافغانی حل و فصل نمایند. 

ادامه خواندن پیام تبریکی عید سعید فطر اجماع بزرگ ملی افغانستان

تبریکی سال نو و پیشنه ی نوروز: داکتر فیض الله ایماق

نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت  خجسته  باد

چنگ   اجل   ز  دامن  عمرت   گسسته  بود

آبیکه  خضر    میخورد  از  چشمه ی  حیات

روی    مبارک   تو   بدان  آب   شسته  باد

خواننده گان ارجمند ! 

فرا رسیدن سال نو و نو روز عالم افروز را برای شما و خانواده های نجیب تان و مردم ستم کشیده ی افغانستان و تمام جهانیان از صمیم دل تبریک و شاد باش گفته،  سال ۱۴.۳  هجری شمسی را پر از سعادت و کامگاری آرزو می کنم

و اما در باره ی پیشنه ی نو روز باید گفت : جشن بهار و نو روز، عید بزرگ تمام مردم منطقه ی مشرق زمین است . نیاکان ما، نخستین گلهای بهار را « گل نو روز» میخواندند . و اگر کودکی در طلیعه ی نو روز زاده میشد، نامش را « نو روز» میگذاشتند

ادامه خواندن تبریکی سال نو و پیشنه ی نوروز: داکتر فیض الله ایماق

ای عید میا ؛ کشورما غمگین است : شعر از هنوفر

برو اي عيــد ميـا كشور ما  غمگـين است

سوگوار شهر ز كشتار بخــون رنگين است

اندراب نالـه ز بلخــاب كشــد  تا پنجشيـر

درد اينـملت زخمي شده بي تسكين است

ادامه خواندن ای عید میا ؛ کشورما غمگین است : شعر از هنوفر

ماه مبارک؛ رمضان : شعر از گرداب

گویند که پاداش جهان در رمضان است

افسوس رمضان در وطنم رنج زمان است

بیچارگی و فقر سرا پای دیارم 

فاسد ترین جامعه در روی جهان است

این نکته که گفتم رمضان نیست حقیقت

صد فسق و فساد در بدن دین عیان است

اظهار نشد از فهم ملا راستی مذهب

زان وحشت دینی که در مُلک روان است 

ادامه خواندن ماه مبارک؛ رمضان : شعر از گرداب

نامه احمد مسعود خطاب به رهبران جهان !!!!

بی طرفی را کنار بگذارید…

بسم الله الرحمن الرحیم 

بنام خداوند بخشنده و مهربان! 

خانم‌ها​ آقایان 

طالبان یک گروه تندرو است که از نام دین و مذهب جهان را به چشم افراطی و تندگرایی می‌بیند. این گروه افراطی در همکاری با دولت‌های هدفمند به‌عنوان یک بازیگر در افغانستان پرچم سفیدش را بلند کرد. هدف از تقویت افراط‌گرایی طالبان روشن و معلوم است و پی آیندِ گسترش دایره تندروی این گروه، امروز یا فردا کل کشورهای آسیای میانه، جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و جهان را نیز فرا خواهد گرفت. 

درحال حاضر، رهبران این گروه در مورد پیوستن به تشکیلات‌های بین‌المللی تروریستی مانند القاعده و داعش علیه نیروهای آزادی‌خواه وادی پنجشیر اظهارات مشخصی داشته‌اند. اکنون دسته‌های رزم‌جوی داعش و القاعده و دیگر گروه‌های افراطی در همکاری با طالبان در پنجشیر و منطقه شمال افغانستان به نسل‌کشی اقلیت‌های ملی شروع کرده است. مسئول این همه بی‌ثباتی آنهایی‌اند که طالبان را رسمیت داده و به آنها نیروی معنوی و مادی بخشیده‌اند. 

نیروهای آمریکا و ناتو در درازای ۲۰ سال اخیر، تعداد زیاد سلاح، لوازمات جنگی و تجهیزات حربی را وارد افغانستان کردند و همه این تسلیحات را از روی طرح و نقشه قبلی با اشرف غنی، در اختیار طالبان، داعش و القاعده قرار داده و این جنگ‌ابزارهای مهیب در آینده علیه انسانیت استفاده خواهند شد. 

ادامه خواندن نامه احمد مسعود خطاب به رهبران جهان !!!!

نامه راحیل کودک افغان به ملکه‌ی انگلیس، خانم اوباما، بوش و بایدن !.. ارسالی محمد عثمان نجیب  

من یک کودک از افغانستان هستم که بیست سال میشود شما ان کشور را به آتش کشیدید تا اطفال شما آرام باشند.یکگروه از طبیبان حاذق را توظیف نماتیید که از افغانستان تنها خون من واز کشورهای شما تمام کودکان واطفال خود تان را معاینه کنند که چی فرقی دارند…؟

عکس من را ببنید؛ من را اسیر ان پنجیره ء طالبان ساختید . من میخواهم با برادران و خواهران افغانستانی ام را در خون و اتش کشیدید و برادران مارا ازآسمان ها توسط طیارات به زمین پرتاب کردید و چندتای شان در ماشین های طیاره های تان کوفته شدند آنها چی تفاوت با جوانان شما داشتند…. چطور وجدان های تان خواب تان داند….من از شما میخواهم که این پنجیره زندان را از روی خواهران وبرادران افغانستانیم بردارید . ما میخواهیم مثل اطفال شما هر طرفی برویم و پنجیره در روی ما نباشد. من اینجا بانو ترامپ یاد نکردم چونکه بزرگان میگویند از ترامپ گلهیی نیست و ……پس شما جواب مرا بدهید . راحیل

متن انگلیسی را نیز بخوانید.

The Queen of England, Mrs. Obama, Mrs. Bush and Mrs. Biden: I am a child from Afghanistan who you set on fire fo

ادامه خواندن نامه راحیل کودک افغان به ملکه‌ی انگلیس، خانم اوباما، بوش و بایدن !.. ارسالی محمد عثمان نجیب  

عید مبارک ؛ شعر از: استادمحمداسحاق ثنا

من مبارکباد گویم عید قربان شما 

کاش میدیدم به خنده لعل خندان شما 

روزی عید است گویا امروز وطندار عزیز 

لیک میبینم‌ به حسرت چشم گریان شما 

جنگ گردد ختم و میهن وا‌ رهد از تار و مار 

این دعا باشد قبولی ذات یزدان شما 

گستری در روز‌ عید با صد خوشی ها خوان عید 

جنگ برده این خوشی ها چون به دوران شما 

ادامه خواندن عید مبارک ؛ شعر از: استادمحمداسحاق ثنا

سلام هموطنان گرامی و رفقای عزیز من،‌ سلام به تو انسان روی زمین : محمد عثمان نجیب

گر چی عیدی برای ما نماندند و همه خار های یأس به ما کاشتند، اما هر رویداد منفی نشانه های مثبتی هم دارند، همدلی، همصدایی، قیام ملی سراسری ملت شجاع ما علیه متجاوزان و بسیج برق آسا و دواطلبانه‌ی مردم سلحشور ما بدون در نظر داشت جنسیت، و زبان و موقعیت و پیروزی های قوای مسلح نیرومند و فرزندان با افتخار ما در میادین نبرد و وارد شدن تلفات سنگین و غیر قابل انتظار برای فوج متجاوز پاکستان، امید ها را در دل های مان زنده میسازد و ساخته است.

ادامه خواندن سلام هموطنان گرامی و رفقای عزیز من،‌ سلام به تو انسان روی زمین : محمد عثمان نجیب

نوی کال او نوروز مومبارک شه :عمرننگیار

د ژوندانه په اوږدو کې دزمان بله پاڼه واوښته ، کال بدل شو، طبعیت د خپل درانه ژمني خوبه راویښ شو او د پسرلي ښایسته سفوني  په غږیدو د ښکلا او هیلو غوټۍ په سپړیدو شوی، چې ورسره جوخت د انسانانو په روح او روان کې د مینی ، محبت اودوستۍ تلوسې هم راپاریږي ، چې دا په خپله نوی ښایسته سوله  ایز ژوندانه ته د تکل زیری  دی.                            عزیزانو! د څو لسیزو په اوږدو کې زمونږ پسرلیو خپل رنګ او خوند ورک کړی دی، زمونږ ځوریدلی ولس د ورتپل شوي تاو تریخوالی په چاپیریال کې د پسرلیو د ښکلا او شینګیا د سوله ایزې تماشې او خوند څخه بې برخې پاتې شوی دی او هر کال یې د راتلونکې سوله ایز ښایسته د مینو ډک پسرلي هیله کړی ده خو دبده مرغه دا هیلې هماغسې هیلې پاتې شوی دي ، د نیکه مرغه  اوس چې د   ۱۴۰۰ لمریز کال د پسرلي په درشل کې ولاړ یو،ګورو چې د یادو هیلوپه ګل بوټو کې د سولې دغوټیو د ټوکیدو نښې نښانې لیدل کیږي ، هیله مند یم چې د داسې سولې د ټینګښت شاهدان ووسو چې د هیواد ملي ګټې په کې نغښتې وي.  خو دا سپیڅلې هیله به مو هله ګړندۍ تر سره شي چې مونږ هر یو په خپلو زړونو کې کرکه او دښمني په مینې او دوستي واړو ، یو بل ته خواخوږۍ او پیرزوینې ولرو او د هیواد د ښیرازۍ اوودانۍ په ستر چوپړ کې په ګډه ځان کلک ژمن وګڼو.                             

څانګه به نن صبا کې ګل شي

ما یې په سرکې سرې غوتۍ لیدنی دینه

نوی کال او نوروز مومبارک شه

بهار تان مبارک: محمد عثمان نجیب

بساط سرد و‌ سفره‌ی خون‌بار آخرین زمستان سده‌ی سیزده رخت سفر بربست و راهی بیغوله های تاریخ می شود که صد ها هم‌چو سده ها را در کام خود بلعیده و فقط نامی از آنان باقی‌مانده. 

میمنت رسیدن لشکر سده‌ی چهارده را که آخرین سپاهی زمستان سرد و پایانی روز های سال را مغلوب ساخته به شما مبارک باد می گویم.

 بهار فصل رویش سبزی هاست و میزبان کاروان ارغوان و لاله هاست، یک شهر دل دارد و‌ صد مهمان را میزبان است، سده‌ی جدید، سال جدید فصل تلالوی شکوه و‌ شگوفه های جدید، ترنمی از باران عطرطراوت جدید خیالات و نمای فرح بخش طراوت قوس قزع و سخاوت بی حساب فصل موهبت های خدایند که بهار میزبان شان است و من و تو و ام‌میهن هم‌رکابان هم‌دگریم بر استقبال مهمان و هم میزبان که بهارست و مهمانان بهار . مقدم سبز بهار برای هریک شما گوارا بود و قدوم پرشکوه شکوفه های رنگین بهار عطر دل دل‌انگیز روح بلند تان باد و یمن قدوم بهار و توشه‌ی انگبینی آن برگشت صلح و آرامش و‌ نابودی نکبت جنگ و نفرت باد. 

                    محمد عثمان نجیب

پیام تبریکی بمناست شصت و سومین سالگرد تولد عالم و دانشمند بزرگ پوهنمل استاد محمد عالم لبیب : استاد – م – اسحاق ثنا

شنیده ام که برخی از دوستان فرهنگی اعم از شاعر و نویسنده گان سابقه دار و جوان به مناسبت شصت و سومین سالگرد تولد عالم و دانشمند بزرگ، زبان شناس زبان فارسی دری و ازبیکی، تیوری پرداز، منتقد ادبی، شاعر ذوالسانین پوهنمل استاد محمد عالم لبیب را تجلیل می نمایند. خواستم من نیز چون با این دانشمند نستوه از نیم قرن به اینسو آشنایی دارم و همیشه از مظهر علمی و ادبی شان چه زمانیکه در کشور عزیز بودم و یا اینکه امروز در خارج بسر می برم استفاده برده و منحیث شاگرد از ایشان آموخته ام. بناْ ضمن مبارکباد از سالگرد تولد استاد، متذکر میشوم که مقام فضل و تبهر پوهنمل استاد محمد عالم لبیب در شعر به زبانهای فارسی دری و ازبیکی آشکار است.

ادامه خواندن پیام تبریکی بمناست شصت و سومین سالگرد تولد عالم و دانشمند بزرگ پوهنمل استاد محمد عالم لبیب : استاد – م – اسحاق ثنا

مکتب عرفانی نجم العرفا که با نور حق پیوسته درساحه معرفت و دانش نور افگنی میکند٬ بخود می بالم که چند صبائی در محیط کتابخانه عامه کابل در سایهء این ابرمرد خرد٬ سپری کرده ام. به پاس آن ایام فرض میدانم تا نشرات این هفته را به حضرت نجم العرفا تخصیص بدهم. هشادمین سالروز تولد شما ای پدر معنوی فرهنگ والای افغانستان مبارک باد! با حرمت بی پایان : ماریا دارو

هشتادمین سالروز تولد ستارهٔ تابناک و درخشندهٔ آسمان عرفان و تصوف و ادبیات و فرهنگ کشور؛ استاد سخن نجم العرفا شیخ حیدری وجودی شاعر عارف و عارف شاعر به کافهٔ اهل ادب و فرهنگ کشور مبارک‌باد. عمرشان طولانی و صحتمندی و سعادت قرین حال‌شان باد! : وحدت الله درخانی

“روز معلم” روز فرشته یی که واژهها از بیانش قاصر است : مـهرالـدیـن مشید

   امروز روز معلم گرامی ترین موجود آفریدهء خداوند در زمین است و نمی دانم که با نوشتن کدام واژه ها این روز را مبارکباد بگویم تا در پای آن روح معلمی شاد شود که با شکم گرسنه و دل نالان که با ده ها دشواری ها دست و پنجه نرم می کند و اما از پرورش فرزندان این سرزمین لحظه یی هم فروگذار نمی کند؛ اندکی تلطیف شود و شاید هم این ممکن نباشد.

زیرا که رنج معلم بزرگ تر از آن است که واژه ها به داد اش برسد. شاید اینکه خدا گفته وارث زمین بنده گان صالح و مستضعف است، روی سخنش با معلم باشد. اما اگر هزار بار بگویم که ” در کتاب دل نویسم بامدادروز تو تبریک باد” کمتر از آن باشد که بتوان حق معلم گرامی و ارجمند این فرشته خوی استثنایی و انسان ساز را ادا کرد. این معلم بود که ما را انسان ساخت و نخستین درس آدمگری را برای ما آموختمعلم یعنی رهبر و رهنما و اموزگار انسان در هر عصری برای هر نسلی است  و تنها معلم است که درس انسانیت را برای انسان می آموزد و با دمیدن نور اگاهی غبار جهل و زنگار نادانی را از درون دل ها می روبد و مغز های پوپنک زده را با برش های آگاهی پاک و شفاف می نماید. آری ای معلم گرامی تو ابر مرد نبرد مبارره با جهل هستی و قهرمان راستین معرکه های رویارویی نور با ظلمت و تو هستی که طلسم ناآگاهی را می شکنی و قفل های فولادین جهل را با کلید اگاهی می گشایی. آری معلم عزیز و نهایت ارجمند تو طور معرفت هستی که در وادی های تفتیده و خشکیده جهل و خرافات رسم و راه به پیش رفتن را برای انسان می اموزی و غواص چیره دستی هستی که هنر خوب شنا کردن را برای دانش آموزت می اموزی و نور آگاهی را در چهار دیوار های تاریک ذهن او می افشانی . ادامه خواندن “روز معلم” روز فرشته یی که واژهها از بیانش قاصر است : مـهرالـدیـن مشید

مژده-مژده … کار جلد اول تاریخ هنرو ثقافت افغانستان اثر گران سنگ جناب حامد نوید به پایهٔ تکمیل رسیده و اکنون در دسترس است.

یادداشت نویسنده:

افغانستان، میهن عزیز ما دارای فرهنگ وتمدن باستانی پُربار وغنامندیست. من این وطن و همهٔ مردم خوب آنرا ازهرقوم و تباری که استند با تمام وجودم دوست دارم؛ واین کتاب یعنی هنرافغانستان در عرصهٔ تاریخ نمایندگی ازعشق سرشارم به زادگاه و هموطنانم مینماید .

میهن ما از زمانه های بسیار دور تا ادوار اسلامی و ازآنگاه تا عصرحاضرخاستگاه مدنیت های شکوفای درطی زمانه ها بوده، مردمانی از ازاقوامی مختلف درین سرزمین زیسته ودر درازی تاریخ نقشهای جاودانی از خود بجا مانده اند.

مبرهن است که این پدیده های ناب هنری وادبی بخش مهمی از گنجینه های تمدن انسانی را تشکیل میدهد . هرچند فرهنگ وتمدن باستانی افغانستان با نامهای پارینهٔ آن یعنی آریانا ، خراسان و افغانستان که مانند اکثر کشور ها درطی زمانه ها داشته، در نتیجهٔ سیاستهای جهانی وبازی با کلمات درسطح جهانی اغماض گردیده، و لی این مدنیت متعلق به همه مردم افغانستان است.

از سویی متأسفانه درنتیجهٔ کم توجهی خود ما دربسیاری از موارد آثار تاریخی میهن ما بنام کشورهای همجوار تسجیل یافته ، درحالیکه تحقیق وپژوهش در هرشهر و روستای افغانستان، از بلخ باستان تا کندهار و زرنج و ازهری تا غور،بامیان ، غزنه و گردیز، و بهمین ترتیب از پروان ، کاپیسا ، کابل و لوگر تا ننگرهار ونورستان این نکته را ثابت میگرداند که در هر دور و زمانی درین سرزمین اثری آفریده شده و ازخاک آن شاعر، هنرمند و متفکری برخاسته است.  روی این اصل این نوشته را که ثمرهٔ تحقیق بیش از سه دهه من یعنی از زمانیکه مضمون تاریخ هنر جهان و افغانستان را در کانون هنرهای زیبای پوهنتون کابل تدریس میکردم و این پژوهش تا کنون ادامه دارد، به هموطنم تقدیم میدارم ،
چون میدانم مردمیکه هویت تاریخی و فرهنگی خودرا می شناسند، هیچگاه ازصفحهٔ روزگار محو نمیشوند.

با ابراز سپاس فراوان از هموطنان نهایت عزیز ، فرهیخته و با احساسیکه به فرهنگ غنی واصیل این سرزمین باستانی علاقه دارند و مرا در رونمایی این کتاب در کلیفورنیای جنوبی وشمالی یاری نموده اند، به عرض میرسانم که هموطنان گرامی میتوانند این کتاب را در هفتهٔ اول ماه اکتوبر سال جاری از سیات انترنیتی ذیل بدست بیاورند:

hamidnaweedbooks.com

دوستدارتان
حامد نوید  

پیام محترم پروفیسور دکتور عنایت الله شهرانی بمناسبت سمینار بین المللی گرامیداشت از شخصیت و کارنامه های شاه محمد ولیخان دروازی، : پروفیسور عنایت الله شهـرانـی

  شاه محمد  ولیخان دروازی  مرد  سیاست  و تدبیر :

بحضور حضار محترم جلالتمآب وزیر خارجۀ دولت اسلامی افغانستان و اعضای عالیقدر سمینار عالی شاه محمد ولیخان دروازی وکیل السلطنت اعلیحضرت شاه امان الله غازی سلام و احترام تقدیم میگردد.
در بارۀ شاه محمد ولیخان دروازی یا این شخصیت بی بدیل در سیاست و تدبیر بعد از شهادتش حکومت های وقت تا دوران آخرین زعیم خاندان محمد نادرشاه خان کسی اجازه نداشت تا بنویسد، یک مقاله بنام مستعار «حبیب زاده» از شادروان سید قاسم رشتیا در کابل بوقت رژیم پیروان روسها بطبع رسید ولی دیگران در اطراف آن تبصره ننمودند چونکه همه عکسها، اسناد و معلومات از میان برده شده بود.
در امریکا یک سلسله مقالات دنباله دار را اینجانب شهرانی در جریدۀ «امید» دربارۀ حیات پر بار، لیاقت، کاردانی و سیاستمداری شاه محمد ولیخان دروازی نوشتم و در آن مضمون خواهش نمودم که نویسنده گان منبعد کلمۀ «شاه» را طبق سنت مردم قهرمان درواز و بدخشانیان پیش از نام شان علاوه نمایند، اتفاقاً بعد از آن اکثر دانشمندن آن خواهش را پذیرفتند، چونکه کلمه «شاه» جزء نامشان بود.
درواز نام بلند آوازه ییست که با داشتن صفات عالی لقب افسانوی «کوه قاف» را بدو نسبت میدهند، مردم روشنفکر، بیدار و با فرهنگ درواز به فرهنگی بودن شهرۀ آفاق اند، به همان گونه که تاریخ درواز قدیم است شعرای درواز از حساب بیرون میباشد، جناب دانشمند گرامی نجیب بیضایی بعد از اختصار در دو جلد شعرای درواز را تهیه داشته اند، همچنان که شادروان استاد محمد نادر سروری مؤسس مکتب درواز شعرای درواز را در مجلۀ «عرفان» بطبع رسانیده بودند
ادامه خواندن پیام محترم پروفیسور دکتور عنایت الله شهرانی بمناسبت سمینار بین المللی گرامیداشت از شخصیت و کارنامه های شاه محمد ولیخان دروازی، : پروفیسور عنایت الله شهـرانـی

غور؛ زندان جغرافیایی افغانستان : احمد سعیدی

 

  ولایت غور با ده واحد اداری آن (ده ولسوالی به شمول مرکز)، در دلی سلسله کوه های بابا، سیاه کوه، فیروزکوه، بکک، بند بور، بندغوک، بند باین، چهل ابدال، صدبرگ و سلاح خانه و همچنان منبع و سرچشمه هریرود و همینطور در همسایگی هلمند، ارزگان، فراه، هرات، بادغیس، دایکندی، بامیان و فاریاب واقع شده است. هریرود از چشمه های ولسوالی لعل و سرجنگل آن سرچشمه گرفته از مرکز غور(فیروزکوه) گذشته و بطرف غرب جریان میابد، در بالای آن در ساحات غور تنها یک بند برق بنام (پوزلیچ) در حال ساخت و ساز بوده که متاسفانه در روزهای اخیر کارآن نیمه کاره، توقف و تعطیل شده است. دومین و کوتاه ترین شاهراه ی که با ساخت آن ولایات حوزه غرب را با شمال و مرکز کشور وصل میسازد از این ولایت عبور میکند. این سرک از هرات شروع، در کنار دریای هریرود امتداد یافته با عبور از مناطق خوش آب و هوای و ساحات و آبدات تاریخی همچون چشمه شفا ولسوالی اوبه، آبدات تاریخی و زیارت چشتی ها در ولسوالی چشت شریف، دره ی جام و بیدان قریه کمنج ولسوالی شهرک غور، منار تاریخی جام، فیروزکوه، قلعه ضحاک، بت های بامیان، بند امیر و غیره به کابل میرسد. مردم حوزه غرب بخصوص مردم ولایت غور در ساخت و اسفالت این سرک حرکات مدنی زیادی انجام دادند ولی از سوی مقامات مرکزی در زمینه توجه لازم صورت نگرفت. ادامه خواندن غور؛ زندان جغرافیایی افغانستان : احمد سعیدی

بیناد زندگی استاد پر تو نادری را مـورد تقدیر قرار داد.

استاد پرتو نادریبهترین شاعر سال 1396

Posted by ‎بنیاد زنده گی‎ on Saturday, April 28, 2018

سایت  ماریا دارو:  این  موفقیت را برای  استاد سخن  پرتو نادری  تبریک  میگوید.

جشن نوروزی و شور وهلهلۀ بهاری بر همگان مبارک باد. نوروز باهیچ دینی پیوند ندارد و اما پیوندی استوار با انسان، تاریخ و طبیعت دارد : مـهـرالـدیـن مشـهیـد

نوروز آغاز شگوفایی ها و شگفتن ها و نماد اهورامزدایی و دگرگونی های ژرف در طبیعت است که پیام آور همدلی و هم آمیزی انسان و طبیعت بوده و جهان وارد یک تحول بزرگ می شود. روح شادی و طراوت در هستی می دمد و بساط سرد و خستۀ زمستانی را یک سره جمع می کند، روح شادی و طراوت را در هستی می دمد و نفخ امید های تازه را در صور زنده گی می وزد. نوزوز ابعاد و سیمای گوناگون دارد و یا به تعبیری یک سکه در دو روی است که  در یک چهره نماد اسطوره یی و در روی دیگر نماد تاریخی دارد؛ اما هرچه باشد، این مسافر سبزپوش که از آنسوی تاریخ آمده است و با همین قبای سبز اش به مثابۀ سنگی شناور تاآنسوی تاریخ استوار منزل می زند و هرگز فتوا های خس و خاشاک گونه،  سیر سیلاب آسای آن را  مانع نمی شود؛ برعکس این مسافر کهنسال تاریخ هر از گاهی بر فراز اسطوره های بلند قامت آرایی می کند. اسطوره ها در اصل حقایق ماندگار و رویا های مینوی بشر در بستر تاریخ بشری اند که جهت های عملی پیدا نکرده اند و به گونۀ رویا ها در سیمای اسطوره ها در دل تاریخ  رسوب کرده اند. اسطوره ها  را سرگذشتی مینوی یا بهشتی می خوانند که ارایه کنندۀ عمل، عقیده و پدیده های طبیعی است بخشی از آنها از روایت ها گرفته شده و با آیین وعقیدۀ دینی پیوند ناگسستنی دارد. در اصل اسطوره سخن از این دارد که  چگونه پدییده یی ظهور می کند و به هستی خود ادامه می دهد. ادامه خواندن جشن نوروزی و شور وهلهلۀ بهاری بر همگان مبارک باد. نوروز باهیچ دینی پیوند ندارد و اما پیوندی استوار با انسان، تاریخ و طبیعت دارد : مـهـرالـدیـن مشـهیـد

حلول سال ۱۳۹۷-ش- و نوروز باستانی را برای تمام شما دوستان و بخصوص برای ملت رنج کشیده ومظلوم افغانستان تبریک وتهنیت میگویم .

دوستان گرانقدر !

سال  نو و بهار نو را به امید آغاز  یک زندگی  خوب  و با سعادت  و عاری  از کشتن وخون ریزی برای  تمام  اقوام  ونژاد های  مختلف  وطن  خویش آرزو دارم.  و تحکیم  وحدت  و همبستگی  تمام  ملت  نجیب  خودرا  در احیای  صلح در  کشور میخواهم.  بقول (  نجیب  برید ) شاعر  وطن  که  سروده  است :

دشت وصحرا از  لاله  چراغانست

بلبل  در  چمن زار  است ٬ نوروز مبارک باد

ای  مردم  با  همت  برخیز و نوا سر کن

دشمن  همه غدار است  نوروز  مبارک باد

شاعر  دیگر  بنام  (سمیع  حامد ) میگوید

زبان گشود پرستو که بهاران آمد

ولی  چو بال  برآورد تیر باران شد

بهار آمد وشعر بهشت بر لب داشت

اسیر  خاطر خونین سوگداران شد

       سال  سبز  و پرشگوفه  وبا سعادت  پیشرو داشته باشید.

 

 

دوستان گرانقدر٬ هـمـوطـنان عـزیـز عـید هـمـه تـان مبـارک باد.

دوستان گرانقدر!   با وجود چنیدن دهه  جنک  در وطن  عزیز ما  هنوز هم  خون  ریزی و قتل  هموطنان  ما  در هر  گوشه  وکنار  کشور  دوام  دارد  و امنیت  تامین نگردیده  است. بسیار هموطنان عزیزما از عید  خبری ندارند  بناٌ جای  تبریک باید  برای هموطنان ما  که عزیزان  شان راازدست  داده  اند ٬ تسلیت  عرض بداریم . و برای آنهای که  شکم گرسنه و پای برهنه از  خانه وکاشانه  شان  بیجا شده اند ٬ صبر میخواهیم . 

                       ترحم پیشه پیـغمبـرانست  – سـتم کردن رسـوم کافرانـست

غزیزا تا توانی دل بدست آر –  که عرش الله قلوب مومنانست

زبد بگریز با نیکان بیـامـیـز –    بهشت عدل جای صاحب دلانست

شعرفوق از شاعره  شیرین سخن عایشه درانی برای تبریکی عید خیلی بجاست. 

فوتو ازصفحه  دکتور ارغند گرفته شده  است.

این عید چه عید است؟ : نورالدین همسنگر

این عید چه عید است که دلی شاد نسازد –  ویرانه دلها زغم آزاد نسازد

رحمی نکند حال پریشانی مارا – این خانه تهی ناله وفریاد نسازد

بابی به رخ خسته ای مردم نگشاید – شور وطربی شهر دل ایجاد نسازد

از دام وقفس خیل قناری نرهاند – ماتمکده ای لانه ُ صیاد نسازد

هر خار وخس دامن گلزار نچیند – این باغ وچمن پر گل وشمشاد نسازد

گلبانگ تبسم نشود دیده ای گریان- آشفته شب راحت بیداد نسازد

این عید چه عید است؟که دلی شاد نسازد – این خاک زهر قید غم آزاد نسازد.

                          هالند-اگست ۲۰۱۷

                       نورالدین همسنگر