سنگسار. : نوشته – نذير ظفر

زندگی  ومرگ  رخشانه

نا مرد ها بفرق زنان سنگ مي زنند

تكبير گفته خنده كنان سنگ مي زنند
در هيچ ديني نيست چنين وحشت تمام
سنگسار ميكنند و عيان سنگ مي زنند
مشتي چلي و طالب و داعش ز اوج جهل
بر شيشه اي خداي جهان سنگ مي زنند
ان فاقدان غيرت و نا موس و دين و خاك
ديوانه وار از دل و جان سنگ مي زنند
لعنت. هزار مرتبه با أين پليديان
بي چون و بي چرا همگان سنگ مي زنند

روشنفکران واقعی از شبه روشنفکران معامله گر و کهنه روشنفکران سازشکار باید جدا گردد. نوشته: محمد داود سیاووش

محترم داوود سیاووش  در شرایط کنونی وضعیت سیاسی و مدنی کشور را طوری ارباب قدرت شکل داده اند که بسیاری از شبه روشنفکران و کهنه روشنفکران شاغل در نهاد های مدنی، اجتماعی و سیاسی در گرو فند و وند و زد و بند های معامله گرایانه با ارباب زر و زور بوده اصلاً مقدسه و مبنا و معیار ارزشی برای شان وجود ندارد.

ادامه خواندن روشنفکران واقعی از شبه روشنفکران معامله گر و کهنه روشنفکران سازشکار باید جدا گردد. نوشته: محمد داود سیاووش

پا برهــنــه بازگــــشــت : نوشــتــه مــاریـــا دارو

Book2Cover

https://www.scribd.com/doc/288850287/%D9%BE%D9%80%D9%80%D9%80%D8%A7%D8%A8%D9%80%D9%80%D8%B1%D9%87%D9%80%D9%80%D9%86%D9%80%D9%87-%D8%A8%D9%80%D9%80%D9%80%D8%A7%D8%B2-%DA%AF%D9%80%D9%80%D9%80%D8%B4%D9%80%D9%80%D8%AA-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%80%D9%80%D9%80%D8%B3%D9%80%D9%80%D9%86%D9%80%D8%AF%D9%87-%D9%80-%D9%85%D9%80%D9%80%D9%80%D9%80%D9%80%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%88

 

روی کدام دلیل چیزی و یا شخصی را دوست بداریم :ارسالی ثــریااحمدزی

مرد را به عقل و وقارش  نه به ثروتش 

زن را به  وفایش  نه به جمالش 

دوست را به  محبتش  نه به کلامش 

عاشق را به صبرش نه به ادعایش 

مال را به برکتش  نه به مقدارش 

خانه را به آرامشش نه به اندازه اش 

غذارا به  کیفیتش نه به  کمیتش 

دانشمندد را به علمش نه به مدرکش  

مدیر را ه عمل کردش  نه به جایگاهش 

نویسنده را به باورهایش  نه به تعداد کتابهایش 

شخص  را به  انسانیتش  نه به ظاهرش 

دل را به  پاکیش  نه به صاحبش

جسم را به  سلامتیش  نه به لاغریش 

سخنان را به عمق معنایش نه بهگوینده اش 

هرگاه به گفتار  بزرگان عقیده داشته باشیم ٬ زندگی  در مسیر اصلیش حرکت  میدارد.

خرافات اجتماعی ترتیب کننده: ایمل نقشبندی -از کابل

unnamed   به چه چیز خرافات خطاب میشود؟ بنیادهای اجتماعی آن کدامها اند؟ آیا هر تفکر و رفتاری پس از مدت زمانی به خرافات مبدل می‌شود؟ بالاخره عوامل خرافات کدامها اند؟

خرافات به معنای چیزی است که واقعیت ندارد و ساختۀ ذهن و فکر انسان است که پس از پیدایش به آن اهمیت میدهد و برای آن در زندگی خود اثر قائل میشود. در صورتیکه هیچگونه تاثیری در زندگی و حقایق هستی هم ندارد. مثلا فال گیری، سحر و جادو، و برخی از اماکن و امثال آن. از این رو با توجه به این مسئله، قرآن پاک کتاب درس زندگی بشریت است و برای کمال و سعادت بشر نازل شده است لذا با اموری که غیر واقعی، خیالی و خرافی است

ادامه خواندن خرافات اجتماعی ترتیب کننده: ایمل نقشبندی -از کابل

تحت عنوان (بابه خیرو ی بایسکیل ساز ) داستان کوتاه – نوشته ای شجاع رشیدی

 شجاع رشیدی  خاطره ای تابستانی :- خاطره ها در زندگی بسیار زیاد اند، جاویدان و فراموش ناشدنی . هنوز هم بیاد دارم که در کوچه ای بالا تر از خانه ای ما کوچه ای حمام حاجی معلم بود و در دو صد متری آن کوچه یک بایسکیل سازی قرار داشت ،مرد سالخورده ای همیشه از سپیده دم تا غروب در دکانش مصروف ترمیم و پنجچری گیری بایسکیل ها میبود، و کسانیکه این پیر مرد را میشناختند بابه خیرو میگفتند ، گاه گاهی که از پیش دکان بابه خیرو گذر میکردم صدای او را از دور میشنیدم که با خود چنین زمزمه میکرد، بی بی صنم جانم ، انار سیستانم .

ادامه خواندن تحت عنوان (بابه خیرو ی بایسکیل ساز ) داستان کوتاه – نوشته ای شجاع رشیدی

ده قاعده برای داستان نویسی – از نگاه نویسندگان مختلف : جمع آوری توسط سارا واترز – ترجمه : گیل آوایی

یک اشاره:

آنچه می خوانید، نظرات سی نویسندۀ انگلیسی زبان در رابطه با چرایی و چگونگیِ داستان نویسی ست که گاردین آن را در دو بخش منتشر کرده است. آن را به فارسی برگردانده ام با این نگاه که آشنایی با نظرات نویسندگان حرفه ایِ غیر فارسی زبان، می تواند برای دوستداران و علاقمندانِ به داستان و داستان نویسی مفید و حتی الهام بخش باشد.

ادامه خواندن ده قاعده برای داستان نویسی – از نگاه نویسندگان مختلف : جمع آوری توسط سارا واترز – ترجمه : گیل آوایی

فاجعه ی کوچ مسلمانان به غرب- نوشته ء : اسمعیل فروغی

   اسماعیل  فروغی  مرگ اندوهبار و دردناک پسر سه ساله ی سوری در دریا و کوچ فاجعه بار مسلمانان از سرزمینهای پدری شان بسوی اروپای غربی ؛ قبل از همه مایه ی شرم برای دولتمداران غاصب کشورهای اسلامی ــ بخصوص کشورهای عرب حوزه ی خلیج فارس است .   دولتمداران فاسد و عیاش کشورهای عرب حوزه ی خلیج فارس که هرسال صد ها میلیون دالر را صرف عیاشیها و تن پروریهای خود و بسته گان خویش مینمایند ، با بیشرمی تمام ، نتنها فقط نظاره گر این فاجعه ی کوچ مسلمانان از خانه هایشان هستند  ؛ بلکه هنوزآتش بیشتربه هیزم جنگهای خانمانسوز کشورهای مسلمانی چون سوریه ، عراق ، افغانستان ، لیبیا و یمن هم میریزند . تا کنون هیچ کشور ثروتمند مسلمان ــ بویژه کشورهای ثروتمند عرب حوزه ی خلیج فارس حاضر نشده اند تا حداقل خیمه و خرگاهی برای پناهجویان جنگ در کشورهایشان برپا داشته ، بروی کودک مریض و محتاجی دست ترحم بکشند . 

    ادامه خواندن فاجعه ی کوچ مسلمانان به غرب- نوشته ء : اسمعیل فروغی

آغاز کن : مـــســعـود حـــداد

مسعود حداد

بشکن دیگر مهرسکوت ای هم وطن،لب باز کن

حال از قفس بیرون برآ، بالی بزن ، پرواز کن

بر تو نزیبد زیستن ،با ذلت وبیچاره گی

ای ملت آزاد منش، از برده گی اعراض کن

شمشیر عزت را بلند ، مثل نیاکانِ دلیر

در کف بگیر وصف شکن،ازعین وغین آغاز کن

گرکلبه ات آتش گرفت ازدست خونخواران،توهم

آتش بزن بر قصر شان، ازبیخ وبن انداز کن

ای ملت رنج آشنا! از روبهی کن اجتناب

رزم آوری را پیشه ات، مانند شیر وباز کن

« حداد » می خواهد ترا ،چون پاسدار آهنین

در راز ِرزمِ ضد جهل، اوراباخود همراز کن

مسعود حداد

15 اگست 2015

کشتار نا حق : نوشته نذیر ظفر

ظفر

هر روز مردمــــان مرا زار میکشند

گاهی به خانه گاهی به بازار میکشند

امواج خون شده وطــــــنم از پلیدیان

در پیش چشم حضرت دادار میکشند

ادامه خواندن کشتار نا حق : نوشته نذیر ظفر

دو داستان از داستانهـای فولکوری کابل – داسـتان بـی بـی مهـرو علیه الرحمه : نوشته – شادروان محمد ناصر غرغشت

  هنگامیکه جنگ دوم افغان وانگلیس درگرفت، دختری بس زیبا بنام بی بی مهرو علیه الرحمه، در یکی از قریه شمال کابل  میزیست . یکی از جوانان ده که در خوشگلی ورشادت ممتاز بود از این دختر قشنگ را خواستگاری کرد. پدر ومادر دخترک از جوانی ومردانگی عزیز اطلاع کافی داشتند .بدون هیچ تعـلـلی به ازدواج آنان راضی شدند. پس از چندی مراسم عروسی برگذار شد؛ ودر آنشب عزیز هرقدر بچپ وراست نگریست جز اطفال کوچک وپیران سالخورده ندید. با تعجب پرسید که جوانان ده ورفقای من، کجا هستند ،چرا نخواسته اند باخوشی وشادمانی من سهـم بگیرند؟

بجوابش گفتند که همگان کمر همت بسته اند وبه جنگ دشمن رفته اند .

ادامه خواندن دو داستان از داستانهـای فولکوری کابل – داسـتان بـی بـی مهـرو علیه الرحمه : نوشته – شادروان محمد ناصر غرغشت

قصر های جالب : ارسالی پدرام کاظمی

    پدرام  کاظمی  petramدر نگاه اول، شاید این هتل شبیه به لوکیشن سریالی کودکانه به نظر برسد، اما این سازه‌ی اختاپوسی شکل، در واقع هتلی جادویی، مجلل و با شکوه است که از هم اکنون به لطف آب و هوای مدیترانه‌ای، خود را برای پذیرایی از مهمانان تابستانی آماده کرده است. در ادامه کمی بیشتر با این هتل متفاوت در کشور فرانسه، آشنا خواهیم شد.

ادامه خواندن قصر های جالب : ارسالی پدرام کاظمی

این وطن : میترا ارشادی عاصی

M.Assi

بردار ساز و نغمه برای وطن بزن

سازی برای جسم و تن بی کفن بزن

در خون تپیده خاک شده خاک این وطن

خنجر به قلب، چاک شده چاک این وطن

ادامه خواندن این وطن : میترا ارشادی عاصی

رسم کتاب خواندن از بین نخواهد رفت:ارسالی پدرام کاظمی

 ​

از اوائل قرن ۱۹ میلادی، مهاجرت وسیع مردم  به شهر های بزرگ اتفاق جدیدی در روحیه بشر ایجاد کرد. ساکنین شهرهای بزرگ از نعمت ناشناس ماندن و گم شدن در اجتماع بزرگ لذت می بردند و این امکان را یافتند که به دور از حساب و کتاب های فامیل و قبیله در زمینه های مختلف رفتاری و اخلاقی و حتی شغلی جسارت به خرج دهند.

زندگی در شهر بزرگ به افراد فرصت می داد هر چیز جدیدی را امتحان کنند، از آریش و لباس های جدید تا آداب معاشرت و مراوده گرفته تا  شیطنت های کوچک نظیر رفتن به سالن های عمومی موسیقی و تئاتر و حتی سرگرمی های نه چندان محترم … در ضمن شهروندان متوجه شدند دیگر لازم نیست همیشه در گردهم ایی های ثابت و هفتگیِ مذهبی در شهری که کسی آنها را نمی شناسد شرکت کنند.

ادامه خواندن رسم کتاب خواندن از بین نخواهد رفت:ارسالی پدرام کاظمی

تعریف مو: داکتر رفیع حمیدی

رفیع  حمیدی
مو یک ماده طبیعی یا مصنوعی رشته ی(Keratin) بوده که از پیازک های مو(Follicles)، موجود در میانپوست(لایه ای از پوست که زیر رو پوست قرار دارد) رشد مینماید، مو شامل دو قسمت یعنی قسمت مرئی یا ساقه بوده که دارای حجرات مرده میباشد و قسمت نامرئی یا ریشه بوده که در آن پیازک مو قرار دارد و متشکل از حجرات زیادی میباشد. این فالیکل ها در تمام و یکی از ویژگی های معین حیوانات پستاندار بشمار میرود. مو همانند سایر موجودات زنده دیگر ضرورت به توجه دارد و چنانچه این امر تحقق نیابد، این موجود زیبا به مرور زمان صدمه خواهد دید.
。 وظیفه ی مو
- عایق بندی: این عمل را مو ها به دو روش زیر انجام میدهند.
1.     مو یک مانع فزیکی بین هوای سرد خارج و جلد بدن است.

ادامه خواندن تعریف مو: داکتر رفیع حمیدی

نویسنده ء بنام نگار صادقی در مجله مراحم مینویسد هفت درس زندگی را باید پیش از سی سالگی آمنوخت : ارسالی پدرام کاظمی


 نویسنده این مقاله خودش به تازگی ۳۰ ساله شده است. نکته دیگر اینکه برای یک رسانه اقتصادی می نویسد و بالطبع خودش و خوانندگانش، بخش جدی و مهمی از افکارشان درباره بهترین و مقتصد ترین شیوه های زندگی است. شگرد دیگرش برای دست یافتن به توصیه های کمابیش واقعبینانه این بوده است که نکته هایی که بر شمرده، ترکیبی است از ۶۰۰ ایمیل که خوانندگان مجله برایش فرستاده اند.
حاصل اینکار، ۷ درسی شده است که هر فردی باید پیش از ۳۰ سالگی یاد بگیرد.
این درسهای زندگی و مهم را در ادامه ی این پست مجله مراحم ببینید و لذت ببرید.

۱- به خودتان بیشتر توجه کنید.

اگر در ۳۰ سالگی به خودتان احترام نگذارید و قدر خودتان را ندانید یادگیری آن سخت تر خواهد شد. مهم ترین و مطمئن ترین هدیه

شش حقیقت جالب در مورد گوگل : پدرام کاظمی

unnamed  پدرام  کاظمی  petram یک- در سال ۱۹۹۸ که گوگل راه اندازی شد، کاربران در طور روز، ۵۰۰ هزار جستجو انجام می دادند، حالا این رقم به ۲ میلیون در ثانیه رسیده

دو- مردم آنقدر به گوگل اکتفا می کنند که یک بار در سال ۲۰۱۳، زمانی که گوگل داون شد، ترافیک اینترنت ۴۰ درصد کاهش یافت.

سه- گوگل دارنده چندین دامنه مختلف است که ممکن است کاربران حین وارد کردن آدرس گوگل، به اشتباه آن را تایپ کنند. مثل gooogle .com یا gogle .com و googlr .com. این شرکت حتی دامنه ۴۶۶۴۵۳ دات کام را هم در اختیار دارد

چهار- سرورهای گوگل از لحاظ اندازه، ۱۰۰ میلیون گیگابایت حجم دارند. صد هزار هارد یک ترابایتی را که کنار هم بگذارید، می شود گوگل

پنج- زمانی که استریت ویو راه اندازی شد، این سرویس تنها از ۵ شهر آمریکا با دوربین ۵ مگاپیکسلی تصویر داشت. اما حالا این سرویس از تمامی قاره ها با دوربین ۷۵ مگاپیکسلی تصویر دارد.

شش- گوگل شاید تنها سایتی باشد که می خواهد زمان حضور کاربران روی سایتش را «کاهش» دهد

در این فیلم شما بخشهای مختلف زندگی اجتماعی دختران جوان را تماشا مینماید ُ یک گروپ از دختران جوان بخشهای از زندگی مردم را نشان میدهند.

مبارزه  برای  زندگی  بهتر تنها  از راه  توپ و تفنگ  نیست  این  دختران  مادران  آینده  ساز جامعه  میباشند . برای  هموار  کردن  دشواری های زنان  جامعه  ابتکار  نموده  اند و بخصوص  جوانان  مردم  آزار که باعث  اذیت  دختر  خانم ها میشوند  افشا میدارند.

 

بیایید از راست گفتن را، از خودمان شروع کنیم : پترام

 petram   اگرچه دروغگویی در بسیاری از ملل و ادیان ناپسند است اما به نظر میرسد در جامعه ما رو به افزایش است.بر اساس نتايج يک تحقيق بزرگ ميداني در شهر تهران در سال ۱۳۸۸، به اعتقاد ۹۹ درصد مردم، دروغ در جامعه رواج دارد و حدود نيمي از افراد معتقدند ۹۰ درصد مردم راست نمي گويند.دکتر علی انتظاری استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی، با تأکید بر اینکه ما شواهدی نداریم ثابت کنیم که هم اکنون به سمت دروغگویی گرایش پیدا کرده ایم، می گوید: <دروغگویی در جامعه ایران متعلق به امروز نیست و از گذشته رواج داشته، در حقیقت دروغگویی بیشتر محصول نظام‌های حکومتی تمامیت خواه و شبه استبدادی گذشته بوده، چون شرایط سیاسی حاکم بر جامعه به شکلی بوده که اقتضای دروغگویی می کرده است.

ادامه خواندن بیایید از راست گفتن را، از خودمان شروع کنیم : پترام

دنیا را بهتر ازآنچه گرفته ایم باید تحویل بدهیم : پترام

unnamed
بايد دنيا را کمي بهتر از آنچه تحويل گرفته اي تحويل دهي
خواه با فرزندي خوب،
خواه با باغچه اي سرسبز
خواه با اندکي بهبود شرايط اجتماعي
و اينکه بداني حتي فقط يک نفر
با بودن تو ساده تر نفس کشيده است
يعني تو موفق شده اي
  گابريل گارسيا مارکز

تحقیقی از”ريچارد وايزمن”روانشناسُ بخاطرخوش چانس بودن مردم : پترام

 petram  چرا برخی مردم بی‌وقفه در زندگی شانس می‌آورند درحالی که سايرين هميشه بدشانس هستند؟مطالعه برای بررسی چيزی که مردم آن را شانس می‌خوانند، ده سال قبل شروعشد. می‌خواستم بدانم چرا بخت و اقبال هميشه در خانه بعضی‌ها را می‌زند،اما سايرين از آن محروم می‌مانند. به عبارت ديگر چرا بعضی از مردم خوش‌شانس و عده ديگر بدشانس هستند؟

ادامه خواندن تحقیقی از”ريچارد وايزمن”روانشناسُ بخاطرخوش چانس بودن مردم : پترام

کوتاه نقدی بر نقد‌ها و گفته‌ها: میــــــتـــــرا ارشــــــادی عاصــــی

M.Assiما نگوئیم بد و میل به ناحق نکنیم

جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم

عیب درویش و توانگر به کم و بیش بد است

کار بد مصلحت ان است که مطلق نکنیم

رقم مغلطه بر دفتر دانش نزنیم

سر حق بر ورق شعبده ملحق نکنیم

assi

  هر سال هر بار جسته و گریخته و گاه و بیگاه پراگنده تر از باطن و متن گفتار ها و نوشتار هایی در مورد عاصی می شنوم و می خوانم که بیشتر بار قصه گویی دارد تا یک نثرادبی و یا نقد ادبی. وقتی که ما چهار چوب دنیای ادبی و شعری یک شاعر را با خس و خاشاکهای حاشیه ای پر میکنیم تنها قصه هایی ساخته ایم که بیشتر برای شب نشینی های شب یلدای ما مفید است تا بها دادن و قدر نمودن ازهنرمندی یا شاعری از مرز و بوم بی در و پیکر ما.

یک شاعرمتعلق به یک جغرافیای فرهنگی وسیع است. هیچ شاعری را بر مبنای زادگاهش نمی شناسند و یا هیچ نقاشی را در تصاویر پیرامونش به بررسی و نقد نمی نشینند و هیچ هنر هنرمندی را بر مبنای قومیت قومی کرکتر نمی دهند و ارج نمی گذارند. ما را چه شده است که اینگونه بی تغیر هنوز در گوشه های تاریخ به گونه ی می نویسیم و می خوانیم که گویا صد ها سال در تولد خویش تاخیر داشته ایم.
یکی او را از روی پنجشیر معرفی می کند دیگری آنرا با جزئیات و خصوصیات و هم نشینی هایش در صفحات عمومی نقاشی می کند و این امر را از واجبات امور می داند. دیگری او را از روی شباهت چهره اش با سربازی که از پشت کوهی به شهر تیر اندازی می کند در اشتباه گرفته جانی و آدمکش خطاب میکند و یکی درنقل و قول هایش مستقیم وارد حریم خصوصی او شده و حتا از رابطه ها از عشق ها و از هر تار و پودی که به ذهنش می رسد فرشی می بافد و روی آن می نشیند که گویا وانمود کند که بخشی از تاریخ یک هنرمند را می نگارد. یکی بدون در نظر گرفتن مسایل اخلاقی فیلم می سازد و از او در آن فلم به هر ریسمانی آویزان می شود وتنها چیزی که در همه این موارد غایب است و خبری از آن کمتر است موضوع هنر و ادبیات و جایگاه عاصی در این بستر است.

ادامه خواندن کوتاه نقدی بر نقد‌ها و گفته‌ها: میــــــتـــــرا ارشــــــادی عاصــــی